De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
Duurzaam op donderdag: elektrisch vliegen
09-01-2020
•
leestijd 2 minuten
•
60 keer bekeken
•
Elektrisch vliegen werd lang weggehoond. Het zou nooit lukken om lange afstanden te overbruggen, simpelweg omdat je daar teveel zware batterijen voor nodig hebt. Waardoor je geen passagiers meer mee kan nemen. Ondanks alle scepsis zijn er toch partijen die initiatieven hebben opgezet.
Het Israëlische bedrijf eViation ontwikkelde de Alice, een elektrisch vliegtuig voor negen passagiers met een bereik van 1000 kilometer. Op de vliegbeurs in Parijs afgelopen juni, werd een grote order bevestigd.
EasyJet werkt samen met Wright Electric om vanaf 2027 elektrische vliegtuigen te laten vliegen op korteafstandsvluchten. Bijvoorbeeld van Londen naar Amsterdam, een kleine afstand, maar die vlucht gaat wel 22 keer per dag. Ook de NASA experimenteert. In oktober werd hun model gepresenteerd.
Verder wordt er geëxperimenteerd met hybride oplossingen. De Airbus’ E-fan X heeft vier motoren, waarvan er eentje elektrisch is. De hybride zal in 2021 de lucht ingaan.
Technologische vooruitgang blijft de bepalende factor in de race naar elektrisch vliegen. Goed nieuws is dat Rolls-Royce zich in de strijd mengt. Het bedrijf, bekend van de luxe auto’s, maakt al sinds 1914 ook vliegtuigmotoren. In samenwerking met de Britse motorenfabrikant YASA en start-up Electroflight wordt nu gepoogd het snelste elektrische vliegtuig ooit te bouwen. Het huidige elektrische record staat op naam van Siemens met 338 km/u. Streven van Rolls-Royce is om een kloeke 480 km/u neer te zetten met hun eenmansvliegtuig.
Toch is het snelheidsrecord niet het einddoel. Het project is onderdeel van ‘ACCEL’ (Accelerating the Electrification of Flight), een project dat met hulp van de Britse overheid elektrisch vliegen moet stimuleren. Zo bouwt het Rolls-Royce team nu aan een superaccu voor hun snelheidsduivel, met maar liefst 6000 cellen. Hierdoor is de accu krachtiger dan welke vliegtuigaccu ooit. Genoeg om full speed van Londen naar Parijs te knallen. Het vliegtuig moet dit jaar al de lucht in. Zal het dan toch ooit mogelijk worden om zonder CO2-uitstoot naar New York te vliegen? Wij hopen het van harte, kom maar op met die citytripjes zonder vliegschaamte!