Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Juridisch uitspelen Viruswaarheid moet ook linkse mensen zorgen baren

  •  
19-02-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
100 keer bekeken
  •  
50949848231_3650e41000_k

© cc-foto: Roel Wijnants

Of het kabinet invloed heeft uitgeoefend om tot een snel, voor zijn positie positief oordeel te komen, zullen we waarschijnlijk nooit weten
Corona is een ernstig virus waarvan de wereldbevolking voorlopig niet verlost lijkt te zijn. Vooral de vele mutaties die de laatste weken opdoemden en de vraag in welke mate de bestaande vaccins hiertegen bescherming bieden, maakt deze bedreiging des te serieuzer. De maatregelen die door tal van regeringen en ook het Nederlandse kabinet genomen worden om het virus te beteugelen, lijken enig effect te sorteren. Mogelijk geldt dit ook voor de avondklok die enkele weken terug werd ingesteld, al kan niemand hierover vooralsnog werkelijk uitsluitsel geven.
Duidelijk is wel dat de maatregelen ook maatschappelijke weerstand en sociale schade veroorzaken. Vanaf de eerste coronagolf hebben de tegenstanders van de maatregelen zich dan ook verenigd in diverse clubs, waarvan Viruswaarheid de meeste publiciteit verwierf. Dat een deel van de tegenstanders van het coronabeleid bij tijd en wijle uiterst extreme, ongefundeerde opvattingen huldigt, soms waanzinnige samenzweringstheorieën omarmt en praktijken voorstaat die een bestrijding van het coronavirus ondermijnen, doet niets af aan het feit dat met name de avondklok brede weerstand oproept en dat de sociaal-politieke en juridische argumenten ertegen ten dele steek houden. Dit geldt onder meer voor de schamele juridische onderbouwing ervan, die de voorzieningenrechter in Den Haag er toe bracht een streep te zetten door de avondklok.
Wat er zich vervolgens voltrok baarde opzien. Tien uur erna, nog geen halfuur voordat de avondklok zou verlopen, volgde na een spoedappel van het kabinet de uitspraak van het Haagse gerechtshof: de avondklok werd gehandhaafd. De vraag hoe het mogelijk was dat het kabinet binnen zo’n kort tijdsbestek toegang kreeg tot de rechtspraak, werd onder andere door de Volkskrant gesteld. Het gerechtshof ontkende druk vanuit het kabinet en beklemtoonde de scheiding der machten te respecteren.
Of het kabinet invloed heeft uitgeoefend om tot een snel, voor zijn positie positief oordeel te komen, zullen we waarschijnlijk nooit weten. Maar ook als het gerechtshof autonoom besloten zou hebben de zaak, vanwege de ‘hoge urgentie’ en het ‘grote algemene belang’, snel te behandelen, baart ook deze handelwijze zorgen. Het impliceert immers dat de uitvoerende macht feitelijk een bevoorrechte toegang heeft tot de rechtsspraak. Juist omdat een kabinet een evident politieke kleur heeft en daardoor geen neutrale positie vertegenwoordigt, is kritiek hierop gerechtvaardigd.
De uitspraak zelf is evenzeer opmerkelijk. Het gerechtshof stelt dat het de avondklok handhaaft om een ‘jojo-effect’ te voorkomen. De redenering is dan de volgende: het nu loslaten van de avondklok en deze vrijdag weer instellen zou de consistentie van het beleid ondergraven. Door de consistentie van het beleid te willen waarborgen, schaart het gerechtshof zich bijna openlijk aan de kant van het kabinet. Bovendien kan voor het omgekeerde standpunt eenzelfde argumentatie naar voren worden gebracht. Het nu handhaven van de avondklok en deze vrijdag beëindigen levert ook een ‘jojo-effect’. Tenzij natuurlijk het gerechtshof met zijn redenering al voorsorteert op een uitspraak ten faveure van het kabinetsbeleid aanstaande vrijdag.
Ook bij het niet delen van hun inhoudelijke standpunt, is tegen deze achtergrond de frustratie van de voorlieden van Viruswaarheid uiteraard best invoelbaar. Ook de vraag naar de neutraliteit van het gerechtshof wordt hiermee relevant.
Bij dit alles speelt nog iets anders. Hoewel de avondklok vanuit epidemiologisch oogpunt goed te verdedigen is, moeten nadrukkelijke kanttekeningen geplaatst worden bij het politieke en juridische gemak waarbij deze avondklok is ingesteld. Met een vloek en een zucht werden in de Grondwet verankerde vrijheden, zoals die van vereniging en vergadering, voor de avonduren geëlimineerd. Nu dit, ondanks een kleine juridische hobbel, tamelijk eenvoudig blijkt te kunnen, doemt het gevaar op dat een volgende keer eenzelfde type wapen wordt ingeroepen om volhardende demonstranten tegen klimaatopwarming, studenten die hun faculteit bezetten of stakende arbeiders de pas af te snijden.
We hoeven de inhoudelijke argumenten van Viruswaarheid dus niet te delen om toch kritische kantekeningen te plaatsen bij de wijze waarop deze groep de laatste dagen juridisch is uitgespeeld.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

DaanOuwens
DaanOuwens
22 feb. 2021 - 14:12
@ The Apple: Jij schrijft: Het verschil tussen de WBBBG en de AMVB is sowieso dat de AMVB de regering verplicht om eerst de Tweede Kamer te consulteren Nee dus. https://www.parlement.com/id/vh8lnhrsd1rk/algemene_maatregel_van_bestuur_amvb
OlavM
OlavM
21 feb. 2021 - 1:13
De schrijver slaat de plank een beetje mis. Hoezo "juridisch uitspelen" van Viruswaarheid? De voorzieningenrechter besliste dat het kabinet een verkeerde juridische grondslag had gegeven aan zijn besluit over de avondklok. Het kabinet stelde daartegen een spoed-appèl in, wat mogelijk is als daarvoor gezien de omstandigheden van het geval zwaarwegende argumenten worden aangedragen. Daarbij bracht het ook een "incident" in, nl. het verzoek de uitspraak van de voorzieningenrechter te schorsen tot de behandeling in hoger beroep. Bij dit laatste gaat het niet om een juridisch probleem, maar om een belangenafweging die in principe vrij eenvoudig is. Het is logisch dat het veel problemen zou veroorzaken, als een avondklok met onmiddellijke ingang zou worden afgeschaft en -in het geval dat in hoger beroep anders wordt beslist- korte tijd later plotseling weer zou worden ingevoerd. Het betreft dus een redelijkerwijs te respecteren belang van de staat. Het omgekeerde geldt niet, zoals de schrijver wel beweert: het voorlopig door laten gaan van de avondklok, en het vervolgens na enige tijd afschaffen ervan wegens handhaving van de oorspronkelijke beslissing, levert geen "jo-jo-beleid " op, maar een eenmalige afgedwongen wijziging in het beleid. Dat het kabinet daarnaast aan de gang is gegaan met een nieuwe spoedwet om een mogelijk verlies van de procedure in hoger beroep op te vangen, regardeert de beroepsrechter (het Gerechtshof) niet. Dat staat geheel buiten de lopende zaak, en de beroepsrechter moet en kan dat dan ook helemaal niet in de eigen overwegingen betrekken. Overigens is het oorspronkelijke vonnis glashelder en goed gemotiveerd, dus het is zeker mogelijk dat dat in hoger beroep in principe in stand blijft, en dan zal het kabinet inderdaad teruggrijpen op zijn nieuw spoedwetje waarin de avondklok een betere juridische grondslag krijgt. Bij dit alles heeft het kabinet de mogelijkheden aangegrepen waarin het Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering voorziet. Dat is zijn goed recht. Er is niets illegaals gebeurd. ------------------ Grondrechten kunnen alleen bij formele wet worden ingeperkt. De staat heeft in dit geval niet op legitieme wijze de WBBBG in stelling gebracht, zodat aan dit vereiste de facto niet is voldaan volgens de voorzieningenrechter. Alleen al hierdoor is de staat gelast de avondklok op te heffen. De overwegingen inzake subsidiariteit en proportionaliteit voegt de rechter ten overvloede toe, dus die zijn niet noodzakelijk voor de beslissing als zodanig. Bij de uitvoerige inhoudelijke behandeling van het hoger beroep is het Gerechtshof tot de conclusie gekomen dat het meer tijd nodig heeft om de zaak zorgvuldig te overwegen en op schrift te stellen. Dat daardoor de schorsing van het vonnis en dus de avondklok voortduurt maakt op het geheel weinig uit. En het kan zeker ook nog zo uitpakken, dat de beroepsrechter de voorzieningenrechter volgt. In dat geval zal het kabinet de avondklok aan zijn nieuwe spoedwetje ophangen, waarbij ervan mag worden uitgegaan, dat dan wél op juiste wijze is voorzien in een formele wet die grondrechten van beperkt. Volgens de schrijver "doemt het gevaar op dat een volgende keer eenzelfde type wapen wordt ingeroepen om volhardende demonstranten tegen klimaatopwarming, studenten die hun faculteit bezetten of stakende arbeiders de pas af te snijden." Hoezo? Nee, hoho, dat gaat zo maar niet! In de eerste plaats: niet het kabinet, maar opposanten van de avondklok hebben de rechtszaak aangespannen. En ook in dergelijke genoemde gevallen zal een formele wet, aangenomen door beide Kamers van de Staten-Generaal, nodig zijn die grondrechten op legitieme wijze beperkt. Het is niet aannemelijk dat het parlement in deze genoemde situaties zo ver zal gaan. Of het zou in zijn geheel van het padje af zijn geraakt. In dat geval hebben de kiezers hun eigen knevelaars gekozen.
3 Reacties
The Apple
The Apple21 feb. 2021 - 10:00
In het geval van de WBBBG is in het geval van calamiteiten de regering niet afhankelijk van voorafgaande instemming van de Kamers der Staten-Generaal.
OlavM
OlavM21 feb. 2021 - 16:12
@ The Apple: Klopt, maar die weg lijkt me hoe dan ook niet meer goed begaanbaar. We zullen de beslissing in hoger beroep moeten afwachten voor meer duidelijkeheid.
The Apple
The Apple22 feb. 2021 - 2:47
Je begrijpt mijn tegenwerping blijkbaar niet. De oorspronkelijk tekst luidt: "Met een vloek en een zucht werden in de Grondwet verankerde vrijheden, zoals die van vereniging en vergadering, voor de avonduren geëlimineerd. Nu dit, ondanks een kleine juridische hobbel, tamelijk eenvoudig blijkt te kunnen, doemt het gevaar op dat een volgende keer eenzelfde type wapen wordt ingeroepen om volhardende demonstranten tegen klimaatopwarming, studenten die hun faculteit bezetten of stakende arbeiders de pas af te snijden." Jij reageert als volgt: "Hoezo? Nee, hoho, dat gaat zo maar niet!" In het geval van de WBBBG -en daar heeft de schrijver het over- is de regering in het geval van calamiteiten niet afhankelijk van voorafgaande instemming van de Kamers der Staten-Generaal. En dan gaat het dus -helaas pindakaas- dus wel! Ik probeer niet om je onderuit te halen, want we zijn het in verregaande mate met elkaar eens. Maar je moet de tekst van de schrijver natuurlijk geen geweld aandoen. Mocht deze uitspraak niet blijven staan, dan kun je beter emigreren.
DaanOuwens
DaanOuwens
20 feb. 2021 - 7:57
@ The Apple Jij schrijft: Als een regering maar blijft treuzelen bij het treffen van adequate maatregelen, Dat doet de regering niet. De regering voert met instemming van de meerderheid in de kamer en de meerderheid van de Nederlanders een beleid wat jij afkeurt. En je schrijft: probeert de regering nu vervolgens te repareren door zichzelf dictatoriale bevoegdheden toe te kennen. De regering kent zich zelf geen bevoegdheden toe maar dat doet het parlement. Zo heeft de eerste kamer gisteren ingestemd met de wet waarmee de regering de bevoegdheid krijgt om met een AMVB een avondklok af te kondigen. Er is dus geen dictatoriaal besluit genomen. Het enig dat dictatoriaal genoemd kan worden zijn jouw eindeloze berichtjes waarin je vanaf een ander continent met een totalitaire visie op de samenleving inwoners van Nederland vertelt hoe ze moeten leven. Maar gelukkig mis je iedere macht en iedere bevoegdheid.
1 Reactie
The Apple
The Apple20 feb. 2021 - 9:30
Het verschil tussen de WBBBG en de AMVB is sowieso dat de AMVB de regering verplicht om eerst de Tweede Kamer te consulteren alvorens dit soort verregaande maatregelen te treffen. De rest van de inhoud ken ik nog niet, dus onthoud ik me van verder commentaar. En jij weet sowieso niet waar je het over hebt, dus dat is per definitie oninteressant.
The Apple
The Apple
19 feb. 2021 - 20:35
Als een regering maar blijft treuzelen bij het treffen van adequate maatregelen, dan kan daardoor -zoals in dit geval- een noodsituatie kan ontstaan. De noodsituatie die aldus door eigen toedoen is veroorzaakt, probeert de regering nu vervolgens te repareren door zichzelf dictatoriale bevoegdheden toe te kennen. Daar is de WBBBG niet voor bedoeld. De WBBBG is bedoeld voor acute noodsituaties, dermate acuut dat de omstandigheden het raadplegen van de Eerste en Tweede Kamer domweg niet toelaat. Dat is niet het geval. Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag (WBBBG). Onze Minister van Veiligheid en Justitie is bevoegd beperkende bepalingen vast te stellen omtrent het vervaardigen, uitgeven, voorhanden hebben, verspreiden, aanbrengen of in de handel brengen van geschriften, opschriften, tekeningen of afbeeldingen. Hij kan een en ander ten aanzien van bepaalde geschriften, opschriften, tekeningen of afbeeldingen geheel verbieden. De autoriteiten die daartoe door Onze Minister van Veiligheid en Justitie zijn aangewezen, zijn bevoegd elk aan de post of aan andere instellingen van vervoer of aan een inrichting van telecommunicatie toevertrouwd stuk of bericht in beslag te nemen, af te luisteren of op te nemen, te onderzoeken, achter te houden, geheel of gedeeltelijk te vernietigen, te wijzigen, onleesbaar te maken of te verhinderen dat het zijn bestemming bereikt. De burgemeester is bevoegd alle plaatsen, ook tegen de wil van de rechthebbende, te betreden dan wel door ambtenaren van politie of buitengewone opsporingsambtenaren te doen betreden en aldaar onderzoek of een doorzoeking te verrichten of door die ambtenaren te doen verrichten, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is. Zo nodig verschaffen zij zich de toegang met behulp van de sterke arm. Indien de omstandigheden die tot de afkondiging van de algemene noodtoestand hebben geleid, een bedreiging voor het volksbestaan inhouden, zijn Onze Minister van Veiligheid en Justitie en, indien onverwijld ingrijpen noodzakelijk is, de commissaris van de Koning bevoegd iedere persoon ten aanzien van wie gegrond vermoeden bestaat dat hij de openbare orde en veiligheid in gevaar zal brengen, te interneren. Yes, Engel is een engerd, maar dat is nog lang geen reden om achter een dergelijke aantasting van de grondwet te gaan staan. Het is -zoals Francisco van Jole terecht opmerkte- een teken aan de wand dat er een engerd zoals Engel voor nodig is om daar een einde aan te maken.
1 Reactie
The Apple
The Apple19 feb. 2021 - 21:07
Bovendien roept de gang van zaken nu, bij het instellen van het hoger beroep door de regering, ernstige twijfels op inzake de onafhankelijkheid van de Nederlandse rechtsspraak. Ook daar plaats het artikel terecht aantekeningen bij. Toen ik gisteren de debatten volgde inzake de noodwet brak het koude angstzweet bij mij uit. Dat de rechtse partijen gewild zijn om alle regels van de rechtsstaat aan hun laars te lappen is niets nieuws. Dat dit bovendien ook nog eens afgezegend wordt door links helaas ook niet meer. De bijdrage van de Partij voor de Dieren was juridisch gezien allerminst sterk te noemen, want men verzuimde het om de staatsrechtelijke problemen duidelijk te benoemen en in die zijn ging het om een gemiste kans. Maar ze deden tenminste niet mee aan deze poppenkast. Voorlopig weet Nederland schijnbaar het hoofd boven water te houden dankzij de diepe zakken van Wopke, maar daarmee wordt slechts grote ellende aan het oog onttrekken. The worst is still to come.
Grietje Genot
Grietje Genot
19 feb. 2021 - 15:28
Op zich juist. Maar zo werkt het al minstens 3000 jaar. Dus om je daar nu over op te winden? De twee laatste linkse Nederlanders schijnen in Oost-Groningen te wonen. Misschien kan iemand van de gelijkgeschakelde journalisten hunnie 's vragen of dit hun zorgen baart? Ik verwacht een nonchalant schouderophalen tijdens het kringetje-spugen.
bv-user-19476
bv-user-19476
19 feb. 2021 - 13:38
Rutte had volgens mij die rellen kunnen voorkomen als hij gewoon had aangegeven dat we een maand avondklok hebben bijvoorbeeld en dat in Maart vervolgens musea, winkels, sportscholen en kappers opengaan. Of in ieder geval de kapper. Dan was die maatregelen beter nageleefd volgens mij. En voor de rest moeten we naar een mindset van wat WEL kan. Daarmee bedoel ik niet alles loslaten, maar wel leven met het virus. Door middel van testen. Door vaccins. Door een avondklok, maar dan wel in combinatie met versoepelingen. Tijd voor een positief geluid. En dan niet positief in de virus zin van het woord.
1 Reactie
bv-user-19476
bv-user-1947619 feb. 2021 - 19:33
"Door een avondklok, maar dan wel in combinatie met versoepelingen." De regering leest hier kennelijk ook mee. https://nos.nl/artikel/2369433-kabinet-houdt-rekening-met-verlenging-avondklok-voor-kleine-versoepelingen.html
DaanOuwens
DaanOuwens
19 feb. 2021 - 12:46
Ik vind dit inhoudelijk geen sterk verhaal. Deze formulering vind ik al veel te suggestief: Met een vloek en een zucht werden in de Grondwet verankerde vrijheden, zoals die van vereniging en vergadering, voor de avonduren geëlimineerd. Deze zin staat hier vermoedelijk om de suggestie te wekken dat de grondrechten in het geding zijn. Maar het grondrecht op vereniging en vergadering is helemaal niet in het geding. De vergadering kan prima voor 9 uur plaatsvinden en wellicht helpt de vroege eindtijd om de vergadering ook nog wat effectiever te houden. Daarnaast heeft iedereen de beschikking over Teams of andere varianten dus de vergadering kan altijd op die manier gehouden worden. Natuurlijk kan je de vraag stellen of de regering een avondklok mag instellen. Het antwoord op die vraag is bevestigend. Een inhoudelijke weging van die vraag, namelijk of de regering in deze casus een avondklok mag instellen is aan de politiek. De rechter mag dit slechts marginaal toetsen anders zou de rechter op de zetel van het bestuur plaatsnemen. Wat de rechter wel kan toetsen is of het kabinet het besluit op de juiste wijze is genomen. Dat is wellicht niet het geval gezien de eerste uitspraak en in het beroep van vandaag zal blijven of die uitspraak overeind blijft daarom vindt nu in de eerste kamer de discussie over een nieuwe wet plaats. Ik verwacht dat aan het eind van deze dag de nieuwe wet in werking treedt en dat daarmee de procedurele missers herstelt zijn. Hoe dan ook het gaat nergens dus over grondrechten het gaat wel over procedures. Wat mij wel verbaast is de gretigheid waarmee mensen zichzelf tot deskundige benoemen. Dit debat heeft een inhoudelijke component. Dat is wat het OMT de politiek aanreikt. En een bestuurlijk politieke component. Ik vind het tamelijk zot dat leken vinden dat zij een mening kunnen hebben om het OMT advies. Ik laat dat liever aan deskundigen over. Het RED team kan wellicht wat input leveren maar dan nog zullen leken moeten aannemen dat wat deskundigen zeggen correct is. Over de politiek bestuurlijke afweging kan iedereen een mening hebben. Hestel.NL doet dat. Maar hun verhaal bevat nauwelijks enige onderbouwing. Duidelijk is dat hun voorstellen gaan leiden tot meer oversterfte. Dat mag maar dan moeten ze ook aangeven hoeveel. Tot op heden is de oversterfte ongeveer 15.000. In deze maand februari is die volgens de actuele date vrijwel 0. Dus hoeveel mensen extra mogen er dood van Herstel NL? Hoeveel mogen er besmet en ziek worden? Hoeveel mogen er op de IC. Dat de de basis voor de afweging die de politiek maakt. Dan moet je als Herstel.NL ook met die targets komen anders is het prietpraat. Het is dus prietpraat. In deze chaos komt Rutte weer weg met zijn eigen bestuurlijke falen. De verkeerde procedure voor de avondklok. En de afwezigheid van een visie op de te voeren coronastrategie. Hij doet dus eigenlijk alles fout, maar omdat er in de samenleving genoeg lui zijn die nog fouter zijn komt hij er mee weg.
3 Reacties
Winterdepressie
Winterdepressie19 feb. 2021 - 16:06
"De vergadering kan prima voor 9 uur plaatsvinden en wellicht helpt de vroege eindtijd om de vergadering ook nog wat effectiever te houden." Oke, maar vanaf welk moment heb je het dan wel over het inperken van grondrechten? Van af 8 uur? 7 misschien? Of tussen alleen naar buiten tussen 12:00 en 16:00? Waarom niet een uur per dag per leeftijdscategorie om de boel een beetje te spreiden? Je kan prima in 1 uur boodschappen voor een halve week doen. Het punt is niet dat je de meeste dingen nog gewoon kan doen.
DaanOuwens
DaanOuwens19 feb. 2021 - 20:30
@ Winterdepressie Jij schrijft: Oke, maar vanaf welk moment heb je het dan wel over het inperken van grondrechten? Ik denk uiteindelijk nooit. Want men kan altijd met Teams bijeenkomen. Het grondrecht op vergadering zou volgens de schrijver aangetast worden door de avondklok. Logischer zou zijn als hij bezwaar maakte tegen het feit dat je niet met 30 mensen met elkaar mag vergaderen. Verder zullen tegen iedere variant mensen zijn die grondrechtelijke bezwaren hebben. Van jou mogen moeder en dochter blijkbaar niet samen boodschappen doen. Ik weet zeker dat er mensen zijn die daarin een aantasting van de grondrechten zien.
The Apple
The Apple19 feb. 2021 - 21:11
Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag (WBBBG). Onze Minister van Veiligheid en Justitie is bevoegd beperkende bepalingen vast te stellen omtrent het vervaardigen, uitgeven, voorhanden hebben, verspreiden, aanbrengen of in de handel brengen van geschriften, opschriften, tekeningen of afbeeldingen. Hij kan een en ander ten aanzien van bepaalde geschriften, opschriften, tekeningen of afbeeldingen geheel verbieden. De autoriteiten die daartoe door Onze Minister van Veiligheid en Justitie zijn aangewezen, zijn bevoegd elk aan de post of aan andere instellingen van vervoer of aan een inrichting van telecommunicatie toevertrouwd stuk of bericht in beslag te nemen, af te luisteren of op te nemen, te onderzoeken, achter te houden, geheel of gedeeltelijk te vernietigen, te wijzigen, onleesbaar te maken of te verhinderen dat het zijn bestemming bereikt. De burgemeester is bevoegd alle plaatsen, ook tegen de wil van de rechthebbende, te betreden dan wel door ambtenaren van politie of buitengewone opsporingsambtenaren te doen betreden en aldaar onderzoek of een doorzoeking te verrichten of door die ambtenaren te doen verrichten, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is. Zo nodig verschaffen zij zich de toegang met behulp van de sterke arm. Indien de omstandigheden die tot de afkondiging van de algemene noodtoestand hebben geleid, een bedreiging voor het volksbestaan inhouden, zijn Onze Minister van Veiligheid en Justitie en, indien onverwijld ingrijpen noodzakelijk is, de commissaris van de Koning bevoegd iedere persoon ten aanzien van wie gegrond vermoeden bestaat dat hij de openbare orde en veiligheid in gevaar zal brengen, te interneren.
bv-user-19193
bv-user-19193
19 feb. 2021 - 12:17
[Het impliceert immers dat de uitvoerende macht feitelijk een bevoorrechte toegang heeft tot de rechtsspraak] Non sequitur. De rechtbank kan iets met spoed behandelen vanwege inhoudelijke redenen die volledig losstaan van de belanghebbende partijen. Bijvoorbeeld vanwege het maatschappelijk belang. Bovendien had de uitspraak ook in het voordeel van de danser/amateurviroloog/slachtoffer van het Donner Kruger effect. De schrijver van dit stukje presteert met zijn analyse niet veel beter dan de eerste de beste complottiist. Zou hij ook dansleraar zijn?
1 Reactie
bv-user-19193
bv-user-1919319 feb. 2021 - 12:19
Grrrr telefoon toetsenbord... /slachtoffer
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde
19 feb. 2021 - 12:00
Het gaat hier helemaal niet om een inhoudelijke rechtstatelijke of democratische aangelegenheid maar om een juridisch weeffoutje in de huidige wetgeving. De basisgedachte achter de wet klopt en mag niet met het badwater worden weggespoeld vanwege een vormfout. Dat heeft de rechter heel goed gezien. Het voorkomen van het jo jo effect door de rechter is niet bedoeld om de maatregelen goed te keuren maar om de regering de kans te geven een volledig door de kamers geaccepteerde wet bij te stellen. De rechtzaak die Engel bij de rechtbank won gaat over een technische kwestie hoewel het wordt voorgesteld als een morele overwinning vanwege ondemocratisch of onrechtstatelijk handelen door de overheid. Dat is onzin. Net zo min als dat links of wie dan ook dat moet zien in de wijze waarop het Hof hiermee omgaat. Bovendien, wat moeten we dan denken van de winkels enzelfs de politie die oproepen de avondklok te blijven respecteren? De rechter getuigde van scherp inzicht omdat ze wist welke chaos tijdelijke opheffing van de avondklok voor deze groepen zou oproepen.
1 Reactie
Left is not right
Left is not right19 feb. 2021 - 16:59
Martin wat bedoel je met weeffoutje? Die Engel lijkt mij een engerd en ik blijf graag na 9u binnen als dat helpt (wat ik enigszins betwijfel maar goed) maar ik vond het als juridische leek opmerkelijk dat een rechtbank een maatregel als onrechtmatig duidde, vervolgens om jojo’en te voorkomen de onrechtmatige regel volgehouden mocht worden want zo zei ze “die drie dagen wegen niet op tegen jojo’en” en nu weer een week nodig heeft. Dat laatste had het eerder kunnen voorzien en nu is er wellicht anderhalve week lang een onrechtmatige maatregel. Als de rechter het ook duidt als een weeffoutje dan geeft ze kennelijk ook invulling aan de importantie van de avondklok, maar zij moet toch vooral oordelen over de rechtmatigheid van het gevolgde traject tot invoering van de avondklok? Hoe zie jij dit? Nogmaals, ik vind elke uitkomst prima en kies geen kant hier, anders dan dat vind dat juist in crisis situaties de wet gevolgd moet worden. We kunnen wel roepen dat een crisis roept om snelle beslissingen maar ik zit ook niet te wachten op het home grounden van moslims als Wilders de crisis van Islamitisch geweld uitroept of Klaver autorijden verbiedt vanwege een klimaatcrisis om maar twee Godwinnetjes te gebruiken.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen
19 feb. 2021 - 10:46
"Bovendien kan voor het omgekeerde standpunt eenzelfde argumentatie naar voren worden gebracht. Het nu handhaven van de avondklok en deze vrijdag beëindigen levert ook een ‘jojo-effect’." Niet helemaal lijkt me. In het scenario waarbij het kabinet uiteindelijk zijn zin krijgt zou er door het niet handhaven van de avondklok op donderdag sprake zijn van eerst avondklok, avondklok opgeschort op donderdag, avonklok weer ingevoerd op vrijdag. In het scenario waarbij viruswaanzin uiteindelijk zijn zin krijgt zou er door het wel handhaven van de avonklok op donderdag sprake zijn van eerst avondklok, ook avondklok op donderdag, en dan op vrijdag avondklok opgeschort. Dwz een wijziging die weer wordt teruggedraaid in het eerste geval, een enkele wijzinging die een dag later plaatsvindt in het tweede geval.
3 Reacties
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 11:20
Het hoort toch te gaan om de inhoud en is de uitkomst irrelevant en mag nooit als argument gebruikt worden. Nu worden alle democratische, politieke en juridische regels ondergeschikt gemaakt aan de uitkomst. Dat heet een rondredenatie en gaat voorbij aan oorzaak en gevolg. Nu wordt een broddelwerk geleverd om de gevolgen te bestrijden zonder iets aan de oorzaak te doen. De politiek regeert op maatregelen om gevolgen te bestrijden, niet om de oorzaak op te lossen. Nu is viruswaarheid het slachtoffer en iedereen staat te juichen. De vorige keer waren het de slachtoffers van de toeslagaffaire en de volgende keer is het Jan met korte achternaam. Het gaat om het machtsmisbruik en de afbraak van grondrechten en het is triest dat de "extreem" rechtse partijen onze grondrechten verdedigen. Denk daar eens aan, laat de gevolgen los en focus je op de oorzaak.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen19 feb. 2021 - 12:06
Gimli, Je bedoelt een cirkelredenering? Vooropgesteld, ik vind dat jojo argument ook niet sterk, maar ik zie er niet zo snel een cirkel in: 'als de rechter vrijdag besluit dat de avonklok door mag gaan, en ze besluit op donderdag dat de avondklok opgeschort moet worden, dan levert dat een jojo effect op. Een jojo effect is onwenselijk, dus moet de avondklok niet opgeschort worden,' of zoiets. Ik zie wel dat de redenering refereert aan een besluit dat nog genomen moet worden, maar de waarheid van de conclusie wordt volgens mij nergens in de premissen verondersteld. Maar zoals gezegd, ik ben ook niet overtuigd van dat jojo argument, maar dus ook niet als hij in omgekeerde richting gebruikt wordt, zoals de auteur hier doet. Sterker nog, ik vind het in omgekeerde richting minder overtuigend, want dan gaat het qua beleid van A B A naar A A B, dus van twee beleidsveranderingen naar één.
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 21:53
@Kees Typisch voorbeeld van iemand die 1 woord uit een redenatie uit zijn verband rukt en daar argumenten bij zoekt om iets goed te praten. Uiteraard met het ja, maar argument. Wat eigenlijk nee betekent.
Zandb
Zandb
19 feb. 2021 - 10:33
De avondklok is 'gewoon' een goede - vind ik - maatregel. Maar wel een die niets met nood of spoed o.i.d. te maken heeft. (Althans, dat bewijst de praktijk; we konden al die maanden zonder.) Dit moet gewoon als een tijdelijke maatregel door de volksvertegenwoordiging aangenomen worden. Of niet. Blijkbaar kan dat heel snel. Dus de rechter (en dus ook Engel cs) hebben 'gewoon' gelijk. Ik kan er mee leven, dat we wel even wachten op een juridisch juist besluit van de volksvertegenwoordiging, aangezien het aannemelijk is, dat die voor een avondklok zal kiezen. Er is geen nood of spoed om in te voeren maar die is er m.i. ook niet om die maatregel af te schaffen.
3 Reacties
ton14024
ton1402419 feb. 2021 - 10:45
Helemaal mee eens. Blijft over een prestigezaak voor zwakke broeder Grapperhaus. En daar zit ik mee in mijn maag. Want hoe groot mijn aversie tegen het CDA ook is, die tegen het fascistoïde neoliberalisme van de VVD is veel groter.
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 11:25
Kom maar met inhoudelijke cijfers waaruit blijkt dat de avondklok effectief is gebleken? Het is een veronderstelling aan de hand van modellen die via een rondredenatie de gewenste uitslag geeft. Zelfs de voorzieningsrechter heeft dat aangegeven en de avondklok is disproproprtioneel tov de verlaging. Je kunt niet tevreden zijn met de afbraak van grondrechten, en zeker niet na alle blunders van dit kabinet. Die ga ik niet opnieuw allemaal opnoemen.
FransAkkermans1947
FransAkkermans194719 feb. 2021 - 15:32
@Zandb De besmettingen liepen op. Het arsenaal aan maatregelen droogde op. Het deskundigeadvies lag er. De democratische goedkeuring eveneens. Het is aan de politiek om te beslissen of er een noodsituatie is en hoeveel spoed geboden is. Niet aan de rechtbank.
Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker
19 feb. 2021 - 10:13
Werkt de rechterlijke macht een keer snel, is het weer niet goed. In plaats van daarover te klagen, kunnen we beter de vraag stellen hoe we deze qua rechtspraak bijzondere snelheid meer normaal kunnen laten zijn. Het antwoord zou wel eens kunnen zijn dat er dan meer rechters met alles wat erbij hoort, nodig zijn. Dus over een paar weken maar op partijen stemmen die pleiten voor het versterken van de rechterlijke macht. Een avondklok inzetten om 'volhardende demonstranten tegen klimaatopwarming, studenten die hun faculteit bezetten of stakende arbeiders de pas af te snijden' lijkt mee heeeeeeeeeeeeeeeeel ver gezocht. Wie moet er dan tegen hen worden beschermd? Vormen die een gevaar voor de volksgezondheid? Wellicht voor de openbare orde in een bepaalde plek maar om daar iets tegen te doen zijn er andere maatregelen.
5 Reacties
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 11:34
Hopelijk ook incluis de sociale advocatuur? De volgende minister van rechtsbescherming kan beter gaan doen, wat de naam van zijn ministerie inhoudt. Het bieden van rechtsbescherming tegen deze regering. Gezien het ongekend onrecht, het afwijzen van sociale advocatuur, slechte wetgeving voor de slachtoffers van de toeslagaffaire is er nog een wereld te winnen. Zeker tegenover een staat die wel gebruik kan maken van gerechtelijke macht zoals de afgelopen week. Nederland staat halverwege het hellende vlak en de politiek heeft gisteren een fundamentele stap gedaan in het afbreken van de grondrechten. Waarbij de maatregelen disproportioneel zijn en niet bewezen effectief zijn. Het omgekeerde is inbewijsbaar en kun je naar het land der fabelen verwijzen. Rechtspraak hoort over feiten te gaan, en niet over veronderstellingen.
Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker19 feb. 2021 - 11:53
Beste gimli55, Gerechterlijke macht? Wat koken die?
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 21:56
@Band Wat bedoel je, de rechtspraak hoort recht te spreken op feiten, daar vraag ik om en er komt een onbegrijpelijke wedervraag. Echt inhoudelijk en ook irrelevant. NOT
Ballonnendoorprikker
Ballonnendoorprikker20 feb. 2021 - 14:28
Beste gimli55, Je maakt een heel grappige verschrijving je spreekt over gerechterlijke macht, het is rechterlijke macht. Bij gerechten moet ik aan koken denken.
gimli55
gimli5520 feb. 2021 - 19:17
Semantisch geleuter is niet inhoudelijk en wordt vaak gebruikt om de aandacht van het werkelijke onderwerp af te wentelen. Taalkundige spitsvondigheden is irrelevant.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
19 feb. 2021 - 8:59
Zeker nu duurt het meestal lang omdat ze vanwege de coronacrisis nog veel zaken moeten inhalen!
Roel2
Roel2
19 feb. 2021 - 8:39
Er zijn afgelopen jaar wel meer wetten aangenomen die op z'n minst dubieus zouden zijn buiten coronatijd, en daarom vind ik ook binnen coronatijd. Je moet je toch niet voorstellen dat Baudet met een dergelijk arsenaal aan de macht zou komen...
1 Reactie
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 9:58
@Roel Vreemd genoeg bestond de echte oppositie gisteren voor een groot gedeelte uit "extreem" rechtse partijen, die wel de grondrechten verdedigden. Kun je roepen dat ze opportunistisch en populistisch bezig waren, maar dat is de bekende dooddoener en goldt ook voor de voorstemmers, gezien de meerderheid van de bevolking die voor de avondklok blijkt te zijn.
Richard Engels
Richard Engels
19 feb. 2021 - 8:25
Ik stoor me een beetje aan dat "links" zich geen zorgen zou maken om het juridisch prutswerk van de regering. Dat is nu juist waarom ik links stem, in de hoop dat die partijen zich gaan baseren op adviezen van oa de Raad van State in plaats van wensdenken. In het PAS dossier koos men ook voor een juridisch onhoudbare constructie, in de toeslagenaffaire werd de grondwet met voeten getreden. Het klimaatbeleid van de regering is in strijd met haar eigen doelstellingen en afspraken. Juridisch broddelwerk is de MO van Rutte. Er is nota bene krap 3 maanden geleden een coronawet goedgekeurd, dáár had die avondklok in geregeld moeten zijn.
4 Reacties
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 9:55
"Links" stemt mee met de regering en legitimeert het juridische broddelwerk van diezelfde regering. Ze bieden de kiezer geen alternatief of perspectief. Het meest trieste vind ik dat de "extreem" rechtse partijen en juridisch goed onderlegde partijen gisteren de grondrechten verdedigden. Wijzen naar de noodzaak van het afbreken van grondrechten omdat ons land in een Covid crisis zit, is niet voldoende. Daar horen inhoudelijke relevante argumenten bij en niet what iffs en veronderstellingen op modellen zonder metingen en feiten. De disproportionaliteit werd ook genoemd door de voorzieningsrechter naast het gebruik van de verkeerde wet. Ik heb ook altijd links gestemd, maar zie daar nu vanaf. Ik wil een alternatief en perspectief en deze regering en de "linkse" partijen bieden die niet meer. Zij zijn verantwoordelijk voor het afbreken van grondrechten, ongeacht de reden, is dat een hele slechte zaak. Nederland heeft zich geplaatst tussen de landen, waar de grondrechten ook zijn afgebroken. Er zit geen tijdsduur op de wet, hij kan zo lang als de regering nodig acht worden verlengd. Iedereen heeft gisteren in de TK kunnen zien, hoe de partijen bij de regering op schoot zijn gekropen en wat dat waard is. Daarnaast is de tijdsduur van 9:00 tot 4:30 ook uit te breiden en is de ruimte van tuin en balkon nu ook geldend voor de wet. "Links" heeft de burger niets meer te bieden, ze hebben zich sinds gisteren aangesloten bij het neoliberalisme. "Links" bestaat politiek gezien niet meer, en is nu mede verantwoordelijk voor de afbraak van de grondrechten. De grondwet is buitenspel gezet. Dat door een demissionair kabinet, gevallen over onbehoorlijk bestuur, institutioneel racisme en discriminatie, een regering die ongekend onrecht heeft gepleegd op onschuldige slachtoffers. Kijk in de spiegel en ga bij jezelf te raden, is de Covid crisis zo belangrijk dat dit goed te keuren is door "links" Bij een positieve reactie ben je mede verantwoordelijk voor de afbraak van de grondrechten, met de vraag of die ooit nog terugkomen. Ervaringen uit het verleden zijn een zekerheid voor de toekomst.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen19 feb. 2021 - 10:52
"Ik heb ook altijd links gestemd, maar zie daar nu vanaf. Ik wil een alternatief en perspectief en deze regering en de “linkse” partijen bieden die niet meer." Wat blijft er dan nog over Gimli? Pvdd?
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 22:08
Als ik kijk hoe gemakkelijk zonder inhoudelijke discussie grondrechten worden afgebroken en het alleen over een half uurtje eerder of later gaat, weet ik het nog niet. Wie weet, misschien Splinter wel. Mw van Kooten maakte ook al een goede ibdruk bij de parlementaire ondervraging en ze heeft toen met die motie ook een hoop geld losgepeuterd voor de zorg in verpleeghuizen. Weet je nog met die 1,5 miljard en een open eind. De rest geeft onze grondrechten te makkelijk zonder inhoudelijke discussie weg aan een diktatoriale regering, die falend de covid crisis aanpakt. Ik vind het stuitend dat de burger afhankelijk is van de 'extreem" rechtse partijen om onze grondrechten te verdedigen. Je kunt allemaal kromme redenaties poneren en alles goedpraten, maar een boete kunnen krijgen omdat je na 21:00 in je tuin of balkon gesignaleerd wordt, is ziek en moreel verwerpelijk. Dat heeft niets met besmetting of Covid te maken. Zoals gewoonlijk worden de gevolgen bestreden met asociale wetten, en niet de oorzaak.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen20 feb. 2021 - 12:36
Gimli, Ah Splinter, mw van Kooten doet het wel leuk, volgens dit interview was het zelfs 2,2 miljard: https://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/69704-2020-12-21-femke-merel-van-kooten-start-nieuwe-splinter-partij Ook goed dat ze in dit interview gewoon toegeeft dat het een fout was om bij de club van Krol te gaan. Nou goed, we hebben nog even om na te denken.
gimli55
gimli55
19 feb. 2021 - 8:20
Zo lang de gewone burger niet de mogelijkheden heeft om zo snel een hoge beroep en de overbruggingstermijn juridisch aan te vechten, is er sprake van rechtsongelijkheid en is veronderstelling dat Rutte invloed heeft uitgeoefend, gerechtvaardigt. Als het niet te bewijzen valt, staat er niets op papier en is het verbaal gebeurd, waarbij de Rutte doctrine weer bewezen is. Gezien de enige oppositie, en rechtse, die met inhoudelijke relevante kritiek kwam en ook het stemgedrag bij het woord voegde, zal de linkse opposisitie terecht stemmen verliezen. Het feit dat na mogelijke afwijzing door het hoger beroep, er 2 wetten zijn over hetzelfde onderwerp is natuurlijk belachelijk. In de ene wet mag je wel op je balkon en tuin komen na 9:00 tot 4:30 en in de andere wet niet. Welke geldt nu, en welke wordt ingetrokken. Je kunt niet 2 wetten laten gelden. De grondwet werd en wordt met de voeten getreden en de voorstemmers keken ernaar en stemden voor. We zijn niet in oorlog, er is geen verwoestende ramp. Er is een angst cultuur geschapen door de politiek, die de grondwet heeft afgebroken. Waarschijnlijk permanent, wetten verdwijnen niet en worden nooit geschrapt. De volgende keer dat een regering het goed uitkomt, zal het weer gebeuren. De verslechteringen staan in schril contrast met de werkelijke cijfers en het paniek voetbal wordt gestuurd op als dan en rondredenaties. Op veronderstellingen in een model wat uiteraard de gevraagde cijfers biedt. De besmettingscijfers zijn schattingen, zonder gemeten gegevens. De wel gemeten gegevens worden genegeerd en wat elders gebeurt wordt helemaal niet gebruikt. Het machtsmisbruik van de staat is nu duidelijk, goedgekeurd met een meerderheid in de TK. We zijn weer een stap verder in een totalitair regime, Denk had gelijk. Rutte verschool zich zoals gewoonlijk achter het feit dat hij gedwongen wordt om dit besluit te nemen. Neen, het is een politieke keuze, waar hij verantwoordelijk voor is. Anders hadden nu alle landen een avondklok. Er is geen derde golf en er komt geen derde golf, en dat komt niet door de maatregelen. Daar is geen enkel relevant bewijs voor, ik heb het nog niet met cijfers onderbouwd gezien.
Hanvander Horst
Hanvander Horst
19 feb. 2021 - 8:11
Weer mijn advies: kijk op Netflix naar de Spaanse serie La Valla. Echt doen. Want die gaat hierover.
1 Reactie
henk-alexander
henk-alexander19 feb. 2021 - 9:53
Goed advies Han. Nu zeker actueel, denkend aan de opsluiting van Pablo Hasél.
tempest
tempest
19 feb. 2021 - 8:08
Heel erg mee eens! Er moet veel meer aandacht komen voor grondrechten en de scheiding van machten in het algemeen, ook in moeilijke tijden. Uiteraard heeft dat nadelen, maar (de potentie voor) misbruik bij het te knus omgaan van de verschillende machten is veel enger en zal veel langer van invloed zijn op de maatschappij.
Libertain
Libertain
19 feb. 2021 - 7:53
Terechte bezorgdheid van het auteur over het afbraak van de democratie. Staat u mij toe mijn eigen interpretatie van de laatste zin hierna aan te geven: ("We hoeven de inhoudelijke argumenten van Viruswaarheid dus niet te delen om toch kritische kanttekeningen te plaatsen bij de wijze waarop deze groep de laatste dagen juridisch is uitgespeeld.") Wat in mijn opvatting zou moeten klinken als: ("We hoeven de inhoudelijke argumenten van Viruswaarheid dus niet te delen om toch kritische kanttekeningen te plaatsen bij de wijze waarop onze in de Grondwet vastgelegde burgervrijheden de laatste dagen juridisch door deze neoliberale regering uitgespeeld zijn.")
1 Reactie
gimli55
gimli5519 feb. 2021 - 8:58
Het doel heiligt de middelen en nu is viruswaarheid het "slachtoffer". Het kabinet heeft in het verleden al vele stappen gedaan op het hellende vlak. Gezien de behandeling van de toeslagaffaire en de uitspraken van de rechters, het afwijzen van juridische ondersteuning van pro deo advocaten, speelt de wetgevende macht een beslissend negatieve rol. Nu is er weer een wet aangenomen, waarbij rechter het opleggen van een voorwaardelijke if andere straf ontnomen wordt. Nu is er algemeen begrip voor de besluitvorming, maar bedenk dat het niet zo hoeft te blijven. Kunnen wij een regering vertrouwen die invloed uitoefent op de gerechtelijke macht uit eigen belang. Dezelfde regering die geen tot weinig inhoudelijk relevante argumenten kan aanvoeren. Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert absoluut. Van dat laatste hebben we deze week een goed voorbeeld gezien, het was al zichtbaar bij de toeslagaffaire en de schade afhandeling gaswinning. Als zelfs de meerderheid van de TK daarin meegaat, is het slecht gesteld met de democratie. Met de rechtsgelijkheid van de burger versus de staat, de rechtvaardigheid van de rechtspraak en de grondrechten van het volk. Als die zo makkelijk verkwanseld wordt en de politici verschuilen zich en masse achter de overmacht van de Covid crisis, dan is er iets fundamenteels fout. Zeker gezien het falende beleid op vele vlakken, van testbeleid, vervolgonderzoek, registratie en statististische verwerking, vaccinatie beleid, app implementatie, krimp IC en zorg afgelopen 10 jaar, enz enz. Dit is maar 1 van de crises, die de komende jaren getackeld moet worden, het neoliberalisme en de bijbehorende politiek faalt. De toekomst ziet er somber uit, zeker gezien de eenvoud waarop onze grondrechten afgebroken worden en de rechtspraak gebruikt wordt.
RaymondenJoop
RaymondenJoop
19 feb. 2021 - 7:46
Het zal niet bewust zijn, maar het is wel een consensus denken dat uiteindelijk hetzelfde bewerkstelligd: een snelle afhandeling. Gelijkgestemden hoeven niet te bediscussiëren of iets moet, die zijn het al eens over de uitkomst. Dat is 'prima', maar dan kan je andere zaken niet eeuwig laten voortduren. Dat is hypocrisie in het kwadraat. En dus niet okay. Daarom is het ook heel slecht dat er nooit is geluisterd naar alternatieve geluiden als van het RED-team of nu bijv Herstel NL. Dat je dan malloten en wappies overmatig de aandacht geeft om zodoende de rest te kunnen downplayen (hallo VK, die doodleuk zei dat we onbedingd het regeringsbeleid moeten volgen), het doet de objectieve discussie geen goed.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor