Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Demoniseren in optima forma. Ja, dat kan ik

  •  
10-05-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1856 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2022-05-10 om 09.38.10

De duivel doet een bod op de ziel van dr. Faustus

De tactiek van het kabinet is duidelijk: het zoekt de partij of de partijen die bereid zijn voor de laagste prijs hun ziel te verkopen.

Terwijl steeds meer Nederlanders genekt worden door de inflatie, gaat het kabinet op zoek naar steun bij de oppositie want anders zal het de begroting niet door de Eerste Kamer kunnen krijgen. Daar is de coalitie in de minderheid. Minister president Rutte en zijn secondant Kaag gaan op bezoek bij links en rechts om een deal te maken nog voordat de kamerdebatten hebben plaats gevonden. Dat worden op deze manier rituele dansen met afstoting en tenslotte aantrekking waarna het doek valt en het publiek geacht wordt tevreden naar huis te gaan. 

Attje Kuiken en Jesse Klaver doen mee aan dit spel evenals Joost Eerdmans van JA21. De tactiek van het kabinet is duidelijk: het zoekt de partij of de partijen die bereid zijn voor de laagste prijs hun ziel te verkopen. Dat kan over links en dat kan over rechts. De linkse partijen willen extra ondersteuning voor de lager betaalden, die het water aan de lippen staat. JA21 hoopt zo kort mogelijke metten te maken met klimaatmaatregelen en de toelating van vluchtelingen voor zover die naar de zin van deze partij niet blank genoeg zijn. 

Het is verbijsterend dat oppositiepartijen dit spel meespelen. Zij laten daarmee zien dat ook voor hen de nieuwe bestuurscultuur een zoethoudertje is voor het vulgus in verkiezingstijd. Ze lijken niet te beseffen dat ze net zo behandeld worden als schoonmaakbedrijven door Schiphol: in een race to the bottom krijgt de laagste inschrijver de opdracht. En tenslotte de zeperd aan het eind.

Wie zijn ziel aan de duivel verkoopt, trekt altijd aan het kortste eind. 

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke opinie mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podvast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

pahan
pahan
11 mei 2022 - 5:41
De titel was een open deur, dat Han dat kan mag duidelijk zijn. Maar de inhoud strookt niet met de aanhef, dus de Mea Culpa laat nog op zich wachten. Het spel is op de wagen, en met een krachteloze kamer is dit gewoon de manier om zaken te doen. Niks raars aan, niks mis mee. Elk gezin dat aan vakantie denkt doet precies hetzelfde voor het voorstel de groep in gaat.
Jaco38
Jaco38
10 mei 2022 - 14:58
Han, waar zit wat jou betreft de pijn? Dat de regeringspartijen überhaupt met de oppositie praten in ruil voor steun, dat dit voor het kamerdebat gebeurt of dat de oppositie meer te behalen heeft bij een ander scenario?
3 Reacties
Olav Meijer
Olav Meijer10 mei 2022 - 23:02
@ Jaco38: [Han, waar zit wat jou betreft de pijn?] Dat is voor mij inderdaad ook onduidelijk.
Zandb
Zandb11 mei 2022 - 6:30
Jaco Je moet je ziel niet aan de duivel verkopen. Daar zit de pijn, maakt Han duidelijk. Dat u er anders over zou denken, dat is uw zaak maar moedwillig niet begrijpen wat Han vindt en beweert.......
Gimli1955
Gimli195511 mei 2022 - 7:25
Het is de verdeel en heers tactiek die al tientallen jaren werkt, dreigen met anderen. vooral ook wijzen naar anderen. Het is ad hoc beleid en symptoom bestrijding, geen visie en stip op de horizon. Rutte beweegt mee met de wind en dat is alle kanten op. Het behoud van macht is het doel en het behoud van de status quo is leidend. Gerotzooi in de marge is het resultaat.
DaanOuwens
DaanOuwens
10 mei 2022 - 14:15
Er is volgens mij maar 1 puntje dat links kan binnen halen. En dat is de verhoging van het minimumloon. Dat kost niemand iets en het heeft een heilzame werking op de arbeidsmarkt. De bedrijven die geraakt worden zijn vooral tuinders/boeren/distributiecentra werkgevers die arbeidsmigranten als weggooi personeel beschouwen en de kosten daarvan afwentelen op de samenleving. De groep vaste inwoners van Nederland die meer loon gaan krijgen is niet groot en zullen toeslagen moeten inleveren. Dus de overheid gaat besparen op toeslagen en het bedrijfsleven moet wat kosten gaan maken die ze al veel eerder hadden moeten maken omdat de arbeidskosten kunstmatig laag werden gehouden. Dus uiteindelijk levert een forse verhoging van het minimumloon iedereen van links tot rechts voordelen op. Rutte is dus dom als hij niet op deze linkse eis ingaat. Mijn enige zorg is eigenlijk dat volgens mij Rutte inderdaad een incompetente domme visieloze bestuurder is.
1 Reactie
Wie o Wie
Wie o Wie10 mei 2022 - 20:45
“ Mijn enige zorg is eigenlijk dat volgens mij Rutte inderdaad een incompetente domme visieloze bestuurder is. “ Goed beargumenteerd. Zo kennen we daanouwens weer.
Wie o Wie
Wie o Wie
10 mei 2022 - 13:45
Wat een onzin verhaal. Gewoon eerst wachten wat het resultaat is, in plaats van vooraf roeptoeteren. Eerst werd er gezegd dat de kring rondom kiev gesloten zou worden door de Russen, en dag kiev snel Zou vallen vergelijkbaar aan de val van Berlijn. Was uiteraard ook niets van waar. Er zijn maar weinig mensen die eerst de feiten afwachten. Veel roepen vooraf onzin.
1 Reactie
Zandb
Zandb11 mei 2022 - 6:34
Wie o wie Het feit is hier, dat er buiten het parlement om allerlei ondoorzichtige besprekingen plaatsvinden. Dat kan je simpelweg een probleem vinden - zelfs onafhankelijk van de uitkomst - of niet.
Paul Spijkers
Paul Spijkers
10 mei 2022 - 13:37
Democratie is toch altijd een koehandel en compromissen sluiten tussen en met partijen? Zo worden de mensen vertegenwoordigt. Daar neemt dit artiekel stelling tegen. Ik vind ook dat de revolutie moet komen, maar om in de tussentijd nu nooit dingen binnen te slepen wanneer mogenlijk lijkt me dom en de interesses van de kiezers te veraden. Soms probeer je de regering onderuit te halen. Soms probeer je het land te verbeteren. Zo gaat dat. Ik dacht aan de tietel te zien dat dit een opzettelijke farce was, maar mischien niet.
2 Reacties
Zandb
Zandb11 mei 2022 - 6:40
Paul Stel, ik noem maar wat, dat er met Omtzigt onderhandeld wordt :Jij laat dat voorstel betreffende die integriteit vallen in ruil voor, voor jou als mens en/of als politicus, hele interessante dingen. Ik weet niet hoe u dat ziet maar wanneer je daar op in gaat verkoop je je ziel toch aan de duivel. Het is maar de vraag of een dergelijke "koehandel" democratisch is wanneer dat in het verborgene gebeurt.
Paul Spijkers
Paul Spijkers13 mei 2022 - 12:27
Verborgen voor wie? Democratie gebeurt in veel plekken, tussen grotere en kleinere groepe n en individelen. In comittees met vertegenwoordigers, tussen wwordvoerders van democratieshe partijen, in de lobby van de eerste kamer van democratisch afgevaardigen, in de democratische partij vergadereingen. Niet alleen in een internationale persconferentie die overal te zien is en waar iedereen mag spreken. Dat kan ook niet en niemand die denkt wil het ook. Dus dat is niet je ziel verkopen. Het kan best dat er een intigriteit kwestie kan gebeuren. Zelfs dat in sommige situaties het risoco groter is. Vandaar ook dat er zoveel checks and balances zijn. En als er iets fout gaat kun je kijken of betere regels en gebruiken niet kunnen. Maar je kunt niet zeggen dat alles alleen in de tweede kamer voor de kamer besproken mag worden. Dat is maffe onwerkelijke fantasie. Vandaar dat het lijkt alsof er een grap word gemaakt of een leugen word verteld.
bv-user-19476
bv-user-19476
10 mei 2022 - 11:34
Alles hangt van de resultaten af die GL en PvdA over de streep kunnen trekken.Je moet je erg afvragen wat de gevolgen zijn van aan de zijlijn zitten. Dan krijgen we mogelijk verkiezingen en weer een jaar formeren. Gaan de problemen voor mensen daarmee weg? Er wordt hier door "rechtse" reageerders veel geklaagd dat "rechts" wordt "buitengesloten". De eis van Eerdmans over het klimaatfonds is achterlijk. Die eis met betrekking tot vluchtelingen is onhaalbaar. D66 en CU hebben 300 dagen onderhandeld voor het klimaatfonds en Eerdmans denkt dat ze dat uit het raam gaan gooien? Ik vind links ook te weinig zelfkritisch in deze. Het is heel makkelijk om alles op Rutte en Hoekstra af te schuiven. Links moet leveren. Zo simpel is het. En beter onderhandelen en niet de flaters herhalen van 2012. Met JA21 is Nederland helemaal niet beter af.
Middenman
Middenman
10 mei 2022 - 11:08
En als er nu iets uitkomt waar de linkse partijen gewoon achter kunnen staan? Vergelijkbaar met de situatie als ze in de regering hadden gezeten? Is dat dan niet gewoon de parlementaire democratie in optima forma? Zou het dan echt beter zijn voor het land en voor links om aan te sturen op nieuwe verkiezingen?
1 Reactie
Zandb
Zandb11 mei 2022 - 6:43
Middenman Waar het ook om gaat, is wat ze dan 'laten schieten'. Ik bedoel: "Voor wat hoort wat", toch? Ik heb er geen moeite mee, wanneer dergelijke zaken als onderdeel van de democratie - controleerbaar dus - plaats vinden.
Gerygrr
Gerygrr
10 mei 2022 - 10:48
De oppositie zou zich moeten verenigen in principiële blokken. Een grote gezamenlijke fractie met links waarbij PvdD en SP de rest kan corrigeren waar zij zich in vroeger tijden lieten verleiden tot mooie plannen steunen zonder de valkuilen te voorzien van een combinatie van meer winst voor ondernemingen en multinationals waarbij de armsten de hoogste lasten moeten dragen. Schiphol is een voorbeeld. Wij zagen het met de postbedrijven. Postbezorging gebeurde op zeker moment door drie verschillende postbodes op 1 dag ……… Hoe kan dat goed zijn? Marktwerking laat werknemers ontslaan, daarna worden ze tegen hongerloontjes weer aan het werk gezet en ten slotte verdwijnt de nieuwe werkgever weer van de markt en wordt er gefuseerd….. De voorbeelden zijn legio. De energiemarkt is een uitdaging voor Rob Jetten. Hij kiest voorlopig niet voor de simpelste weg. Zijn start is niet goed. Vraag niet aan de inwoners hun thermostaat lager te zetten en korter te douchen. Zorg dat de rijken hun energieverbruik aanpassen. Het grootverbruik moet oplopend belast worden…… Je kunt als overheid niet doorgaan met hoge drempels op te werpen, een vaste startprijs berekenen en daarna de rekening voor het werkelijke verbruik dusdanig samenstellen dat meer goedkoper betekent.
Olav Meijer
Olav Meijer
10 mei 2022 - 10:09
(Vervolg) Of bedoelt Van der Horst alleen dat het niet van een nieuwe bestuurscultuur getuigt om afspraken te maken voordat publieke Kamerdebatten over de staatsbegroting plaatsvinden? Dat is op zich wel waar, maar vanuit pragmatisch gezichtspunt is het voeren van voorafgaande besprekingen nu toch te verdedigen, omdat al zo heel veel tijd is verloren aan de coronaproblemen en de hobbelige, slepende laatste kabinetsformatie, terwijl de problemen rond klimaat en milieu, de oorlogvoering in Oekraïne met alle gevolgen van dien, en de geldontwaarding steeds meer escaleren.
Olav Meijer
Olav Meijer
10 mei 2022 - 10:08
Op dit moment verkeert de politiek in Nederland in een bizarre situatie. Dat het kabinet met de oppositie wil praten, is logisch, omdat het een meerderheid voor de staatsbegroting in de Eerste Kamer zal moeten verkrijgen. Gezien de inhoudelijke opstelling van de desbetreffende partijen lijkt alleen een deal over links reëel haalbaar. (Een aparte situatie is ook dat FvD nog slechts één eigen zetel in de Eerste Kamer heeft). Verder is het begrijpelijk dat met name PvdA en GL wel onderhandelingsgesprekken willen aangaan. Want het alternatief is: óf zo veel mogelijk bijsturing van de plannen van het kabinet, óf afstemming van de begroting in de Eerste Kamer. Dit laatste zou een politieke crisis veroorzaken –nieuwe verkiezingen lijken dan onafwendbaar-, terwijl het de vraag is of dat in de huidige onzekere internationale verhoudingen en financieel-economische situatie wenselijk is. In elk geval is het risico groot dat veel kostbare tijd gaat verloren. En stel je voor dat de uitslag weinig zou blijken af te wijken van de laatste Tweede Kamerverkiezingen……
Paul250371
Paul250371
10 mei 2022 - 9:52
Inderdaad. Linkse partijen moeten oppositie voeren en alles doen en laten om het huidige kabinet tegen te werken. Met misdadigers ga je (in dit geval) niet om de tafel.
1 Reactie
Jaap1002
Jaap100210 mei 2022 - 12:23
@Paul Je geeft precies de reden weer waarom ik rechtser stem dan ik zou willen. Links wil altijd haar zin doordrijven en bereikt daarom nooit wat. Als ik naar de stembusuitslagen kijk de afgelopen jaren ben ik niet de enige.....
Uilenspiegel
Uilenspiegel
10 mei 2022 - 9:46
Kort, krachtig en correct Han! Maar ja, de PVDA en Groen Links hebben al jaren terug hun ziel (ideologische veren) verkocht. Iets anders kun je niet verwachten. Links bestaat niet meer hier.
Frans Akkermans
Frans Akkermans
10 mei 2022 - 9:42
Het gaat niet om het spel maar om de knikkers. Daar zit niets 'verbijsterends' aan. Regeren zonder goedgekeurde begroting is niet mogelijk.
Kuifje3
Kuifje3
10 mei 2022 - 8:37
Tja… je ziel aan de duivel verkopen. Nou dat zie ik toch anders hoor. Politieke partijen hebben allemaal hun eigen speerpunten waarvoor de kiezer op ze heeft gestemd. Als zo’n partij ondanks dat ze niet in de regering zitten een stukje van die speerpunten kunnen realiseren dan doen ze dat goed. Natuurlijk gaat een regering niet het programma van Groen Links of JA21 uitvoeren, maar het is voor zo’n partij al een succes als er in hun richting wordt bijgebogen. Bedenk dat bijvoorbeeld nog geen 10 jaar geleden een regering gewoon de eigen agenda uitvoerde zonder dat oppositie daar ook maar iets aan kon bijstellen. Wat dat demoniseren betreft vind ik na Fortuyn dat deze term toch wel wat aan inflatie onderhevig is. Fortuyn werd zwaar bedreigd doordat hij met de meest vreselijke mensen werd vergeleken door de toenmalige machthebbers en hun spreekpoppen met zijn uiteindelijke dood als het ultieme gevolg. Alles wat daarna gebeurd is valt daarbij in het niets en iedereen die de term gebruikt maakt dus eigenlijk misbruik van die term.
5 Reacties
bv-user-19476
bv-user-1947610 mei 2022 - 12:52
Zullen we dan ook voor 1 keer( nou liever meer dan 1 keer) eens de volledige werkelijkheid van 2002 benoemen. Dat Fortuyn ook Borst uitschold. Erger dan Bin Laden. Rosenmoller was extreem links. Dat Melkert een doorgeladen pistool thuis vond. Marijnissen had een politie post voor zijn huis. De bedreigingen aan het adres van Rosenmoller was zo zwaar dat hij een paar maanden daarna uit de politiek trad. Gewoon voor 1 keer het hele verhaal. Van 2 kanten belicht en niet het "rechtse" perspectief, waarbij ze Fortuyn als Kennedy willen portretteren. Elke keer als ik een "rechts" iemand over de media hoor mopperen, moet ik aan het jaar 2002 denken. Fortuyn wordt neergezet na zijn dood of hij een soort Hans Dijkstal was. Alsof hij absoluut geen polariserend figuur was. Laten we eindelijk( nou ja "rechts" dan) eens stoppen met de geschiedenis vervalsen. Bij mij werkt het overigens. Ik doe aan zelfcensuur. Helemaal doorbijten bij Wilders en Baudet doe ik het niet. Want ik weet als hun iets overkomt de vinger( volledig onterecht) naar mij zal gaan. Althans een deel zal dat doen. Zal Wilders en Baudet nooit met Hitler vergelijken en 1 van redenen is 2002. Het is door "rechts" opgedrongen (zelf) censuur. Misbruik makend van de dood van Fortuyn. Het is beperking van vrijheid van meningsuiting. Dit zou een vrij land moeten zijn, waar je zonder terughoudendheid en emotionele chantage( want dat is het en niets anders) moet kunnen zeggen wat je wilt
Frans Akkermans
Frans Akkermans10 mei 2022 - 17:08
@Sonic2 U stelt dat u Wilders en Baudet niet met Hitler durft te vergelijken vanwege 'morele chantage' en dat dit betekent dat u beperkt wordt in uw vrijheid om voor uw mening uit te komen. Ik vind dat grote onzin. Van iemand vinden dat hij foute ideeën aanhangt en propageert (racisme, racisme, nazime e.d) is geen demoniseren, laat staan haatzaaien of geweld propageren. Wel moet u er rekening mee houden dat anderen dat wellicht zullen tegenspreken en dient u zich in uw uitingen te houden aan de wet. Zowel Wilders als Baudet zijn naar eigen zeggen politieke vrienden van Poetin en deze kun je sinds 24 februari j.l. goed vergelijken met Adolf Hitler.
Kuifje3
Kuifje310 mei 2022 - 18:59
@Sonic: Hij had het over de dikke kont van Borst en noemde Rosenmuller extreem links… nou nou dat is erg hoor. Ik denk niet dat Borst of Rosenmuller een seconde wakker hebben gelegen hiervan. Maar goed, Sonic vindt dat heeeel erg en dan mag je iemand gerust wel afknallen toch? Reageer een keer normaal.
Zandb
Zandb11 mei 2022 - 7:00
Kuifje Als u bepaalde feiten niet kent of wilt kennen...... Zoek maar eens op hoe Fortuyn Els Borst gedemoniseerd heeft. (Een stinkwijf, oprotten, ik hoop maar dat het volk naar Den Haag optrekt..... Het voorbeeld dat Sonic aandraagt, over dat Fortuyn beweerde, dat Els Borst meer doden op haar geweten heeft dan Bin Laden, zelfs dat kent u blijkbaar niet? Tja, dan is het niet zo moeilijk om onzin te beweren.)
bv-user-19476
bv-user-1947611 mei 2022 - 9:43
@ Kuifje3 Reageer jij een keer normaal. Je bent ook ontzettend slecht geinformeerd, want Fortuyn vond Els Borst erger dan Bin Laden. https://www.maartenonline.nl/pim-was-niet-meer-dan-een-mediahype/ Overigens heb ik nooit gepleit voor het dood schieten van Wilders en Baudet. Volledig valse bewering. Het is eerder andersom. Ik merk 0,0 interesse van "rechts" om in te gaan op de bedreigingen aan het adres van Halsema. Terwijl zeker u de eerste bent om te janken en te klagen dat Wilders bedreigd wordt. Biden wordt 100 keer erger bedreigd en kan geen meter zonder beveiliging als hij uit het Witte Huis is. Laat al dat hypocriete ultra rechtse volk met hun "demonisering" daar zich eens druk over maken. 2002 was van beide kanten overigens hard en ik roep u op te stoppen met de geschiedenis te vervalsen. En te stoppen met volledig onterecht wartaal over mij uit te slaan. @ Frans Akkermans Het gaat om de morele chantage die ook door Kuifje hierboven elke keer wordt toegepast. Hou je mond dicht links of je hebt bloed aan je handen. Waag het niet om iets af te doen aan de "erfenis" van Fortuyn want je loopt een lijk na te trappen. Zeer onsmakelijk. Liegen over de "demonisering". Liegen over de peiling van 38 zetels. Liegen over dat Fortuyn een lieverd was. Liegen over zijn economisch agenda. Alleen maar liegen doet "rechts". En dan ook nog moreel chanteren. Ik heb al nagedacht om op Kuifje te reageren, want die vindt dat ik vind dat je gerust iemand mag afknallen. Censuur
wittecisnoot
wittecisnoot
10 mei 2022 - 8:25
De oppositie kan beter met zichzelf gaan praten. Een "niemand helpt Rutte deal" is slimmer. Wie voor een handje toegeworpen pinda's zijn handtekening onder Rutte zet (dat doe je als gedoger), zal onderuit gaan.
Ivan61
Ivan61
10 mei 2022 - 8:24
Jij hebt helemaal gelijk. PvdA en GL moeten helemaal niet onderhandelen met deze 2. Willen zij met JA21 zaken doen prima. Rutte en Kaag zijn zielig en gevaarlijk duo.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert
10 mei 2022 - 8:16
Een kort en krachtig betoog van Han van der Horst - elders op deze pagina's schreef ik dat er naar mijn inzicht beweging lijkt te zijn de Nederlandse politiek. Hoopvol houd ik vast aan dit gevoel. Maar Han laat ons een ervaringswijsheid zien die van alle tijden is. Ik kan niet anders dan instemmen met zijn exposé. Hink ik hierom twee gedachten? Nee. Hoop is waardevol, we kunnen niet zonder. De menselijke werkelijkheid is bar en boos. Het is altijd zo geweest, en er zijn geen aanwijzingen dat dit fundamenteel veranderen zal. De natuur wordt door zieke en gewelddadige vrekken verder leeggeroofd - en ons aller (nog) leefbare klimaat? Menselijk gedrag zal het de nek omdraaien, naar het zich nu laat aanzien eerder dan gedacht en uitgerekend. Hans stukje gaat over verleiding en misleiding, met fatale gevolgen. Ik onderschrijf het. Dit laat onverlet dat iedereen zijn hoop op werkelijke verbeteringen in eigen kleine kring kan trachten in vervulling te laten gaan. Alleen vroom bidden en naar The Passion kijken helpt ons geen millimeter verder, integendeel: de machtigen op onze planeet lachen hierom; ze hebben verder vrij spel. Dat is overigens ook de les van het Nieuwe Testament zelf: Jezus zat nooit passief te klagen, hij was in permanente opstand tegen de heersers in die tijd. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alarmerend-ipcc-rapport-natuur-kan-veranderende-klimaat-niet-meer-bijbenen-impact-nog-groter~bde44fb8/

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor