Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Corona is verre van voorbij, we bevinden ons in een achtbaan uit een horrorfilm'

  •  
01-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
12572 keer bekeken
  •  
52063465605_38dd1e2250_k

© cc-foto: Kurayba

Er zou groepsimmuniteit ontstaan, de vaccins zouden ons beschermen, corona zou minder gevaarlijk worden en langzaam uitrazen. Het is allemaal niet uitgekomen schrijft immunoloog Danny Altmann in The Guardian. De autoriteiten hebben het over 'leren leven met corona' maar dat is echt geen goed recept en zelfs niet te doen nu de BA.4 en BA.5 omikron-varianten in opmars zijn.

Altmann constateert dat volgens de laatste cijfers er afgelopen week meer dan een half miljoen mensen in Groot-Brittannië besmet zijn geraakt. Het aantal mensen dat besmet is met corona ligt nu naar schatting tussen de 3 en 4 procent van de totale bevolking. "Velen zijn behoorlijk ziek geworden en moeten verstek laten gaan op school of werk met de daarbij behorende verstoringen van het onderwijs, de zorg en andere vitale diensten. Deze besmettingen zullen ook de tol van longcovid-gevallen doen toenemen. Volgens officiële statistieken hebben de zogenaamde 'milde' golven van omikron in 2022 gezorgd voor meer dan 619.000 nieuwe longcovid-gevallen die op de zorg zijn aangewezen en een langdurige en waardeloze erfenis van de jongste fase vormen."

In plaat van dat er, zoals verwacht werd, een muur van immuniteit ontstaat door vaccinaties en besmettingen zien we golf na golf aan nieuwe besmettingen en een snel toenemende langdurige last als gevolg van deze ziekte. 

Altmann schrijft dat de nieuwe varianten BA.4 en BA.5 besmettelijker zijn en er beter in slagen door de weerstand heen te breken. Vorige week heeft hij samen met collega's een nieuw onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat we veel minder goed bestand zijn tegen de nieuwe varianten, zelfs bij mensen die drie keer gevaccineerd zijn. Het lichaam produceert tot 20 keer minder afweerstoffen tegen de nieuwe varianten. Ook werd duidelijk dat besmetting geen garantie meer biedt tegen herbesmetting. Mensen die met een van de eerdere varianten besmet zijn geraakt, zijn niet beschermd tegen de nieuwe omikron-varianten. "Sterker nog, zelfs besmetting met omikron biedt geen garantie tegen herbesmetting." Volgens Altmann kan de herbesmetting al binnen enkele weken na genezing weer plaatsvinden.

"In tegenstelling tot de mythe dat we langzaam overgaan naar een comfortabele, evolutionaire relatie met een verkoudheidsachtig, vriendelijk virus lijkt het er meer op dat we opgesloten zitten in een achtbaan uit een horrorfilm." Altmann zegt als immunoloog verbijstert te zijn over waar het virus toe in staat blijkt. Hij maakt zich grote zorgen over de impact van longcovid op de maatschappij nu aanzienlijke delen van de werkende bevolking arbeidsongeschikt worden.

De wetenschapper stelt ook dat de boosterstrategie niet meer werkt. Hij wijst op onderzoek waaruit blijkt dat het effect van de vierde booster nog sneller afneemt dan dat van voorgangers. Hij heeft zijn hoop gevestigd op een nieuwe generatie boosters die wellicht betere bescherming biedt maar hij wijst er op dat het verrichten van grootschalige proeven steeds lastiger wordt omdat het virus zich zo snel ontwikkelt. "Het gevecht is nog lang niet voorbij en we zullen actief moeten leren hoe we hier mee om moeten gaan. Dat vereist veel inzet en vindingrijkheid."

cc-foto: Kurayba 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

Minoes&tuin
Minoes&tuin
3 jul. 2022 - 18:05
Wat ik ongelooflijk vind is dat mensen het verschil niet zien. Griep is maar een beperkte periode in het jaar, deels redelijk voorspelbaar. Corona is totaal nieuw, komt het gehele jaar voor en over de hele wereld tegelijk. Ook dat laatste is een groot verschil met griep. Wij weten vanuit een bepaalde route redelijk nauwkeurig wanneer en welke griep hier hoogstwaarschijnlijk verschijnt, en dat is in het late najaar en de winter. Griep legt vaak een bepaald traject af, komt niet overal in de wereld tegelijk voor. en op dezelfde tijd. Corona is veel dodelijker gebleken, is verspreid over de hele wereld tegelijk en in sneltempo en kan in sommige patiënten snel muteren in een totaal andere niet gekende versie, die God behoede ook weer slechter kan zijn. Des temeer we het verspreiden des te minder tijd hebben we ons aan te passen aan de dan heersende variant en ons voor te bereiden, de juiste maatregelen te nemen. Corona is geen griep, Delta was ook Corona, dezelfde stam en er stierven veel mensen door, ook zwangere vrouwen die hun kinderen niet geboren zagen worden, of zeer zieke vrouwen die hetzelfde lot ondergingen. Werkelijk als ik de reactie van deze en gene zie, dan twijfel ik sterk aan het realiteitsbesef. Weten betekent een zo groot mogelijke vrijheid en bescherming voor eenieder.
Nicolay2
Nicolay2
3 jul. 2022 - 11:24
@Wie o Wie Mensen met de verschrikkelijke ziekte kanker kunnen andere mensen niet besmetten met hun ziekte. Er zijn veel ouderen (grootvaders en grootmoeders) als die corona krijgen met hun kwaaltjes, gaan die de Kerst niet halen. Daarom moeten de mensen die vele jaren gestudeerd hebben over deze pandemieën de beslissingen nemen wat nodig is, dat geld ook voor het milieu daar kan 99,9% van de bevolking ook niet over beslissen.
adriek
adriek
3 jul. 2022 - 11:10
Door 'gewone griep' en aanverwante virussen blijven ook elk jaar een miljoen mensen een week thuis. Als corona, al dan niet met vaccinatie, in dezelfde categorie terechtkomt en de ziekenhuizen niet (meer) overbelast raken is er niet zo veel aan de hand. Het ziektepercentage zal gemiddeld een procentje hoger worden, maar daar kunnen we prima mee leven. Alleen long covid lijkt nog wel iets om ons zorgen over te maken, al zijn de aantallen mij niet helemaal duidelijk. Uiteraard heel erg vervelend voor de mensen die het overkomt (ik onderschat dat niet!), maar als de aantallen beperkt blijven is het voor de rest van de wereld geen groot probleem.
cvm1
cvm1
3 jul. 2022 - 8:19
Dit Rapport naar het RIVM en Rutte??
Nicolay2
Nicolay2
3 jul. 2022 - 8:14
Laten we hopen dat de regering het volk niet laat beslissen hoe we ons gaan gedragen en beschermen tijdens de nieuwe aankomende pandemie !!
1 Reactie
Wie o Wie
Wie o Wie3 jul. 2022 - 8:25
Er zijn dagelijks 125 doden door kanker. Het volk mag zelf beslissen of ze roken, drinken, ongezond eten. Enorme druk op de zorg. Er zijn dagelijks 7 griepdoden. Het volk mag zelf beslissen of je met met griep naar buiten gaat. Enorme druk op de zorg. Waarom mag het volk niet zelf beslissen over Corona?
EenMening3
EenMening3
2 jul. 2022 - 20:50
Ik denk dat niemand de kant van China op wil. Xi laat in het kader van zijn zero-Covid beleid, steden als Sjanghai met 25 miljoen mensen, langdurig hermetisch afsluiten. Dit beleid heeft zeer negatieve sociale gevolgen en is schadelijk voor de economie. Mocht corona toch doorbreken, dan is de ramp niet te overzien. In China zijn zeer veel mensen niet gevaccineerd, de beschikbare vaccins zijn vaak middelmatig. De vraag is hoe wij in ons land met corona moeten omgaan. Het heeft geen zin om paniek te zaaien, dat doen alleen mensen met een bepaalde agenda. Maar een ding is zeker, corona gaat niet meer weg, we zullen er dus mee moeten leren leven. Het is aan het OMT en de regering om beleid te ontwikkelen dat aan de ene kant de kwetsbaren beschermt maar aan de andere kant voorkomt dat het hele maatschappelijke leven weer moeten worden stilgelegd. Dat zal niet eenvoudig zijn en vergt nogal wat evenwichtskunst. Zijn OMT en regering hier toe in staat?
3 Reacties
Gimli1955
Gimli19553 jul. 2022 - 8:21
Neen, daar zijn te veel voorbeelden voor op te noemen. Gedurende de afgelopen 12 jaar is veel van wat nu fout gaat, in de steigers gezet, als krimp van de IC capaciteit, krimp van zorg in de periferie, gebrek in aanpak van de ventilatie op scholen en verpleeghuizen, krimp in personeel in de zorg, 70.000 zorgmedewerkers in de thuiszorg, verpleeghuizen en ouderzorg. Het OMT is niet evenwichtig samengesteld uit meerdere disciplines en heeft een eenzijdige blik op een ineffectieve oplossing. Het begint met een visie, die niet hoofdzakelijk gericht is op de kosten te socialiseren en minimaliseren en de baten te privatiseren en maximaliseren, met een kosten verhogende marktwerking, die minder zorg levert en inefficiënt werkt door het gebrek aan toezicht en politieke controle. Een politiek die verbeteringen belooft en verslechteringen veroorzaakt, en dat gold al voor de Covid crisis, er zijn voorbeelden te over. Gezien de fragmentarische aanpak van bijvoorbeeld de stikstof crisis, waardoor er geen algemeen beeld is van de aanpak, kun je demonstraties verwachten van de slachtoffers van die eenzijdige aanpak. Je biedt de boer geen alternatief of perspectief, alleen keiharde sanering en sluiting. Er zijn altijd aanhangers die het systeem blijven verdedigen, dat betekent niet dat de aanpak effectief is, de oplossingen werken. Nu wordt alles wat een afwijkende mening heeft gecanceld, maar dat zal het fundamentele probleem niet oplossen. Daar zijn juist andere inzichten voor nodig.
adriek
adriek3 jul. 2022 - 11:13
Het lijkt dat de 'gecontroleerd uitrazen' strategie van de meeste landen beter uitpakt dan de 'uitroeien' methode van CHina en enkele andere landen. Met name nu er redelijk effectieve vaccins zijn lijkt het de prijs van het (proberen) uitroeien van het virus te hoog en is het bovendien onhaalbaar als de rest van de wereld niet mee doet.
