Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De Nederlandse regering moet nu daden laten zien voor Gaza

  •  
13-04-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1633 keer bekeken
  •  
ANP-493607230

In januari dit jaar schreef ik samen met Jimmy Dijk een opinie op Joop.nl dat de Nederlandse regering moest stoppen met wegkijken van de oorlog in Gaza. Het is nu drie maanden later en in Gaza voltrekt een humanitaire ramp zich voor de ogen van de wereld. Heel veel mensen, waaronder veel kinderen sterven van de honger of dreigen nu een hongerdood te sterven. Huizen, ziekenhuizen, scholen zijn nagenoeg verwoest en onleefbaar.

Ondanks de hongersnood laat Israël nog steeds nauwelijks humanitaire hulp en voedsel toe richting Gaza, waardoor de hongersnood snel verder verergert. Na de afschuwelijke aanval en gijzelingen door Hamas op 7 oktober, schendt Israël op vele manieren het internationaal recht door de bevolking van Gaza hiervoor collectief te straffen. De Nederlandse regering, die internationaal recht altijd hoog zegt te houden, onderneemt hiertegen geen actie en houdt het bij veroordelingen in woord. Een beschamende houding, die per direct moet worden stoppen.

Na de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober zijn inmiddels meer dan 32.000 mensen in Gaza gedood, waarvan de helft kinderen. Israël heeft inmiddels veel troepen uit de Gazastrook teruggetrokken, maar kondigt wel nieuwe aanvallen aan. Wat voor de Gazanen overblijft is honger. Dertig procent van de ongeveer 2,2 miljoen Gazanen lijdt momenteel ‘catastrofale hongersnood’. Dit betekent dat er dagelijks honderden mensen doodgaan van de honger. Rijen met vrachtwagens gevuld met humanitaire hulp en voedsel staan voor de grens te wachten om de Gazastrook binnen te kunnen komen. Israël houdt ze tegen. Honger wordt ingezet als wapen. Een oorlogsmisdaad.

Eind maart stelde VN rapporteur Fransesca Albanese dat het aannemelijk is dat Israël genocide pleegt in de Gazastrook, en riep op tot het instellen van sancties. In januari oordeelde het internationaal gerechtshof in een tussenvonnis al dat Israël genocide in Gaza moet voorkomen. Eind maart vulde het Internationaal Gerechtshof hier op aan dat Israël er alles aan moet doen om te zorgen dat basisvoorraden bij de mensen in Gaza kunnen komen. Ondertussen staan de vrachtwagens met voedsel nog steeds bij de grens te wachten.

En wat doet Nederland? Vrijdag tweette minister Bruins Slot van Buitenlandse Zaken over een gesprek met minister van Buitenlandse Zaken van Israël: ‘Ik heb hem gezegd dat Israël alles moet doen tegen hongersnood. Gaza heeft acuut hulp nodig: voedsel, water, medicijnen en veel meer.’ Al eerder botste ik in debat in de Tweede Kamer meermaals met de minister over wat woorden waard zijn, als ze geen kracht worden bijgezet. Geen woorden, maar daden zijn nodig.

De houding van de Nederlandse regering is beschamend omdat daden ontbreken. Vorige week, op 5 april, onthield Nederland zich van stemming toen een resolutie werd aangenomen in de VN-Mensenrechtenraad die opriep tot een einde aan wapenleveringen aan Israël. Eerder floot de Nederlandse rechter de Nederlandse regering al terug in het leveren van onderdelen van F-35 vliegtuigen, en werden deze leveringen verboden. De Nederlandse regering ging tegen de uitspraak in cassatie omdat ze klaarblijkelijk zo graag door wil gaan met het leveren van F-35 onderdelen aan Israël. En nu wil de regering daar zelfs niet op wachten, en zoekt naar manieren om het vonnis te omzeilen. Deze houding is simpelweg niet te geloven. Ook wil de Nederlandse regering in een nieuw militair samenwerkingsverdrag met Israël stappen, en lijkt daar geen enkel bezwaar tegen te zien.

Nederland verspeelt op deze manier haar geloofwaardigheid door het internationaal recht slechts als een optie te zien - te volgen als het uitkomt. Deze hypocriete houding moet direct stoppen. De Nederlandse regering moet zich inzetten voor het vrijlaten van de gijzelaars die worden vastgehouden door Hamas en het bestraffen van de daders van de aanval op 7 oktober. Maar Nederland moet zich nu ook stevig uitspreken voor een permanent staakt het vuren, en voor sancties als humanitaire hulp niet per direct wordt toegelaten door Israël en als dit staakt het vuren er niet komt. De Nederlandse regering moet stoppen met het zoeken van manier om wapens aan Israël te leveren en niet een nieuw defensieverdrag met Israël aangaan.

Op de lange termijn moet Nederland zich inzetten voor een twee-statenoplossing voor Israël en Palestina en ervoor zorgen dat oorlogsmisdaden door zowel Israël als Hamas worden bestraft. Dit is de enige manier waarop internationaal recht kan gelden en het conflict rechtvaardig kan worden opgelost. Laat daden zien.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (16)

pahan
pahan
14 apr. 2024 - 5:12
Het venijn zit in de staart. Twee staten oplossing? Die waar de knapste en machtigste koppen in de wereld zich over gebogen hebben, en waar na al die jaren nog geen draagvlak of modus voor gevonden is? Dat is toch te simplistisch, maar mooi dat er nog dromerig idealisme bij de SP aanwezig is.
2 Reacties
Yun99
Yun9914 apr. 2024 - 8:42
Daarom zal de laatste paragraaf begonnen zijn met "Op de lange termijn." Ik meen dat de twee-statenoplossing vooral geblokkeerd is door Israël, gesteund door de VS. En Nederland weigert, zoals ook een paar keer in het artikel wordt aangehaald, om Israël en de VS tegen te spreken. Wanneer Nederland en andere Europese landen dit wel zouden doen, komt een twee-statenoplossing misschien dichterbij. Daarnaast is de keuze eenvoudig: of we zetten ons in voor een twee-statenoplossing - hoe ver weg deze ook is, of dit conflict gaat zeker door.
Kuifje3
Kuifje316 apr. 2024 - 10:39
Twee-staten zou kunnen, maar dan dient Hamas de vernietiging van die andere staat eerst af te moeten zweren. Dat gaat niet gebeuren en dus is dit een oplossing die uitsluitend nog bij wat luchtfieters leeft. Na 7/10 gelooft niemand in Israel hier nog is. Zelfs de meest vredelievende mensen niet en eigenlijk ook de gematigde Palestijnen niet meer.
Trees2
Trees2
14 apr. 2024 - 3:34
100% mee eens. Eerst aan onze waarden houden. care for the hungry and sick. Israel had dat ook moeten doen. Wat een moorddadig regime!
1 Reactie
Kuifje3
Kuifje316 apr. 2024 - 10:47
@Trees: Op 7/10 is Israel ongenadig hard aangevallen vanuit Gaza. Daarna is er een oorlog ontketend waarbij het hard tegen hard gaat. Israel heeft de grens hermetisch afgesloten en dat heeft eigenlijk ook Egypte gedaan. Hulp kan alleen door de lucht gegeven worden. De vrienden van Hamas steken geen vinger uit om humanitaire steun te geven. Waarom verwacht je dat dan wel van de partij die aangevallen is en nog steeds dagelijks met raketten wordt bestookt? Ben je echt zo naïef? Het is Hamas dat zelf alle voorstellen om te komen tot een staakt het vuren dwarsboomt. Het leed van de eigen aanhang is hun verdienmodel! De enige hoop op hulp voor Gaza is dat Hamas verslagen wordt waarna het de westerse wereld zal zijn die hulp komt geven.
Lopez
Lopez
14 apr. 2024 - 0:10
@Sarah Dobbe [De Nederlandse regering moet zich inzetten voor het vrijlaten van de gijzelaars die worden vastgehouden door Hamas en het bestraffen van de daders van de aanval op 7 oktober.] Ik kan me in menig opzicht vinden in het artikel, maar wat deze zin betreft niet. Nederland moet zich even stevig inzetten voor de duizenden Palestijnen die door Israël in administratieve detentie en in schimmige gevangenkampen worden vastgehouden en worden gemarteld. Regelmatig moeten bij deze gegijzelden (want dat zijn het natuurlijk evengoed) ledematen worden geamputeerd die zijn afgestorven vanwege de pols- en enkelboeien die zij 24 uur per dag moeten dragen. De daders van dit geweld dienen evenzeer vervolgd en bestraft te worden als de misdadigers uit Hamas-kring. [Op de lange termijn moet Nederland zich inzetten voor een twee-statenoplossing voor Israël en Palestina en ervoor zorgen dat oorlogsmisdaden door zowel Israël als Hamas worden bestraft.] Lange termijn? Op de KORTE termijn moet Nederland zich inzetten voor gelijke rechten voor alle bewoners van Israël/Palestina en voor vervolging van oorlogsmisdadigers. Handhaving van internationaal recht en universele mensenrechten heeft Nederland al veel te lang voor zich uit geschoven, het is niet om aan te zien. Of er ooit alsnog twee staten komen mogen de Israëli’s en Palestijnen samen uitzoeken, de internationale bemoeienis daarmee is dertig (!) jaar lang volstrekt contraproductief gebleken.
Sachs
Sachs
13 apr. 2024 - 23:54
@ auteur [Op de lange termijn moet Nederland zich inzetten voor een twee-statenoplossing] Nederland, inclusief de SP, moet zich NU inzetten voor gelijke rechten voor de Palestijnen. Dat is de enige manier om hen bescherming te bieden. [Dit is de enige manier waarop internationaal recht kan gelden] Niet dus. Het de cover waaronder het onrecht 30 jaar is gelegitimeerd, en heeft geen enkel bestaansrecht meer. [Laat daden zien.] Kom op SP, jullie zijn buiten de Haagse stolp al zes maanden onzichtbaar. Ga verd.... de straat op.
1 Reactie
Lopez
Lopez14 apr. 2024 - 0:44
[Kom op SP, jullie zijn buiten de Haagse stolp al zes maanden onzichtbaar. Ga verd.... de straat op.] Daar sluit ik me hartgrondig bij aan. SP, neem scherper stelling en mobiliseer tegenkrachten tegen de steun van onze regering voor de ongehoorde Israëlische misdaden, niet alleen in Gaza, maar ook op de Westoever en in Oost-Jeruzalem (bijna 57 jaar illegale bezetting en kolonisering!).
Kuifje3
Kuifje3
13 apr. 2024 - 21:04
De regering moet inderdaad daadkracht tonen. Zolang de gegijzelden niet vrij zijn moet ons land volledig stoppen met hulp aan Gaza. Zoiets?
4 Reacties
adriek
adriek14 apr. 2024 - 8:56
Een hele bevolkingsgroep laten verhongeren omdat er een zootje zwaarbewapende terroristen tussen zit? Nee, dat is geen goed plan.
Kuifje3
Kuifje315 apr. 2024 - 7:26
@Adriek: Alles wat nodig is! Die zelfde inwoners van Gaza hebben staan juichen toen de bebloede en verminkte lijken en doodsbange ontvoerde inwoners van Israel werden getoond en rondgesleept door de straten. Israel vecht voor haar bestaan tegen terreurgroepen uit Gaza, Libanon, Jemen, Iran, Syrië, enzovoorts. Israel kan zich de luxe niet veroorloven om “humaan” te doen omdat ze zodra er gestopt wordt met de militaire acties weer bestookt worden met raketten vanuit Gaza. Sterker nog zal Israel na de vernietiging van Hamas zich moeten richten op Hezbollah wat ook dagelijks raketten afschiet richting de grote steden van Israel. De door Israel aangeboden gevechtspauzes zijn overigens allemaal door Hamas afgewezen. Die terreurgroep zelf laat liever de eigen bewoners ombrengen dan te stoppen met deze waanzin. Israel heeft geen keuze meer.
LaBou
LaBou 15 apr. 2024 - 10:24
"Zolang de gegijzelden niet vrij zijn moet ons land volledig stoppen met hulp aan Gaza." En zolang Israël duizenden Palestijnen zonder enige vorm vasthoudt (de zg. administratieve detentie) moet ons land volledig stoppen met elke vorm van steun en hulp aan Israël. Want gelijke monniken, gelijke kappen nietwaar kuif?
Kuifje3
Kuifje316 apr. 2024 - 10:54
@Boeh: Heeft Israel deze mensen ontvoerd na eerst raketten te hebben afgeschoten op een festival en vervolgens deze mensen bebloed en doodsbang achter auto’s door de straten gesleurd? Sorry, maar ik heb geen enkel medelijden met deze mensen. Dweep jij maar flink hypocriet met de terreurgroepen die het voorzien hebben op Israel.
Noam Salomon
Noam Salomon
13 apr. 2024 - 17:02
"Op de lange termijn moet Nederland zich inzetten voor een twee-statenoplossing voor Israël en Palestina en ervoor zorgen dat oorlogsmisdaden door zowel Israël als Hamas worden bestraft." Niemand daar zit te wachten op die rechtvaardigheid. De Palestijnen hebben nog nooit interesse getoond in een twee-statenoplossing en Israël heeft die optie een tijd terug opgegeven. Een meerderheid van de Palestijnen staat nog steeds achter Hamas. Zelfs de meest linkse Israëli's hebben na 7 oktober de hoop opgegeven dat met de Palestijnen valt samen te leven. Israël lijkt tot de conclusie te zijn gekomen, dat dit conflict alleen maar definitief te beëindigen is met brute kracht.
5 Reacties
Sachs
Sachs13 apr. 2024 - 23:30
[Niemand daar zit te wachten op die rechtvaardigheid.] Er lopen drie zaken bij het Internationaal Strafhof en Gerechtshof. Aangespannen door respectievelijk de Palestijnen, de VN en Zuid-Afrika. Die gaan over rechtvaardigheid. [De Palestijnen hebben nog nooit interesse getoond in een twee-statenoplossing] U bent extreem slecht geïnformeerd. Of hebt u een doel om dergelijke onzin uit te kramen? [Israël heeft die optie een tijd terug opgegeven.] Direct na ondertekening van de Oslo-akkoorden zelfs. In plaats van te dekoloniseren werd de kolonisering geïntensiveerd. [Een meerderheid van de Palestijnen staat nog steeds achter Hamas.] Mocht u behoefte hebben aan het duiden van dit onderwerp, pak dan eerst even de laatste opiniepeiling erbij, wilt u? Los daarvan: Israël heeft geen enkele leider die niet voor oorlogsmisdaden terecht zou moeten staan. [Zelfs de meest linkse Israëli's hebben na 7 oktober de hoop opgegeven dat met de Palestijnen valt samen te leven.] Al tachtig jaar wil het de kolonisator maar niet lukken om de lokale bevolking te respecteren. Zelfs die 'linkse' [sic] Israëli's in hun kibboetsen lukte het al niet. Ziet u wellicht de overeenkomst met andere koloniale projecten? [Israël lijkt tot de conclusie te zijn gekomen, dat dit conflict alleen maar definitief te beëindigen is met brute kracht.] En is dat sinds november 1947 in praktijk gaan brengen. Het is de enige taal die het land ooit heeft gesproken, mocht u dat hebben gemist.
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 5:58
@Noam "Niemand daar zit te wachten op die rechtvaardigheid." Houd aub eens op met navelstaren. "en meerderheid van de Palestijnen staat nog steeds achter Hamas. " Waar baseert u dat op? https://www.nbcnews.com/news/world/gazans-back-two-state-solution-rcna144183 "Support for Hamas as a political party has fallen to 34% among Palestinians in Gaza and the occupied West Bank, a 12-point drop from December 2023, according to a poll released Wednesday by a leading Palestinian research institute. " "Zelfs de meest linkse Israëli's hebben na 7 oktober de hoop opgegeven dat met de Palestijnen valt samen te leven." Wederom verwart u uw navellint voor feiten. "Israël lijkt tot de conclusie te zijn gekomen, dat dit conflict alleen maar definitief te beëindigen is met brute kracht." Waarom valt het Qatar dan niet aan? Daar zit namelijk het leidersschap van Hamas. Daarnaast is het weigeren van Israël om het probleem constructief op te lossen geen rechtvaardiging voor het etnisch zuiveren van Gaza.
Minoes&tuin
Minoes&tuin14 apr. 2024 - 7:00
Sachs Onder de indruk van uw geduld! Helemaal met u eens.
DanielleDefoe
DanielleDefoe14 apr. 2024 - 11:04
Een twee-statenoplossing lijkt mij sinds het mislukken van de Oslo accoorden al een gepasseerd station.
BrotherV
BrotherV14 apr. 2024 - 15:24
Keer op keer hasbara praatjes. Vermoeiend hoor. Vooral omdat het niets bijdraagt aan een oplossing. Heel kwaadaardig allem
Peace ....
Peace ....
13 apr. 2024 - 16:58
Het is tekenend EN symbolisch dat mensengroepen Hamas, Palestijnen en Gazanen steeds door elkaar gehaald wordt en gebruikt wordt waar het mogelijk is om voor eigen kar te spannen. Zoals elk probleem begint met definiering van de termen, zo is ook een oplossing dichterbij als de terminologie duidelijker wordt. Want momenteel is het een Babylonische spraakverwarring van daders, slachtoffers, en vooral , vergeet dat niet, van eigenbelang, altruisme en zelfverrijking. Velen weten niet eens hoe het slachtveld eruit ziet. Zijn ze misschien niet eens in geinteresseerd. Beeldvorming en Bloed, enige overeenkomst is de letter B.
1 Reactie
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 5:59
Wat is volgens de situatie dan precies?
Bruce Stone
Bruce Stone
13 apr. 2024 - 16:08
Deze reactie is verwijderd
bv-user-83544
bv-user-83544
13 apr. 2024 - 15:17
Oh wat werd 7 oktober toegejuicht door Pro Palestina groeperingen. Oh de onafhankelijkheidsstrijd was begonnen. Het klonk zo spannend, zo revolutionair. Waar is dat enthousiasme gebleven? Ingehaald door de realiteit dat een oorlog beginnen en winnen toch echt 2 verschillende zaken zijn. Hamas moet gewoon capituleren. Zij hebben een bevroren conflict opnieuw leven ingeblazen en hebben keihard verloren. Daar moet Nederland zich hard voor maken. Want dat is de enige realistische oplossing in het conflict. En als Hamas niet wil? Dan is dat niet langer ons probleem. Want vergeet niet. Israel moet niks, ongeacht wat anderen willen. Tijd staat aan hun kant en geen enkele islamitische staat gaat zijn vingers branden om Gaza te helpen.
8 Reacties
Sachs
Sachs13 apr. 2024 - 23:39
[een bevroren conflict] Militaire bezetting, kolonisering, blokkade, razzia's, executies, 7.000 politieke gevangenen ... dat is geen 'conflict' en al helemaal niet 'bevroren', maar 'alive and kicking'. [Daar moet Nederland zich hard voor maken.] Nederland moet het recht naleven. [Israel moet niks, ongeacht wat anderen willen.] Israël moet het recht naleven. Niet omdat 'anderen dat willen', maar omdat het zijn plicht is. [geen enkele islamitische staat gaat zijn vingers branden om Gaza te helpen] Ik zou dichter bij huis blijven. Wij (i.c. het Westen) helpen Israël al decennia om de Palestijnen van de kaart te vegen. Zonder die hulp had dit drama niet bestaan. Dat is het échte probleem.
Lopez
Lopez14 apr. 2024 - 0:31
@Druzhni [Oh wat werd 7 oktober toegejuicht door Pro Palestina groeperingen.] Heus? Noem er eens een aantal. [Ingehaald door de realiteit dat een oorlog beginnen en winnen toch echt 2 verschillende zaken zijn.] Ja, het dringt langzaam maar zeker tot de Israëli’s door. [en hebben keihard verloren] Hamas heeft verloren? Vandaar natuurlijk dat de strijd zelfs na zes maanden niet beslecht is. Israël heeft in die zes maanden naar eigen zeggen negenduizend van de 25 duizend Hamasstrijders gedood. Daarvoor heeft het minstens 24 duizend burgers (onder wie zeker 13 duizend kinderen) gedood, de halve Gazastrook afgebroken, hongersnood veroorzaakt en en passant toekomstige nieuwe Palestijnse strijders gevormd, vermoedelijk veel meer dan negenduizend. En dit moet in uw wereldje een overwinning voorstellen? [Israel moet niks] Ach, Israël staat boven de wet?
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 6:03
@Druzhni "Oh wat werd 7 oktober toegejuicht door Pro Palestina groeperingen. Oh de onafhankelijkheidsstrijd was begonnen. Het klonk zo spannend, zo revolutionair." Oh wat bent u weer loos aan generaliseren om de put te vergiftigen. "Hamas moet gewoon capituleren. Zij hebben een bevroren conflict opnieuw leven ingeblazen en hebben keihard verloren." Het is geen of/of. Hamas moet zich overgeven EN Israël moet stoppen met oorlogsmisdaden, het etnisch zuiveren van Gaza en het koloniseren van de Westoever. "Daar moet Nederland zich hard voor maken. Want dat is de enige realistische oplossing in het conflict." Onzin. Hamas is ontstaan door de misdaden van Israël (nee dat rechtvaardigd hun gedrag niet). Als Hamas verdwijnt en Israël gaat door met het bezetten van Gaza en de Westoever en het illegaal koloniseren, dan ontstaan er vanzelf nieuwe groeperingen en gaat het conflict gewoon door. "Want vergeet niet. Israel moet niks, ongeacht wat anderen willen. Tijd staat aan hun kant en geen enkele islamitische staat gaat zijn vingers branden om Gaza te helpen. " Want vergeet niet, Hamas moet niets, tijd staat aan hun kant en het platbombarderen van Gaza gaat Hamas niet doen verdwijnen. Israël heeft zich aan het internationaal recht te houden, op zijn minst.
Minoes&tuin
Minoes&tuin14 apr. 2024 - 7:22
Sachs Ze zijn nu zo 'enthousiast' dat ze zelfs al op een kaart nieuwe Israëlische nederzettingen in Gaza hebben getekend/gesitueerd. Ze weten al waar ze zullen gaan wonen als alle Palestijnen verdreven en/of vermoord zijn. Israël heeft jarenlang gebruik gemaakt van Hamas om tweedracht te zaaien, de Palestijnse autoriteit monddood te maken, dat is ze goed gelukt. Ze konden zo op de westelijke Jordaanoever en in Gaza hun gang gaan, wat ze dan ook deden. De wereld sloot overal de ogen voor zoals ze verwacht hadden. Hamas kwam hen zeer goed uit. Dat de Palestijnen opgesloten zaten achter een muur in Gaza dat deerde hen niet. Het was ook een goede manier ze te treiteren aan de grenzen als ze naar een ziekenhuis moesten. De Palestijnen in Gaza werd ooit vrijheid beloofd, er werd zelfs al een begin gemaakt met het aanleggen van een vliegveld. Het bleek een kat in de zak nadat Rabin vermoord werd door n.b. een Israëliër.
Minoes&tuin
Minoes&tuin14 apr. 2024 - 7:25
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/15/de-pro-israelische-houding-van-duitsland-is-zuiver-narcistisch-het-gaat-niet-om-de-joden-maar-om-de-duitsers-zelf-a4180939
Lopez
Lopez14 apr. 2024 - 15:38
@Druzhni Waar blijft het lijstje met 'Pro Palestina groeperingen' die volgens u '7 oktober toejuichten', Druzhni? Vooruit met de geit, noem er eens een stuk of vijf. Heus? Noem er eens een aantal.
Kuifje3
Kuifje315 apr. 2024 - 7:41
@Druzhni: De gebruikelijke haters van Israel (en Joden) reageren weer. Je hebt simpelweg groot gelijk! Hamas (Gaza) heeft deze ellende over zichzelf afgeroepen en weigert zelfs om tijdelijk de wapens neer te leggen om humane hulp voor de eigen bevolking toe te laten. Commandoposten zijn ingericht in en onder ziekenhuizen en vanuit dichtbevolkte gebieden blijven ze raketten afschieten. Ze gedragen zich als wilde agressieve beesten en Israel behandelt ze als zodanig. De haters vergeten dat als Israel had gewild die hele Gazastrook allang volledig was vernietigd. Er wordt ondanks wat steeds weer wordt gesuggereerd juist best voorzichtig met de bevolking omgegaan. Het gaat niet altijd even goed, maar Israel waarschuwt steeds weer als er ergens wordt aangevallen. Na de aanval van Iran op Israel dit weekend zal Israel alleen maar nog harder op gaan treden in Gaza en daarna in Libanon. Er is geen keuze meer.
LaBou
LaBou 15 apr. 2024 - 10:28
"Oh wat werd 7 oktober toegejuicht door Pro Palestina groeperingen. " Zoals al door anderen aangegeven: oh ja? Wie dan? Maar erger is dat een aantal reaguurders hier (en daar tel ik ook al die duimpjes bij) al een half jaar lopen te juichen over de Israëlische aanpak.
linksert
linksert
13 apr. 2024 - 13:44
Israel moet het gestolen land terug geven en alle gevangenen los laten. Dit is het tegenovergestelde van wat de verdedigers van de zionistische schurkenstaat voorstellen. Zij hebben bloed aan hun handen met hun steun voor de al decennia lang durende misdadige praktijken van Israël.
KritischPositief
KritischPositief
13 apr. 2024 - 12:24
De tweede alinea zou ik toch willen herschrijven en aanpassen naar: Ondanks de hongersnood staat de bevolking nogsteeds achter Hamas en zijn de gijzelaars nog niet vrijgelaten. De mensen laten nogsteeds liever hun kinderen sterven dan opstaan tegen de onderdrukkers die ze slechts zien als menselijke schilden in een slachtveld vol haat. Wanneer gaan de mensen nou eens meer van hun kinderen haten dan het volk met die andere religie haten. Wanneer komt er nou een keertje zicht op een oplossing. Zolang de gijzelaars niet zijn vrijgelaten zijn de keuzes beperkt. Welke opties heeft Israël, dom doorgaan of capituleren en toestaan dat terrorisme in de volksmond een werkende strategie blijkt te zijn die met succes is toegepast. Beide opties zijn onaantrekkelijk maar van echte keuze is niet echt sprake.
8 Reacties
adriek
adriek13 apr. 2024 - 15:43
Het uithongeren van een bevolkingsgroep en het rücksichtslos bombarderen van burgers omdat er zich mogelijk terroristen tussen bevinden is ook terreur. Logisch dat de inwoners van Gaza hun hoop gevestigd houden op hamas: door Israël worden ze al tientallen jaren gevangen gehouden en onderdrukt, wat hebben ze van Israël te verwachten dan nog meer terreur?
LaBou
LaBou 13 apr. 2024 - 16:09
En weer een nieuwe Israël-knuffelaar. De harsbara afdeling heeft het maar druk.
Volrin
Volrin13 apr. 2024 - 16:17
"De tweede alinea zou ik toch willen herschrijven en aanpassen naar: Ondanks de hongersnood staat de bevolking nogsteeds achter Hamas en zijn de gijzelaars nog niet vrijgelaten." Waar baseert u dat op? https://www.nbcnews.com/news/world/gazans-back-two-state-solution-rcna144183 "Support for Hamas as a political party has fallen to 34% among Palestinians in Gaza and the occupied West Bank, a 12-point drop from December 2023, according to a poll released Wednesday by a leading Palestinian research institute. "
Volrin
Volrin13 apr. 2024 - 16:19
"De mensen laten nogsteeds liever hun kinderen sterven dan opstaan tegen de onderdrukkers die ze slechts zien als menselijke schilden in een slachtveld vol haat." Hamas bombardeert Gaza niet plat. Hamas heeft Gaza niet afgesloten van voedsel en andere noodzakelijke middelen. Israël gebruikt zelf ook menselijke schilden. Uw reactie is een en al blinde hasbara. "Zolang de gijzelaars niet zijn vrijgelaten zijn de keuzes beperkt. " Netanyahu heeft meermaals aangegeven door te gaan met de aanval op Gaza ook als de gijzelaars worden vrijgelaten. "Welke opties heeft Israël, dom doorgaan of capituleren en toestaan dat terrorisme in de volksmond een werkende strategie blijkt te zijn die met succes is toegepast." Wat ze nu doet gaat noch de gijzelaars bevrijden, noch Hamas verslaan.
r v b
r v b13 apr. 2024 - 16:24
Juist omdat een aantal Palestijnen opstonden tegen hun onderdrukkers is Israel deze genocide begonnen.
Kees Flipsen
Kees Flipsen13 apr. 2024 - 19:53
CIDI reageerders groep heeft het weer druk met de duimpjes. De slachtoffers van de holocaust in de hemel zijn daar vast niet blij mee. Zij zien het onrecht en het kwaad wat jullie het Joodse volk aandoen door de steun aan een gewetenloze zionistische agenda van geweld en roof. CIDI Wees dapper en laat weten aan de Nederlandse media dat jullie Israël niet langer meer kunnen steunen.
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 6:05
@Kees Dan moeten ze wel hun naam aanpassen.
Sachs
Sachs14 apr. 2024 - 21:44
@ KritischPositief [Ondanks de hongersnood staat de bevolking nog steeds achter Hamas ...] Ik legde uw Amstelveense collega al uit dat deze kretologie nergens op slaat. Bekijk de cijfers eens, adviseer ik u. [... en zijn de gijzelaars nog niet vrijgelaten.] Klopt. Hamas houdt er ruim 100 vast, Israël meer dan 7.000. [De mensen laten nog steeds liever hun kinderen sterven ...] Precies. Israël stuurt zijn kinderen al sinds zijn oprichting oorlogen in, en laat die al generaties vreselijke misdaden begaan. Daar komen nog serieuze brokken van. [Wanneer komt er nou een keertje zicht op een oplossing.] Hangt er vanaf. Hoe lang denkt u de bezetting van Palestina nog vol te houden? [Welke opties heeft Israël ...] Maar één. Einde bezetting, opheffing kolonies, afschaffen apartheid. Verder zouden scholen een anti-racismeprogramma moeten opzetten. Misschien is het land dan nog te redden.
Joop  den Uil
Joop den Uil
13 apr. 2024 - 11:44
Me dunkt, er wordt juist al heel veel door NL aan Gaza hulp gedaan ! Schepen, ondersteun US, voedseldropping, geld, medische hulp... Wat kunnen we nog meer doen dan !
2 Reacties
adriek
adriek13 apr. 2024 - 15:49
Met voedseldroppings kun je niet effectief een bevolking voeden, daar zijn (collones) vrachtwagens voor nodig. Hetzelfde geldt voor medische voorzieningen, of denkt u dat u een ct scanner asn een parachute kunt droppen? Geld heeft momenteel nauwelijks waarde in Gaza: wat zouden mensen moeten kopen dan? Nog niet zo heel lang geleden was er een mooie haven in aanbouw, Israël vond zoveel economische onafhankelijkheid geen goed idee en heeft de haven vernietigd. En nee, ik vind hamas niet lief, hamas is een terroristische organisatie en mag bestreden worden. Maar de burgers van gaza zijn burgers en verdienen als mensen behandeld te worden. (Overigens behandelen beschaafde mensen terroristen ook als mensen, nadat ze gevangen genomen zijn of anderszins onschadelijk gemaakt.)
LaBou
LaBou 13 apr. 2024 - 16:11
Nog meer onzin opmerkingen? En dan ook nog afsluiten met een w3l heel onbenullige vraag. Want het antwoord weet die uil wel maar dat bevalt blijkbaar niet.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
13 apr. 2024 - 11:12
Nederland moet zich inzetten voor het vrijlaten van de gijzelaars en het bestraffen van de daders. Ik ben benieuwd naar de uitwerking. Hoe Israel aangepakt moet worden is bekend.
4 Reacties
Volrin
Volrin13 apr. 2024 - 16:20
Een whataboutisme. De gijzelaars zijn geen rechtvaardiging voor het platbombarderen van Gaza noch voor de uithongering van de burgerbevolking. Daarnaast heeft Netanyahu als aangegeven gewoon door te gaan, ook als de gijzelaars worden vrijgelaten.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans314 apr. 2024 - 6:45
@Volrin Uw standaardreactie. Maar u heeft het stuk niet gelezen waarin staat...'De Nederlandse regering moet zich inzetten voor het vrijlaten van de gijzelaars die worden vastgehouden door Hamas en het bestraffen van de daders van de aanval op 7 oktober." Ik vroeg naar de uitwerking maar daar wordt niet op ingegaan.
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 8:23
@Frans Klopt. Fout van mij. Excuses daarvoor.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans314 apr. 2024 - 12:25
@Volrin OK, maar mijn vraag blijft staan: hoe denkt de SP de gijzelaars vrij te krijgen en de aanslagplegers van 7 oktobers te kunnen bestraffen? Daar is bijna iedereen voor maar als het optreden van Israel om dat te bereiken niet deugt, dan komt vanzelf de vervolgvraag, hoe dan wel?
EenMening5
EenMening5
13 apr. 2024 - 10:58
De wereld wordt al decennia lang geteisterd door islamitische terreurgroepen. Het bestrijden van deze terreurclubs moet je niet aan een paar landen overlaten, maar wereldwijd organiseren, te beginnen met de proxies van Iran. Mocht Iran Israël aanvallen dan is het moment aangebroken voor een "korte klap". Een korte klap, waarbij het huidige Iraanse regime wordt geneutraliseerd en de tegenaanvallen zich specifiek richten op de Iraanse Republikeinse Garde. Het is dan aan de Iraanse oppositie en het reguliere leger om de leiding te nemen en af te rekenen met de steunpilaren van het huidige verderfelijke Iraanse regime.
2 Reacties
adriek
adriek13 apr. 2024 - 15:52
Vrijwel iedereen is het met je eens dat terroristische organisaties aangepakt moeten worden. Islamitisch if niet. De vraag is (niet) in hoeverre burgerslachtoffers (collateral damage...) acceptabel zijn. Tienduizenden burgers, inclusief vrouwen en kinderen moedwillig bombarderen omdat er misschien terroristen tussen zitten is onacceptabel.
Volrin
Volrin13 apr. 2024 - 16:20
"Mocht Iran Israël aanvallen dan is het moment aangebroken voor een "korte klap". Een korte klap, waarbij het huidige Iraanse regime wordt geneutraliseerd en de tegenaanvallen zich specifiek richten op de Iraanse Republikeinse Garde." Dat vind nu al plaats.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
13 apr. 2024 - 10:58
Waarom nou weer een twee-staten oplossing? Hadden we dat bij Zuid-Afrika ook moeten doen? Vrij Bantoestan? Het land werd bewoond door Palestijnen en die zijn verdreven. Dat onrecht moet ongedaan gemaakt worden. Er moet dus een democratisch seculiere staat komen waar iedereen dezelfde rechten geniet. Wilt u echt een twee staten oplossing. Dan moet Israël flink wat land inleveren wil het rechtvaardig zijn. Te beginnen met Jeruzalem als hoofdstad van Palestina.
4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman13 apr. 2024 - 13:34
Precies! De SP is buitengewoon timide in haar uitspraken tegen Israël. Ze speelt ook geen enkele rol in de mobilisaties tegen de genocide die nu al een half jaar overal in het land plaatsvinden. Het valt me erg tegen. De (voormalige?) zusterpartij in België (PVDA-PTB) speelt juist een aanjagende rol in de acties. En spreekt zich in de parlementen scherp uit. Is de SP bang voor de pro-Israël lobby?
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine13 apr. 2024 - 14:33
@Anna, er zijn net zo veel Joden uit Arabische landen verdreven die naar Israël zijn gekomen dan dat er Arabieren uit Israël zijn verdreven. De eerste categorie heeft een nieuw leven opgebouwd, de tweede wordt een wortel voorgehouden ooit terug te keren. Accepteer gewoon dat dit echt nooit meer gaat gebeuren. En natuurlijk is hun onrecht aangedaan, maar lang geleden. In dezelfde tijd dat er 750.000 Joden uit Arabische landen zijn verdreven en miljoenen Duitsers uit de veroverde gebieden, het mensen verplaatst door Stalin in die tijd is niet te tellen. Meer recent nog miljoenen mensen uit Syrië, Oekraïne, Myanmar en diverse gebieden uit Afrika die waarschijnlijk ook nooit meer terug zullen gaan. Waarom moet alleen voor de Palestijnen alles terug naar hoe het ooit was?
bv-user-83642
bv-user-8364213 apr. 2024 - 19:35
Deze reactie is verwijderd
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 6:07
@Kolenwindmolen Er woonden mensen. Of er een Palestijnse staat bestond is een rode haring. Daarnaast is het wel heer opmerkelijk dat u 'voor WO2' als periodisering kiest aangezien de door de Britten gesteunde Zionistische migratie al vlak na WO1 begon.
bv-user-83642
bv-user-83642
13 apr. 2024 - 10:18
Deze reactie is verwijderd
7 Reacties
adriek
adriek13 apr. 2024 - 15:56
Stel, u zit in gaza lekker aan het avondeten met uw gezin en een groep terroristen komt gezellig een paar weken bij u inwonen. Belt u het Israëlische leger met de coördinaten van uw woning? In het gunstigste geval krijgt u de kans om te vluchten en wordt uw huis vernietigd. Met wat pech bombarderen ze uw huis met uw gezin er in. Menselijke schilden bestaan, maar bestaan zelden uit vrijwilligers.
Anna R. Chist
Anna R. Chist13 apr. 2024 - 16:09
Wie steunt Israël niet? In ieder geval de grootste macht ter wereld staat achter Israël en haar debiele vazalstaatjes zoals Nederland. Over 20 jaar hebben we waarschijnlijk een genocidemuseum waar en biedt de premier van Nederland de nabestaanden van de Palstijnse genocide excuses aan. Ondanks protest van een paar rechtse partijen zoals de opvolger van de PVV, de PNV; de Partij na de Vrijheid.
Volrin
Volrin13 apr. 2024 - 16:24
"Gaat Hamas zich overgeven?" Niets meer dan een whataboutisme. Israël bombardeert Gaza, niet Hamas. Israël houd voedsel en andere middelen tegen, niet Hamas. " Komt de bevolking al in opstand tegen deze terroristen?" Lekker makkelijk te zeggen van uit uw luie stoel. Deze mensen hebben niets meer en moeten dan van u maar even in opstand komen tegen een gewapende terroristische organisatie. "Verschuilt Hamas zich nog in scholen en ziekenhuizen?" Weten we vaak niet aangezien Israël regelmatig geen enkel bewijs levert voor die beschuldiging. Niet dat het relevant is aangezien het niet rechtvaardigt dat Israël Gaza platbombardeert of de bevolking uithongert. "Opinies als deze zorgen voor antisemitisme in ons land. Heel gevaarlijk." Alleen onder mensen die geen onderscheid maken tussen Israël en etnische joden. Bent u er daar een van? Dat is namelijk ook een vorm van antisemitisme. "Je hoeft je alleen maar te bedenken hoeveel joden er nog zouden zijn als zij de wapens hadden die het IDF heeft. Wie steunt Israël? Gelukkig houdt hun premier zijn rug recht." U viert de genocide van de Palestijnen en doet dat met een reactie vol eenzijdige hasbara.
JaneSO
JaneSO13 apr. 2024 - 18:05
@Volrin Dit is echt een jouw onderwerpen om te reageren, als ik zo vrijpostig mag zijn om dat zomaar in te vullen. Geweldig dat je telkens weer ( in herhaling) in je reacties hier bijvoorbeeld op Kolenwindmolen feitelijk, met argumenten en bronnen ontkracht...Sommige van jouw reacties kan ik inmiddels dromen (haha) en is voor mij munitie voor een discussie met iemand over dit onderwerp!
JaneSO
JaneSO13 apr. 2024 - 18:10
@ Volrin In een eventuele volgende reactie, zal ik ook met 'u' reageren...excuses.
Volrin
Volrin14 apr. 2024 - 6:10
@JaneSO U mag gewoon jij/je zeggen.
JaneSO
JaneSO14 apr. 2024 - 7:20
@Volrin 👍🏾

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor