De Wereld Draait Door is gestopt. De talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had op 27 maart 2020 de allerlaatste uitzending. 15 seizoenen lang is DWDD op de buis geweest. Je kunt hier op de site nog uitzendingen en fragmenten terugkijken.
Hoe natuurdocumentaires gemaakt worden
15-11-2017
•
leestijd 3 minuten
•
3676 keer bekeken
•
Vanavond waren natuurfilmer Luc Enting en André van Duin te gast, om te praten over de natuurdocumentaire Wild, een film over de Veluwe. Natuurdocumentaires zien er de laatste jaren steeds spectaculairder uit. Wat niet echt bekend is, is hoe de makers ons (als kijker) soms op het verkeerde been zetten. In dit artikel een aantal filmtrucs en -tips die worden gebruikt bij het opnemen van de grote natuurdocumentaires.
1. Kleine camera’s
Vroeger ging het opnemen van wilde dieren wat lastiger omdat opnameapparatuur kolossaal was, maar dat probleem is opgelost. "Camera's zijn tegenwoordig een stuk kleiner. Je kunt camera’s op afstand in voorwerpen verstoppen en ze op een berg laten staan”, zegt Planet Earth-producer Elizabeth White tegen IndieWire.
2. Vliegende camera’s
Soms zijn er plekken waar je niet makkelijk een opname kan maken. “In afgelegen gebieden was het handig om drones te gebruiken, omdat we geen helikopters voor handen hadden”, zegt Elizabeth White.
3. Slimme camera’s
Om de meest schuwe dieren, zoals de zeldzame sneeuwluipaard, te kunnen filmen, maakte de BBC gebruik van slimme detectiecamera’s. Het dier kon gelokaliseerd worden doordat ze erachter kwamen waar de katachtige een plasje achterliet om z’n territorium af te bakenen. Op die plek hingen ze de camera’s, die pas begonnen met opnemen nadat beweging gedetecteerd was.
4. Lichaamswarmte
Dieren zijn vaak ’s avonds actief. Om het dierlijke nachtleven vast te kunnen leggen, is speciale opname-apparatuur nodig. De BBC gebruikte camera’s die lichaamswarmte konden detecteren.
5. Tamme dieren
Om het gevoel van meevliegen met vogels na te kunnen bootsen, plaatste het productieteam van Planet Earth een actiecamera op een tamme arend die meevloog met een wilde arend. Ook de wereldberoemde, Britse natuurdocumentairemaker Sir David Attenborough maakt gebruik van tamme vogels. Hij filmde eens een groep vliegende ganzen vanuit een varende speedboot. De dieren volgden hun menselijke moeder, een vrouw die naast de filmmaker op de boot zat. Attenborough zei daarover tegen The Telegraph: “Ik wist (op een gegeven moment) wanneer ik kon praten en wanneer ze (de ganzen) doorvlogen.”
6. Extreme sporters
Het gebruik van tamme vogels was één manier om het meevliegen goed in beeld te brengen. Helaas zijn dieren, hoe tam ze ook kunnen zijn, moeilijk te regisseren. Daarom werd er bij Planet Earth ook gebruik gemaakt van paravliegers en deltavliegers die naast vogels konden zweven.
7. Uitlopen
Het filmen van wilde dieren kan erg leuk zijn, was onlangs te lezen bij The Guardian. Maar “laat een dier uit het shot lopen”, is het advies van Verity Cowper van Green.tv, een video-uitgever die zich bezighoudt met duurzaamheid en natuurdocumentaires vertoont. “Het geeft je beeldmateriaal namelijk een begin en een eind.”
8. Trucage
De Planet Earth natuurdocumentaires van de BBC werden bekeken in meer dan 130 landen en deel 1 won een Emmy Award. De kijker krijgt het gevoel dat hij in de wereld kruipt van de dieren. Maar is deze wereld echt zoals de beelden laten zien of lijkt het allemaal net wat mooier door de allernieuwste effecten en cameratechnieken? De BBC deed in onderstaande video daarover een boekje open.