De deze week door het kabinet aangekondigde verlaging van de maximumsnelheid overdag valt of staat met handhaving. Als automobilisten 130 kilometer per uur blijven rijden is het gevolg “dat de stikstofuitstoot niet naar beneden gaat en er geen ruimte komt voor woningbouw”, waarschuwde GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet zondag in Buitenhof.
Op een vraag van presentator Jort Kelder of er niet op alle snelwegen trajectcontrole moet komen, antwoordde Bromet bevestigend. Het eveneens aanwezige VVD-Kamerlid Mark Harbers ziet dat niet zitten. “Het is gelukkig zo dat heel veel Nederlanders zich gewoon aan de wet houden.” Het was een observatie die duidelijk niet werd gedeeld door Maserati-rijder Kelder. “Kijk je in de auto wel eens om je heen?”
Harbers erkende wel dat er meer maatregelen genomen moeten worden om de stikstofcrisis op te lossen. De verlaging van de maximumsnelheid is, zoals D66’er Tjeerd de Groot deze week in de Tweede Kamer betoogde, slechts een ‘amuse’ van een zevengangendiner. Bromet had al meteen een maatregel paraat die ervoor kan zorgen dat de bouw meer ruimte krijgt.
"Ik vind het halfslachtig om alleen overdag te kiezen voor 100 kilometer per uur. Ik zou zeggen: doe het ook ’s nachts. Dan kan er 20 procent meer gebouwd worden.”"
Bromet wees erop dat de echte maatregelen moeten worden getroffen bij de landbouw. De boeren zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de stikstofdepositie. “Als je de stikstof naar beneden wilt krijgen en weet dat we als Nederland 80 procent exporteren van ons vlees en onze zuivel, dan moet je daar ingrijpen en daar ook eerlijk over zijn.”
Ook noemde Bromet het ‘idioot’ om Lelyland Airport uit te breiden, zoals de VVD graag wil.