Terwijl Amerika in brand staat wegens de dood van George Floyd, staat onze Eerste Kamer juist nu op het punt om een speciale wet te behandelen, die politieagenten moet beschermen nadat ze geweld hebben gebruikt. In de podcast De week van Kee analyseren politiek redacteuren Peter Kee en David van der Wilde de zaak.Slechte timing
Opmerkelijk genoeg was er geen enkele ophef ontstaan door de precaire timing van de behandeling van de nieuwe wet. Kee kreeg er lucht van doordat advocaat Richard Korver het benoemde. Korver staat de nabestaanden van Mitch Henriquez bij, die overleed na hardhandige arrestatie door vijf agenten.
UitzonderingspositieDe agenten die betrokken waren bij de dood van Floyd zijn opgepakt; een uitzondering in de VS. Ook in ons land worden agenten niet snel vervolgd en krijgen ze zelden hoge straffen, ook omdat de rechtbank rekening houdt met de aard van het werk van de politie. Agenten hebben echt een uitzonderingspositie. Zo kregen de twee agenten die volgens de rechtbank verantwoordelijk waren voor de dood van Mitch Henriquez, eerst alle twee zes maanden voorwaardelijk. In hoger beroep werd één van de twee vrijgesproken.
Agenten zijn geen criminelenIn 2016 wilde toenmalig minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur alsnog betere bescherming voor agenten. Hij kwam met een wetsvoorstel, waardoor agenten niet meer aangeklaagd kunnen worden volgens de reguliere maatstaf. Gerard Bouman was toen korpschef en vond het ook een goed idee. Hij stelde dat agenten het onverteerbaar vinden dat ze, als ze geweld hebben moeten gebruiken, als criminelen vervolgd konden worden.
Tweede Kamer al akkoordDe nieuwe wet ligt nu bij de Eerste Kamer, de Tweede Kamer ging in oktober 2019 al akkoord. Als de wet wordt ingevoerd krijgen politieagenten een wezenlijk andere status dan gewone burgers. Kort gezegd zorgt de wet ervoor dat een agent na geweldsgebruik niet meteen wordt gezien als verdachte. Ook wordt er een maximumstraf ingesteld van drie jaar als agenten zich niet aan de ‘ambtsinstructie’ houden, de regels voor iemand in functie. Een te hardhandige arrestatie, waardoor een verdachte sterft, kan dan nooit tot meer dan drie jaar celstraf leiden. Wel blijft het zo dat het OM alsnog tot hogere straffen kan besluiten, bijvoorbeeld als opzet bewezen wordt.
KritiekAdvocaat Korver vindt de wet onnodig. ‘Agenten worden al heel erg beschermd. Er vallen acht doden per jaar door politiegeweld en daar worden nauwelijks politiemensen voor vervolgd, en nog minder voor veroordeeld. Dan denk ik dat Nederlandse rechters er al heel veel rekening mee houden. Dat is terecht, maar in gevallen waar het (geweldsmisbruik) evident is, zou misschien wel een zwaardere straf moeten volgen, dan wanneer je als burger in een gevecht betrokken raakt en per ongeluk iemand dood maakt.’
Onnodige wetgeving
In
Op1 noemt ook advocaat Gerald Roethof de wet onnodig. Hij spreekt zelfs van symboolwetgeving en wijst erop dat het wetsvoorstel is ontstaan nadat een agent in 2015 tot twee jaar cel was veroordeeld wegens het doodschieten van een onschuldige passagier in een vluchtauto. Ook het overlijden van Mitch Henriquez is in 2015. Roethof vindt het echt een verkeerd signaal: ‘
Controle Alt Delete heeft 41 gevallen in kaart gebracht, in Nederland, waarbij mensen overleden zijn tijdens optreden door de politie. Géén van die 41 zaken is zelfstandig door het OM voor de rechter gebracht. Hoezo verdienen agenten extra bescherming, als ze toch al niet voor de rechter gebracht worden?’.