Wie een donkere huid heeft en een drogisterij binnenstapt om make up te kopen wordt geconfronteerd met een pijnlijk gebrek aan geschikte producten. De winkels beperken hun assortiment domweg tot wat geschikt is voor klanten met een lichte huid. Kassa ging op onderzoek uit en sprak met vrouwen die de gevolgen van deze praktijk ervaren. “Je voelt je buitengesloten.”
De betrokken drogisterijketens wilden in de studio geen toelichting geven op hun beleid. Op de site van Kassa vind je wel schriftelijke verklaringen. Die komen er in grote lijnen op neer dat ze beterschap beloven op het gebied van inclusiviteit, op een enkeling na.
NEEM EEN COOKIE
Jammer! Door je cookie-instellingen kan je dit deel van de site niet zien. Als je de 'sociale cookies' accepteert, kan je dit deel wel zien.
Is er geen aanbood gericht op je behoefte? Geen nood! Laat het uit je afkomstland komen. Dat gebeurt al jaren in de markt. Jij je zin en je bijdrage aan die herkomstland!
En laat die witten barsten die klagen je sterke banden onderhoudt met je herkomstland die nog steeds voorziet in je vraag, duizenden kilometers daar vandaan!
Er is geen mens ter wereld die aan de wensen van iedereen kan voldoen.
Je kunt ook misbruik maken van dat gegeven.
Aan ons de schone taak om uit te maken, wanneer iemand daar misbruik van maakt of niet.
En, zoals de familie De Wilde al wist:
Iets vinden is een schone zaak
en geeft het mensdom veel vermaak.
Vervelend.
Zo kan ik als man van 2 meter lang geen winkel vinden die broeken in mijn lengtemaat verkoopt. Daar is te weinig vraag naar volgens de winkels waar ik het probeer. Ik vind het een pijnlijk gebrek aan geschikte producten en voel me buitengesloten.
Online is nog wel wat te vinden maar dat is lastig.
Ik heb Kassa al aangeschreven hierover.
Zag het item bij kassa en het gemak waarmee het argument weg werd gezet dat veel ketens op internet wel alles verkopen is stuitend.
Wat als je dik bent door een ziekte en je maat niet bij C&A hangt, schoenmaat 39 vd heren niet verkrijgbaar is bij Van Haren, telt dat dan niet?
O.a. de Hema doet gewoon haar best, je kan ook overal een probleem van maken. Houd op met die jeugdtrauma's omdat je geen make upje zag voor je donkere huid toen je 16 was en get a life. Internet is een zegen voor de minder voorkomende.
Anders hebben we straks helemaal geen fysieke winkels meer en alleen nog maar bol.com en post.nl
Ik ben in de jaren '70 van de vorige eeuw consulente geweest van Moia Shira en later van het merk Avon.
Wij hadden een ruin assortiment ook voor mensen met een donkere huid.
Het wordt wel aangeboden maar het ligt niet in iedere drogisterij in de schappen. Online kopen kan wel ook bij "Etos & Kruidvat". In mijn dorp zou het ook onverkocht in de schappen blijven liggen.
Het is volgens mij zo dat negotianten tegenwoordig hun winkels vullen op basis van harde VERKOOPcijfers. En achter verkoopcijfers zitten mensen die de betreffende produkten hebben gekocht. Worden produkten niet verkocht dan representeren ze een verliespost en zal opname in het assortiment worden beeindigd. Rondkijkend in mijn eigen woonplaats - waar in tegenstelling tot wat tv zender en adverteerders ons voorspiegelen - zeer weinig personen van kleur leven, zal divers en inclusief zijn, neerkomen op geld over de balk smijten.
ik heb een gekleurde schoonzoon gehad die (in Frankrijk ) een serie producten in de badkamer had die ik nog nooit gezien had. omdat daar -63 miljoen inwoners- vele mensen van kleur leven is het daar mogelijk makkelijker verkrijgbaar.
advies voor de mensen hier : kijk en bestel eens op franse sites, als de drogisten hier, er achter komen dat ze omzet verliezen zal het snel veranderen want men wil geen dubbeltje laten liggen.
Klopt helemaal en dat het neoliberalisme op dit gebied niet functioneert en geen simpele smeer in glimmende potjes voor een hoge prijs ook voor deze doelgroep kan aanbieden is vreemd.
Mogelijk wil men voorkomen dat er begin december misbruik van wordt gemaakt.
Ja nee maar dit is al jaren bekend, zelfde met kappers, die hebben ook geen flauw idee. Daarom heb je van die speciale beautysalons. En maar klagen dat mensen niet voldoende integreren, tja....
Glas kan ook half vol zijn: Gat in de markt voor mensen met allochtone achtergrond. Daarom kom ik bv ook graag bij m'n Turkse bakker. Die zag de mogelijkheden..
Overigens is het verstandig niet teveel geld aan glimmende potjes uit te geven. De verpakking bepaalt de prijs. Vraag je liever af of er proefdieren aan te pas komen.