
In april 2025 lanceerden BNNVARA, Susan Oostdam en Lex Uiting de campagne ‘Check jezelf!’. Het doel is glashelder:deelname aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker net zo vanzelfsprekend maken als een tandartsbezoek of een rondje sportschool.
Hoewel het onderzoek gratis, makkelijk én pijnloos is, doet nog geen 50% van de mensen met een baarmoeder boven de dertig mee. Zonde, want testen vanaf je dertigste is juist cruciaal - op dat moment is 1 op de 5 vrouwen besmet met het HPV-virus, de belangrijkste veroorzaker van baarmoederhalskanker.
De oproep wordt extra kracht bijgezet door Lex Uiting en Susan Oostdam, die in de podcast De Tumor Tapes hun eerlijke, rauwe en soms loodzware traject naar het ouderschap delen, nadat Susan in 2020 via een uitstrijkje te horen kreeg dat ze baarmoederhalskanker had.
Met de podcast en de campagne hopen Susan, Lex en BNNVARA deelnames aan het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker te verhogen. De campagne kwam tot stand met steun van het RIVM, Bevolkingsonderzoek Nederland en KWF Kankerbestrijding.
Benieuwd geworden naar de belangrijkste vragen en persoonlijke verhalen rondom het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker? Ga dan naar: bnnvara.nl/checkjezelf