Dit is een archiefsite. Ga voor actuele content naar www.3opreis.nl
Achter de schermen: regisseur Emiel over zijn doordachte muziekkeuze
08-12-2018
•
leestijd 3 minuten
•
304 keer bekeken
•
Meeslepend. Ontroerend. Of dromerig... De muziek die wordt gebruikt in de afleveringen is bijna állesbepalend voor het overbrengen van gevoel. Maar dat hoef je onze regisseur Emiel niet te vertellen.
Emiel, je bent een van de regisseurs en dus óók de man achter de muziek. Vertel, wat moet de muziek in de afleveringen met de kijker doen?
"De muziek gebruik ik om het verhaal in te kleuren. Het is allesbepalend voor de sfeer en het gevoel. Als ik tijdens het editen nummers selecteer, dan moet dat gevoel meteen opgewekt worden. Bij een twijfelgeval gebruik ik ’t niet! Soms zoek ik dan net zo lang door, totdat ik het perfecte nummer te pakken heb. Geluid en muziek bepalen namelijk zo’n 80% van de sfeer. Vaak hoeft het niet eens een nummer te zijn, want soms is een geluid al voldoende. Als ik een bepaalde spanning wil opbouwen, kan een baslijn of lage toon al genoeg zijn. Een standaard hitje werkt dan niet. En als we in een jungle filmen, neem ik bijvoorbeeld junglegeluiden op. Alleen al die dierengeluiden kunnen genoeg zijn. Je kunt namelijk niet alleen maar blijven pieken met hitjes. Sommige nummers komen beter binnen als je vlak daarvoor een rust inbouwt. Tijdens deze rust laat je ’t aan de kijker over, waarbij je de realiteit laat horen."
Bestaat er volgens jou typische 3 op Reis muziek?
"Ik denk van wel. De muziek in de afleveringen bestaat vooral uit meeslepende feelgood nummers. Denk aan nummers van ODESZA. Je wil dat kijkers denken: “Pfff, ik wil ook op reis. Ik wil daarheen!” Je wil die reislust uitlokken. Kijkers moeten ’t gevoel hebben dat ze op reis worden meegenomen, alsof ze zelf in een busje door Mongolië reizen. Ik moet wel zeggen dat de muziek in de afleveringen een andere richting op gaat. De bombastische nummers maken steeds vaker plaats voor filmische muziek. Een standaard radiohit kan namelijk te veel aandacht opeisen en afleiden, terwijl filmische muziek het beeld en het verhaal ondersteunt. Als Geraldine gaat diepzeeduiken, wil je geen hip nummer horen. Dan wil je de spanning voelen, door middel van een lage toon."
Bedenk je tijdens het regisseren al welke nummers je wilt gebruiken? Spelen er dan onbewust al liedjes in je hoofd af?
"Vaak neem ik zelf geluiden op. We waren laatst met Maurice op Taquile, een eiland in Peru, waar een Peruaanse vrouw traditionele muziek op een oude radio aan had staan. Dit geluid heb ik opgenomen en later in het item verwerkt. Ook waren we met Chris in de bergen van Georgië, waar een local op een gitaar aan het pingelen was. Dat soort geluiden zijn supermooi om mee te nemen in de afleveringen, omdat je dan een soundbite van de omgeving creëert."
Wat luister jij zelf als je reist?
"Mijn ‘gewoon lekker’ lijstje. Daar zitten ook nummers bij die in de afleveringen zitten!"
Meer muziek? Wij verzamelen alle nummers uit onze afleveringen op ons Spotify-kanaal!