Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Automobilist schiet twee vreedzame milieuactivisten dood omdat ze weg blokkeren

  •  
09-11-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
5721 keer bekeken
  •  
boomerautomobilist

Een 77-jarige automobilist heeft twee demonstranten in Panama doodgeschoten, omdat ze betrokken waren bij een wegblokkade. Panamese activisten, voornamelijk docenten, blokkeren de weg al geruime tijd uit protest tegen een vervuilende kopermijn.

“Hiermee eindigt het”, verklaarde Kenneth Darlington volgens getuigen toen hij uit zijn auto stapte. Op videobeelden is te zien hoe hij met een pistool in zijn hand in discussie ging met de vreedzame activisten.

De agressieve automobilist vroeg enkele demonstrerende docentes wie hun leiders waren. Toen ze zeiden dat er geen leiders waren, zei Darlington dat hij niet met vrouwen wilde praten. Na een daaropvolgend verhit debat met een man, schoot Darlinton hem dood. Een tweede man die daar wat van zei, werd ook doodgeschoten.

Volgens lokale media was de ene activist, Abdiel Díaz, direct dood, terwijl het andere slachtoffer, de 62-jarige Iván Rodríguez, onderweg naar het ziekenhuis overleed. De mannen waren docent en echtgenoot van een onderwijzer.

Darlington, een immigrant uit de Verenigde Staten, is eerder veroordeeld wegens illegaal wapenbezit. Volgens lokale media zal Darlington vanwege zijn leeftijd mogelijk niet in de gevangenis belanden, maar huisarrest krijgen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

just29
just29
11 dec. 2024 - 8:35

Een vanzelfsprekend stap dit moratorium en volledig in lijn met de andere Europese landen. Bijna alle mensen met de Syrische nationaliteit die de laatste jaren, in onverminderd hoge aantallen, naar Nederland zijn gekomen zijn zg. ‘oorlogsvluchtelingen’, of beter afkomstig uit een land waar de algehele veiligheidssituatie vooralsnog als (te) risicovol wordt beschouwd.

..

Gelet op de huidige ontwikkelingen met omverwerping van de belangrijkste oorzaak en onderhoudende factor, het tirannieke bewind van Assad, is er uiteraard sprake van een dramatisch gewijzigde situatie. Een situatie die binnen afzienbare termijn zelfs tot een in dit kader relevante verbetering van omstandigheden kan leiden. Dat is voorshands in ieder geval niet uit te sluiten.

..

Om onder deze omstandigheden Syriërs, zoals tot nu bijna standaard het geval, een verblijfsvergunning (5 jaar, met recht op gezinshereniging etc.) te verstrekken is dan ook niet goed verdedigbaar. Ee dergelijke vergunning nu zonder meer weigeren is dat evenmin. Beste is dus de komende periode aan te zien hoe de situatie zich ontwikkelt en geen overhaaste beslissingen te nemen met onwenselijke consequenties.

Koffiecup
Koffiecup
10 dec. 2024 - 10:52

Best logisch. Mensen moeten Syrie weeropbouwen + We moeten ruimte maken voor de Alewieten, Christenen en Druzen die straks op de vlucht slaan voor HTS als er weer een machtstrijd uitbreekt.

frankie48
frankie48
10 dec. 2024 - 9:12

Ik wist niet dat Turkije ook door vluchtelingenhaters werd geregeerd!

Daar worden bij de grensovergang meteen de papieren ingenomen die je tot geregistreerd vluchteling hadden gemaakt.

Maar je neemt alleen de landen die je nu effe goed uitkomen, als je een inhumane vergelijking probeert te maken?

Vuurrood
Vuurrood
10 dec. 2024 - 8:11

Daar waar Faber ellenlang, weken lang, maanden lang, ouwehoert, kwebbelt en babbelt, desnoods liegt, besluit ze nu binnen een dag om de asielaanvraag van Syrische mensen op hold te zetten.

Uiteraard is de gekende verzameling rechtse en extreem rechtse lieden hier op Joop het daar volkomen mee eens.

Zo voorspelbaar!

Minoes&tuin
Minoes&tuin
10 dec. 2024 - 7:45

Ik ben het met deze beslissing niet eens. Laat die mensen zelf uitmaken wat ze willen en wat ze denken en waarom. Normale beoordeling zou ik zeggen, volgens de regels. Alles is nog veel te onzeker.

2 Reacties
frankie48
frankie4810 dec. 2024 - 9:17

Beste Minoes&tuin,

Jij probeert in één keer een groep van 150.000 autonome te ronselen!

Minoes&tuin
Minoes&tuin11 dec. 2024 - 7:50

frankie48

Onzin! En je weet het.

Mark Eissens
Mark Eissens
10 dec. 2024 - 6:43

Nu het onduidelijk is of de situatie in het land zo onveilig blijft dat er recht is op asiel geldt is het natuurlijk logisch de beoordeling van een asielaanvraag op pauze te zetten. Het is zeker dat degenen die door het Assad-regime stelselmatig en grootschalig werden vervolgd, en anders met zekerheid bedreigd, daarvan bevrijd zijn. Of de door de rebellen te vestigen staat, noodgedwongen in samenwerking met een deel van bestaande ambtelijke structuren, voor degenen die eerder vluchtten ook een bedreiging zal vormen is daarmee nu nog niet vast te stellen. Met aankondigingen van de rebellenleiders voor iedereen, en daarmee iedere bevolkingsgroep, een veilige omgeving te willen creëren, en de nu al aangekondigde wens tot voorwaardelijke steun daarbij door o.a. Duitsland en Frankrijk, kan er vooralsnog niet gesproken worden van een reden tot vlucht. Dat kan als enige wel gelden voor mensen die actieve steun verleenden aan het Assad-regime maar er lijkt weinig aanleiding om juist deze groep nu voorrang te geven op een vluchtelingenstatus. Daar zullen de huidige hier al verblijvende Syrische vluchtelingen het mee eens zijn.

pahan
pahan
10 dec. 2024 - 5:30

Aangezien onze regering niet te lang geleden verklaarde dat Syrië best veilig was, hebben zij geen recht van spreken.

Hoe het daar nu gaat lopen, geen idee. Dus voor het land veilig verklaard wordt past eerst even bezinning.

2 Reacties
Koffiecup
Koffiecup10 dec. 2024 - 10:54

Ja en jaren wachten en dan kunnen ze niet terug want de kids gaan hier naar school.

Het is nu veilig voor Syriers die zijn gevlucht voor Assad. Want Assad is weg.

pahan
pahan10 dec. 2024 - 15:54

Met Turkse bombardementen aan de ene kant, Israëlische invallen aan de andere kant en bijtljesdag in aantocht? Veilig dekt de lading niet helemaal ben ik bang.

Marie Timmerman
Marie Timmerman
9 dec. 2024 - 23:43

Het probleem is niet vluchtelingen, maar niet-vluchtelingen. Niet-vluchtelingen niet laten emigreren naar Nederland omdat ze geen vluchteling zijn en dus niet aan de criteria onder het UN verdrag voldoen is iets wat je daarmee voor vluchtelingen doet. Vluchtelingen kunnen binnen, hoeven niet zo lang te wachten, hebben meer plek in wonen en voor diensten, ondervinden meer steun en draagvlak. Niet 'vluchtelingen haters' dus maar, om dezelfde overtrokken taal te hanteren, 'vluchtelingen minnaars'.

.

Het lijkt me logisch dat als het onderdrukkend regiem en de bijbehorende praktijken die maakten dat er grond was om asiel te verstrekken onder het UN vluchtelingen verdrag er niet meer zoijn, dat er dan geen grond meer is om mensen te behandellen als vluchteling onder het verdrag. omdat ze dan immers geen recht meer hebben op asiel.

.

We weten niet wat hierna komt. Eisen dat alle Syriers Nederlander moeten kunnen worden omdat men die ene vent Wilders een loer wil draaien is nogal zelfzuchtig. Ik zou zeggen, maak een overweging gebaseert op onderzoek nu, en dan af en toe, waarna je kan handellen. Inplaats van die oer domme emotie en partisane vijandigheid van iederaan mag alles of niets.

2 Reacties
MG1968-2
MG1968-210 dec. 2024 - 10:59

@Marie

.

"Het probleem is niet vluchtelingen, maar niet-vluchtelingen. "

.

En die verhouding is is volgens jou veranderd afgelopen dagen door gebeurtenissen van buitenaf waar de asielaanvrager geen actieve bemoeienis in heeft gehad waardoor je dit nu kunt inbrengen binnen een debat waarom het al dan niet goed zou zijn om -vooralsnog- niemand meer asiel te verlenen?

.

Marie Timmerman
Marie Timmerman10 dec. 2024 - 17:38

Beter lezen. De afweging zit niet in mij, maar in de werkelijkhied en de overweging na constatering van de werkelijkheid. Men praat over iets. Niet over jouw vooroordelen die je over iemand persoonlijk wil verbeelden.

Ramon147
Ramon147
9 dec. 2024 - 21:18

Nou , niet elke Syrische vluchteling is hier omdat hij anti-Asad is , natuurlijk. Deze aanvragen moeten ze dus afzonderlijk en zorgvuldig in behandeling nemen , imo.

Maar laten we eerlijk zijn , de meerderheid is gevlucht omdat ze tegen Asad zijn en hun leven gevaar loopt , toch ? Anders zouden all die mensen op straat niet lopen toeteren . Asad is weg en zijn regime is gevallen.

Het is dus volkomen begrijpelijk dat het kabinet zegt de boel tijdelijk stopzetten en kijken hoe het verder moet.

JasDon
JasDon
9 dec. 2024 - 21:05

Mooi toch? De meeste vluchtelingen die hier asiel aanvroegen waren toch al gereisd via een derde en veilig land en woonden veelal al jaren niet meer in Syrië. Ondanks dat het niet in de geest van het vluchtelingenverdrag was heeft de staat het altijd als vluchteling behandeld. Duizenden mensen uit omringende landen reizen al terug. Waarom zou dit niet het geval zijn voor aanvragers die nu in Nederland zijn? Er mag wat mij betreft ook een stop komen op naturalisatie en gezinshereniging. Een uitzondering zou wat mij betreft mogen gelden voor diegenen die reeds de taal spreken, aan het werk zijn en zo bijdragen aan onze maatschappij.

Mocht blijken dat de nieuwe machthebbers weer even fout zijn: herstart dan de asielprocedures.

Greendutch
Greendutch
9 dec. 2024 - 20:45

’t kan de PVV niet snel genoeg gaan .... schaamteloos gedrag

Faber maakt niks klaar maar ruikt dit soort omstandigheden waaruit ze haar gelijk of winst kan halen...

1 Reactie
Karingin
Karingin9 dec. 2024 - 21:20

Nou...ik moet toegeven dat ik deze beslissing wel begrijp, voor wie nog in de procedure zit. Je kan nu immers nog niet goed bepalen of die mensen daar gevaar lopen of niet.

Dat zou niet zo'n punt zijn als er fatsoenlijke opvang zou zijn (ze mogen inmiddels wel gewoon werken na een half jaar), maar dáár ontbreekt het natuurlijk aan. Je moet er toch niet aan denken dat je nog maandenlang met 6 of 8 man op een kamertje moet bivakkeren, of nog erger; elke dag van hot naar her gesleept wordt

oosterlijker
oosterlijker
9 dec. 2024 - 19:55

Ja het stof moet nog neerdalen in Syrie, maar als je hier juichend over straat gaat omdat Assad is verdreven kan ik me voorstellen dat je staat te springen om weer terug te keren om te helpen je land weer op te bouwen.

6 Reacties
Mohawk2
Mohawk29 dec. 2024 - 21:14

Dat Syriërs hier gewoon blij kunnen zijn dat die horrordictator verdreven is zonder dat ze staan te springen om (nu) al terug te keren kun je je niet voorstellen?

Karingin
Karingin9 dec. 2024 - 21:15

Jonge mensen en mensen die nog niet zo lang hier zijn misschien wel, maar wie hier een leven heeft opgebouwd, helemaal wie kids heeft die hier naar school gaan, zal wel 2x nadenken

DanielleDefoe
DanielleDefoe9 dec. 2024 - 23:36

Veel (jongere) Syriërs hier hebben daar ouders ea naaste familie. Waarom zouden die als ze hier nog geen nieuw leven hebben opgebouwd en het kan niet terug willen?

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 dec. 2024 - 7:50

DanielleDefoe

En waarom zouden ze dat niet zelf kunnen beslissen. Als ze dat willen is er niets aan de hand toch.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 dec. 2024 - 9:27

Aan de situatie van lui met een status is niets veranderd.

Gerard_dassen
Gerard_dassen11 dec. 2024 - 7:35

Dan zal toch eens dringend gestopt moeten worden om Syrië naar de middeleeuwen te bombarderen door Israël en de VS zogenaamd voor de veiligheid.Anders heb je wel heel veel om op te bouwen , kun je beter hier blijven ondanks vieze Pvv mensjes met een bekrompen geest.

migrant
migrant
9 dec. 2024 - 19:41

Gaat het nu alleen om aanvragen, die nog lopen? Of zijn alle Syrische statushouders ook betroffen? Dat is me niet helemaal duidelijk.

Ik begrijp, dat Faber de Syriers zo snel mogelijk weg wil hebben, maar het is tijd voor pas op de plaats, om te zien wat er gaat gebeuren met het land.

Mensen, die nu terugwillen, moet je natuurlijk niet tegenhouden.

2 Reacties
Karingin
Karingin9 dec. 2024 - 21:13

Hangt ervan af denk ik, je krijgt eerst een status voor 5 jaar, dus wie hier korter is krijgt een nieuwe beoordeling waaruit moet blijken of iemand terug kan of definitief mag blijven. Kan me voorstellen dat mensen die buiten het standaard moslim-plaatje vallen, zoals homo's en christenen, ook onder het nieuwe regime gevaar lopen. Overigens begreep ik dat die nu vooralsnog geen hele strikte leefregels willen opleggen, maar dat moet nog maar blijken natuurlijk.

--

Iedereen is nu euforisch over de overwinning - en terecht! - maar strax moet het land opgebouwd en opnieuw ingericht worden...en komen er een héleboel getraumatiseerde mensen terug in de maatschappij... Heb je over die beruchte gevangenis gehoord, de beelden gezien? Afgrijselijk! Een man zat daar al zo lang in afzondering dat die niet eens wist dat papa Assad al bijna 25 jaar dood is!

--

Er is best grote kans dat de rebellen niet in staat blijken het land een beetje netjes te besturen en die wederopbouw in goede banen te leiden...en dan staat er altijd wel weer 1 of andere gek (of groep gekken) op met mooie beloftes, die het uiteindelijk vooral goed voor heeft met z'n eigen vriendjes en de bevolking met de zweep in de hand eronder houdt...

--

Laten we hopen dat het nu eindelijk eens anders verloopt...zou wel voor 't eerst zijn geloof ik, maar wie weet...

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 dec. 2024 - 9:53

[voor 't eerst ..] Libanon heeft/ had(?) een soort evenwicht tussen de verschillende facties. Het hoeft niet meteen een soort Afghanistan teworden

Anna R. Chist
Anna R. Chist
9 dec. 2024 - 19:10

Ik verwacht nog meer vluchtelingen gezien er niet echt stabiliteit lijkt te komen maar eerder nog meer ellende.

Denk aan Libië bijvoorbeeld, wellicht erger want Turkije, Israël, Rusland, Iran en de VS zijn er ook nog eens actief.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor