Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Ik maakte mee hoe de overheid zich laat bedriegen door handige jongens, over de ruggen van mkb'ers

  •  
01-07-2022
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
5127 keer bekeken
  •  
51506589572_9ec21e45d5_k

© cc-foto: Jernej Furman

Ik ben boos. En zeer teleurgesteld. Moedeloos ben ik ook. Want ik geloof er niet meer in dat ons wrang systeem ooit zal veranderen.

Het ging zo.  Zij belden mij steeds op. “Om een afspraak te maken.”
“Hoezo? Wie bent u? Ik heb niemand gevraagd om een afspraak.”
Vaak hing ik op. Maar zij wilden niet opgeven. Om mij te overtuigen, om me over te halen die afspraak in te plannen.  
Het bleek dus een bedrijf te zijn dat energierapporten maakt. Of het slechts een bedrijf is, dat weet ik niet. Verschillende nummers zie ik steeds op mijn iPhone. Allemaal 085- en nog wat.

Vorige week liet ik zo'n iemand van dat 085- en nog wat nummer zijn verhaal afmaken. Vol enthousiasme vertelde de stem mij dat onze overheid een pot geld beschikbaar heeft gesteld om mkb'ers te helpen hun zaken te verduurzamen. Om zo de Europese klimaatdoelen te bespoedigen. “Wij maken een energierapport en stellen een advies op over hoe u minder stroom kunt gebruiken. Maatregelen die wij zouden adviseren, daarvoor zou u een subsidie kunnen krijgen. En ons energierapport is voor u kosteloos. Het kost normaal gesproken 900€, 80% wordt betaald uit die subsidiepot en 20% bekostigen wij.”

En ik dacht, waarom niet? Een deskundige langs laten komen om de energie (dis)balans in mijn zaak te onderzoeken zodat ik inderdaad mijn energieverbruik ga verminderen en zo ook bijdraag aan de redding van ons klimaat en onze planeet. Want ik ben me er zeker van bewust dat wij een groot probleem hebben. En als kleine ondernemer neem ik al wat maatregelen, zoals met het water dat gasten niet opdrinken de planten verzorgen. Licht uit zodra het niet meer nodig is. Vaatwasser alleen aan als die moet draaien. Et cetera, et cetera.  

Maar goed. Die afspraak was op 29 juni. Om 12:00 waren zij er, netjes op tijd. Ik was druk in de zaak. “Dit is het. Kijkt u maar rond, wees vrij en doe uw werk!”, zei ik tegen hen. Ik verwachtte een degelijk onderzoek. Wat ik kreeg is een lange introductie van hoe, wat en waarom en een vlugge vraagstelling. Hoeveel lampen zijn er? Zijn ze LED? En of ik een cv-ketel heb.  

Ja, daag! Ik werd boos, echt. “Dit onderzoek slaat nergens op. Ik ben nu waardeloze vragen aan het beantwoorden, het kost mij tijd die ik niet heb, zodat jullie 900€ kunnen verdienen nota bene!” Het waren twee jongens. Een oogde niet ouder dan 25, de andere maximaal 30. Op de site vertelt het ME-Rapport het volgende over zichzelf (‘over ons’):  “ME-Rapport bestaat uit een gemotiveerde bevlogen groep adviseurs met ruim 10 jaar ervaring in de verduurzaming.”

“Zij doen maar wat hen is opgelegd,” zei ik tegen een gast die bevreemd naar dit hele tafereel keek. Uiteindelijk schreven de jongens wat gegevens van mij op, KvK, IBAN… De jongste heeft de lampen op het plafond geteld. Ik moest nog een cadeau uitkiezen, maar om daar even over na te denken, nee dat kon niet, want het moest meteen.  Ik kon kiezen uit 4 verschillende cadeau's. Geen een had ik nodig.

"De meeste mensen kiezen of voor de wifi versterker of voor de led panelen."
"De eerste heb ik al en wat zijn de led panelen?"
"U kunt ze ophangen op het plafond."
De jongens wilden per se dat ik een cadeau koos.
"Oké, doe die led panelen maar." Ik moest verder met mijn werk, de zaak kan niet zonder mij draaien en ik wilde ook af van dit gedoe.

Om 12:11 viel het rapport al in mijn mailbox. 12:11!  De jongens wilden dat ik alles meteen ging lezen en ondertekenen.  “Wat?” Net als de stemmen vanuit die 085- en nog wat nummers, drongen zij nu ook aan.  
“Nee, sorry. Ik heb nu geen tijd en ik kan niet zomaar iets tekenen.”
“Maar wanneer denkt u dat wel te kunnen? Wat kunnen wij doorgeven wanneer u de documenten zult tekenen?”
“Ik probeer het eind van de middag.”
“Ok. Dan geven wij dat door.”

In de loop der middag kreeg ik een mail: “Vergeet niet uw energierapport te tekenen.” Om 18:10 belden zij mij weer. Ik zag het 085- en ik nam niet op. De volgende dag zag ik twee gemiste oproepen van onbekende 06-nummers. Zoals altijd belde ik terug. Het bleken de deskundigen van ME-Rapport (Mijn Energie Rapport).
“U hebt nog niet getekend…”
Ik werd blind van woede. Wat is dit in hemelsnaam? In wiens belang is dit alles?

Wat blijkt? Eind vorig jaar heeft onze rijksoverheid de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) ingevoerd. Looptijd is van 1 oktober 2021 tot 30 september 2022 of totdat de pot leeg raakt, in totaal €28.200.000. “Op 1 juni 2022 was er nog ongeveer 85% van het budget beschikbaar.”, lees ik op de site van RVO

En dan denk ik, waar is ons gemeenschapsgeld naar toe gegaan? Miljoenen. Voor energierapporten als die van mij? Voor ledpanelen die ik niet eens nodig had maar wel als cadeau had moeten aannemen. Die vervolgens in het ME-Rapport ingevoerd zijn als gerealiseerde maatregel. Ik citeer: “TE NEMEN MAATREGEL(EN):  Tijdens ons onderzoek heeft de klant aangegeven zich verder te willen verdiepen in de aangekaarte maatregelen. (Wat ik niet heb gezegd, ZD) De klant heeft daarnaast besloten om de volgende maatregel direct bij ME-Rapport af te nemen: 4 Ledpanelen 60x60 4000k. Deze maatregel wordt direct geleverd na afronden subsidie aanvraag. De investering voor deze maatregel bedraagt € 150 excl. BTW en je bespaart 274 kg CO².”

Met andere woorden, die ledpanelen zijn voor mij gratis maar wel en degelijk betaald door onze overheid. Ik hoef ze niet, ik heb al alleen maar ledlampen. Dat zei ik ook tegen de ME-rapporteurs, maar zij wilden ze te gretig aan mij geven, of beter gezegd verkopen. Niet aan mij, wel aan de overheid via SVM-subsidies en dan door mij als mkb'er daarvoor te gebruiken. In 11 minuten hebben zij ruim €1100 verdiend. Voor niks. Via mijn rug. En de overheid financiert dit schaamteloos bedrog en maakt het ook nog mogelijk.

Voor de zoveelste keer maak ik mee dat we geld beschikbaar stellen om het op te laten rapen door handige jongens. Die onzin-onderzoeken gaan verrichten, onzin-rapporten gaan schrijven (binnen een paar minuten notabene), onnodige attributen gaan verkopen en de overheid die deze ruimhartig inkoopt.

Het pijnlijke van mijn verhaal is dat het geld, al die miljoenen waarmee handige jongens zich verrijken, eigenlijk van ons is. En ik ben boos. Ja. En ook teleurgesteld en best moedeloos. Echt. Gaat ons wrang systeem ooit veranderen?   

Naschrift: In een donderdag op de site geplaatste mededeling stelt ME Rapport: "Helaas is onze naam door een niet aan onze organisatie gekoppeld call center misbruikt bij het maken van afspraken". Het bedrijf roept benaderden op contact op te nemen en stelt als gevolg van een stroomstoring telefonisch onbereikbaar te zijn.

cc-foto: Jernej Furman 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor