"Opkomen voor de hardwerkende Nederlander" en "lastenverlichting", het wil de coalitie maar niet lukken om de schreeuwerige verkiezingsbeloften een beetje waar te maken. Dat blijkt weer eens nu het kabinet zinspeelt op het verhogen van het hoge btw-tarief van 21 naar 21,4 procent. Daarmee worden onder meer kleding, streamingdiensten of huishoudelijke apparaten duurder.
Staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (NSC, Financiën) is naarstig op zoek naar een manier om het gat in de regeringsbegroting te dichten. Een eerdere poging om de btw op onder meer boeken en culturele instellingen te verhogen, haalde het na veel protest niet. En dus wordt er gezocht naar een andere manier om 1,2 miljard euro aan extra belastingen op te halen om zo de Rijksbegroting op orde te krijgen. De voor de hand liggende optie om multinationals en de rijksten zwaarder te belasten ligt vooralsnog niet op tafel.
De NSC'er vindt weinig steun bij de oppositiepartijen. Zo zegt D66-Kamerlid Hans Vijlbrief Kamerlid Vijlbrief dat het kabinet niet "iedereen in Nederland" kan laten opdraaien voor het "eigen rommelige huishoudboekje". Ook SP-leider Jimmy Dijk is tegen. Hij vraagt zich af: "Hoezo opkomen voor de hardwerkende Nederlander?" Hij verwijt het kabinet de rekening neer te leggen bij de lage en middeninkomens. Frans Timmermans zegt: "Terwijl zoveel mensen nu al niet rond kunnen komen, besluit het kabinet het leven nog een stuk duurder te maken. Onbestaanbaar en asociaal."
De VVD van beroepsleugenaar Dilan Yesilgöz heeft ondertussen woensdag een eigen plan gepresenteerd om "de hardwerkende Nederlander" te steunen, namelijk door snoeihard omlaag te trappen. Het AD schrijft:
De bijstands- en werkloosheidsuitkeringen worden als het aan de partij ligt voortaan gekoppeld aan de inflatie, in plaats van aan het minimumloon. Dat betekent dat het inkomensverschil tussen werkenden en niet-werkenden groter gaat worden. De partij wil wettelijk vastleggen dat werkenden er altijd meer op vooruit gaan dan niet-werkenden.
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.