Gimli1955
Gimli19553 jul. 2022 - 13:00
@adriek De vaccins blijken juist niet effectief te zijn en zeker niet gedurende langere tijd. En herhaaldelijk vaccineren is volgens Kuipers nog niet veilig voor iedereen. Het Omikron vaccin is nu juist gefabriceerd, 6 maanden na het ontstaan van de mutatie. Vaccins lopen achter de feiten aan. Ventilatie, medicatie en conditie verbetering is effectiever, maar daar is weinig aandacht voor. Het ophogen van IC bedden, idem. Het blijft de eenzijdige aanpak van vaccinatie.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
2 jul. 2022 - 10:00
Het komt hier ook weer een beetje terug, vrienden in isolatie (milde klachten) en weer zelftesten voor een feest. Ik ervaar het niet als een achtbaan, corona zal nog wel een tijdje onderdeel zijn van het normale leven. En ja, helaas sommigen met minder geluk krijgen flinke (blijvende) klachten en sommige overlijden zelfs. Maar ook dat is gewoon de nieuwe realiteit. Dus doorgaan met leven, vertrouwen op de medische wetenschap en de experts die wel weer met maatregelen gaan komen zodra het echt nodig is.
1 Reactie
Volrin
Volrin3 jul. 2022 - 0:04
"En ja, helaas sommigen met minder geluk krijgen flinke (blijvende) klachten en sommige overlijden zelfs. Maar ook dat is gewoon de nieuwe realiteit." Wat een drogredenatie. Dat we dingen niet 100% kunnen voorkomen, betekend niet dat we maar gewoon de boel moeten laten begaan. "Dus doorgaan met leven, vertrouwen op de medische wetenschap en de experts die wel weer met maatregelen gaan komen zodra het echt nodig is." Helaas zijn het niet de experts die maatregelen invoeren, maar politici en die luisteren eerder naar wat populair is dan wat de experts zeggen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
2 jul. 2022 - 9:03
Ik ga binnenkort een herhaal-prik halen, kan er niet op wachten. Krijg binnenkort familie uit het buitenland op bezoek. Zij hebben zich niet laten vaccineren ( alternatieve geneeskunde viert hoogtij). Zij wilden als altijd in de winter komen met de feestdagen, heb dat geweigerd. Dat viel niet in goede aarde. Ze kwamen helemaal niet. Dit jaar nog een aanbod in de zomer. De helft komt nu niet mee. Ik ben hoogrisicopatient, maak mijn eigen afwegingen hierin. Jammer dat dat niet in goede aarde viel en zij niet genegen waren alsnog een vaccinatie te nemen, na al jaren samen de feestdagen hier doorgemaakt te hebben. De helft zal ik waarschijnlijk niet meer zien in mijn nog korte leven. Het maakt me wel verdrietig, maar aan hen de keuze. Mijn man ziet in ieder geval zijn broer weer, dat is het belangrijkste. Verzetten naar de zomer ( in ieder geval ventileren en buiten kunnen zitten) was eerder voor hen geen optie. Niet dat ze geen tijd hadden, daar ging het niet om. In tijd van nood leer je 'je beste vrienden' kennen. Dat is de les die ik geleerd heb in mijn leven en niet voor het eerst. Dat is niet anders met corona, het heerst (punt) en het verdeelt mensen. Jammer, het is niet anders.
4 Reacties
Jopie666
Jopie6662 jul. 2022 - 10:37
Dapper hoor om dit te vertellen.
bv-user-39675
bv-user-396752 jul. 2022 - 15:46
Goed verhaal Minoes! Herkenbaar.
Nemo2
Nemo22 jul. 2022 - 22:51
Komt me bekend voor. Mijn vrouw en ik behoren ook tot een risicogroep. Nu hebben we bijna geen familie meer, Vater, Mutter, Schwestern, Brüder, Hab' ich auf der Welt nicht mehr,.. maar nog wel een nicht met man, van het alternatieve geloof, dus niet gevaccineerd. Nou, die komen er bij ons dus niet meer in. Nog even een paar puntjes over het artikel: 1. In plaat van -> In plaats van 2. verbijstert te zijn -> verbijsterd te zijn 3. langdurige en waardeloze erfenis: vond ik hier een vreemde uitdrukking, dus heb ik even de originele tekst opgezocht, Daar stond "miserable legacy", dat zou ik dan eerder vertalen als "ellendige/nare erfenis" o.i.d.
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 jul. 2022 - 6:35
Jopie en Hannes Dank je.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
2 jul. 2022 - 6:38
Het is nog even wachten op de zonnige types van Joop - voor zulke mensen zijn bevindingen van hoog geschoolde onderzoekers alleen maar meningen. Net zo subjectief als de dagelijkse opinies over het weer, de belastingen, en de boeren. Oorzaak: de neoliberale onthiërarchisering van alle vormen van berichtgeving. Alleen dat komt op de voorpagina wat geld oplevert. Dit leidt naar innerlijke verplatting. Lezers raken de gave om zelf een rangorde van dringendheid te construeren gewoon kwijt. Op pronte wijze etaleert Jaimie Vaes haar gerenoveerde billen (met een foto en opinies van de lezers inclusief). Juist rechts daarvan staat een korte mededeling over de come-back van COVID-19, ook hier een lezerspoll (vind je dit ernstig of helemaal niet?). Dit, dames en heren, is een sociaal-maatschappelijk probleem van de grootste orde. We raken context en geschiedenis kwijt. De algemene ontwikkeling komt niet tot bloei, of ze vernevelt, indien aanwezig. Dat U dat maar even ter harte neemt.
20 Reacties
Wie o Wie
Wie o Wie2 jul. 2022 - 6:56
Het hoeft niet in een zonnig perspectief geplaatst te worden, maar in een reeel perspectief. Er overlijden elke dag 125 mensen aan kanker. Gaan we nu zeggen dat op de terrassen geen alcohol meer gedronken mag worden? Dagelijks sterven er 98 mensen aan hart en vaat ziekten. Gaan we daar nog iets aan doen? Vet eten verbieden? Elke dag overlijden er 7 mensen aan de gewone griep. Zullen we mensen met griep isoleren? Elke week overlijden er 10 mensen in het verkeer. Zullen we het verkeer in een lockdown doen? Of wat had u in gedachte met Corona?
Gimli1955
Gimli19552 jul. 2022 - 7:20
Dat komt door de eenzijdige blik die een meerderheid heeft over de oplossingen, en die het 1 dimensionale mantra van de overheid volgen. De WOB verzoeken beginnen langzamerhand een ander beeld te tonen, en te zien is het eenzijdige mantra van een regering, die op vele nadere terreinen hetzelfde beleid hebben gevoerd. De verdeel en heers tactiek, het cancelen van de slachtoffers van het Toeslagschandaal, het buitensluiten van slachtoffers van Chroom 6, en de Q-koorts. De onwil om de gaswinning schade op een menswaardige manier op te lossen. Het aanleggen van zwarte lijsten en de repressieve beleid van institutioneel racisme en discriminatie. Ik blijf het noemen, omdat het precies de oorzaak is van de huidige ellende. De onbetrouwbaarheid en het onterechte geloof van mensen dat de overheid het goed voorheeft met de bevolking, terwijl er genoeg bewijzen zijn om het tegendeel te zien. Met de boeren wordt dezelfde strategie gebruikt van verdeel en heers, en de volledige schuld neerleggen bij 1 groep, het is elke keer dezelfde tactiek en elke keer zijn er groepen burgers die achter de rattenvanger van Hamelen aangaan. Uiteraard zijn het elke keer groepen met een andere samenstelling, zodat de falende oorzaak aan de macht blijft. We raken de geschiedenis en context kwijt, maar dat is niet door de dissidenten of andersdenkenden, maar door een hardvochtige overheid die met verdeel en heers tactieken de macht behouden en bij iedere nieuwe crisis, de schuld neerleggen bij 1 groep.
Gimli1955
Gimli19552 jul. 2022 - 7:33
Je kunt je afvragen hoe het komt, dat de andersdenkenden zo veel macht schijnen te hebben, als kleine minderheid, dat de algemene ontwikkeling tot stilstand komt. Juist andersdenkenden geven tegenwicht tegen een autocratisch systeem, dat al 40 jaar de dienst uitmaakt, ze worden door de overheid al jaren bestreden en hebben volgens de volgers een steeds grotere invloed op de sociaal maatschappelijke omgeving. Democratie betekent juist dat dissidenten en andersdenkenden de ruimte krijgen om hun mening te geven en als de gevestigde orde dat probeert te cancelen en de mond te snoeren, verlies je de democratie. Juist de repressie en het buitensluiten van andere meningen en standpunten is een bewijs van de afbraak van de democratie. Een echt gezonde democratie biedt alternatieven en perspectief voor de burger aan, die sluit geen mensen buiten. De gevolgen geschieden door een oorzaak. Zo lang er alleen gediscussieerd wordt over de gevolgen, blijft de oorzaak buiten beeld en wordt het alleen erger. De media met hun oppervlakkige nieuwsgaring werkt mee, en wetenschap is juist gebaat bij verschil van mening en standpunten, daar hoort geen 1 dimensionaal debat bij, geen keuze uit 1 oplossing. Daar hoort het afwegen bij van metingen in plaats van modellen, die opgelegd worden. Draai de conclusies eens om, en bekijk de problemen van de andere kant, wijs andersdenkenden niet automatisch af als fout. Dan heb je een veel evenwichtigere discussie op basis van gelijkheid en ja, dat is eng
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert2 jul. 2022 - 8:45
@ Wie o Wie - dank voor je inzichtrijke commentaar. Jij bent onze man van de statistiek, en onvermoeibaar als je bent presenteer je hier steeds weer nieuwe perspectieven op de werkelijkheid. Ik heb wat voor je. Ik heb namelijk een bijzonder betrouwbaar onderzoeksbureau in het leven geroepen: "Queyncken Consult". Dit bedrijf rangschikt alle Jopers die met cijfers komen aanzetten in een innovatieve index: hoe geloofwaardig zijn deze inzenders nu precies? Op wie kun je bouwen, op wie minder, en wie hoort er bij de lagere echelons? Nu heb ik 100 kandidaten al grondig doorgelicht. Het spijt je dat jij, Wie o Wie, gemeten over de voorbije drie maanden, nog steeds nummer 100 bent. De drager van de Rode Lantaarn. Ik heb het goed met je voor. Jij zit nog achter het stuur. Zie dit resultaat als een stimulans voor zelf-optimalisering.
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2022 - 9:15
Wie o Wie Lekker he, appels met peren vergelijken.
Jopie666
Jopie6662 jul. 2022 - 9:44
Goed geschreven hoor en hopenlijk ontwikkelen we een vaccin tegen deze variant. Zo niet zijn we fucked en gaan we naar periodes met mondkapjes, maatregelen en hoog ziekteverzuim en blijft dit voortduren dan zullen we honderdduizenden extra in de WIA krijgen. Ik zelf loop al tegen de zestig, maar ik lees wel dat vooral gezonde fitte twintigers en dertigers flink ziek worden door Omikron en tot wel 40 graden koorts kunnen krijgen en ja dan ben je wel 7 tot 10 dagen uitgeschakeld. Tegen anti vaxxers zeg ik altijd aub ook niet meer tegen andere dingen inenten uiteraard en je kinderen, dan is dat probleem in 50 jaar vanzelf opgelost. Het is gewoon keiharde statistiek. Groeten van een medewetenschapper en een oud militair. Ik ga dubbel liggen als ik de jongeren in een geval van een oorlog zodadelijk nog moet leren hoe ze moeten overleven en leren vechten.
Volrin
Volrin2 jul. 2022 - 10:28
@Wie o Wie "Het hoeft niet in een zonnig perspectief geplaatst te worden, maar in een reeel perspectief. Er overlijden elke dag 125 mensen aan kanker. Gaan we nu zeggen dat op de terrassen geen alcohol meer gedronken mag worden?" Dit is zowel een non-sequitur als appels met peren vergelijken. "Dagelijks sterven er 98 mensen aan hart en vaat ziekten. Gaan we daar nog iets aan doen? Vet eten verbieden?" Nogmaals, appels/peren. Hart en vaatziekten zijn niet besmettelijk zoals Corona dat wel is. "Elke dag overlijden er 7 mensen aan de gewone griep. Zullen we mensen met griep isoleren?" Jij bent niet bekend met het fenomeen griepprikken. "Elke week overlijden er 10 mensen in het verkeer. Zullen we het verkeer in een lockdown doen? Of wat had u in gedachte met Corona?" Het zou al heel wat helpen als u eens ophield zoveel onzin te spuien en is kennis nam van de feiten rond Corona.
Wie o Wie
Wie o Wie2 jul. 2022 - 12:22
Leuk die griepprik, maar desondanks sterven er dagelijks 8 mensen. En wat doen we met de mensen die bewust geen griepprik nemen en met griep zomaar boodschappen gaan doen? En wat doen we met al die verkeersdoden? Dat nemen we voor lief. En waarom verplichten we mensen niet om zich op kanker te laten testen bij een kuchje? Dat scheelt zoveel doden. Nu 125 per dag!
Wie o Wie
Wie o Wie2 jul. 2022 - 12:23
Tollaert: dit is geen statistiek. 125 doden per dag door kanker.
Jozias2
Jozias22 jul. 2022 - 13:37
Wie o wie Heeft natuurlijk volstrekt gelijk met de stelling dat je niet door een rietje moet blind staren op de Corona cijfers. De context doet er toe. In zijn algemeenheid werkt het altijd zo dat de maatschappelijke schade (in potentie) wordt afgezet tegenover de maatschappelijke kosten om de schade te voorkomen. En het is complete onzin om alle consequenties van COVID ten koste van alles te willen voorkomen. Dat doen we op andere gebieden ook niet. Een afweging van belangen is dus aan de orde.
Mark Huysman
Mark Huysman2 jul. 2022 - 14:38
@Wie Niemand stelt voor om permanent in lockdown te gaan net als dat niemand voorstelt om het verkeer permanent stil te leggen. Maar we hebben wel verkeersregels. We zeggen niet, ‘ach gewonden en doden horen bij het leven dus laten we het aan de fantasie van de mensen overlaten aan welke kant van de weg ze willen rijden. En als ze met 120 km door de bebouwde kom willen scheuren dan moet dat kunnen, want je leeft maar één keer, desnoods ten koste van anderen’. Door gericht beleid kun je verspreiding van corona tegen gaan net als dat je met verkeersregels het aantal ongelukken kunt beperken.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa2 jul. 2022 - 15:16
Precies, wie o wie Je kan corona krijgen, dus iedereen in lockdown.... Je kan van roken kanker krijgen en dat belast de zorg....Dus roken verbieden? Oorzaak: de neoliberale onthiërarchisering van alle vormen van berichtgeving. Het neoliberalisme heeft hier niet zoveel mee te maken. Als mensen de verhalen van Rutte en het RIVM niet helemaal meer geloven, dan heeft dat te maken met neoliberalisme? Als mensen de bevindingen van Weltshmerz voor zichzelf willen onderzoeken, dan is dat 'neoliberalisme' ? Als mensen kritisch nadenken, is dat neoliberalisme? Of wat voor isme dan ook ?
Jozias2
Jozias22 jul. 2022 - 15:49
@mark Het gaat om de balans. Ja, we hebben verkeersregels maar we rijden ook geen 50 op de snelweg ook al kun je daar doden mee voorkomen. We accepteren dus enige schade. 0 COVID is onhaalbaar en moet je dus niet nastreven. Je moet enerzijds zorgen dat de zorg niet dermate overvraagd wordt dat er mensen overlijden die met zorg gered hadden kunnen worden en anderzijds moet je zo min mogelijk maatregelen nemen die het normaal functioneren in de maatschappij beperken.
Mark Huysman
Mark Huysman2 jul. 2022 - 20:09
@Jozias Er zijn jaarlijks rond de 600 verkeersdoden, corona heeft tot meer dan 40.000 dodelijke slachtoffers geleid. De conclusie die je kunt trekken is dat er heel redelijke verkeersregels zijn en dat het coronabeleid permanent tekort heeft geschoten. Telkens zo laat mogelijke maatregelen leiden er toe dat het virus keer op keer heel veel mensen onnodig de dood injaagt. En uiteindelijk moet je dan toch (voor langere tijd) lockdown-maatregelen afkondigen omdat anders de zorg bezwijkt. The worst of both worlds.
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout2 jul. 2022 - 21:07
@Wie Elke week overlijden er 10 mensen in het verkeer. Zullen we het verkeer in een lockdown doen? Klopt niet, maar rond 1970 was het bijna waar geweest. Dus is er met goed beleid veel te bereiken; dat geldt ook voor de risico's van covid-19 (dus via een goed beleid door een andere regering) Verkeersdoden 1950 - 2016 https://www.datagraver.com/case/verkeersdoden-nederland-1950-2016 Kortom, je lult maar wat.
Nemo2
Nemo22 jul. 2022 - 23:28
@Mark Huysman 2 jul. 2022 - 16:38 : "Er zijn jaarlijks rond de 600 verkeersdoden, corona heeft tot meer dan 40.000 dodelijke slachtoffers geleid. De conclusie die je kunt trekken is dat er heel redelijke verkeersregels zijn en dat het coronabeleid permanent tekort heeft geschoten. " Nee, die conclusie kun je daar niet uit trekken. "Slechts" 600 doden in het verkeer en 40000 doden door corona, dat is het vergelijken van appels met zandkorrels. Dat het ene getal veel groter is dan het andere zegt totaal niets over de effectiviteit van preventieve maatregelen in beide gevallen. Wat je daarvoor in beide gevallen zou moeten weten is: hoeveel doden zouden er zónder maatregelen of met ándere maatregelen geweest zijn? Het is net zoiets als het vergelijken van twee breuken waarvan wél de tellers, maar niet de noemers bekend zijn. Voor de goede orde: ik ben wel het met je eens dat het coronabeleid tekort is geschoten, maar dat kun je niet aantonen door statistieken verkeerd te gebruiken, daar ben ik nu eenmaal allergisch voor.
Volrin
Volrin3 jul. 2022 - 0:10
"Leuk die griepprik, maar desondanks sterven er dagelijks 8 mensen." U heeft mijn advies niet ter harte genomen en blijft simplistische nonsens plaatsen. Je kan hetzelfde knullige zeggen over welke maatregel dan ook: "Leuk hoor die autogordel maar er overlijden dagelijks X aantal mensen." "Leuk hoor die brandweer maar er branden wekelijks X gebouwen af." We doen dingen als de griep- en corona prikken om zoveel mogelijk schade te beperken en het niet onnodig hard/ver te laten verspreiden. "En wat doen we met de mensen die bewust geen griepprik nemen en met griep zomaar boodschappen gaan doen?" Je blijft appels met peren vergelijken. "En wat doen we met al die verkeersdoden? Dat nemen we voor lief." Inderdaad, gordels, verkeersregels, wegenpolitie, bestaat allemaal niet, toch? Blijf vooral aantonen dat je de boel verzint waar je bij staat. "En waarom verplichten we mensen niet om zich op kanker te laten testen bij een kuchje? Dat scheelt zoveel doden. Nu 125 per dag! " Ik hoop echt serieus dat u stomweg aan trollen bent, want het alternatief is te triest voor woorden.
Volrin
Volrin3 jul. 2022 - 0:11
@Wie o Wie "Tollaert: dit is geen statistiek. 125 doden per dag door kanker. " Je kun het nog 10 keer plaatsen, het blijf appels met peren vergelijken en het blijf een bewijs van onwetendheid ten aanzien van alle onderzoek en advies dat er bestaat over kanker, alsook stoffen die over de jaren heen verboden zijn geworden omdat ze kankerverwekkend zijn.
Volrin
Volrin3 jul. 2022 - 0:12
@Jozias2 "In zijn algemeenheid werkt het altijd zo dat de maatschappelijke schade (in potentie) wordt afgezet tegenover de maatschappelijke kosten om de schade te voorkomen. En het is complete onzin om alle consequenties van COVID ten koste van alles te willen voorkomen. Dat doen we op andere gebieden ook niet. Een afweging van belangen is dus aan de orde. " Waardeloze stropop en valse dichotomie.
Jozias2
Jozias23 jul. 2022 - 9:09
@thomas Je kunt het zien als 1 op 1 vergelijking maar dat is het niet. Het gaat om het principe. Het leven is vol met risico. Daarom nemen we maatregelen om de risico’s tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen. Ook in het geval van Corona zul je als maatschappij moeten definiëren wat een aanvaardbaar niveau is. Daarbij moet je dus niet alleen kijken naar het effect van inperkende maatregelen op de schade door Corona maar ook wat die inperkende maatregelen ‘kosten’. Daar kun je het niet mee eens zijn of niet maar dat is wel de realiteit, dat doen we met alles en daar zijn de voorbeelden voor bedoeld. Discussie zal moeten zijn wat we een aanvaardbaar niveau vinden zowel qua Corona schade als andere consequenties.
FreddyvD
FreddyvD
2 jul. 2022 - 4:44
We weten het van andere diersoorten dat als er teveel op elkaar leven dat dit voor problemen zorgt, helaas snappen we niet dat wij gewoon maar een diersoort zijn waarbij eigenlijk gewoon hetzelfde geldt. De natuur regelt dit allemaal keurig zelf. Is er teveel van een soort, dan komen er meer natuurlijke vijanden die voor evenwicht zorgen. Dat is wat er nu ook gaande is.
MicroWolf
MicroWolf
2 jul. 2022 - 4:28
"Velen zijn behoorlijk ziek geworden en moeten verstek laten gaan op school of werk met de daarbij behorende verstoringen van het onderwijs, de zorg en andere vitale diensten" Is dat de achtbaan in een horrorfilm? Beetje saaie film dan...
1 Reactie
Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2022 - 9:42
Heb je wel goed gelezen? Het is een achtbaan waar we in zitten… We blijven steeds opnieuw de acht volgen. Het stopt niet, long covid blijft mensen ziek maken. Het is een post viraal syndroom, je komt er niet van af! Herbesmettingen verergeren de ontstekingsreacties en vervolgens opnieuw schade Dus een nieuw invaliderend proces voir jonge mensen! Onderzoek is nodig en veel virusremmende medicijnen! Helaas worden die niet voorgeschreven….. Is dat het echte probleem? De medicijntekorten? Het systeem gericht op zelf doen? Het immuunsysteem versterken? Het uitzieken zonder medicijnen? Groepsimmuniteit opbouwen? En nu gewoon opnieuw datzelfde doen en mensen laten geloven, dat we ná corona leven? En dan lees ik hier weer, dat er mensen ziek waren en niets hebben overgehouden aan die ziekte. Hoe kortzichtig kun je zijn. Al die mensen hebben weer virus verspreid, die de post corona effecten verergeren, in een nieuwe patiënt of een bestaande. Juist in sectoren waar kinderen zijn, waar bezorgd en vervoerd moet worden, waar bediening loopt…..
Hann63
Hann63
2 jul. 2022 - 3:39
Ik heb 2 collega's gehad met de nieuwe variant. Weekje bij huis en weer aan het werk. En met dit mooie weer was het geen straf om thuis te blijven.....
3 Reacties
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert2 jul. 2022 - 8:17
Je weet nu al heel zeker dat die collegae geheel gevrijwaard zullen blijven van eventuele lange-termijneffecten?
Volrin
Volrin2 jul. 2022 - 10:29
Anecdote is geen synoniem voor data.
Hann63
Hann632 jul. 2022 - 10:42
drs. H.C. Queyncken Tollaert Ja. Geen greintje last meer.
EricDonkaew
EricDonkaew
2 jul. 2022 - 2:44
Goed, dat zegt Altmann. Iemand anders zegt weer wat anders. Zo gaat het al de hele tijd. Ik houd het toch maar op de tabellen en grafieken van https://www.worldometers.info/coronavirus/
Paul Spijkers
Paul Spijkers
2 jul. 2022 - 1:44
Waarom duurt het twee dagen om reacties te beoordelen? Reactie Joop: Sorry, er waren wat technische problemen. Dank voor de melding.
 (Bewerkt door redactie)
3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2022 - 10:33
Mij lukt het vaak niet om een reactie verstuurd te krijgen of überhaupt een artikel te openen. Ik zie altijd de reactie heel laat terug, is dan ook moeilijk te reageren op iemand en/of feed-back te krijgen. Het oeps er gaat is verkeerd etc,,, Nu ook weer, kan wel op jouw reageren maar geen zelfstandige reactie verstuurd krijgen,. Het ontmoedigt en frustreert enorm.! Ik mis Joop oude stijl ontzettend.
EricDonkaew
EricDonkaew2 jul. 2022 - 14:51
Deze reactie is verwijderd
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 jul. 2022 - 6:47
Wat een kanjer van een typefout ( daar houden we het maar op) JOUW=JOU natuurlijk.
Jopie666
Jopie666
1 jul. 2022 - 22:20
Er moet een Omikron vaccin komen. Waarschijnlijk komt deze er in het najaar of winter. Ik ben momenteel ziek door Omikron. Beschouw het maar als een flinke verkoudheid, je niest heel veel, hoest en je neus loopt vanzelf leeg en je hebt wat koorts. Dit duurde bij mij 24 uur toen was het over. Maar je kan er zeker niet mee werken en je bent er wel 4 a 5 dagen aan kwijt. Maar je bent door het niezen en hoesten dat viel gelukkig bij mij ook mee super besmettelijk.
1 Reactie
Volrin
Volrin2 jul. 2022 - 10:30
"Beschouw het maar als een flinke verkoudheid, je niest heel veel, hoest en je neus loopt vanzelf leeg en je hebt wat koorts." Nee, laten we niet jouw persoonlijke anekdote als basis nemen voor hoe om te gaan met een virus.
Wie o Wie
Wie o Wie
1 jul. 2022 - 19:29
Heeft de wetenschapper een goede tip voor mij om de volgende week door te komen?
1 Reactie
Jopie666
Jopie6662 jul. 2022 - 10:56
Je gaat ziek worden door Omikron daar is geen ontkomen aan en ben je jong dan is de kans op flink ziek worden net wat groter weer. Dat heeft elke nieuwe mutatie tot nu toe laten zien. Omikron laat zien dat ook jongeren niet meer ontsnappen aan SARS-COV2. Ze worden juist zo ziek door de sterke reactie immuunsysteem op de ziekte. Het lijkt erop dat Omicron dit juist gebruikt om de overlevingskansen te vergroten. Voor de rest wordt je keer op keer ziek door Omikron dan worden de kansen op long covid klachten dus permante aantasting hart of longen groter en groter. Je leven is dan in feite voorbij. Welkom in het kansspel krijg ik longcovid of niet en het leuke is jongeren zijn niet meer vrijgesteld.
Gimli1955
Gimli1955
1 jul. 2022 - 19:28
Deze reactie is verwijderd
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
1 jul. 2022 - 19:08
En de crisis in de zorg, hoe zit het daarmee? Al wat IC bedden opgeschaald? Of is dat 'te duur' ?
3 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine1 jul. 2022 - 19:20
@baloe, geld was er al voor corona, maar het personeel is nog steeds niet gevonden.
Jozias2
Jozias21 jul. 2022 - 19:50
Extra ic bedden inclusief het bijbehorende personeel is te duur en inefficiënt en slecht voor de zorg. Heeft ook nauwelijks zin.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa2 jul. 2022 - 13:15
Misschien het probleem in de zorg oplossen? In plaats van ons 'mondkapjes' geven en in 'lockdowns' stoppen, die allesverwoestend zijn? Misschien ?
Phantom3
Phantom3
1 jul. 2022 - 17:28
Je zult maar braaf al je prikjes gehaald hebben. Blijkt het allemaal geen moer te helpen.
7 Reacties
Volrin
Volrin1 jul. 2022 - 20:06
Misschien wat beter lezen? De prikjes hielpen prima waar ze voor bedoeld waren, de toen aanwezige varianten van het virus.
JohnVKR
JohnVKR1 jul. 2022 - 21:49
Je zal maar bewust alle prikjes hebben geweigerd en daarmee medeverantwoordelijk zijn voor de voortdurende mutaties van het virus.
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2022 - 12:41
Mijn hebben ze tot nu toe prima geholpen al weerhoudt het mij er niet van alsnog mijn hersens te gebruiken met een minimaal ingecalculeerd risico ! Wat ik hierdoor zeker niet ben, is een groot gevaar voor een ander, er zijn zelftesten te koop, doe er je voordeel mee.
Gerygrr
Gerygrr2 jul. 2022 - 12:54
Phantomen Thomas, Nee, ze waren nooit bedoeld om individuen te beschermen tegen ziek worden. De prikjes moesten het systeem helpen overeind te blijven. Te beginnen bij de IC-bedden……. Vooral kinderen moesten vooral ziek worden, weet u nog? Die werden toch niet ernstig ziek. Ook al een foute aanname.
Volrin
Volrin3 jul. 2022 - 0:16
@Geryggr "Phantomen Thomas, Nee, ze waren nooit bedoeld om individuen te beschermen tegen ziek worden." Dat heb ik dan ook nooit beweerd. Het helpt als je reageert op wat ik daadwerkelijk plaats en geen stropoppen gaat aanvallen. "De prikjes moesten het systeem helpen overeind te blijven." Onjuist, ze moesten de verspreiding van het virus zoveel mogelijk voorkomen. Ook als we wel een goed toegerust systeem hadden gehad, hadden ze nog steeds vaccinatie gemaakt, net zoals bij de griep. "Te beginnen bij de IC-bedden……. Vooral kinderen moesten vooral ziek worden, weet u nog? Die werden toch niet ernstig ziek." Dat is niet wat de overheid zei, dat was veel erger, zij beweerden dat kinderen niet ziek werden. "Ook al een foute aanname." En niks met mij of wat ik op deze pagina gezegd heb, van doen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin3 jul. 2022 - 6:53
Mij natuurlijk!
Gerygrr
Gerygrr3 jul. 2022 - 10:14
@Thomas, U zegt dit: Misschien wat beter lezen? De prikjes hielpen prima waar ze voor bedoeld waren, de toen aanwezige varianten van het virus Ik reageer op deze aanname. U vraagt om statistisch bewijs, dat wordt niet verzameld of op grondvan eigen aannames heb ik ondervonden! De prikken nam ik drie keer om verspreiding tegen te gaan en anderen te beschermen om ook ziek te worden en ernstig ziek met post corona syndroom. De prikken maakten mij op dezelfde manier ziek en de herhaalprik nam ik niet, ik vermoedde een nieuwe besmetting. Ik ben asymptomatisch volgens RIVM en dat maakt dat ik niet echt wordt onderzocht…. Collateral damage, jammer dan, Huisarts is niet in staat of mag mij niet helpen vooralsnog. Geen idee wat mijn stropoppen zouden zijn.
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman
1 jul. 2022 - 17:27
Bevolkingskrimp en CO2 uitstoot vermindering in 1 zin noemen mag natuurlijk niet. Zo te lezen gaan we dood linksom of rechtsom. Mogelijk is het klimaat van ondergeschikt belang als we door Covid uitsterven.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor