F*ck the system, laat de algoritmes voor jezelf werken
• 20-07-2018
• leestijd 2 minuten
© cc-foto: drosen7900
Als we processen en diensten efficiënter en winstgevender kunnen maken door algoritmes, dan zouden we toch ook iets kunnen verzinnen om bedrijven te beoordelen op de omgang met hun mensen?
Door: Mei Li Vos en Esther van Rijswijk
Begin juli vroegen
Spaanse schoonmaaksters aan Tripadvisor om ook een beoordelingsysteem te maken voor arbeidsomstandigheden. Gasten van hotels en restaurants zouden zo kunnen weten hoe er met personeel wordt omgegaan.
2 euro per uur Aanleiding van de vraag was de bedroevend lage betaling voor sommige schoonmaaksters. Ze moeten soms voor een paar euro per uur vele kamers schoonmaken. Tripadvisor
antwoordde twee weken later dat ze dat helaas niet ging lukken, het is onmogelijk om 7,5 miljoen hotels te controleren op hun arbeidsvoorwaarden. Snappen we. Maar dat betekent niet dat je niets hoeft te doen.
Use the system Je moet het volgens ons zo zien: als we processen en diensten efficiënter en winstgevender kunnen maken door algoritmes, dan zouden we toch ook iets kunnen verzinnen om bedrijven te beoordelen op de omgang met hun mensen? Algoritmes hoeven niet alleen de aandeelhouders te dienen, maar kan je ook inzetten voor de werkenden. Vinden wij.
Hoe dan? Laten wij Tripadvisor en Booking.com helpen, en tijdens onze vakantie bedenken hoe zo’n ratingsysteem eruit zou kunnen zien. Vink je dan alleen af of ze zich houden aan de cao? Vraag je het aan het personeel? Moet het personeel zelf oordelen, al dan niet anoniem? Hoe maak je zo’n Goed Werk knop?