Mobilisation for the Environment (MOB), de milieubeschermingsorganisatie van proceduretijger Johan Vollenbroek, eist samen met Greenpeace en Milieudefensie, dat de natuurvergunning van Schiphol wordt ingetrokken. Die vergunning is door de overheid ten onrechte verleend, stellen de milieubeschermers. Er is volgens hen sprake van "grove inhoudelijke en procedurele gebreken".
Schiphol heeft jarenlang zonder natuurvergunning geopereerd omdat de overheid die "niet nodig" achtte. Drie jaar geleden werd dat beleid gewijzigd en moest Schiphol alsnog zo'n vergunning aanvragen. Die werd in september toegekend maar de milieubeschermers constateren dat er sprake was van merkwaardige argumenten en conclusies. De vergunning is goed voor het toelaten 500.000 vluchten per jaar, bijna 1400 per dag, oftewel bijna 1 vlucht per minuut. De minister zegt uit te zijn gegaan van de situatie in 2008 en die als norm genomen te hebben. De milieubeschermers zijn het daar niet mee eens omdat de Europese richtlijn die het aanvragen van een vergunning verplicht uit 1994 stamt. Het aantal vluchten lag toen veel lager. Omwonenden van Schiphol en milieuorganisaties hebben volgens de eisers ook te weinig informatie gekregen van de overheid om betere onderbouwing van hun bezwaren mogelijk te maken.
Greenpeace, Milieudefensie en MOB hebben ook kritiek op het feit dat Schiphol stikstofrechten van boerderijen kocht. Deze creëren volgens de organisaties niet genoeg stikstofruimte om het huidige aantal vliegbewegingen op Schiphol op te vangen. De milieuorganisaties vinden het "onbestaanbaar dat midden in een klimaatcrisis alle juridische trucs uit de kast worden gehaald om een vliegveld zo groot mogelijk te legaliseren". Bij het aanvechten van de natuurvergunning krijgen de drie organisaties steun van Schipholwatch en de Vereniging Vlieghinder Nieuwkoop.
De eisers willen onder meer dat het aantal vluchten voor zogeheten overstappers drastisch wordt teruggedrongen. "Overstappers dragen niets bij aan de Nederlandse economie. Door het grootste deel hiervan te schrappen en nachtvluchten geheel te verbieden kan Schiphol zijn functie behouden met betrekking tot het verbinden van Nederland met de rest van de wereld."
Beperking van het aantal nachtvluchten maakt volgens de eisers ook de bouw van nieuwe woningen mogelijk.