Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Johan Vollenbroek: ‘Boeren hebben een punt, Schiphol moet ook halveren’

  •  
05-07-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
11860 keer bekeken
  •  
Portretten Johan Vollenbroek, voorzitter MOB

© NIJMEGEN - Portret van Johan Vollenbroek, milieuactivist en voorzitter van de milieugroep Mobilisation for the Environment (MOB). ANP PIROSCHKA VAN DE WOUW

Johan Vollenbroek, de activist die met succes het Programma Aanpak Stikstof (PAS) aanvocht bij de Raad van State, snapt de kritiek van de boeren op het stikstofbeleid van het kabinet wel. “Waarom moet de agrarische sector 50 procent stikstof inleveren en hoeft de luchtvaart dat niet?”, vraagt hij.

Met verbazing kijkt Vollenbroek naar de paniek bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is onvermijdelijk dat ook de luchtvaart wordt aangepakt om de stikstofuitstoot terug te brengen, maar minister Mark Harbers (VVD) wil daar nog niet aan.

Vrijdag stuurde de minister een plan naar de Kamer om tientallen juristen aan te nemen die zich met hand en tand moeten verzetten tegen de krimp van Schiphol. In totaal trekt Harbers maar liefst 60 miljoen euro uit om te proberen om het juridische kaartenhuis overeind te houden. “Het ministerie van I&W is kennelijk een lobbymachine van de luchtvaart geworden”, constateert Vollenbroek

De stikstofexpert wijst er fijntjes op dat de reizigers die nu elke dag in een lange rij voor de luchthaven staan te wachten, vertrekken van “een illegaal opererend Schiphol”. Het vliegveld beschikt immers niet over de benodigde natuurvergunning.

Mobilisation for the environment (MOB), de milieuorganisatie van Vollenbroek, heeft het ministerie gevraagd om op te treden tegen de illegale vluchten. Maar aan dat verzoek heeft Harbers, ondanks het verstrijken van de wettelijke termijn, nog altijd geen gehoor gegeven. Vollenbroek is dan ook van plan om naar de rechter te stappen om ervoor te zorgen dat de regels alsnog worden gehandhaafd.

Harbers kan nieuwe juridische procedures voorkomen door zelf maatregelen te nemen om de stikstofuitstoot door de luchtvaart te beperken. Vollenbroek is bereid om af te zien van rechtszaken als de minister de stikstofuitstoot van de luchtvaart halveert. Dat kan door het aantal vluchten op Schiphol terug te brengen tot 300.000, de luchthavens van Rotterdam en Maastricht te sluiten en de uitbreidingen van Eindhoven en Lelystad af te blazen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (49)

dirk den boer
dirk den boer
7 jul. 2022 - 11:06
Halve eeuw geleden had je nog het landbouwschap, waar boer Koekoek zich zo tegen verzette, hoe zou hij zich in dit geval ipgesteld hebben? Mee met FDF? Net als nu met Caroline, kon toen ook die boerenpratij op veel steun, zowel van boeren, als ook (en nog meer) onder stedelingen en gewone burgers. het was de tijd van het grote Bauernsterben, de kleineren (vaak nog met paard, dus fossielvrij) moesten wijken, de koplopers mochten/moesten door. Enige parallelen met nu zijn wel aanwezig, anderen juist weer niet (de koplopers nu hebben het gedaan, dat moet anders)
1 Reactie
dirk den boer
dirk den boer8 jul. 2022 - 14:37
Overigens: knots dat ze Remkens als " bemiddelaar" hebben aangesteld, het lijkt wel Alice in Wonderland, de man die de boeren het mallotige kaartje met 90% in Vlieland en 40% daarzo door de strot moet gaan duwen (van de overheid). Maar we hebben toch ook nog zoiets als het centrum voor Landbouw en Milieu, waarin evenveel agronomen, veetelers, ecologen als ornithologen in zitten, en die al decennien dit soort zaken en zoeken naar een balans bestuderen? Is Wouter vd Weijden daar nog de baas, doet er niet toe eigenlijk. Dit soort instellingen is er niet voor niets, gebruik die mensen en die ervaring nou eens, het wordt te gek voor woorden allemaal...
TwoTone
TwoTone
6 jul. 2022 - 17:02
Ongeacht welk standpunt je inneemt over stikstof: het is onbegrijpelijk dat er geen integraal plan voor alle sectoren is gepresenteerd en alleen dus nu de focus op de agrarische sector. Nog onbegrijpelijker is dat Rutte het op confrontaties in het land laat aankomen en niet de regie neemt om rust te brengen. Hij is tenslotte de Mp van alle nederlanders. En dus niet alleen voor zijn (politieke) vriendjes die de laatste jaren een hecht cluster rondom hem zijn geworden waardoor hij niet meer stuurbaar is. (Bron: Vvd partijleden). Gewoon waardeloos.
5 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jul. 2022 - 18:55
Boeren zijn verreweg de grootste uitstoters van stikstof. Je begint bij het begin.Bovendien kun je daar niet mee wachten anders zit je binnen no-time aan een nog veel grotere uitstoot.
Martin van der Linde
Martin van der Linde7 jul. 2022 - 10:41
2tone, er is inderdaad geen plan, er is namelijk geen visie. Visie of beleid is not done in liberale kringen. In ieder geval in die van de VVD. Ik heb een paar jaar onder een directeur gewerkt die de stelling huldigde dat beleid en visie de creativiteit doodt. Iedereen werd er gek van. De man heeft het twee jaar volgehouden tot de RVB hem verving. Maar er wordt wel wat gedaan. De snelheid op de snelweg is teruggebracht, zelfs Schiphol is eindelijk een halt toegeroepen, maar het klopt wat Minoes zegt, de prioriteit ligt bij de grootste vervuilers en dat zijn de veeboeren. Gisteren een artikel gelezen in de Groene waarin een onderzoeker laat zien dat Nederland onder een dikke deken van ammoniak leeft. Citaat: 'De korte conclusie: in de buurt van intensieve veehouderij is het effect van vervuiling, na een grote piek in 1998, flink afgenomen – tot 2015, toen het weer ietsje toenam. Op grote afstand van de veehouderij, dus ook in natuurgebieden, was de situatie altijd veel beter, maar daar is iets opvallends gebeurd: langzaam maar gestaag is daar sinds 1998 het effect van vervuiling gegroeid, en dat proces is de laatste jaren niet echt gekeerd. In Van Herks eigen woorden: ‘De pieken op de kaart zijn minder hoog dan voorheen, maar ze zijn uitgesmeerd en zijn vervaagd tot een wolk, een ammoniakdeken die over het hele land ligt.’
dirk den boer
dirk den boer7 jul. 2022 - 12:30
Op Malta is zowel de bevolkingsdichteid, ALA de veedichteheid (stuks vee/km2) hoger dan in NL, maar van een stikstofprobeem daar heb ik nog niet gehoord, misschien hebben ze wel helemaal geen Natura2000 postzegels aangemeld in brussel, wel zo makkelijk natuurlijk
dirk den boer
dirk den boer7 jul. 2022 - 14:25
Doe eens normaal, Two TOne, een integraal plan? Wat een hersenspinsels, in een democratie waarin planning en ideologie bijna doodzonde is? Wel wat naief hoor, maar vergeeflijk....
dirk den boer
dirk den boer7 jul. 2022 - 14:42
ALA moet zijn ALS..
Broodmolen
Broodmolen
6 jul. 2022 - 13:29
Deze reactie is verwijderd
Willem D2
Willem D2
6 jul. 2022 - 11:16
Dit geldt ook voor distributie centra. Ik woon vlakbij een natura2000 park en een groot distributiecentrum met erg veel vrachtverkeer. De boeren om mij heen moeten een stikstofvergunning hebben, maar het distributiecentrum komt er tot grote onvrede van mijn buren mee weg om zonder te opereren.
dirk den boer
dirk den boer
6 jul. 2022 - 10:32
Wel in beide gevallen bij lagere veedichtheden per km2 (gemiddeld), daar komen we niet onderuit, tenminste, als mest niet verwerkt wordt (al zo vaak geprobeerd, nooit iets geworden).
dirk den boer
dirk den boer
6 jul. 2022 - 10:25
Perspectief, perspectief, perspectief, je oren tuiten ervan, zelfs de koning doet mee, maar je hoort niets concreets (behalve die 25 ,iljard om de boeren uit te kopen). Ik zie maar 2 uitwegen - nieuw soort bergboerenregeling, inkomenssteun dus bij lagere veedichtheden, dus consument merkt niets - hogere prijs voor vlees, die dan aan de producenten gaat toevallen, zoals nu al bij bio. -
4 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde6 jul. 2022 - 13:18
Dirk, de 25 miljard is een subsidiepot voor veehouders om te helpen bij de overstap naar duurzame landbouw. Niet om ze uit te kopen. Wat prijzen betreft, de melk levert de boeren heel veel geld op. Dat is de reden waarom het verzet zo fel is. Boeren kunnen wel overstappen op andere methodes maar ze willen niet. De oude manier van werken met al zijn uitstoot en vervuiling levert op korte termijn veel geld op. Als de melkprijs echter daalt is het weer huilen met de pet op. Met andere woorden, boeren gaan voor het korte termijn belang daartoe gedwongen door leveranciers en afnemers voor wie boeren het verdienmodel zijn. https://www.ftm.nl/artikelen/boerengeweld-op-vreemd-moment-melkveehouders-verdienen-meer-dan-ooit
dirk den boer
dirk den boer6 jul. 2022 - 19:02
Dus geld voor dat overstappen, terwijl ze zelf niet willen? Hoe stel je je dat voor Martin? Vrijwillig uitkopen? Of gedwongen? Veearts vd Zee (NRC 2/3 juli) hoopt op een " gezond boerenbedrijf in een gezonde omgeving", wie zou daar tegen kunnen zijn? Maar wel wat vaag natuurlijk, wat is gezond? En wat ongezond? Niemand laat zijn kaarten zien, het moet naar beter, gezonder en vooral duurzamer, zonder dat iemand weet wat dat inhoudt.
Martin van der Linde
Martin van der Linde7 jul. 2022 - 10:45
Dirk, we weten heel goed wat gezond is. Deze boer weet dat. https://nos.nl/video/2435377-minder-stikstof-uitstoten-en-meer-geld-overhouden-het-kan-wel
dirk den boer
dirk den boer7 jul. 2022 - 12:00
Dat vraag ik me af. Voor de een is kunstmest een regelrechte aantasting op gezondheid, voor de ander (Louise) een sine qua non voor een gezonde bedrijfsvoering. gezond kan ook puur financieel zijn, opbrengsten hoger dan kosten inclusief arbeid. Is een niet bio boer met 70 koeien nog wel gezond? Volgens de Rabobank (en Louise weer) niet, maar dat zou wel eens kunnen omslaan. Over duurzaam zullen we het maar niet hebben, volgens de Noorse Grolandt (of iets dergelijks) was dat produktie waarbij ook de kinderen en kindskinderen het nog net zo goed kunnen hebben als wij nu. Hoe haalt ze het in haar hoofd....
annevelinck
annevelinck
6 jul. 2022 - 10:16
De eenzijdigheid van de aanpak is bizar. Hier zie je hoe ziek het lobby systeem is. De VVX in optimaforma
Van Tax
Van Tax
6 jul. 2022 - 10:08
En de huishoudens dan? Die zijn goed voor 5% van de uitstoot van ammoniak. Wat ook een leuk idee is voor een rechtzaak is Duitsland en Belgie aanklagen . Die doen immers niets/te weinig om neerslag van overwaaiende stikstof te voorkomen.
2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens6 jul. 2022 - 14:47
@ Van Tax Jij schrijft: een de huishoudens .... Dus de huishoudens van 17 miljoen Nederlanders richten minder dan 10 % van de schade aan die enige tienduizenden boeren aanrichten. Dat laat duidelijk zien dat er een boeren probleem is en geen mensen probleem. Daarmee is het saneren van 50% van de boerenbedrijven een hele logische beleidskeuze.
Wie o Wie
Wie o Wie6 jul. 2022 - 17:49
Daan wat een onzin. Enig idee hoeveel huishoudens ervoor zorgen dat oa Argentijns vlees wordt geïmporteerd etc. Koop lokaal. Dat zou tenminste helpen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
6 jul. 2022 - 9:30
Ik zou het aan de varkens, de koeien, geiten en kippen vragen, zij zijn in Nederland ruimschoots in de meerderheid.
Rechtse   Bal
Rechtse Bal
6 jul. 2022 - 8:31
De discussies over Schiphol zullen nog tot het einder der dagen voortduren. Oorzaak mede is de invloed van Overheid/Politiek en de stompzinnige keuzes voor management beinvloeding. Gewoon het oude plan van een eiland voor de kust en daar Schiphol met alle logistiek opzetten. Giga plan met voldoende werkgelegenheid en doen ''waar we goed in zijn''. Hup! NU beginnen.
J.janssen2
J.janssen2
6 jul. 2022 - 6:47
Een man naar mijn hart die Vollenbroek! Is Mob al een crowdfundingactie gestart? Maar het is natuurlijk belachelijk dat milieudeskundigen beleid moeten afdwingen via de rechterlijke macht wat de regering niet uit zichzelf neemt.... En tuurlijk hebben de boeren gelijk. Die drogredenen die dit kabinet aangrijpt om land te onteigenen van de boeren....want inmiddels is Iin Nederland elk stuk land economisch te gelde gemaakt . Dit kabinet en de vorige Ruttekabinetten laten op geen enkele andere manier zien dat zij iets aan milieumaatregelen willen nemen...maximumsnelheid terug naar 100 maar handhaven ho maar, een exclaveringsregeling in t leven roepen waardoor er toch weer gebouwd kan worden in natuurgebieden, kapvergunning afschaffen, grootverbruikers niet aanpakken ondanks overschrijding van de "milieunormen". En dat dit nu een stikstof"crisis" wordt genoemd....alleen maar politiek handig omdat zo allerlei democratische inspraakprocedures kunnen worden omzeilt met de fameuze " crisis en herstelwet". In 1 ding moet ik Wilders gelijk geven...het is hier een nepdemocratie.
2 Reacties
dirk den boer
dirk den boer6 jul. 2022 - 11:00
Prima schets van de situatie, JJ, een tragedie pur sang, en deels ook comedie, hoe kan dit in een modern westers land?
Frans Akkermans3
Frans Akkermans36 jul. 2022 - 15:09
Bent u dan een neodemocraat? Dat is in mijn ogen iemand die de uitkomst van parlementaire verkiezingen en besluitvorming niet ten principale wil accepteren.
Kuifje3
Kuifje3
5 jul. 2022 - 20:22
Ik weet er nog wel een paar… Een grote vervuiler is de haven van Rotterdam. Ook halveren maar? Nog één? Wat te denken van de hoogovens. Halveren maar? Een toppertje op het gebied van vervuiling is het Ruhrgebied. Ik zou dat ook maar halveren. Een klein feitje: vanuit Londen komt ook vreselijk veel stikstof op ons af. Het is nog erger want wat te denken van de Eemshaven en van de vliegvelden Eindhoven en Twente? Poeh… Boeren zijn de makkelijkste slachtoffers werd gedacht door Rutte4. Kleine ondernemers en dus weinig last van juristenvolk. Dat boeren zich niet weg laten saneren is wat onverwacht. Dat de kiezers ook aan het wandelen zijn is best vervelend.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
5 jul. 2022 - 20:19
Omdat de KLM machtiger is, betere lobby kanalen heeft. NL is een lobbycratie
EenMening3
EenMening3
5 jul. 2022 - 20:16
De boeren moeten dan natuurlijk zelf ook (technische) maatregelen nemen die de stikstofuitstoot aanzienlijk verlagen.
3 Reacties
bv-user-44825
bv-user-448256 jul. 2022 - 6:31
Heeft de landbouwsector de afgelopen 20-30 jaar al gedaan, met als resultaat halvering van de stikstofuitstoot. Denk aan injecteren van mest, verbetering constructie stallen etc.
dirk den boer
dirk den boer7 jul. 2022 - 14:52
Innovaties om door te kunnen stomen op de wereldmarkt, wanneer dringt het nu eens door dat dat niet kan in een klein land als NL? Wij zijn geen USA, Denemarken of Brazilie? Wanneer leren we dat nou eens af? Helaas, niet met een liberale vorm van regeren, ik vrees dat een autocratische manier (zoals in Rusland en China, alhoewel niet prcies zo) met een aantal ervaren ecologen met verstand dan beter uitkomen, maar dat is toekomstmuziek natuurlijk.
dirk den boer
dirk den boer8 jul. 2022 - 14:43
Niet van alleen maar ecologen natuurlijk, een team van ecologen, bioboeren, gangbare boeren en agronomen en hardboiled veetelers is beter, bien etonnee de se trouver ensemble, maar het bestaat al, en wel in het CLM, Utrecht.
EenMening3
EenMening3
5 jul. 2022 - 19:49
Hanteer de kaasschaafmethode. Pak de stikstofkaart erbij en verlaag de doelstellingen met bijvoorbeeld 20%; 90 % wordt dan 72 %, 75 % wordt 60 %, 58 % wordt 46 % etc. Verdeel deze vermindering over de andere vervuilende sectoren, zodat die ook hun steentje bijdragen. Je hebt dan wisselgeld als de onderhandelingen met de boerenorganisaties beginnen. De boeren kunnen zelf ook een bijdrage leveren door de uitstoot verder terug te brengen. Dat kan door inzet van techniek maar ook door koeien meer buiten te laten lopen.
2 Reacties
annevelinck
annevelinck6 jul. 2022 - 10:20
Injectering van mest heeft er voor gezorgd dat alle grondleven zoals wormen mieren en vliegen gedood zijn zodat er voor weidevogels geen voeding id
dirk den boer
dirk den boer6 jul. 2022 - 11:52
Koeien meer buiten laten lopen -, terwijl de trend laatste jaren juist was meer binnen, ivm melkerij machinepark. Al was er wel een weidecent per liter als ze toch 6 uurtjes dan en dan buiten liepen (controle?). Buiten lopen betekent dat de mest en urine gescheiden op gras terecht komen, dus door die scheding minder ammoniak vormen door die menging die nu dus niet optreedt, simpeler kan het al niet, terwijl dus juist het omgekeerde gebeurde....
Vervatte
Vervatte
5 jul. 2022 - 19:29
Alles gaat ten koste van iets. Zie naar de corona. Dat heeft linksom veel levensjaren bespaard door afzondering, quarantaine en lockdowns, maar zoals nu blijkt ook heel veel levensjaren kost aan uitgestelde zorg. Het is geen 1:1 rekensom, maar er is iets over becijferd en dan zijn de te laat ontdekte kankergevallen en psychisch leed nog niet meegeteld., Zo zijn er ook allerlei genoemde maatregelen om de mens (lekker belangrijk vinden we ons zelf) een gezondere toekomst te laten beleven. De doorvoerfunctie voor ons land is funest voor het milieu dus dat mag niet meer en dat wat er wel doorgevoerd wordt, zucht onder belastingen en regels. Produceren doen we bijna niks meer, want de bedrijven zijn vertrokken naar delen van de wereld waar ze wel welkom zijn (de wereld houdt niet op bij Vaals) en als we importheffingen op deze producten leggen, omdat ze milieuonvriendelijk zijn of met kinderarbeid zijn geproduceerd, kan niemand ze meer betalen. De koeien die hier weg zijn gesaneerd, lopen in Brazilië, want de bevolking en de eetlust groeit. Want wees eerlijk met alleen ambtenaren, juristen, lobbyisten, milieugroepen en dienstverlenende instanties worden de rekeningen uiteindelijk niet betaald. De voorgestelde maatregelen hebben verregaande consequenties voor de betaalbaarheid van o.a. de gezondheidszorg en scholing. Het gros van de bevolking heeft veel minder te besteden, de levensstandaard neemt af. De jaren die we aan de ene kant winnen, verliezen we aan de andere zijde.
bv-user-51333
bv-user-51333
5 jul. 2022 - 19:21
Onder het mom van 'voor mijn kleinkinderen' is er een groep die het het ultieme vinden om zichzelf masochistisch calvinistisch te ontdoen van alles wat uitstijgt boven zelfgebakken bruinbrood en groenten uit eigen tuin. Let op, deze selfpropelling kasteiders gaan net zolang door tot we alleen maar op de fiets een rondje NL doen, want er is altijd wel iets waar mensen van genieten maar wat indirect slecht voor t milieu of klimaat zou zijn. Maar dat heet 'progressief'...
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
5 jul. 2022 - 19:00
Deze fanaticus, met inmiddels een heldenstatus, zou best eens gelijk kunnen krijgen van de rechter. Dat valt alleen tegen te houden als de natuurbeschermingswetgeving verandert. Nu is deze voor een belangrijk deel gericht op het instandhouden houden van arme of schrale gronden. Gronden waar vroeger de Heidemij voor was opgericht om er van af te raken. We zullen zien of de komende verkiezingen politici die Natura2000 willen herijken winst boeken. Is dat niet het geval dan zal de ontwrichting non een poosje aanhouden vrees ik.
3 Reacties
Goossen2
Goossen26 jul. 2022 - 8:26
Messias complex.
dirk den boer
dirk den boer6 jul. 2022 - 11:37
De grutto, onze nationale vogel, is inmiddels uitgeweken naar Ijsland, waar de ijsvelden smelten en nieuwe velden hoog gras, met insecten natuurlijk, ontstaan, iets wat ze bij ons ontzegd wordt door de boeren. Er is een aardige film over , nu in de bioscopen. Andere weidevogles: vaak gelijksoortig verhaal, die zijn hier pas gekomen nadat de boeren de bossen gekapt hadden voor hun akkers en weidegrond voor vee. Aardig detail, trouwens, boeren zijn millennia (bij ons en overal elders) ten strijde getrokken tegen bos en natuur, terwijl eigenlijk pas een eeuw die natuur en dat bos weer, dankzij romantische stedelingen, in de aandacht en waardering is gekomen. Tegenstelling boer/stedeling (zoals gezien door Ton en Louise) is dus helemaal geen karikatuur, het is de pure werkelijkheid (wat moeten we met die -paar bloemetjes- , zegt de jong boer, die zitten dus op totaal andere lijnen)
dirk den boer
dirk den boer7 jul. 2022 - 14:35
En weg met die knotwilgen, 100 jr geschiedenis, daar hebben we lak aan, om met die ondingen.....wat levert het ons op?? Niks toch....
bv-user-44599
bv-user-44599
5 jul. 2022 - 18:16
Deze reactie is verwijderd
Ranonkel2
Ranonkel2
5 jul. 2022 - 16:35
Dat word nog een gedoe als deze activist krijgt wat hij wil. Eerst met de auto helemaal naar Düsseldorf ipv Schiphol om een weekend te shoppen. Of het milieu hier nou beter van word....
Radio-Head
Radio-Head
5 jul. 2022 - 16:14
Het wordt in meerdere reacties een `whataboutism´ genoemd lijkt me een beetje het zuiveren van het eigen geweten, en bij deze ook van het wel beter weten in. https://musa.news/nl/de-zondeboktheorie-in-de-sociale-psychologie-werd-schuldig-bevonden/ Maar goed, , t lijkt zo gemakkelijk, je offert een groep of persoon op, om daarmee te kunnen denken dat jezelf of de groep waar je mee resoneert, gevrijwaard blijft. ----------------------------------------------------------------------------------- Daarnaast vind ik het opmerkelijk dat met de huidige energie crisis, die elders is veroorzaakt, er geen reflectie is op hoe zo,n crisis ook `zomaar´ met de voedselvoorziening zou kunnen plaatsvinden, mochten we al meer op afhankelijkheid van anderen zijn aan gewezen. ----------------------------------------------------------------------------------- Sinds de laatste financiële crisis zijn hier in mijn woongebied al wel al overal dorpstuinen ontstaan, vaak getriggerd door die financiele crisis, als wake up call. Vraag is hoe krijg je de mensen die vingerwapperend, volgevreten en gespoten, weggezakt in zelfgenoegzaamheid en gemakzucht uit dat gepropagandeerde frame, infuus-jes door knippen, dan toch maar? Beeldend plaatje erbij ->😏 https://stevecutts.files.wordpress.com/2015/01/the_future_6.jpg?w=1024&h=580
1 Reactie
Vervatte
Vervatte5 jul. 2022 - 19:42
Dat is toch eigenlijk heel simpel; we hebben het nog te goed in Nederland. De woorden crisis of ramp zijn helemaal niet van toepassing. Dat leeft niet, vooral nu de ene crisis de andere overspoelt. Persoonlijk heb ik ook niet het gevoel dat we een crisis hebben of dat ons grote rampen te wachten staan. Dat is geen ontkennen van uitdagingen, maar door het crisis te noemen verandert er geen bal aan. We leven in een maatschappij van willen, maar we moeten naar een maatschappij van opgeven. Schiphol moet opgeven, de gewone man moet iets opgeven, Vollenbroek moet iets opgeven, iedereen. Luxe, ruimte, natuur, gezondheid en misschien wel je leven. Niet alles kan meer. Ik zie de aarde als een zelfregulerend systeem en heb het opgegeven te denken in termen van een crisis en zie wel hoe het komt. Als er al een gevaar is voor de mens, dan komt die eerder uit de hoek van Poetin , Trump of andere ziekmakende virussen.
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
5 jul. 2022 - 15:38
Deze reactie is verwijderd
Beisser
Beisser
5 jul. 2022 - 15:16
Vollenbroek heeft gelijk m.b.t. Schiphol. Als hij grote bedrijven als Tata-steel en andere multinationals genoemd had, of het autoverkeer, had hij ook gelijk gehad. Maar zijn opmerking is natuurlijk een ‘whataboutism’ een ‘jamaarhijokmeester! en dus als argument ongeldig. Bovendien, juist uit de mond van een man in zijn positie erg dom, want het sterkt de blokkeerboeren in hun domme, kortzichtige, egoïstische en milieu- en samenleving-vijandige acties.
2 Reacties
PGS
PGS5 jul. 2022 - 18:46
Hoe je het went of keert: die boeren en deze man hebben een punt. Dus als dit kabinet het echt om het milieu is te doen, dan moet Schiphol ook inkrimpen. Maar wij weten wel beter.
Gimli1955
Gimli19555 jul. 2022 - 18:55
Dus is geen wetenschappelijk argument. Als allebei zijn argumenten valide zijn, zijn ze toch valide. Ongeacht in welke context ze gemaakt worden, of is de waarheid of feit opeens geen feit meer. Kijk dat is nepnieuws en kromme argumentatie. Feiten kun je niet aanpassen aan de omstandigheden en dan opeens fout laten zijn.
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
5 jul. 2022 - 14:51
Deze reactie is verwijderd
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
5 jul. 2022 - 13:56
Vollebroek is “der keerlen Gods” wat mij betreft.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee93
5 jul. 2022 - 13:21
Ben nooit zo een fan van dit soort mensen. Zelf hebben ze hun schaapjes extreem goed op het droge (huis van 218m2, tuin van 116m2 met een waarde van 750-900k, met gratie nog paar zielige zonnepaneeltjes op het dak). Krijg er altijd zo een gevoel van 'do as i say not as i do'. Er is geen enkele reden waarom een koppel op die leeftijd zo ruim zou moeten leven. Als heel Nederland zo ruim woont is er geen ruimte meer over. Wellicht is hier ook een kans om te halveren. Iedereen moet iets doen immers. Op deze voet wordt Nederland een heel akelig land. De bevolkingsgroei gaat door, woningbouw blijft achter. Succesvolle industrieën zoals onze landbouw en luchtvaart moeten / worden de nek omgedraaid. Uiteindelijk zal iedereen hutje mutje op elkaar wonen - mits ze het geluk hebben een woning te hebben - en is er verder niets te doen of te beleven behalve belasting betalen. Want vervoer mag niet (rekeningrijden), vliegen mag niet en veel platteland / natuur zal er met 20+ miljoen inwoners ook niet meer zijn. Maar goed voor boomers als Vollenbroek is het leven allemaal erg aangenaam. Na hem de (economische) zondvloed immers.
9 Reacties
agnar123
agnar1235 jul. 2022 - 15:14
Ik vind deze reactie onbehoorlijk. Wellicht heeft Vollenbroek een mooie woning omdat hij zijn geld niet aan klm / schiphol heeft gegeven, met het mandaat de aarde te vernietigen. Van de brandstof van een gemiddelde vliegreis heen en terug per persoon kun je een jaar lang een grote auto rijden. De Corona crisis is vooral veroorzaakt door vakantiegangers, die met het vliegtuig even ziektekiemen gingen ophalen. En 'na de economische zondvloed'? De jeugd van tegenwoordig heeft geen toekomst, tenzij we radicaal veranderen. In Sydney hebben ze nu een zondvloed, omdat het klimaat kapot is. In Zuid Europa bidden ze om een beetje zondvloed, omdat alles kurkdroog is en er oncontroleerbare bosbranden dreigen.
korheiden
korheiden5 jul. 2022 - 15:45
Hetzelfde geldt voor Minnesma, Timmermans, Nijpels e.d. Het zijn rijke mensen die het goede voor hebben met het klimaat. Voor lager betaalden is er altijd de vraag naar betaalbaarheid. Dat neemt niet weg dat Vollenbroek m.i. wel gelijk heeft. Wie de lange rijen op Schiphol (en de chaos op Duitse luchthavens eveneens) ziet, beseft dat er nog een lange weg te gaan is. Het eerlijke verhaal is dat de huidige manier van leven moet veranderen. En dat raakt met name de gewone mensen.
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert5 jul. 2022 - 15:49
@ Agnar123 - je hebt gelijk. Het is ongepast om bij een onderwerp als dit alles en iedereen op dezelfde manier de maat te nemen. Nee, Greta Thunberg zal niet altijd met haar cataraman naar klimaatconferenties kunnen varen. Nee, lang niet alle activisten in de vluchtelingenhulp kunnen zelf per direct hele ontheemde gezinnen in hun schuur en garage plaatsen. De slotzin van Rechtdoorzee93 vind ik ver onder elke fatsoensnorm liggen. Waar komt toch die ziedende haat tegen de babyboomers vandaan. Welk rancuneus en afgunstig type is daar ooit mee begonnen?
bv-user-19476
bv-user-194765 jul. 2022 - 16:02
U bent waarschijnlijk ook geen fan van van Haga. Die is ook nogal rijk, maar die is "rechts" en kan bij types zoals u niets verkeerd doet. Hypocriet gewauwel dus. En voor de rest klopt er helemaal niets van het beeld dat iedereen die groen en duurzaam is en ook zo stemt meteen een "links lullen en rechts vullen" type is. Er zitten ook genoeg lage en midden inkomens tussen
Jan vd Akker
Jan vd Akker5 jul. 2022 - 16:30
Deze meneer heeft alleen de overheid er op gewezen dat ze zich niet aan de wet houden. Meer niet. Dat het een klein beetje gedoe geeft is niet aan hem.
PGS
PGS5 jul. 2022 - 18:48
Mij maakt het niet uit in wat voor woning die man leeft. Als hij gelijk heeft, dan heeft hij gelijk. Dus Schiphol: opschieten met je klimaatdoelen.
Kuifje3
Kuifje35 jul. 2022 - 20:32
@RechtDoorZee: Wat heeft de financiële positie of hoe en waar hij woont te maken met zijn mening? Het is juist heel goed dat er een nuance in de discussie wordt aangebracht. @Sonic: Types zoals u??? Schaam je! Tijd om je excuses eens aan te bieden voor al die scheldpartijen van jou.
Goossen2
Goossen26 jul. 2022 - 5:46
“Onbehoorlijk”? Mi is het wel degelijk het geval dat activisten als deze handelen van uit hun denkraam en comfortabele positie. Zoals laatst op radio iemand die pleitte voor een fikse verhoging van de voedselprijzen om de boeren te gemoed te komen, want ach, “onze huizen zijn ook flink in waarde gestegen” Qu'ils mangent de la brioche",
Willem D2
Willem D26 jul. 2022 - 11:20
@Drs. Funfact. De 2 begeleiders van Gretha op de catamaran, gingen weer met het vliegtuig naar de VS.
Jozias2
Jozias2
5 jul. 2022 - 13:07
Of je de kaasschaaf methode wil toepassen om de klimaatdoelen te behalen is een politieke keuze. Boeren 50%, schiphol 50%, groenteboer op de hoek 50%, iedereen, u en ik en de bijstandsmoeder allemaal 50% reductie. Dat is dan de enige manier om het doel te halen. Je kunt in plaats daarvan er ook voor kiezen om sommige sectoren harder aan te pakken. Als tata steel weggaat uit Nederland (en dus naar 0%) dan hoef je op schiphol minder te doen. Het is dus aan de politiek om aan te geven hoe de doelen worden behaald. Niet aan dhr vollebroek.
4 Reacties
Jan vd Akker
Jan vd Akker5 jul. 2022 - 16:35
Tata zit een luxe positie, de halve IJmond vreet ervan. En als de overheid wel wat onderneemt laat die Indiër 50 schepen komen, de hele boel pakt hij in en zet zijn fabriekje ergens anders neer. Overheid begint dan met het probleem dat je de grond tot een kilometer of zes kan gaan afgraven om er ooit wat anders mee te willen doen. Tata blijft, durf ik alles om te verwedden.
PGS
PGS5 jul. 2022 - 18:51
@ Jan vd Akker Van mij mag de eigenaar van Tata Steel heel snel zijn staalfabriek verhuizen. Als je weet hoeveel gif er dagelijks vrijkomt, is het ongelovelijk vreemd dat mensen die staalfabriek nog willen houden. Met dit soort fabrieken is het dweilen met de kraan open.
Molly Veenstra
Molly Veenstra5 jul. 2022 - 19:26
@jozias - 'Het is dus aan de politiek om aan te geven hoe de doelen worden behaald. Niet aan dhr vollebroek. ' Uiteindelijk worden -in theorie, en laten we er vanuit gaan dat de theorie klopt- dit soort besluiten genomen door de politiek. Lobbygroepen, activisten, belanghebbenden, enzovoort proberen deze besluiten te beïnvloeden. Dat is heel gewoon in een democratie. Waarom zou Vollenbroek niet mogen vertellen hoe hij er over denkt?
Jozias2
Jozias26 jul. 2022 - 7:58
@molly Hij mag aan iedereen vertellen hoe hij er over denkt. Via de rechter zijn zienswijze afdwingen vind ik wel discutabel (van de rechter, hij mag het proberen). Maar “Vollenbroek is bereid om af te zien van rechtszaken als de minister de stikstofuitstoot van de luchtvaart halveert. Dat kan door het aantal vluchten op Schiphol terug te brengen tot 300.000, de luchthavens van Rotterdam en Maastricht te sluiten en de uitbreidingen van Eindhoven en Lelystad af te blazen.“ Dan probeer je toch wel op de stel van de politiek te gaan zitten.
DaanOuwens
DaanOuwens
5 jul. 2022 - 12:41
Het zou mooi zijn als Nederland en omringende landen zouden investeren in HSL spoor. Die lokale vluchten zijn ook belachelijk. Maar feit blijft dat boeren veel meer stikstof uitstoten dan het vliegverkeer. Dat maakt het noodzakelijk daar het beleid als eerste te veranderen. Daarnaast is het ook van belang te kijken naar de economische en sociale aspecten van het beleid. En dan is het economische en sociale belang van Nederland bij Schiphol waarschijnlijk veel groter dan het belang van Nederland bij de agrarische industrie. Dat is wel uit te zoeken maar de kans is groot dat de directe en indirecte werkgelegenheid die samenhangt met Schiphol meer is als wat de agrarische industrie Nederland oplevert. En de boeren en bedrijven zoals slachterijen trekken dan ook nog honderdduizenden arbeidsmigranten aan omdat ze geen banen bieden waar een werknemer in Nederland van kan leven. Kortom er zijn meerdere motieven om de agrarische industrie te saneren.
1 Reactie
Kuifje3
Kuifje35 jul. 2022 - 20:37
@Daan: Ik ben zeker ook voor een goede (spoor-) infrastructuur, maar maak het dan ook meteen heel veel goedkoper. Overigens voor het milieu of klimaat hoef je het niet te doen. Zeker in de daluren rijden treinen en bussen vaak nagenoeg leeg hun rondjes. Daarbij gebruikt het ov erg veel stroom en dat komt ook niet zonder CO2 uitstoot tot stand.
weereenmening
weereenmening
5 jul. 2022 - 11:49
Bij de meeste grote projecten van de overheid zoals energie transitie, woningen en migratie, is er geen lange termijn onderbouwing voor de financiering van deze plannen. Zo ook met het uitkopen van de boeren. Het gaat om zeer grote bedragen, en de kapitaal vernietiging zal zwaar gaan wegen op de balans van het gemiddelde huishoudboekje. We hebben lang ingeteerd op de welvaart die onze voorouders hebben opgebouwd. Echter het systeem begint nu te kraken. En we moeten de capaciteiten van onze politici niet overschatten, ook al beloven ze ons dat het deze keer toch echt beter gaat worden. Ik vrees dat we aan de vooravond staan van veel grotere problemen dan stikstof. En de reden dat we nu doen alsof dit nu het belangrijkste probleem in de wereld is, komt waarschijnlijk omdat we tegelijkertijd weten dat het oplossen van de echte problemen niet meer gaat lukken.
1 Reactie
Gimli1955
Gimli19555 jul. 2022 - 12:48
@weereenmening Dat komt door een gebrek aan visie. Zie de manier waarop de gaswinning baten zijn ingezet en de mate waarin dat besteedt is om de wingebieden te ontwikkelen.
Volrin
Volrin
5 jul. 2022 - 11:21
Voor sommige boeren. Voor andere boeren is 'whatabout Schiphol' een manier om te eisen dat ze zelf geen maatregelen hoeven te nemen.
1 Reactie
bv-user-37948
bv-user-379485 jul. 2022 - 15:18
De boeren nemen echter al jaren maatregelen, verordonneerd EN gestimuleerd door de overheid. Nu is het diezelfde overheid die, op marsorders van Brussel, een heel andere toon aanslaat. Zo blijkt maar weer dat men voor enige betrouwbaarheid, visie en consistentie niet bij Rutte&Co. aan hoeft te kloppen. Het voelt vreemd dat boeren nu de gebeten hond zijn, terwijl schiphol, industrie en het autoverkeer (voorlopig) buiten schot blijft. Het is ook vreemd dat er niet gemeten wordt boven de 900 meter. Het is zonde dat de regering niet eens wil denken, dan wel praten, over recente moderne techniek zoals een stikstofkraker waarmee rond de 80% van de uitstoot wordt verminderd en betere mest wordt gegenereerd. Als onze overheid alle veeboeren zo'n installatie cadeau doet zijn wij vele malen goedkoper uit dan alle boeren uit te moeten kopen. Houden we nu per direct al geld over om structureel overige milieu maatregelen te nemen. 'Whatabout Schiphol' is helemaal geen argument om zelf geen maatregelen te hoeven nemen. Het is een terechte constatering, en een prangende vraag aan dit kabinet met tunnelvisie.
dirk den boer
dirk den boer
5 jul. 2022 - 10:46
In een moderne democratie wint de meerderheid, dus de vakantiegangers die naar Bali of Curacao willen, en niet de boeren die, zo hoorde ik gisteren op TV, met hun 1% zijn om het land (en deel buitenland) te voeden, zeer kleine minderheid dus. Helaas, heeft die minderheid wel zwaar materieel tot beschikking om hun punt te maken. Dus meer gekrakeel! Nog iets: best mogelijk dat onze wereld uiteindelijk aan het ideaal van gelijkheid ten onder gaat, waarom wij, en zij niet? geldt ook voor klimaat, en immigartie, en zoveel andere zaken nog.....
1 Reactie
PGS
PGS5 jul. 2022 - 18:53
Ik moet je toch teleurstellen. Tegenwoordig is het zo dat een kleine minderheid het beleid bepaalt. Of dit nu te maken heeft met klimaat of identiteitspolitiek: het is altijd een kleine maar zeer machtige lobby-groep die de meerderheid naar hun pijpen laat dansen.
Nils2
Nils2
5 jul. 2022 - 10:44
Twee misverstanden lees ik. Nederland is en wordt geen koploper natuurbescherming t.o.v. het buitenland, maar is juist in crisis omdat het al decennia stelselmatig te weinig doet. Vergelijk dat maar eens met bijvoorbeeld Denemarken en Oostenrijk. En er staan niet alleen wat plantjes op het spel, maar de zekerheid van schoon drinkwater (uitspoeling van nitraat uit mest in rivieren); het bodemleven dat bijna dood is door verzuring en waarop uiteindelijk niets meer wil groeien (‘de hoeveelheid bepaalt het gif’ geldt ook voor de dosis stikstof), het risico van zoonosen met zoveel mensen en dieren bij elkaar, etc. Wij maken integraal deel uit van het delicate natuurlijke systeem, maar blijven het huis waarin we wonen in de fik zetten omdat de huidige gewoontes zo lucratief en comfortabel zijn voor sommigen. Totdat dat niet meer zo is, en we de boot hebben gemist.
3 Reacties
Andre6
Andre65 jul. 2022 - 12:16
@ Nils2 "En er staan niet alleen wat plantjes op het spel, maar de zekerheid van schoon drinkwater (uitspoeling van nitraat uit mest in rivieren); het bodemleven dat bijna dood is door verzuring en waarop uiteindelijk niets meer wil groeien (‘de hoeveelheid bepaalt het gif’ geldt ook voor de dosis stikstof), het risico van zoonosen met zoveel mensen en dieren bij elkaar, etc. " Kunt u dat ook onderbouwen met cijfers of links?
RechtdoorZee93
RechtdoorZee935 jul. 2022 - 13:29
Uiteraard is een van de dichtstbevolkte landen in de wereld geen koploper op het gebied natuur. Nederland heeft een bevolkingsdichtheid van 416 mensen per km2. Echter, hou er rekening mee dat Nederland een hoog percentage water heeft, namelijk 18,4% en dit wordt niet meegerekend. De dichtheid is de daarom facto nog een stuk erger. In Denemarken is de dichtheid 137 per km2 en in Oostenrijk 107 per km2. Dus ja...
Gerygrr
Gerygrr5 jul. 2022 - 14:48
In dit verband dit bericht: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3437992/woerdenaren-en-provincies-naar-rechter-om-inspraak-in-vergunningverlening-voor-schaliegaswinning In laagveengebied schaliegas winnen! En dat zou moeten kunnen?
Panthera
Panthera
5 jul. 2022 - 10:22
Hoe zit het met de vergunningen van de Rotterdamse en Amsterdamse haven!
bv-user-35055
bv-user-35055
5 jul. 2022 - 10:13
En als de heer Vollebroek dalijk zijn zaak wint en Schiphol, de bouw, de landbouw, de industrie en onze havens zijn gehalveerd aanschouwen wij de economische malaise die het resultaat hiervan is onder de verzuchting: "operatie geslaagd, patiënt overleden". Activisten die het beleid gaan bepalen. Nooit een goed idee.
Dehnus
Dehnus
5 jul. 2022 - 8:58
Yup, Schiphol moet ook kleiner. Is ook idioot groot om een of andere reden. Het is een prestige paardje voor de VVD dat het zo groot moet. Ze zijn bang dat anders een miljoenen stad als Parijs meer aandacht krijgt :( . Maar Frankrijk is een bijna 16 keer zo groot!
onyxcumulus
onyxcumulus
5 jul. 2022 - 8:53
Zegt Johan nu dat als Schiphol in de sloot springt de boeren er vrijwillig achteraan gaan springen. Volgens mij is dat niet waar de boeren aktie voor voeren. Die willen namelijk helemaal niet in de sloot springen. Die willen dat het zo blijft als het is
Grooteman2
Grooteman2
5 jul. 2022 - 8:25
Gaan we allemaal gezellig eerst naar Duesseldorf of Zelzate rijden en dan alsnog een, misschien wel langere vliegreis maken. Zal alleen maar tot meer milieuschade leiden maar de pyrrhus-overwinning is dan binnen. Milieu-activisten snappen er nog steeds niets van. Behalve enorme economische schade wordt er niets bereikt. Alle onderzoeken geven aan dat veruit het grootste gedeelte van Nederland wel milieu-bewust is, maar toch gewoon wil blijven vliegen. En daar verander je op deze wijze niets aan (ook niet op een andere wijze trouwens).
1 Reactie
PGS
PGS5 jul. 2022 - 18:55
Je kunt ook gewoon dichter bij huis blijven voor je vakantie.
Molly Veenstra
Molly Veenstra
5 jul. 2022 - 8:21
Een andere grote stikstof-uitstoter is de visserij. Waarom hoor je de boeren daar niet over?
Ben  Liberaal
Ben Liberaal
5 jul. 2022 - 8:21
Bij alle discussies (nou ja... discussies , betere omschrijving is schreeuwende lulkoek) wordt vaak de aloude wet van ''çommunicerende vaten'' vergeten. Oftewel: alle besparingen aan een kant zullen elders weer opduiken. Voorbeeldje voor de wat trageren: als er geen vlees meer gekweekt wordt in Nederland komt dat elders wel vandaan - de mensch wil immers eten. Als er niet meer gevlogen wordt vanuit Schiphol, gaat dat wel via Duitsland/Belgie/UK gebeuren - de mensch wil immers vliegen. Etc. Van de oude natuurwetten kan men dus -ook in de politiek- veel leren. Een andere wet: ''Aktie geeft Reaktie""'behoeft zelfs geen nadere uitleg.
6 Reacties
Gerygrr
Gerygrr5 jul. 2022 - 11:06
Ofwel de wereld schiet er niets mee op als onze boeren emigreren, wellicht wel naar een stuk land elders op de wereld waar bomen gekapt moeten worden, veel insecticides het gewas moeten beschermen en het land met kunstmest moeten bewerken. Ons land is dus te dichtbevolkt om alle economische activiteiten te kunnen, mogen huisvesten. Het is de keuze tussen handel en vervoer, het uitbuiten en verjagen van inlandse volkeren en de rol van banken in dit alles. Voedsel importeren dus met milieuschade wereldwijd isge3n oplossing. Nu gaat het al mis in gebieden met ernstig watertekort. In de Oekraïne, in het Midden Oosten is het al lang mis. Syrië bijvoorbeeld, de boeren werden gedwongen over te stappen op katoenteelt voor de handel. Gevolg: voedseltekorten en de burgeroorlog…..
Volrin
Volrin5 jul. 2022 - 11:22
Er wordt niet gezegd dat er geen vlees meer geproduceerd mag worden.
Backtobasics
Backtobasics5 jul. 2022 - 11:42
Een beetje doorzichtige redenering die vaak vanuit rechtse hoek gebruikt wordt om dingen die schadelijk zijn goed te praten. Als wij het niet doen doen anderen het wel, met andere woorden lekker in stand laten en niets aan veranderen omdat het zo lekker verdient.
RechtdoorZee93
RechtdoorZee935 jul. 2022 - 13:33
Ik zie inderdaad het nut ook echt niet in om onze succesvolle agrarische industrie de nek om te draaien. Ja veel is voor de export, maar anders wordt het dus elders geproduceerd waarschijnlijk zelfs met nóg meer ecologische schade. Daarnaast is het dezelfde regering die eerst vol op het biomassa orgel stapte. Hele bossen werden er in verbrand. Ik heb wel echt moeite ze hierna serieus te nemen. Ze zitten er zo vaak zo compleet naast. Nu geeft ook kapotte klok tweemaal daags de juiste tijd aan maar toch.
Gerygrr
Gerygrr5 jul. 2022 - 14:11
Backtobasics, Dat is uw conclusie. Ik vergelijk de omstandigheden hier met elders. Als we hier de beste landbouwtechnieken hebben in combinatie met goede grond en mogelijkheid om circulaire landbouw te realiseren, geen kunstmest, geen landbouwgif en die producten voor de interne markt beschikbaar te hebben dan is de wereld daar toch mee gediend? Indertijd kocht met emissierechten van elkaar op om te kunnen uitstoten boven de norm. Dat verbaasde mij. Thomas, zeker! Ik zou dat als uitgangspunt nemen wel voedselproductie maar biologisch geteeld en circulair. Is dat rechts?
Duralex
Duralex6 jul. 2022 - 0:06
Grootschalige productie elders zal meer vervuiling teweeg brengen, omdat we in NL ons al wat jaartjes in bochten wringen om normen te halen die niet passen bij verhouding veeteeltsector /omvang NL in m2. Dus verhuizen is een stap terug
Paul250371
Paul250371
5 jul. 2022 - 8:15
" In totaal trekt Harbers maar liefst 60 miljoen euro uit om te proberen om het juridische kaartenhuis overeind te houden. “" Rovers, misdadigers en leugenaars. Allemaal. Vollenbroek is een held.
JoostV2
JoostV2
5 jul. 2022 - 8:01
Boeren hebben een jij bak, geen punt. Even afwachten wat de rechter gaat vertellen. Verder klein puntje. Schiphol moet ook 10% gaan inkrimpen en al in 2023!
rupsje2
rupsje2
5 jul. 2022 - 7:57
De boeren protesteren tegen een bepaald beleid, de overheid protesteert tegen dat zelfde beleid door middel van dure juristen op kosten van de belastingbetaler. Ja ja, snapt U het nog?
1 Reactie
Gimli1955
Gimli19555 jul. 2022 - 8:15
@rupsje2 Dat doet de overheid standaard, kijk naar de gaswinning schade. Dat is verworden tot en juridische strijd van top advocaten tegen onschuldige en verwoeste burgers. Het systeem faalt, de politiek is losgezongen van de maatschappij, staat boven de samenleving en alles wordt door repressie in stand gehouden. De oneindige groei is een Ponzi spel, wat ten koste gaat van een steeds groter deel van de samenleving. De kwetsbaarsten betalen de rekening van het Pyramide spel, waar de rijksten optimaal van profiteren. De groep kwetsbaren, die de rekening moeten betalen wordt steeds groter, dat wordt nu zichtbaar door de hoge inflatie, die ontstaan is door op grote schaal bijdrukken van geld en de staatsschulden die door de gelddrukker, de ECB, zijn opgekocht. Daardoor zijn de staatschulden gesocialiseerd en is de bevolking de pineut. Ik snap het wel uit he oogpunt van de overheid. Het behoud van macht en status quo is leidend en tot doel verheven. Om de machthebbers aan het bewind te laten blijven, kunnen ze niet anders. De burger is consument en pin automaat, die de winsten van het bedrijfsleven moeten garanderen. De overheid is er al lang niet meer voor de burger, dat wordt hooguit een heel klein beetje zichtbaar vlak voor de verkiezingen. Dan krijgen de burgers heel kort het gevoel dat hun stem er toe doet, wat natuurlijk na de verkiezingen niet zo blijkt te zijn. Dat betekent minder vertrouwen door de burger in de politiek en de burger die zich afwendt van de politiek
Henri Zwols
Henri Zwols
5 jul. 2022 - 7:55
‘Boeren hebben een punt, Schiphol moet ook halveren’ Ik denk dat 'anderen ook' niet het punt is dat boeren willen maken.
1 Reactie
Andreas4
Andreas45 jul. 2022 - 16:59
Misschien is dat zo, maar het zou wel een punt moeten zijn van de overheid: 'anderen ook', dat is wel zo eerlijk en belangrijker nog is het een onderhandelingspunt, want onderhandeld moet er worden of boeren nou willen of niet.
rupsje2
rupsje2
5 jul. 2022 - 7:54
Stel dat de uitstoot van de luchtvaartsector op de zelfde wijze wordt bijgehouden en berekend als de agrarische sector, garandeer ik dat de agrarische uitstoot in het niet valt (en dan hebben we het nog niet eens over de uitstoot van de industrie die hoofdzakelijk niet eens bestaat op papier vanwege ontbrekende of onvolledige vergunningen) Niet voor niets was de lucht tijdens corona aantoonbaar schooner.
6 Reacties
Gimli1955
Gimli19555 jul. 2022 - 8:19
Alle vluchten boven de 900 m tellen niet mee bij de modellen, alsof de vliegtuigen dan geen stikstof oxiden, koolstofdioxide en fijnstof uitstoten. Zo worden de modellen ook vastgesteld in het voordeel van de industrie, om tot een eenzijdige aanpak te komen. Schrap alle nadelige gevolgen en je kunt ieder beleid invoeren en uitvoeren aan de hand van modellen.
Molly Veenstra
Molly Veenstra5 jul. 2022 - 8:34
De luchtvaart stootte in 2020 bijna 1,2 miljoen kilo stikstof uit. De landbouw stoot 106 miljoen kilo stikstof uit. 88 keer zoveel. Bron: RIVM https://nos.nl/collectie/13799/artikel/2304403-stikstof-vier-vragen-en-antwoorden-over-de-uitstoot-van-boeren
Volrin
Volrin5 jul. 2022 - 11:23
Jouw op lucht gebouwde garanties betekenen niks.
Andreas4
Andreas45 jul. 2022 - 17:09
Rupsje2 garandeert...? Maar je meet met eigen maten. Voor de goede orde: het gaat hier over NH3, ammoniak, dat al snel neerslaat in eigen land en problemen geeft. Bij Schiphol gaat het over NO3, ook rotzooi maar dat zit vooral hoog en waait gewoonlijk Europa in bij westenwind. Ik ben het wel met je eens dat Schiphol en andere vervuilende industrieën flink moet moeten krimpen en/of verduurzamen.
Gimli1955
Gimli19555 jul. 2022 - 19:12
@Andreas4 NO3 is geen gas, het gaat om NO2 of N2O4, en dat lost op in water tot HNO3. Dat is een goed oplosbaar zuur, wat splitst in H+ en NO3-. Die H+ zorgt voor het zuur in de bodem en dat verspreid zich over heel Nederland en komt naar beneden in de regen. De Ammoniak zit koeienpies komt van ureum NH3ONH3, dat plast de mens ook uit als stof opgelost in de urine. Dat verspreidt zich in de natuur, waardoor bepaalde planten niet meer groeien in de nabij gelegen natuurgebieden en dat is dan weer slecht voor de biodiversiteit. Echter onze hele natuur is aangelegd door de mens en niet spontaan ontstaan en gezien de staat van de Oostvadersplassen en de grootgrazers, die in grote getalen van de honger sterven in de winter, doen we het niet zo best. Stellen dat alles richting Europa waait is onzin, want 35% van de stikstof problemen komen van onze buren overgewaaid, en dat is bijna evenveel als wat de boeren veroorzaken (45%). Saneren we de boeren weg, dan verandert de verdeling van het percentage van de rest en gezien het feit dat alle bewoners en industrie weg is en we dan nog boven de zelf opgelegde grenzen zitten. Als 1 honderdrol per hectare al zorgt voor een overschrijding van de norm, kun je je afvragen of die norm wel haalbaar is. Om maar te zwijgen over Vlieland, zonder boeren en een verkeersluw eiland en toch 95% vermindering van Ammoniak, wat daar amper geproduceerd wordt. Je kunt je ogen sluiten en het negeren, maar dat betekent niet dat het klopt.
Duralex
Duralex6 jul. 2022 - 0:00
Eens met Gimli. Er komt 35% naar binnen van buiten en dat maakt het een Europees probleem. Per inwoner valt onze uitstoot stikstof nogal mee maar per m2 is het erg hoog. Daar worden we op afgerekend. En dat zou niet moeten. Dwz Brussel zou zich alleen druk mogen maken om onze bijdrage aan het Europese probleem en dan is er geen probleem. Dan zijn we middenmoot gerekend naar inwoner. Of wij dat gezien de geringe m2 in NL veel te hoog vinden, zou een NL afweging moeten zijn.
Duralex
Duralex
5 jul. 2022 - 7:50
Zou fijn zijn als een en ander leidt tot een wat breder gedragen stikstofregelgeving. ~100 kamerzetels is niet bepaald representatief, gezien de forse weerstand in CDA en VVD. Veestapel richting nul en schiphol naar -/- 60% is misschien best aardig maar alleen als 'we' dat willen. Bottom line denk ik dat we er op basis van stikstof niet komen met voldoende echt draagvlak om zo rigoreus te veranderen. Omdat het stikstof verhaal teveel gaat over welke plantjes het mooist zijn. (bijv: onze heidevelden zijn netjes 'aangelegd'door onze verre voorouders). We hebben cultuurlandschap dat bestaat bij de gratie van keuzes en menselijk handelen. Die keuzes zijn niet 'carved in stone'. Terwijl er zwaarwegender argumenten zijn voor 's lands herinrichting die wel of niet leiden tot een vergelijkbare uitkomst. Maar een representatieve democratie is niet gebaat bij Macchiavellisme. Dus eerst netjes de belangen op een rijtje, alle belangen en dan afwegen..
2 Reacties
Volrin
Volrin5 jul. 2022 - 11:24
Er is toch echt door een meerderheid van de kamer voor dit plan gestemd de afgelopen maand.
Andreas4
Andreas45 jul. 2022 - 17:19
Je gebruikt alleen wat in je straatje past Duralex: "heidevelden, mooie bloemetjes, veestapel richting 0..." Steeds dezelfde 'argumenten' die in een serieuze discussie (met alle belangen en feiten op een rij) direct onderuit gehaald worden. Als je nou ook zaken noemt als (grond)watervervuiling, verzuring, verzilting, luchtkwaliteit en de bijbehorende belanghebbenden (het NL volk)... dan kun je serieus gaan afwegen.
MG1968-2
MG1968-2
5 jul. 2022 - 7:24
Of schiphol al dan niet moet halveren (ik denk van wel) is niet het punt wat de boeren maken. Als schiphol halveert veranderd dat immers hun eigen invloed (en daarmee taakstelling) niet: en dat is wat wel wat ze beargumenteren. De boeren hebben dus geen gelijk.
2 Reacties
Andreas4
Andreas45 jul. 2022 - 17:20
"De boeren hebben dus geen gelijk." Maar ze hebben wel een PUNT (1)!
MG1968-2
MG1968-26 jul. 2022 - 8:56
@Andreas4 "Maar wel een punt" Natuurlijk. In de zin dat degene die iets roept daarmee een punt maakt. Dat zegt niets over de geldigheid (of dat anderen dat als relevant zien).
spelregeltoerist2
spelregeltoerist2
5 jul. 2022 - 7:05
Vollenbroek moet de Nobelprijs voor klimaat krijgen!
Mohawk2
Mohawk2
5 jul. 2022 - 7:03
Mijn zege heeft-ie, pak ze (ook) aan!
pahan
pahan
5 jul. 2022 - 6:52
Dan maar met vliegtuigen kruisingen blokkeren, denk ik? Wel raar dat exact dezelfde redenering in het ene geval leidt tot deportatie en executieverkopen, en het andere geval tot het aannemen van een roedel juristen om de sector te beschermen tegen dezelfde wetgeving.
1 Reactie
Gimli1955
Gimli19555 jul. 2022 - 8:32
Dat kun je ook aanschouwen bij de HRA en de huurtoeslag problemen, of denk je dat het institutioneel racisme en discriminatie alleen beperkt is tot de kindertoeslag en zorg toeslag? Kijk naar de uitvoeringskosten bij de gaswinning schade, die is een verdrievoudiging van de echte schade aan de huizen, heb je mw. Heite gehoord bij de verhoren. Dat ging om 1 voorbeeld van de 37.000 huizen die versterkt of gerepareerd moeten worden. Het is een verdienmodel van de overheid, waarbij de rekening bij de belastingbetaler wordt neergelegd. De overheid is losgezongen van de bevolking, ons belastinggeld is hun vermogen geworden. Zij bepalen wie de subsidies ontvangen en dat is al lang niet meer de burger. Kosten worden gesocialiseerd en geminimaliseerd en de baten geprivatiseerd en gemaximaliseerd. Het is de basis van het neoliberale systeem, incluis de verdeel en heers tactiek om bevolkingsgroepen tegen mekaar uit te spelen, om het behoud van macht te garanderen. Het is een maatschappelijk destructief systeem met een steeds grotere groep slachtoffers, waarbij de afwijkende meningen met repressie in toom worden gehouden. De wetgeving is aangepast aan de wensen van de overheid en staat los van de Grondwet. Er is geen instituut dat het controleert en de overheid staat ook niet toe, dat er een Institutioneel Hof komt, ze gaan het weer in wetgeving gieten en de burger staat weer buitenspel. Het zijn de grote lijnen waar ik naar kijk en wijs. De overmatige aandacht voor details is fout.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor