Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Alleen handhaving biedt soelaas tegen overlastgevende asielzoekers

  •  
22-10-2021
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
416 keer bekeken
  •  
16987701098_5aa52a7975_c

© cc-foto: Directie Voorlichting

Lokale bestuurders moeten in ieder geval één ding niet doen: zich net als Kamerleden en bewindslieden verliezen in allerlei betogen dat die kanslozen terug moeten keren naar huis en dat hun moederlanden ze op straffe van sancties weer op dienen te nemen.
In Nederland hebben wij hinder van zogenaamde overlastgevende asielzoekers. Die  komen uit veilige landen, voornamelijk in Noord-Afrika. Zij maken geen kans officieel tot Europa te worden toegelaten. Dus proberen ze het via de asielprocedure. Binnen is binnen. Over het algemeen gaat het om jonge mannen die lijken voor het pad van de kleine criminaliteit te hebben gekozen, óf al in het moederland, óf in Europa toen bleek dat ze daar alles behalve welkom waren. Waarschijnlijk proberen de meeste ongedocumenteerden in Nederland niet eens om asiel te krijgen. Ze duiken meteen onder in het illegale circuit waar genoeg werkgevers klaar staan  ze voor hongerloontjes uit te buiten. Daar merkt de buitenwereld niet veel van. Met de overlastgevende asielzoekers die de route via Ter Apel nemen, ligt dat anders.
“Weet je wat?” dacht onze geniale overheid. “We gaan die gastjes ontmoedigen. We organiseren voor hen een sobere opvang. Ze krijgen bed, bad en brood. Niet meer. We zorgen ervoor dat ze geen cent te makken hebben. Maar we sluiten ze in de opvang niet op. Ze mogen gewoon naar buiten.” Nu staat men verbaasd dat in de omgeving extra overlast wordt ervaren. Die sobere opvang is juist een prikkel het schrale bestaan eens in de omgeving aan te vullen. Waar dat op uitdraait, wordt in de Brabantse gemeente Cranendonck duidelijk. Daar ondervindt de bevolking met name in en rond het dorp Budel schade van boefjes uit de opvang. De gemeenteraad is het dan ook – zoals dat in modern politiek Nederlands heet – zat. Een verlenging van het contract met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zit er niet in. Het loopt echter pas in 2024 af.
Met andere woorden: voorlopig verandert er niets en blijft de bevolking met de gebakken peren zitten.
Mogen wij het COA en de gemeente Cranendonck geloven, dan plegen die kansloze asielzoekers aan de lopende band strafbare feiten. Daarvoor zouden zij dan consequent moeten worden opgepakt. Aangezien de kans op herhaling groot is, ligt voorarrest voor de hand. Er bestaat een model voor deze aanpak: in Amsterdam houdt men zo de 600 grootste overlastgevers bij de les. Een softe benadering moedigt ze immers alleen maar aan. Hierover dienen afspraken gemaakt te worden tussen de handhavers, de gemeentes en het openbaar ministerie in het gebied waar de overlastgevers actief zijn. De benodigde gelden komen van het Rijk want het gaat hier om de regionale gevolgen van een landelijk knelpunt.
Daarnaast kunnen overlastgevers nu al geplaatst worden in de Handhaving- en Toezichtlocatie (HTL) te Hoogeveen. De maximale verblijfsduur is drie maanden. Wie daar zit mag het terrein niet verlaten. Of liever gezegd: wie dat toch doet, wordt daarna in geen enkel asielzoekerscentrum meer toegelaten.  Je zou toch verwachten dat meer van zulke Handhaving- en Toezichtlocaties open gaan als er zoveel overlastgevers zijn. Dat biedt in ieder geval een beetje soelaas.
Lokale bestuurders moeten in ieder geval één ding niet doen: zich net als Kamerleden en bewindslieden verliezen in allerlei betogen dat die kanslozen terug moeten keren naar huis en dat hun moederlanden ze op straffe van sancties weer op dienen te nemen. Men heeft het dan over het intrekken van ontwikkelingshulp of van landingsrechten. Of het niet langer overmaken van uitkeringen naar rechthebbenden in die landen. Dat is allemaal onzin en ketelmuziek. Over het algemeen geeft Nederland geen ontwikkelingshulp aan de landen waar kansloze asielzoekers vandaan komen. Het intrekken van landingsrechten en het bemoeilijken van commerciële of familiecontacten treft in veel gevallen Nederland harder dan het met zulke maatregelen aangepakte land. Het stoppen van uitkeringen straft onschuldige mensen terwijl het geen zoden aan de dijk zet. Marokko zal er bijvoorbeeld niet van onder de indruk raken als 12.000 AOW-uitkeringen niet meer die kant op komen. Het wordt er waarschijnlijk wel weerbarstiger van.
We moeten er bovendien rekening mee houden dat de burgers van de meeste ontwikkelingslanden te maken krijgen met grote problemen, trage bureaucratie en veel chicanes als zij een visum voor Europa aanvragen. Ook als het om integere mensen gaat die helemaal niet van plan zijn te emigreren. Hun regeringen hebben er dan ook helemaal geen zin in EU-lidstaten ter wille te zijn door ongedocumenteerden terug te nemen. Ondanks de hongerloontjes die ze verdienen, zijn ze toch verantwoordelijk voor een grote stroom euro’s naar de moederlanden. Die willen dat geld niet missen. De overlastgevers – kleine crimineeltjes als ze zijn – roepen een gevoel op van “net goed”. Noem het bij elkaar zoete wraak.
Dus blijft Nederland met die overlastgevers zitten. Zij zijn deel van een veel groter probleem. Zij zijn een hoogst onaangenaam gevolg van de grote welvaartsverschillen op deze wereld en de manier waarop zij door de belanghebbenden in stand gehouden worden. En de hooghartige wijze waarop rijke naties de minder fortuinlijke landen – vaak ook nog voormalige koloniën – menen te mogen behandelen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop ultramoderne Europese schepen de vis voor de neus van Senegalese vissers wegkapen. Doen de Chinezen ook maar dat is geen excuus.  Of hoe Europa dat stelletje misdadigers, zich noemende de Libische Kustwacht, financiert. Of hoe ministers van Ontwikkelingshulp met fooitjes proberen Afrikaanse regeringen te bewegen migranten tegen te houden.
Het cynische is dat die belanghebbenden op geen enkele manier de lasten dragen. Dat doen winkeliers in plaatsjes als Budel.
Het enige waar zij iets aan hebben, is strikte handhaving, arrestatie en voorgeleiding van de daders.  De rest is gelul. Nep. Een hoge borst opzetten door machthebbers om de werkelijke draagwijdte van het probleem voor kiezers verborgen te houden.
Geen mens weet hoeveel illegalen er in Nederland zijn. Verreweg de meesten zijn alleen maar op zoek naar een baantje en (een soort van) onderdak. Kleine criminelen zijn sterk in de minderheid. Dit artikel uit de Correspondent is nog steeds actueel.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.
Beluister het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over de politiek van nu en geschiedenis.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (29)

agnar123
agnar123
24 okt. 2021 - 14:10
Volgens het nos journaal en EenVandaag zou het vooral gaan om kansloze asielzoekers, vooral uit Marokko. Oplossing voor het probleem is heel eenvoudig. 1. Verdeel de asielzoekers in drie groepen: Kansrijke asielzoekers, kansloze asielzoekers en twijfel gevallen. 2. Plaats de kansloze asielzoekers in een soort krijgsgevangenen kamp onder militair bestuur. 20 of 30 man per barak, twee keer per week vijf minuten douchen, drie eenvoudige maaltijden per dag. Niet meer dan de basisvoorzieningen. 3. Maak documentaires over het leven in dit soort kampen en laat de 'bewoners' vertellen, hoe erg ze het hebben. Zend deze documentaires uit op de Marokkaanse tv. Ik neem aan, dat dat de stroom kansloze asielzoekers vermindert. Als de kansloze asielzoekers de keuze hebben tussen meewerken aan terugkeer of permanent verblijf in een krijgsgevangenenkamp zoals boven beschreven, dan zullen ze snel meewerken. Het probleem is niet het gebrek aan oplossingen. Het probleem is gebrek aan ruggengraat bij de leiding van Nederland. We spreken niet voor niets over 'Rubberen Rutte'. Heel buigzaam, weet nooit ergens van of kan het zich niet herinneren en je krijgt het niet uit het torentje.
5 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst24 okt. 2021 - 21:06
Je bent strafopsluiting in een donker hol en geseling nog vergeten maar je lijkt me wel iemand die daarover fantaseert.
Pater
Pater25 okt. 2021 - 4:12
VdHorst wast de handen in onschuld, dat is helemaal niet wat hij bedoelt. Wat dan wel precies?
Paul Spijkers
Paul Spijkers25 okt. 2021 - 4:35
Je mag onschuldige mensen niet zomaar oneindig opsluiten en martellen. Je idee van ruggegraat is om misdaden te begaan. Wat me nogal lafaardig lijkt.
Thuru
Thuru25 okt. 2021 - 10:32
Paul wat je vergeet is dat die kansloze Marokkanen nog altijd terug kunnen naar Marroco, hun thuisland. Dus deze plan zou het een en ander aan problemen kunnen oplossen.
Paul Spijkers
Paul Spijkers26 okt. 2021 - 1:29
Thuru Ik vergeet niks. Het gaat niet over degenen die terug gaan. Je mag onschuldige mensen niet zomaar oneindig opsluiten en martellen. Dat is geen 'oplossing'.
Pater
Pater
24 okt. 2021 - 2:50
"Het enige waar zij iets aan hebben, is strikte handhaving, arrestatie en voorgeleiding van de daders." Klinkt stoer. En dan? Heel veel nieuwe gevangenissen bouwen? Nep. Gelul.
3 Reacties
Krek
Krek24 okt. 2021 - 10:14
Tsja, en alles wat er aan handhaving gedaan kán worden, wordt al gedaan. Er komt zelfs een verbouwing van het politiebureau om meer cellen te hebben en de arrestaties soepeler te laten verlopen. Er zijn ketenmariniers aangesteld, het politiekorps is uitgebreid met vijf man (van vijftien naar twintig, dus 1/3e erbij). Beveiliging op de bussen, en een aparte bus voor asielzoekers. Maar inderdaad, wat dan? Zolang de internationale verdragen het niet toestaan dat migranten tegen de regels van het thuisland uitgezet worden, kan Nederland geen kant op.
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 okt. 2021 - 12:41
[Nep. Gelul. ] Die jongens hebben weinig te verliezen. Met nog meer repressie bereik je niets.
Pater
Pater29 okt. 2021 - 2:17
@Danielle Precies. Goedkope babbels van VdHorst. Ik ben bang dat de enige effectieve manier om de komst van kansloze economische vluchtelingen tegen te gaan is, dat ze in het buitenland asiel aan moeten vragen, wat verboden is op basis van het Vluchtelingenverdrag. Toch maar veranderen, dat verdrag.
Rutger Groot
Rutger Groot
23 okt. 2021 - 18:01
De SP zou hier toch garen bij moeten kunnen spinnen, want de problemen "Met andere woorden: voorlopig verandert er niets en blijft de bevolking met de gebakken peren zitten." spelen niet bij de Groen Linkse grachten elite of de Gooise D66 clan, maar bij de "gewone man", die zich niet meer vertegenwoordigd voelt door bijvoorbeeld. de PvdA.. Dus hup SP, met een strenger asielbeleid ('copy paste' Denemarken) zitten jullie zo op 15 zetels en helpen jullie NL weer vooruit.
1 Reactie
agnar123
agnar12324 okt. 2021 - 14:31
Ongeveer een jaar geleden had ik een gesprek met een man van het SP-kader. Volgens hem werd een discussie over immigratie en asielzoekers vermeden, omdat het de partij zou splijten. Bij de vorige verkiezingen haalde links 'niet veel zetels'. Tenzij je de PVV meerekent. Een groot deel van de linkse kiezers is overgestapt op de PVV, ongeacht de kwetsende uitspraken van Wilders (minder Marokkanen, kopvodden tax). Had Wilders zich niet zo kwetsend uitgelaten, waren nog veel meer linkse kiezers overgestapt.
dirk den boer
dirk den boer
23 okt. 2021 - 16:03
Ik heb 20 jr gewerkt in zgn onwikkelingslanden (toen 3de wereld genoemd), wat had je daar? Naast elkaar, het ene boertje werkte met de hak en of muildier en maakte ongeveer 2 of 3 euro per dag met dat werk, de buurman iets verderop had een tractor en 100 hectare grond en maakte, net als in NL, 100 of 200 euro per dag netto. Dat is de situatie in vrijwel de hele wereld, behalve nou net niet in Europa. Ik heb dat nooit gek gevonden, ja, zo gaat het, de een heeft pech, de ander geluk, rechtvaardigheid? heeft het daarmee te maken? Maar nu hebben ze daar gehoord over de rijkdom en de sociale rechten en loonvoeten hier, en is het makkelijk gworden hierheen te komen en te proberen in te vroegen (n als het nou om een paar miljoen ging? maar het zijn er 100en miljoenen), dat kon vroeger helemaal niet, nu wel, geen enkele vluchteling wil naar Bulgarije of Roemenie of Polen, ze hebben allemaal hun ogen gericht op Duitsland, Nederland en Engeland(Denemarken afgevallen). Ja, zo heel vreemd is dat niet allemaal.
4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 20:01
En wat kopen wij voor deze slordige observaties?
Paul Spijkers
Paul Spijkers24 okt. 2021 - 6:37
@Han Doe niet zo uit de hoogte. Iemand deelt ervaring en constateert. Wat kopen we van het verhaaltje dat je typt?
agnar123
agnar12324 okt. 2021 - 14:39
Gelukkig zijn het er nog geen honderden miljoenen. Maar ... Afrika kan gemakkelijk 10 miljoen migranten per jaar 'leveren' en de bevolking zou nog steeds groeien. Maar als Europa ieder jaar een miljoen Afrikanen opneemt, hebben zeer extreme lieden binnen enkele jaren de macht in Europa. Daarna kunnen alle mensen met 'verkeerde opvattingen', de 'verkeerde achternaam' of de 'verkeerde huidskleur' vrezen voor hun leven. Dat moeten we voorkomen. Als dat betekent, dat we vluchtelingen verdragen van de EU moeten herschrijven, moeten we dat zo snel mogelijk doen. We kunnen als Europa wel wat doen. We kunnen: 1. De minimumlonen in Europa jaarlijks fors verhogen, totdat je weer van een minimumloon kunt leven. 2. Eisen dat handelspartners minimumlonen verhogen of invoeren. Landen met een fatsoenlijk minimumloon krijgen voordelen. Landen die economische slavernij bevorderen, worden geboycot.
dirk den boer
dirk den boer24 okt. 2021 - 15:18
Als ik het over 100en miljoenen heb, bedoel ik niet de mensen nu, maar mensen in de pijplijn, in potentie. Van Reybrouck in zijn -Congo-: vraag een doorsnee congolees waar hij het liefste van al wil wonen....antwoord: in Europa., vraag hem waar hij absoluut niet wil wonen, antwoord: makala, de houtskoolslums van zijn vaderland. Zeg dat de doorsnee congolees de helft betekent, dan komt dit neer alleen al in dit afrikaanse land op 50.000.000. Maar die tsunami gaat het niet worden natuurlijk, want voordien worden de tegenkrachten alsmaar groter , met Denemrken als het grote voorbeeld. Met links of rechts heeft dat niets te maken, gewoon botte realiteitszin en gezond verstand, want Afrika is er ook helemaal niet mee gediend, al die goede, jonge ,veelbelovende mensen die zo massaal het continet, het thuisland ontvluchten om fake redenen en flauwekul en valse dromen.
Satya
Satya
23 okt. 2021 - 15:44
Han beter pleit je voor terugbetalen. 16.300 miljard dollar is de laatste 40 jaar van Afrika naar het westen gegaan. Oh nee, bijzondere rechten voor de lucky view.
11 Reacties
dirk den boer
dirk den boer23 okt. 2021 - 18:40
Stel, Satya, de rijke landen stemmen hiermee in, en NL gaat 5% van dat bedrag betalen, een heel jaarinkomen (over 10 jr uitgespreid), denk je dat at iets betekent voor het probleem? Waar gaat dat geld heen? Naar de regeringen daar of de bevolking? Wat doen ze met dat geld? Investeren in eigen land, of spulletjes kopen in Europa en beleggen in vastgoed en banken in Zwitserlnd? En zullen er dan minder mensen hierheen komen denk je? Niet zo'n goed idee dus.
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2021 - 10:11
[Waar gaat dat geld heen? ] Naar de Happy Few ben ik bang en die ontbreekt het so-wie-so al zelden aan contanten.
Thuru
Thuru24 okt. 2021 - 11:00
Er word al meer dan 70 jaar ontwikkelingshulp gegeven en dat is meer dan zat.
Satya
Satya24 okt. 2021 - 11:43
Dirk Jij, Danielle hebben er geen recht op. Dieven, niets meer of minder. Thuru Trotse rover.
dirk den boer
dirk den boer24 okt. 2021 - 11:43
16.300 miljard, een hele som, en ook nog eens een precieze, mag ik raden wie het zo heeft berekend (of berekend? geschat beter, geprojecteerd??). Dambisa Mboya of andere afrikaanse dame die in het Westen economie heeft gestudeerd? En hoe is de som opgebouwd precies? Is er ook arbeid in verdisconteerd? Zoveel mensjaren arbeid in de mijnbouw of de koffieplantages, tegen een loonvoet als in het verre Westen opgeld doet, nu? Of zo en zoveel stammen hardhout, die bij een NLse houthandel zoveel waard zijn? Of koper of andere waardevolle delfstof, ook weer tegen de prijs na delving en verwerking in westerse maatschappij? Ik twijfel er niet aan dat zulke clevere schrijfsters overal een podium krijgen voor ngo's of ontwikkelingshulp fora, en dat er instemmend geknikit en geapplaudisseerd wordt bij het noemen van die 16.300 miljard.Laat je toch niet alles wijs maken , Satya, kom tot bezinning....
Satya
Satya24 okt. 2021 - 11:46
Dirk Waarom zou jij er recht op hebben? Het is gestolen geld. Hoe Afrika er mee om gaat is jouw zorg niet, is ook niet van belang voor deze discussie. Het is niet van jou maar Afrika.
Satya
Satya24 okt. 2021 - 13:32
Dirk Je kunt dom lullen wat je wilt. Diverse economen zijn onafhankelijk tot een bedrag hieromtrent, gekomen. Ik hou het laagste aan. De onderbouwing heb ik al zo vaak gedeeld. Vraag me zo langzamerhand af waarom nog. Kennelijk is het veel leuker te roepen dat de wereld plat is door de meeste jopers. Illicit transflow laat de bedragen zien, hoe ze lopen. Gratis te downloaden. Ipv deze onzin te schrijven zoals de gemiddelde joper mag je bewijzen dat ze de geldstromen niet juist in beeld brengen. Laat me maar weten als ik terug kom. Ben even helemaal moedeloos van de vele leugens hier die Afrikanen het leven kosten want zo simpel is het onder de streep nog wel Dirk. Maar goed het zijn maar Afrikanen. Weinig veranderd de laatste 100 jaar.
dirk den boer
dirk den boer24 okt. 2021 - 15:37
Niet moedeloos worden hoor Sarya, heb nog even de vorige discussie erbij gehaald, die in Ijzingwekkende Willekeur van Michel, waarin je jouw favoriet Leonce Ndikumana noemde, die ik ook gegoogled heb. Hij komt op bedrag van 24.000 miljard, want voor elke dollar hulp rekent hij 24 dolar retour naar USA en Europa, bij de ca 1000 miljard betekent dat dus 24.000 miljard, en geen 16.300 miljard, absurd bedrag. Omdat ik 10 jr in Kenia heb gewerkt, heb ik alle respect en gevoel voor de gewone mensen daar die er beste van maken, de houtskoolverkopers, winkeliers, de vrouwen die hele dag in brandende zon zitten om 10 tomaten of eieren te verkopen voor schamele winst, voor de vissers en boeren, geweldige mensen. Maar die bobos en politici in Nairobi, dat ligt anders, waarom zijn die niet vooruit te branden? En zijn ze er niet voor dat gewone volk??
dirk den boer
dirk den boer24 okt. 2021 - 15:39
24.000 miljard moet natuurlijk zijn 24,00 miljard, sorry.
dirk den boer
dirk den boer24 okt. 2021 - 17:30
Hehe nou, weer fout, het is toch 24 duizend, dus nog meer dan Satya,s toch al hoge schatting van 16.300, alhoewel beide bedragen natuurlijk absurd zijn, meer iets voor een goochelaar of Hans Klok. In de tijd dat ik er nog werkte ging het altijd nog maar om enkele miljarden, het gaat dus pijlsnel omhoog, wat dat betreft, gelijk op met de bevolkingsgroei.
Thuru
Thuru24 okt. 2021 - 18:19
Okee okee we lossen dat af, maar wel uit ontwikkelingshulp pot zonder deze te verhogen. Dan is het rond het jaar 3024 wel klaar. Misschien dat er ergens een flinke inflatie ooit is zoals in 1929, dan kan het eenvoudig in een jaar worden afgelost, over 100 jaar ofzo.
adriek
adriek
23 okt. 2021 - 14:44
Handhaven, lees straffen, is duur. Een kruimeldief met een waarschuwing wegsturen kost een uurtje politietijd. Diezelfde kruimeldief twintig uur laten schoffelen kost waarschijnlijk tien tot twintig uur van een toezichthouder en/of reclasseringsambtenaar. Een weekje gevangenisstraf kost vele tientallen uren van rechters, advocaten, reclassering, bewakers, keukenpersoneel enzovoorts, plus een dure cel. Kortom: niet, of licht, straffen is - in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt - geen links, maar rechts kapitalistisch beleid: de kosten zijn veel lager! Meer handhaven gaat onder Rutte's VVD niet gebeuren.
Ivan61
Ivan61
23 okt. 2021 - 13:27
Handhaving moet zeker maar hoe moet je dat doen met huidige beleid Han? Onze politiek in het algemeen is een lachertje en zij kunnen niks klaarspelen. Bovendien is politie helemaal uitgekleed en wij kunnen niet verwachten dat BOA dat overnemen. Ik ga over mijn nek als ik de uitspaken hoor zoals Aanzuigende effect of gelukszoekers. Natuurlijk willen mensen hier naar toe komen. Zo veel vrijheid is bijna nergens op de wereld en deze land is schatrijk. Waarom geven wij niet aan al die mensen kans om zich te bewijzen? Werkvergunning en registreren is zo gedaan. Als iemand zich misdraagt dan kan je sanctie opleggen. Ik durf te wedden dat zeker 80 % van de mensen zich gaan aarden en gewoon meedoen. Dat is pure winst. Dat is wensdenken van mij en met huidige politiek klimaat blijft dat zo helaas.
4 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot23 okt. 2021 - 17:25
Was het maar zo mooi, van alle asielzoekers doet maar een minderheid mee, de rest is langdurig afhankelijk van uitkeringen. "Stijging aandeel werkenden stagneert – Voor vergunningscohort 2014 zien we dat na vijf-en-een-half jaar 41 procent van alle 18- tot 65 jarige statushouders een baan heeft." Strookt wellicht niet met je gevoel of wensdenken, maar dit is niet positief. https://longreads.cbs.nl/asielenintegratie-2021/
Ivan61
Ivan6123 okt. 2021 - 17:53
@ Rutger Groot, Jij moet weten dat ik ervaringsdeskundige ben op deze gebied. Jij moet achtergrond weten van het geheel. Voordat jij kan soliceteren als nieuwe Nederlander ben jij paar jaar verder dankzij kromme beleid van de overheden. Daarnaast als je aan het werk gaat wordt van jou verwacht dat je bijna ABN spreekt voor een kutbaantje. Ik praat uit eigen ervaring. En tegelijk laten wij mensen uit Oost Europa uitbuiten en uitmelken om onze behoeftes te bevrijden. Als wij mensen vanaf dag 1 laten integreren dan komt dat vanzelf terug. En de meeste illegalen gaan niet weg dat kan je vergeten. Dan is beter om deze mensen te laten integreren. Het gaat om omdenken beste Rutger. Zie nu hoe wij met vaccins omgaan. De arme wereld krijgt niks omdat zij arm zijn en wij lekker rijk. Als wij de mensen vanaf dag 1 laten integreren dan komt dat vanzelf terug. Maar dat zie jij niet zo zitten
Ivan61
Ivan6123 okt. 2021 - 17:56
Het gaat om omdenken beste Rutger. Zie nu hoe wij met vaccins omgaan. De arme wereld krijgt niks omdat zij arm zijn en wij lekker rijk. Als wij de mensen vanaf dag 1 laten integreren dan komt dat vanzelf terug. Maar dat zie jij niet zo zitten, Verdomde laptop. Boven stukjes mag je vergeten beste Rutger.
Krek
Krek24 okt. 2021 - 10:20
Hier pleit ik ook regelmatig voor. Laat iedereen vrij zijn om hier te werken. Wees royaal met de werkvergunningen, maar trek dan wel de rechten in op bijstand/huis/opvang. Migranten kunnen dan door hier te werken en belasting te betalen rechten opbouwen op de social voorzieningen alhier en daarmee ook voor hen een vangnet creëren wat hen kan beschermen tegen tijdelijke tegenslag.
Rutger Groot
Rutger Groot
23 okt. 2021 - 12:51
Leestip hoe het ook Jan, Denemarken (linkse regering) geeft het goede voorbeeld. https://www.ewmagazine.nl/opinie/achtergrond/2021/09/wat-nederland-van-deens-asiel-en-migratiebeleid-kan-leren-846423/
5 Reacties
Rutger Groot
Rutger Groot23 okt. 2021 - 12:52
Hoe het ook kan. ..
Satya
Satya23 okt. 2021 - 15:44
Nazisme is terug.
Thuru
Thuru23 okt. 2021 - 22:19
JA21 heeft in dat stuk (link) groot gelijk. Hopelijk zal JA21 flink groeien zodat het beleid wat Joost voorstelt uitgevoerd kan worden. Gewoon het beleid van Denemarken volgen.
Ivan61
Ivan6124 okt. 2021 - 16:03
Satya, Weet jij wat nazisme is?
Paul Spijkers
Paul Spijkers25 okt. 2021 - 4:29
Satya Mensen weren die volgens de wetten en verdragen niet voor asiel in aanmerking komen klopt gewoon. Er zijn grenzen en er zijn regels van wie wel en niet kan en zo is dat altijd bij elk land en daar hoort beleid en uitvoering bij. Dat op zich is niet nazisme.
Paul Spijkers
Paul Spijkers
23 okt. 2021 - 9:41
Geen methode alleen is geheel afdoendend. Meer handhaving natuurlijk maar dat is geen reden om andere dingen niet te blijven proberen.
1 Reactie
Paul Spijkers
Paul Spijkers23 okt. 2021 - 22:11
Overigens kan je menen wat je wilt maar gebeurt dat handhaven niet. De VVD en huidige EU regerende klasse streeft naar niks doen en een open markt van mensen om de sociale rechten en kosten te drukken.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
23 okt. 2021 - 8:50
Dat dit bespreekbaar is op een website als Joop is al winst. Dat dit al jaren en jaren aan de gang is, is wrang. Vooral voor de échte vluchteling. Zou het zomaar kunnen zijn dat als de goegemeente in NL niet de correcte jongetjes en meisjes hadden uitgehangen dit allang was opgelost? Dat het accepteren van de échte vluchteling niet eens ter sprake kwam, omdat we dan louter voordelen van mimmigratie hadden gezien . Of doen we er nog een extra schepje racisme en facisme op tav een ieder die wat behoudend en conservatief is?
1 Reactie
Satya
Satya23 okt. 2021 - 15:46
16.300 miljard dollar gestolen van Afrika de laatste 40 jaar, daar vluchten mensen voor.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
23 okt. 2021 - 8:12
Vergis je niet. Ik geloof dat er in gemeente Cranendonck ongeveer 1500 asielzoekers zitten. Handhaving is daar geen peulenschil.
3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 okt. 2021 - 11:37
Lijkt mij ook en in Ter Apel met officieel 2000 plaatsen voor asielzoekers ook niet. Leuk dorp met krap 9000 inwoners.
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 okt. 2021 - 14:23
Het aantal inwoners Ter Apel en Budel is ongeveer gelijk!
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 okt. 2021 - 17:24
De ervaren overlast ook.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee93
23 okt. 2021 - 7:51
De rechterlijke macht is niet opgewassen tegen deze groep. Terwijl de politie hen blijft oppakken stuurt de rechter ze net zo snel weer weg met de ene na de andere fopstraf. Wellicht is er ook een cultureel component. Wat voor de gemiddelde Nederlander als een echte straf ervaren wordt, dat gebeurd bij deze groep niet (ze hebben ook niets te verliezen). We dwingen er geen respect mee af. In Marokko zouden ze zich zo niet gedragen namelijk. Om dit probleem echt op te lossen zou je bijv: recidive alsmaar zwaarder kunnen straffen, een three strikes and you are out systeem optuigen, illegaliteit weer strafbaar stellen, samenwerken met de EU om een gemeenschappelijk uitzetbeleid op te tuigen, sancties, of het Deense idee om de asielaanvraag in een derde land af te handelen. Bij afwijzing zijn wij van het probleem af en zodra het risico duidelijk wordt zal dit probleem vanzelf stoppen. Deze mensen zijn heus niet dom, ze weten wat de risico's en consequenties zijn van hun gedrag. Tot slot moeten we ook toegeven dat veel landen wel gewoon op een normale manier meewerken. De Noord-Afrikaanse lande in het bijzonder zijn uiterst onprettig bezig. Wellicht wordt Marokko wakker als de Polisario gesteund wordt.
Kit2
Kit2
23 okt. 2021 - 7:50
Ik denk dat we het op de Nederlandse manier anno 2000+ oplossen. Net als de crisis op de woningmarkt, de inzakkende huizen in Groningen, de stikstofcrisis, de klimaatcrisis en de armoede. We kletsen erover, doen gewoon niks en hopen dat het vanzelf overgaat.
Kuifje3
Kuifje3
23 okt. 2021 - 7:10
Ja, handhaving is de oplossing… we geven ze een flinke boete of we sluiten ze op, dat zal ze wel leren! Ik ben benieuwd of we het geld geïnd kunnen krijgen en of we cellen genoeg hebben. Ze lachen ons gewoon uit. Vooropgesteld dat ik het met de analyse van het basisprobleem (de overlastgevende zogenaamde vluchtelingen) door Han volledig eens ben zie ik toch meer in de repressie richting de thuislanden. Nou ja dan niet alleen maar opschrijven in een regeerakkoord zoals in Rutte3, maar dan ook daadwerkelijk zoals Asscher geprobeerd heeft door de geldstromen richting die landen te blokkeren.
4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 7:47
Dat van dat blokkeren is irreëel en alleen maar ketelmuziek. Dat laat ik nu juist zien.
Stechelwald
Stechelwald23 okt. 2021 - 8:59
"Dat van dat blokkeren is irreëel en alleen maar ketelmuziek. Dat laat ik nu juist zien." Dat moet ook in Europees verband. Dit probleem met Noord Afrikanen speelt niet alleen in Nederland maar ook in Belgie, Frankrijk en Spanje. En als die strenger worden zit Duitsland ermee. We hebben dus een gezamenlijk EU probleem; de oplossing is naar Marokko te stappen als gehele EU, en te eisen dat Marokkanen probleemloos kunnen worden teruggestuurd. Als ze weigeren; heel simpel het gehele betalingsverkeer tussen de EU en Marokko verbieden. Dat betekent dus ook dat onze garnalen daar niet meer gepeld kunnen worden, want ze kunnen er niet meer voor betaald krijgen.
Satya
Satya23 okt. 2021 - 9:42
Gewoon het geld daar laten. Geldstromen gaan van zuid naar west. Je blijft deze onzin herhalen. Straks ga je nog beweren dat de wereld plat is. Onzin van dezelfde grote.
Kuifje3
Kuifje324 okt. 2021 - 10:44
He, lekker weer zo’n topreactie van Satya. Altijd vriendelijk en inhoudelijk. Geldstromen van zuid naar west is totale onzin. Ook als je het steeds herhaalt wordt het niet ineens waar. Het enige dat van zuid naar west stroomt is een grote hoeveelheid mensen. Mensen die voor een deel vluchteling zijn, maar ook heel veel mensen die gewoon op het geld hier afkomen. Ik zeg het trouwens vaker dat ik dit niet die mensen kwalijk neem, maar onze falende overheden. Wist je dat pakweg 20% van de mensen die zich aanmelden meteen al afgewezen kunnen worden vanwege het land waar ze oorspronkelijk vandaan komen? Landen als Marokko, Algerije, Tunesië. Deze mensen worden uiteindelijk de illegaliteit in geduwd zonder bed, bad en brood. Van de overige 80% is een groot deel uiteindelijk nog steeds kansloos. Die 20% moeten door het vluchtelingenverdrag uit 1951 nog steeds wel de procedure in worden genomen. Ook deze voorziening houdt het niet meer. @Han: Het allerbelangrijkste van een probleem is dat we het eens zijn dat het een probleem is. Ik denk dat vanuit die gedachte kan gaan werken aan oplossingen. Ik denk dat repressie natuurlijk een stukje kan helpen, maar ook geldstromen blokkeren kan helpen. Dan heb ik het niet over uitkeringen, maar vooral over begrotingssteun en andere hulp aan de overheden. De bedragen die genoemd worden vertekenen trouwens flink. De waarde hiervan is voor ons aanzienlijk minder dan voor een land als Marokko. Dat dit in EU-verband beter kan daar kan ik het mee eens zijn. Dit is typisch iets waar de EU zich WEL mee zou moeten bemoeien. Dat lijkt me zinniger dan het in Brussel laten bepalen wat de rekenrente voor onze pensioenen moet zijn of de wetgeving in Polen of de hoeveelheid asfalt in ons land. Onze bijdrage aan de economie van een land als Marokko is flink, maar die van heel Europa immens. Ketelmuziek? Ja, nou en? Het maakt hoe dan ook meer indruk dan knippen en buigen.
Rick Hofland
Rick Hofland
23 okt. 2021 - 5:28
Het valt mij op dat Han laatste tijd wel erg simplistisch wordt met zijn oplossingen voor diverse maatschappelijke problemen. Zeggen dat er gewoon meer handhaving nodig is is hetzelfde als zeggen dat de doorstroom bij de asiel opvang op te lossen is door alle status houders direct een woning te geven, of dat de maatschappelijke problemen rond de Corona crisis snel op te lossen zijn door meer IC bedden beschikbaar te maken. Beste Han, je kan niet zo maar ff politieagenten erbij toveren, of woningen, of IC personeel. Er is een tekort aan alles momenteel, het is bijzonder kortzichtig door te stellen dat er maar meer handhaving moet komen om een probleem op te lossen dat nota bene veroorzaakt wordt door ongewenste buitenlandse criminelen.
4 Reacties
Zandb
Zandb23 okt. 2021 - 6:53
Rick Lees het artikel eens. En verbaas u.
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 7:12
Als je gelijk hebt, moeten we het zo laten.
Krek
Krek23 okt. 2021 - 9:15
Misclick waardoor mijn reactie afgebroken werd. Hier het vervolg: Hierdoor is de politiemacht in Ter-Apel gestegen van 15 naar 20, vergroot met een derde, dus. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/210772/ter-apel-krijgt-extra-politie-inzet-en-politiekantoor Verder zijn er drie ketenmariniers ingezet om de boel daar te helpen in goede banen te leiden. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/708639/ketenmarinier-wolthof-ter-apel-is-in-een-jaar-veiliger-geworden Er worden aparte asielbussen ingezet zodat de reguliere busdienst minder overlast ondervindt, en de chauffeurs willen graag de beveiliging op de bussen terug zoals die er in 2019 was. https://www.rtvnoord.nl/nieuws/708639/ketenmarinier-wolthof-ter-apel-is-in-een-jaar-veiliger-geworden Al met al wordt er met man en macht gehandhaafd, maar wanneer je nergens heen kunt met die mensen blijft het dweilen met de kraan open.
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2021 - 11:33
Marokko zou de relatieve rijkdom wat beter moeten verdelen en meer doen aan jeugdzorg, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Veel van deze jongens zwerven al in Marokko op straat, omdat hun ouders arm, dood of gescheiden zijn. Marokko is kennelijk de eigen probleemjongeren liever kwijt dan rijk. https://wegwijzerjeugdenveiligheid.nl/actueel/jonge-marokkaanse-asielzoekers-de-straatjongens-van-europa
Bouwman2
Bouwman2
22 okt. 2021 - 22:00
Ik heb net een fasciinerende en ontroerende Bernard Haiting weer gezien. Daarna is de rest gewoon zwijgen. Zwijgen is meer dan sreken, van een zo veel; hoger niveau. .
2 Reacties
Zandb
Zandb23 okt. 2021 - 6:54
Bouwman En u dacht, kom, ik voed de daad bij het woord?
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 7:12
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Marius Velema
Marius Velema
22 okt. 2021 - 21:45
Natuurlijk moet de Nederlandse overheid, niet alleen maar als EU, juist wèl bewerkstelligen dat "kanslozen terug moeten keren naar huis en dat hun moederlanden ze op straffe van sancties weer op dienen te nemen." Dat en niets anders.
2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 7:13
Wat voor sancties dan?
Marius Velema
Marius Velema23 okt. 2021 - 16:30
Eenvoudig. Vooral economische. De EU is een economisch voor deze landen onotbeerlijk gemis in geval van effectieve aanpak.
Rechtse Bal -
Rechtse Bal -
22 okt. 2021 - 15:41
het oernederlandsche ''streng doch rechtvaardig'' is sinds al enkele decennia verworden tot ''slap en selectief''. Precies gedurende de opkomende en neergaande tijd van het salonsocialisme. Nu we met de gebakken peren zitten is het echt te laat ondanks de wanhopige kreet dat ''we'' het allemaal vernieuwd moeten gaan doen. Inderdaad Han, nieuwe bezems om het schip schoon te schrobben en weer terug naar ''streng EN rechtvaardig"".
10 Reacties
bv-user-46874
bv-user-4687422 okt. 2021 - 16:52
M.a.w. Rechtse Bal, Rutte loog ook over zijn 'law & order', stokpaardje van Rechts Nederland. Opmerkelijk hoe je 10 jaar Rutte kunt beschrijven als opkomende en neergaande tijd van het salonsocialisme.....Nee, zeg wat het is: 25 jaar neoliberaal asociaal beleid. Zoals Rutte het zegt, en waarom hij door gaat: Hij moet de klus afmaken.
bv-user-46874
bv-user-4687422 okt. 2021 - 16:52
Overigens hoef je niet streng te zijn om rechtvaardig te zijn.
GHS
GHS22 okt. 2021 - 19:00
Ik vraag me steeds af, HOE al die mensen die zich aanbmelden hier in Nederland komen? Als je op de foto ziet: keurig aangekleed, met wandelwagentjes. Komen ze allemaal per vliegtuig? En vooral diegenen, die niet teruggestuurd kunnen worden naar hun veilig land. Die gooien gewoon hun paspoort weg. Zouden we niet beter de controle aan de grens kunnen hebben en degenen, die geen paspoort hebben niet toelaten
Zandb
Zandb23 okt. 2021 - 6:59
Bal Wanneer u het CDA en de VVD (en misschien de PvdA ook wel) 'beschuldigt' van. salonsocialisme klopt wat u zegt. Maar dan nog blijft de vraag wat u verstaat onder 'salonsocialisme'.
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 7:15
Als je wilt weten hoe die mensen in Nederland komen, GHS, dan is er op het internet veel informatie te vinden. Over bootjes en zo. En pushbacks. En meer van dat soort dingen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 okt. 2021 - 8:16
Marokkanen veelal via Spanje!
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 okt. 2021 - 12:54
Spanje heeft een enclave, Ceuta, grenzend aan Marokko. Dat mag toch bekend worden verondersteld? Eeenmaal in Spanje aangekomen kan de tocht naar andere delen van Europa worden voortgezet.
dirk den boer
dirk den boer23 okt. 2021 - 18:07
Over die wandelwagentjes, GHS,vorige week op TV programma over immigranten in Frankrijk meen ik, een jonge moeder met kind op de rug kreeg een buggy van een vriendelijke, meelevende dame in het dorp die nog zo'n gevalletje op zolder had staan (zoals in elk dorp er honderden doelloos op zolder staan natuurlijk, vergeten weg te doen, of te laks om met groot vuil mee te geven). Vraag me af of ze die moeder daar een plezier mee deden, maar ze deed in ieder geval alsof.
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 okt. 2021 - 10:57
@ Dirk Ik snap je punt. Jongeheer Defoe werd ook vooral gedragen, bij (berg)wandeltochten heb je ook niks aan kinderwagens. Gewend aan gedragen worden wilde hij ook niet worden gereden.
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 okt. 2021 - 19:30
En nog een dichterbij, tegen Marokko aan. Man.ila.....en nog iets....moet ik even opzoeken.
Eid
Eid
22 okt. 2021 - 15:07
Han, lovenswaardig dat U (hoofdletter idd) wel dit onderwep eens op de agenda durft te zetten, want ik heb toch echt het idee dat de gehele Tweede Kamer er wel over roept (vast een boel van die beroemde 4000 kamervragen) maar niet iets drastisch durft, bang om als migrant onvriendelijk te worden omschreven. Het is immers veel makkelijker om vanaf de kantlijn naar Broekers-Knol te schreeuwen. Leuke taak om echt iets te doen, Piri en Ellemeet. Enfin, maar zullen we t gewoon simpel houden in plaats van het onderwerp op te hangen aan de grote welvaartsverschillen? Die fiere koning van Marokko heeft genoeg middelen en trots om zelf iets van z'n land te maken; moet ie wel wat tabboes doorbreken. Dat heet 'verlichting'. Dus: Gewoon terug laten nemen en anders de financiele (EU) kraan dichtdraaien. Moet je eens kijken hoe gauw t opgelost is. Dezelfde machtspolitiek die ze graag zelf gebruiken en heel goed verstaan.
5 Reacties
bv-user-46874
bv-user-4687422 okt. 2021 - 16:47
Dus jij stelt exact de Non-oplossing van de politici voor. Iets wat juist in het artikel onderuit gehaald wordt. Begrijpend lezen is moeilijk? Voor jou niet, want je slaagt er keer op keer in om de informatie in het artikel te verdraaien om je eigen rechtse gebral te verspreiden. Bah..
Eid
Eid22 okt. 2021 - 18:19
@Imgikke Misschien moet u eens denken aan begrijpend oplossen en nadenken over wat na die tijdelijke 'oplossingen' van Han gaat gebeuren. Kansloze lastgevers max 3 maanden opsluiten en dan? 600 overlastgevers volgen en bij de les houden en dan? Dan laten we ze toch hier? Kijk dat is het werkelijke probleem,maar dat willen de Imgikkes niet lezen of zien. Die overlastgevers zonder asieltoekenning moeten gewoon terug, dat is een principe waar de hele geloofwaardigheid van de procedure mee valt of staat, en het draagvlak voor diegenen die het echt nodig hebben. En niet wachten tot ze weer 'geaard' zijn en de Imgikkes vast weer aandringen op t zoveelste pardon.
Hanvander Horst
Hanvander Horst22 okt. 2021 - 18:42
Marokko krijgt van de EU 130 miljoen euro hulp per jaar. Dat zijn geen bedragen waarmee je het onder druk kunt zetten of chanteren. Onder rechts heerst het hardnekkige misverstand dat er miljarden en nog eens miljarden naar Noord-Afrika gaan. Allemaal fantasie.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee9323 okt. 2021 - 7:55
@Han, Je zou die 130 miljoen aan de Polisario kunnen geven. Dat zal de ogen in Marrakech wijd open doen.
FonsRietdijk
FonsRietdijk23 okt. 2021 - 14:08
Imgikke dat wordt totaal niet onderuit gehaald in dit vrij zwakke betoog voor de doen van Han. Jij leest wat je goed uit komt en presenteert het dan als feiten, tja..
Haz
Haz
22 okt. 2021 - 11:32
Meer handhaving is een goed idee. Als dat het enigste is wat we zouden doen, dan is het wel erg reactief. Want we weten dat dit soort mensen blijven binnenkomen en ja die rotte appels kan je dan weer oppakken, maar blijft een beetje dweilen met de kraan open. Dus het doel van dat ontmoedig-beleid van de overheid snap ik op zich wel. Of het de gewenste resultaten heeft is een ander verhaal.
Tjeempie2
Tjeempie2
22 okt. 2021 - 11:10
Han, voormalig koloniën zijn nou net niet waar de overlastgevende asielzoekers vandaan komen. Dus op die manier de schuldvraag bij Nederland leggen vind ik wat kort door de bocht. Wat ik echter een groot probleem acht, is het afnemende draagvlak voor de opname van asielzoekers in mijn omgeving. Staat er een gebouw leeg, is het meest gehoorde: 'als er maar geen asielzoekers in komen.' En gezien de huidige situaties in sommige opvangplekken, geef ik ze niet eens ongelijk.
3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst22 okt. 2021 - 18:37
Ze komen uit koloniën van Europese landen. Bijna allemaal, behalve Turken, Iraniërs en Afghanen maar in het laatste geval hebben interventies van westelijke mogendheden veel met dat vluchten te maken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 okt. 2021 - 16:34
De jongens verlaten Marokko met bestemming Europa, zonder specifieke plannen omdat alles daar "beter"zou zijn. In het land van herkomst leefden ze soms al op straat, waren ze al verslaafd of hadden ze psychische problemen. Niemand wil ze. https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/20/jonge-marokkaanse-asielzoekers-zijn-overal-ongewenst-a4020825
Stechelwald
Stechelwald25 okt. 2021 - 9:05
"Ze komen uit koloniën van Europese landen." Heeft er weinig mee te maken. Omgekeerd was ook het geval. Spanje is zo'n 800 jaar bezet geweest door Noord Afrika; er lopen echter geen tienduizenden Spanjaarden rond in Casablanca. De Turken hebben honderden jaren Europese landen bezet gehouden - toch zitten er meer Turken in het Westen dan Westerlingen in het Oosten. De Bulgaren komen liever naar het westen dan dat ze naar hun voormalige bezetter gaan. Over het algemeen trekken de bewoners van landen met een slecht bestuur weg naar beter georganiseerde landen - ongeacht wie wat waar vroeger bezet heeft gehouden.
DaanOuwens
DaanOuwens
22 okt. 2021 - 10:43
@ frankie48 Jij schrijft: Dit loopt al jaren, en met welke oplossingen komt de EU aanzetten? De EU verbiedt dus het bestraffen van mensen die niets verkeerds hebben gedaan. Voor mensen zoals jij is dat blijkbaar geen belemmering. Een andere huidskleur of land van herkomst is voor jou voldoende. Van der Horst pleit gewoon voor het bestraffen van mensen die iets verkeerds hebben gedaan. Er is geen enkele Europese regeling die dat verbiedt.
Rutger Groot
Rutger Groot
22 okt. 2021 - 10:41
Het is allemaal heel simpel. Net als andere EU landen overlastgevers opsluiten en terugsturen. Daarvoor harde afspraken maken met landen zoals Marokko en als die weigeren het aantal inreis visa uit die landen beperken. Een recept dat werkt, zie Denemarken.
18 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst22 okt. 2021 - 11:01
Die zijn al zeer beperkt.
Satya
Satya22 okt. 2021 - 13:09
Een onmenselijk recept. Mijn familie kan bijna geen visa krijgen. Schandalig onmenselijk beleid. Extreemrechts is harteloos. Gek genoeg hebben extreemrechtse mensen de Marrakesh verklaring aangevallen waarin die harde maatregelen geregeld worden.
Eid
Eid22 okt. 2021 - 15:09
@Han Geld Han, geld. Wie betaalt die bepaalt, om het op z'n goed Schiedams te zeggen.
Rutger Groot
Rutger Groot22 okt. 2021 - 15:31
Satya, dit is een succesvol recept dat Daenemarken toepast.... en daar zijn het de sociaal democraten die dit bedacht hebben..... dus links
bv-user-46874
bv-user-4687422 okt. 2021 - 16:48
@Satya, in de nabije toekomst zullen de asociale Nederlanders ervaren wat opvang in de regio betekend. De regio die onder water staat. Pompen of verzuipen, want vluchten of verhuizen is geen oplossing.
Satya
Satya23 okt. 2021 - 0:05
Rutger Het is geen sociaal democratie meer. Ik kan ook beweren dat ik blank ben, het blijft zwart. Rechts beleid. Imgikke Denk dat Rutger dat niet meemaakt. Hij zal inderdaad gewoon blijven zitten en afwachten. Denk dat het zijn generatie nog niet gaat raken. Eid Dan mag Afrika bepalen. Internationsle geldstromen zijn duifelijk
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 7:20
Rutger, dat wil Denemarken graag. Het heeft er zelfs de wet voor aangepast. Maar met geen enkel land is een deal gesloten om migranten terug te nemen. Dit is allemaal illusiepolitiek van die Denen.
EricDonkaew
EricDonkaew23 okt. 2021 - 8:00
@Satya: Mijn familie kan bijna geen visa krijgen. ------------------------------------------------- Daar zal toch wel een reden voor zijn, denk je niet?
Satya
Satya23 okt. 2021 - 9:39
Eric Nee geen enkele. Wij staan garant voor de eventuele kosten, daarnaast kon het in het verleden wel en zijn ze allemaal teruggegaan. Leuk geschreven uit Thailand. Zeer, zeer hypocriet. Blanken hebben voor zichzelf een wereld gecreeërd met grote voorrechten. Misselijkmakend. Het erge is dat het inmiddels raciaal is, in tegenstelling tot vroeger toen het financieel was.
FonsRietdijk
FonsRietdijk23 okt. 2021 - 14:05
Door dit soort teksten maak je een karikatuur van jezelf Satya
Minoes&tuin
Minoes&tuin23 okt. 2021 - 14:31
Satya Mijn zus heeft een Pakistaanse jongen vanaf de geboorte grootgebracht en opgevoed. Was ooit hetzelfde probleem. Je moet garant staan voor terugkeer maar dan nog lukt het meestal niet, zijn bang dat ze hier de illegaliteit ingaan.
Satya
Satya23 okt. 2021 - 15:40
Fons Beter als een nazi die zichzelf sociaal democraat noemt. Straks ga je nog onzinnige dingen als de nazi waren links zeggen. Sociaal democratie doet niet aan racistische politiek dat doet Denemarken wel.
Hanvander Horst
Hanvander Horst23 okt. 2021 - 20:05
Satya slaat de spijker op de kop. Eric vindt het blijkbaar heel vanzelfsprekend dat hij in Thailand mag wonen.
Paul Spijkers
Paul Spijkers24 okt. 2021 - 6:47
Dat is niet zomaar illusie politiek. Het past prima bij een bepaalde EU richting over grens en immigratie controle. Delen lukken beter dan andere. Het is ook niet racistisch om niet zomaar iedereen die wil als emigrant te aanvaarden. En het past prima bij sociale democratie om je best te doen voor de diensten en voor burgers, en niet voor niet burgers of die diensten onder druk te zetten. Of dat nu huizen of lonen of arbeids omnstandigheden zijn. Het is nu net rechts om geen bal om publieke diensten te geven en mensenvlees als product voor de vrije markt te zien.
EricDonkaew
EricDonkaew24 okt. 2021 - 7:44
@Minoes ------------------------------------------ Maar een baby'tje dat in Nederland is geadopteerd, is/wordt toch gewoon een Nederlander? Dus ik zie het probleem niet. Of ik begrijp jouw verhaaltje niet goed. @HanvanderHorst: Dit is allemaal illusiepolitiek van die Denen. ------------------------------------------ Als je nergens begint, dan kom je ook nergens. Als je iets wilt bereiken, moet de politieke wil er zijn. En die is daar inmiddels wel. @HanvanderHorst: Eric vindt het blijkbaar heel vanzelfsprekend dat hij in Thailand mag wonen. ----------------------------------------- Ongeveer net zo vanzelfsprekend als dat Han in een huurwoning in Schiedam mag wonen. @Satya ----------------------------------------- Alleen maar schelden werkt niet. Dat drijft mensen en groepen mensen uit elkaar. Wilders doet het eveneens en daar houd ik ook niet van. Dit soort polariseren werkt ook averechts als je het draagvlak voor meer immigratie wilt vergroten.
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 okt. 2021 - 19:38
Erik Donkaew Hij was niet geadopteerd. Kon niet bij zijn vader opgroeien vanwege het werk. Hij had ook nog broertjes. Zij wilde dat hij in zijn eigen cultuur zou opgroeien, kreeg wel een praktische opleiding waar echt wel werk of een bedrijfje zou kunnen opleveren etc... Moeder was in het kraambed overleden. Hij had in Pakistan nog een vader en broertjes. Vader werkte vaak in het buitenland.
Minoes&tuin
Minoes&tuin25 okt. 2021 - 19:40
waar=wat Verder sorry voor de herhaling....
Stechelwald
Stechelwald26 okt. 2021 - 13:13
@ Satya, Hoe zit dat dan precies, met dat visum? Het is uiteindelijk wel gelukt? Er zijn toch gewoon vaste regels voor? De regels voor de meeste Afrikaanse landen - maar ook bijvoorbeeld Thailand- zijn allemaal hetzelfde. Wel heb ik ooit van een Surinaamse vriend gehoord dat zijn visum voor een vakantie in Nederland eens geweigerd werd, terwijl ik een brief had gestuurd dat ik garant stond. Een jaar later lukte het wel, maar toen had ik hem als bedrijf uitgenodigd en hadden we ondertussen meer zekerheden voor terugkeer (hij is ook ECHT teruggegaan). Je noemde "verleden keer ook teruggegaan" dus ik neem maar even aan dat deze passage het probleem vormt: "De persoon in kwestie moet dus aannemelijk kunnen maken dat hij terug keer naar zijn land. Een bewijs van schoolgaande kinderen, een verklaring van de werkgever in het land van herkomst of een overeenkomst waarin staat dat iemand daar een huis heeft, kan dat bewijzen."
Effie2
Effie2
22 okt. 2021 - 10:26
Onze avonturiers, onze zakenlui, onze missionarissen: wat hadden ze zonder Afrika en Azië gemoeten? Er was daar zoveel te halen. ‘Na eb komt vloed’. ‘De weegschaal van het lot zal uiteindelijk alles in evenwicht brengen’. …Want nu lijkt het omgekeerde te gebeuren. Wat doen we dan Han, om onze burgers tegen al die hier illegaal verblijvende personen te beschermen? Kopen we een eiland voor ze in de regio? Zetten we ze massaal gevangen tot ze het zo zat zijn dat ze willen vertrekken? Nemen we die wellicht nog groeiende overlast voor lief? Gaan we ze met geweld proberen in te laten burgeren?
1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst22 okt. 2021 - 11:27
Misschien kun je dat stuk van mij eens lezen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
22 okt. 2021 - 9:48
[Ze duiken meteen onder in het illegale circuit waar genoeg werkgevers klaar staan ze voor hongerloontjes uit te buiten.] Denk ook even aan de ongeveer 1300 minderjarige slachtoffers per jaar van mensenhandel, die in Nederland in de prostitutie belanden. "De klant" is de zuurstof in dit businessmodel.
Jake123
Jake123
22 okt. 2021 - 9:40
Handhaving in Nederland? Daar vraagt u wat. Ons land zit vol regels, maar handhaving....
frankie48
frankie48
22 okt. 2021 - 9:32
“Weet je wat?” dacht onze geniale overheid. “We gaan die gastjes ontmoedigen. "Weet je wat?" dacht de EU toen, wij gaan die geniale overheden maar eens dwarsbomen met EU-regelgeving die dat nationale beleid gaat verbieden. Dit loopt al jaren, en met welke oplossingen komt de EU aanzetten? https://www.ad.nl/binnenland/kansloze-asielzoekers-moeten-naar-aparte-opvang~a35e1a16/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens22 okt. 2021 - 10:43
@ frankie48 Jij schrijft: Dit loopt al jaren, en met welke oplossingen komt de EU aanzetten? De EU verbiedt dus het bestraffen van mensen die niets verkeerds hebben gedaan. Voor mensen zoals jij is dat blijkbaar geen belemmering. Een andere huidskleur of land van herkomst is voor jou voldoende. Van der Horst pleit gewoon voor het bestraffen van mensen die iets verkeerds hebben gedaan. Er is geen enkele Europese regeling die dat verbiedt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 okt. 2021 - 11:16
Preventief opsluiten mag niet en van "strikte handhaving, arrestatie en voorgeleiding van de daders" valt ook niet veel effect te verwachten al vallen er wel veroordelingen. Op winkeldiefstallen staan nu eenmaal (nog) geen draconische straffen. https://www.bndestem.nl/brabant/zestien-asielzoekers-uit-veilige-landen-veroordeeld-voor-serie-diefstallen-in-oost-brabant~a4e0fd25/
frankie48
frankie4822 okt. 2021 - 11:35
Beste Daan, Uit welke koker haal je deze wijsheid nou weer vandaan. “Weet je wat?” dacht onze geniale overheid. “We gaan die gastjes ontmoedigen. We organiseren voor hen een sobere opvang. Ze krijgen bed, bad en brood. Niet meer. We zorgen ervoor dat ze geen cent te makken hebben. Maar we sluiten ze in de opvang niet op. Ze mogen gewoon naar buiten.” Waar zegt Han hier ook maar iets over een strafbaar feit, hij heeft het over preventieve maatregelen om overlast en waarschijnlijk ook delicten tegen te gaan.
Minoes&tuin
Minoes&tuin22 okt. 2021 - 14:14
DanielleDefoe Klopt, het helpt ook niet! https://www.ed.nl/cranendonck-heeze-leende/lichtgewonde-bij-steekpartij-in-azc-budel-verdachte-28-opgepakt~a8fbde0c/
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 okt. 2021 - 13:16
@Minoes Het is ook bekend dat het nut van gevangenisstraf voor draaideurcriminelen daaruit bestaat dat ze een tijdje uit de roulatie zijn.
Hallahan2
Hallahan2
22 okt. 2021 - 9:01
- Het enige waar zij iets aan hebben, is strikte handhaving, arrestatie en voorgeleiding van de daders. En dan Han? Naar de gevangenis voor 250 euro per dag, en als ze hun straf hebben uitgezeten?
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
22 okt. 2021 - 8:39
"Zij zijn een hoogst onaangenaam gevolg van de grote welvaartsverschillen op deze wereld en de manier waarop zij door de belanghebbenden in stand gehouden worden." Probleem is dat wij allemaal belanghebbenden zijn. Een eerlijkere welvaartsverdeling zal betekenen dat hier de welvaart een beetje zal moeten inzakken. En aangezien niemand dat wil (zie het gemopper bij een hogere gasprijs) gaat er voorlopig niets veranderen.
1 Reactie
Hallahan2
Hallahan222 okt. 2021 - 14:14
- zal betekenen dat hier de welvaart een beetje zal moeten inzakken. En wat is naar jouw idee een beetje? En geldt dat voor iedere Nederlander? Moet ik meer inleveren dan bv een uitkeringsgerechtigde? Het probleem is gewoon dat het verschil er altijd zal blijven, je kunt de wereld niet gelijk maken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor