Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

FNV moet groeien door nieuwe strategie

  •  
19-03-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
684 keer bekeken
  •  
FNV-logo-01.jpg

Voorzitter Elzinga van de FNV wil groei van het ledental door meer zeggenschap te geven en meer gericht verschillende doelgroepen aan te spreken. Maar de zorg rond werk en inkomen blijft de basis van het werk van de vakbonden.

De jeugd wordt als een van de doelgroepen aangesproken; jongeren willen zinvol werk, zeggenschap en ze willen werken om te leven, niet leven om te werken. Mooie uitspraken. Als oud-onderhandelaar van de vakbond voor het HBO- en MBO-onderwijs hoop ik van harte dat de vakbond weer gaat leven bij de jeugd. Zelf heb ik in het voorjaar van 2014 het grootste wervingssucces geboekt bij acties voor een nieuwe cao in het MBO. Ineens ging de vakbond leven omdat zichtbaar werd wat solidariteit voor invloed heeft bij het realiseren van goede arbeidsvoorwaarden en het verkrijgen van een extraatje aan het eind van de maand.

Als het gaat om zeggenschap in organisaties is de ondernemingsraad het aangewezen orgaan, en de vakbond kan daar zeker een ondersteunende rol bij spelen. Maar of dit de zichtbaarheid en wervingskracht van de vakbond vergroot is zeer de vraag. Wel is werving zinvol bij reorganisaties waar werknemers in de problemen komen, en bij arbeidsconflicten. Helaas geeft de vakbond vaak niet thuis als je geen lid bent. Maar juist dan zou de vakbond werknemers die in de problemen komen steun kunnen geven op basis van een regeling waarbij de werknemer zich voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld 3 jaar aan de vakbond verbindt in ruil voor juridische steun en advies. Mijn ervaring is dat wanneer werknemers op een dergelijke manier worden overgehaald om lid te worden ook op langere termijn lid blijven, als ze zich gesteund weten door de bond. Zij zijn zelfs vaak de beste reclamemakers voor de vakbond.

Ook moet de vakbond aansluiting zoeken bij de leef- en belevingswereld van jongeren. Zingeving, kwaliteit van leven en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s. In kritische situaties zijn alle mensen gebaat bij een organisatie die een goede plek biedt om te schuilen. En laten we niet vergeten om de boodschap uit te dragen naar ieder die het horen wil in een wereld waar de rijken rijker worden en waar kapitaal meer rendeert dan arbeid: “het is onverminderd van belang om als arbeider of ZZP-er lid te zijn van organisatie die voor je belangen opkomt. Een organisatie die namens de leden een vuist kan maken tegen de doortrapte wereld van CEO’s, bestuurders en grootaandeelhouders die het vooral om verdiensten of rendement van kapitaal gaat, en die bij juridische procedures een hele lange adem hebben”.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor