Google heeft in november acht verschillende advertenties van de Britse Conservatieven geschrapt, omdat de reclame niet in overeenstemming was met de regels van de zoekgigant. Google niet wil zeggen welke advertenties er zijn geweigerd, maar duidelijk is wel dat het misleidende reclame betrof.
The Independent schrijft dat zes van de geweigerde advertenties werden ingediend op de dag dat Labour zijn verkiezingsprogramma bekendmaakte. Op dezelfde dag zetten de Conservatieven de nepsite Labourmanifesto.co.uk online. Door advertenties in te kopen bij Google wilden de Tories kiezers die op zoek waren naar Labours verkiezingsprogramma, naar de nepsite lokken. Dat is in strijd met de regels van Google: het zoekbedrijf staat zijn adverteerders niet toe om reclame te maken voor ‘nepdocumenten’. “We staan geen advertenties of sites toe die gebruikers misleiden”, stelt Google.
Hoewel de zoekmachine een streep haalde door acht advertenties, heeft Google andere misleidende reclame voor de nepsite van de Conservatieven wel toegestaan, ontdekte The Independent. “Dat de Conservatieven hun toevlucht nemen tot nepnieuws laat zien dat ze geen echte plannen hebben om de levens van de Britten te verbeteren”, stelt Ian Lavery van Labour.
De Conservatieven kwamen vorige maand ook al onder vuur te liggen omdat ze de naam van hun Twitter-account tijdens een televisiedebat tussen Boris en Johnson en Jeremy Corbyn veranderden in factcheckUK. Ook het uiterlijk van het Twitter-account werd aangepast om argeloze tv-kijkers te doen geloven dat de partijtweets in werkelijkheid afkomstig waren van een factcheckdienst.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.