Amnesty roept elites, gutmenschen en tokkies op tot verbinding
• 03-01-2017
• leestijd 2 minuten
‘Wat gaat 2017 ons brengen? Vrees of hoop?’. Dat is de vraag die centraal staat in de nieuwe campagne van Amnesty International, een campagne waarin de focus met name ligt op binnenlandse kwesties. In een nu al veelbesproken advertentie vraagt Amnesty onder andere ‘blanke elites, gutmenschen, angsthazen en tokkies’ om hun verschillen minder te benadrukken en te zoeken naar de verbinding.
De oproep werd maandag in meerdere landelijke dagbladen afgedrukt, hoewel niet elke krant exact dezelfde woorden printte. Zo stond in de Volkskrant de originele advertentie te lezen, maar koos de Telegraaf voor een gewijzigde versie omdat moederbedrijf TMG aanstoot nam aan het door Amnesty gebruikte ‘Metro-columnisten’. Metro is onderdeel van TMG.
Het is niet voor het eerst dat Amnesty zich richt op binnenlandse kwesties. Dat heeft de organisatie de afgelopen campagnes regelmatig gedaan. ‘Zonder onze problemen gelijk te stellen aan het buitenland, komen mensenrechten ook in Nederland tegenwoordig onder druk te staan’, zegt Ruud Bosgraaf, persvoorlichter van Amnesty International Nederland
in de Volkskrant. ‘Daarom hebben we de laatste tijd zaken als etnisch profileren, vreemdelingendetentie en demonstratierecht op de agenda gezet. Dit is daar een vervolg op.’
Over die mensenrechten schrijft Amnesty-directeur Eduard Nazarski
op zijn blog :
‘Mensenrechten vragen om emotie én overtuiging. Mensenrechten kunnen niet alleen maar een koele juridische afweging zijn. Ze vereisen solidariteit, betrokkenheid en de inzet voor menselijke waardigheid waardoor hoop een kans krijgt. Mensenrechten gaan onvermijdelijk gepaard met ongemak. Ze vereisen dat we opkomen voor de rechten van iedereen. Ook als we moeite hebben met het doel of de plek van demonstraties, of het niet eens zijn met onderdelen van een partijprogramma.’
‘Mensenrechten bieden een kader en een ondergrens bij discussies over discriminatie en de vrijheid van meningsuiting. Ze markeren de grens van het toelaatbare. En herinneren ons eraan dat wij, en ieder ander, het recht hebben om te leven in menselijke waardigheid.’
De nieuwe campagne, onder andere gericht aan de populisten, referendumroepers, cultuurrelativisten en mainstreammediahaters, komt uit de koker van Amnesty zelf. Reclamebureau BVH zocht er daarna een aansprekende vorm voor de boodschap bij. ‘Bij internationale campagnes, zoals bij de tot stokslagen veroordeelde Saoedi-Arabische blogger Raif Badawi, moet je heel snel iets bedenken’, aldus Maarten Bakker, creatief directeur bij BVH. ‘Maar hier zijn we al maanden over in gesprek. Amnesty wilde de jaarwisseling gebruiken om iets over polarisatie te zeggen.’
Amnesty besluit de poster met een oproep tot begrip voor elkaar:
‘Zullen we in het nieuwe jaar proberen om minder te benadrukken wat ons verdeelt en meer oog te hebben voor wat ons bij elkaar brengt?’