De voorsprong die Groningen heeft op het gebied van luchtkwaliteit heeft voor een groot deel te maken met auto’s die de stad uit het centrum weert. Al sinds de jaren zeventig probeert Groningen auto’s zoveel mogelijk uit de binnenstad te houden. Het gevolg: inwoners pakken de fiets. Wie dacht dat Amsterdam dé fietsstad van ons land is heeft het mis. Van alle onderzochte steden is Groningen de koploper als het om fietsgebruik gaat. Meer dan zestig procent van de verkeersbewegingen in Groningen bestaat uit fietsverkeer. Bovendien is de stad bezig met de aanleg van fietssnelpaden als vervanging voor autowegen. Het doel is dat de auto uiteindelijk onderschikt is aan de fiets. Dit verklaart dan ook de ambitie van de gemeente Groningen om in 2025 energieneutraal te zijn.
© Krista Boogaard / Shutterstock.com
Van stadsparken tot groene daken
Groningen vindt doelbewust een balans tussen bebouwing, water en groen. En dat is goed terug te zien. Midden in de stad vind je veel groene plekken waar je kan ontsnappen aan de hectiek van de stad, zoals het Noorderplantsoen en het stadspark. Ook zijn groene daken en daktuinen een populair fenomeen in Groningen. De dakendekens – bestaande uit gras en planten – zorgen voor de opname van water en warmte. Duurzaam, want in de winter zorgt dit voor isolatie en in de zomer voor verkoeling. Daarnaast dient de groene dakbedekking als voeding voor insecten en het is uiteraard een verrijking van de omgeving. Alle niet-Groningers niet getreurd: volgens de onderzoekers scoren alle steden van ons land wereldwijd gezien goed als het gaat om gezondheid.
© Elzo Hofman / Shutterstock.com
Meer weten over het groene daken-fenomeen? Jennifer bezocht er een aantal in Rotterdam.