Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kabinet gaat flink uitbreiden met vuurwerkverbod

  •  
10-01-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
77 keer bekeken
  •  
3152880243_0ab27b10b6_o

© cc-foto: Marco Nedermeijer

"Het geweld, het letsel, het oneigenlijk gebruik van vuurwerk, brandstichting, vernielingen. Het kabinet vindt dat dit echt niet meer kan"
Het kabinet wil het gebruik van consumentenvuurwerk verder inperken. Dat zei minister Grapperhaus na de ministerraad. Het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid dient als voorlopige leidraad. Dat zou een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen betekenen. Welk vuurwerk precies verboden gaat worden, is nog niet concreet gezegd.
Grapperhaus zei dat een groep mensen er een Wildwest-puinhoop van maakt: “Het geweld, het letsel, het oneigenlijk gebruik van vuurwerk, brandstichting, vernielingen. Het kabinet vindt dat dit echt niet meer kan.”
Naast het voornemen om het vuurwerkgebruik veiliger te maken, zullen er ook maatregelen komen die de handhaving moeten verbeteren.
Verschillende plannen worden de komende weken uitgewerkt om het vuurwerkgebruik veiliger te maken. Daarbovenop komt het kabinet met nieuwe maatregelen die de handhaving moet verbeteren. Het kabinet gaat daarnaast hogere straffen eisen voor geweld tegen hulpverleners. Nu moet de politie per incident bekijken of het afgestoken vuurwerk illegaal is. Met een totaalverbod is elke knal reden om op te treden.
Inmiddels bestaat er een meerderheid in de Tweede Kamer voor het verder inperken van consumentenvuurwerk. Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie waren al om, maar nu kan de Tweede Kamer dus ook rekenen op de steun van regeringspartijen CDA en VVD. Zo gaf Hugo de Jonge eerder aan dat de nieuwjaarsviering ‘natuurlijk niet langer’ zo kan als nu.
Deze jaarwisseling zijn er 9300 incidenten geweest volgens de politie. Dat zijn 400 meer incidenten dan vorig jaar. Voorbeelden zijn: brandstichting, vernieling en openlijke geweldpleging tegen hulpverleners. Volgens de politie weergeven de cijfers niet de complete werkelijkheid. De politie ervaart meer geweld tegen agenten. Ruud Verkuijlen, programmamanager van Geweld tegen politieambtenaren, tegen NOS:  “In Breda ging het er zo heftig aan toe dat agenten de professionele inschatting hebben gemaakt om zich terug te trekken en om de hulp van de Mobiele Eenheid in te schakelen.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (34)

bv-user-84072
bv-user-84072
11 jan. 2020 - 16:54
--- Dit bericht is verwijderd —
1 Reactie
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 10:14
Of je gaat in je eentje een fictieverhaal schrijven. Dat kan allemaal. Ook zonder vuurwerk.
de Boer2
de Boer2
11 jan. 2020 - 10:46
Denk je nou echt dat in een opstandig land als Nederland men zich neerlegt bij een verbod? Nou nou nou dit land is nota bene ontstaan door verzet tegen het gezag. Die opstandigheid kijkt nog steeds om alle hoeken. Zet drie Nederlanders aan de bar en het draait uit op een schervengericht. Met verbieden bereik je een doel niet. Je kunt beter stap voor stap werken. En dat is precies wat Mark Rutte doet, rustig aan met een lachje en een kwinkslag hier een schouderklopje daar komt ie over de meet. Wat een verademing is die man en wat een fijn psychologisch inzicht. De Boer is stik jaloers vanwege hem. O, had ik maar een zo'n been, werd gezegd over Marlene Dietrich.En de Boer zegt: had ik meer iets van het inzicht en de soepelheid in denken van de minister president, dat zou ie niet op een ouwe sputterende tractor hoeven te rijden, maar reed ie vast ook op een fiets met echte handremmen en een gesmeerde versnelling. .
Gefaald
Gefaald
11 jan. 2020 - 9:05
Grenzen dicht hè, dat is de enige manier om een vuurwerkverbod in de praktijk te brengen. Maar dat kan dus niet in de EU. En dus werkt een vuurwerkverbod niet.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 10:15
Ach. Het rookverbod werkt inmiddels ook vrij aardig. Het duurt even. Dat wel.
Rechtse Bal4
Rechtse Bal4
11 jan. 2020 - 8:39
Overheid mag niet bepalen wat ik in mijn eigen tuin, balkon, dakterras doe. Kan interessante knallen opleveren.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 10:18
Jammer voor je. Maar zo werkt dat niet. Want dan zou ook iedereen in zijn eigen huis alle soorten drugs mogen hebben, want "ik bepaal zelf wat ik doe in mijn eigen, huis, tuin, balkon". Niet dus.
Roel2
Roel2
11 jan. 2020 - 8:19
Schaf die hele decembermaand toch gewoon af, alleen maar gezeur. Zwarte piet, feeststol vs. kerststol, oud en nieuw: volwassenen die elkaar het leven zuur maken en pubers die het land opblazen. Een maand vol borrels en bewerkt vlees, overspel en alcoholgerelateerde ongelukken, mensen die in hun vervuilende auto's stappen om familie te bezoeken: elf maanden verantwoord gedrag wordt in deze maand compleet teniet gedaan. Waarom bestaat überhaupt zoiets als Dry January?? Zoveel geld dat besteed wordt aan bijzaken, blijkbaar hebben we meer dan genoeg: gooi de btw en het belastingtarief op de laagste schaal maar omhoog, 100% op de 13de maand, dan zijn we zo van deze overlast verlost.
Break on through
Break on through
11 jan. 2020 - 6:16
Heel mooie plannen hoor maar handhaving is onuitvoerbaar. Als een groot deel van de 17 miljoen inwoners op hetzelfde moment besluit de wet te overtreden sta je als handhaver met lege handen.... Te meer omdat je moeilijk op iedere vierkante kilometer een diender kunt zetten... Nederland is immers een vrij land in plaats van een politiestaat. Mensen blijven proberen vuurwerk via verschillende kanalen Nederland binnen te loodsen, let maar op.... Dat houdt je niet tegen.... Tegen openbare vuren is wel degelijk iets te doen. Maak inzameling van brandbaar afval super makkelijk. In plaats van dat je overal een pasje of app voor moet hebben en alles moet wegen gewoon eind december een onbeperkte inzameling van rotzooi doen door overheden. Particulieren vinden de eindejaarsbrandjes geweldige makkelijke gelegenheden om van hun rotzooi af te komen. En openlijke geweldpleging. Hoe komen die mensen eigenlijk zo agressief? Heeft dat iets met achterstelling te maken (of het gevoel hebben achtergesteld te zijn). Benadeling van werknemers door werkgevers dat geheel gelegitimeerd word door onze geweldig partijdige overheid? De naziopstelling van sommige officials/politici/partijen. Er zijn legio reden waarom mensen agressief worden. Zie het onlangs gepubliceerde onderzoek onder gedetineerden waaruit blijkt dat vrijheid in een huis van bewaring helend werkt.... Het opruiende "zwaarder straffen" wekt alleen maar nog meer agressie op...
2 Reacties
Marinus C.
Marinus C.11 jan. 2020 - 9:23
Ik denk dat dat wel los gaat lopen: een meerderheid van NL is er sowieso min of meer klaar mee en veel mensen zullen vuurwerk niet belangrijk genoeg vinden om er de wet voor te overtreden. Verder zal de verkoop natuurlijk ook verboden worden, dus de vuurwerk fans zullen naar de zwarte market/het buitenland moeten uitwijken om vuurwerk te halen. Daar heeft echt niet iedereen zin in of gelegenheid voor. Dan houdt je uiteindelijk niet zo veel mensen over die zelfs maar over vuurwerk beschikken. Wat hier ook belangrijk is, is dat vooral kinderen/jongeren niet langer met het idee opgevoed worden dat vuurwerk "er nu eenmaal bijhoort". Het zal niet gelijk over zijn met het vuurwerk, maar het wordt een heel stuk minder, en zal geleidelijk goeddeels verdwijnen. Een verbod is waarschijnlijk een doodsteek voor de traditie, alleen zal het even duren voordat na de steek de dood komt.
joop12342
joop1234211 jan. 2020 - 10:31
Helemaal mee eens . Het is niet te handhaven, zeker in het donker niet. Wordt een kat en muis spelletje
Andy JPL
Andy JPL
11 jan. 2020 - 5:29
Grappig hoor, het vuurwerk verbod wordt uitgebreid omdat we last hebben van zaken die al reeds verboden zijn.... Lost natuurlijk enorm veel op zonder handhaving.
1 Reactie
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 18:53
"het vuurwerk verbod wordt uitgebreid omdat we last hebben van zaken die al reeds verboden zijn…" Dat klopt. Veel mensen zijn dus pas bereid zich aan de wet te houden, als het vrijwel zeker is dat ze gepakt worden. Anders niet (getuigt van een vrij trieste moraal). Maar er is OOK veel last, persoonlijk leed en schade van zaken die niét verboden zijn. Tijdens de jaarwisseling is het immers toegestaan vuurwerk af te steken. En die (legale) jaarwisseling heeft dit jaar meer vuurwerkslachtoffers geëist dan vorig jaar. Bij elkaar bijna 1300 slachtoffers, circa honderd meer dan vorig jaar."
Eric Minnens
Eric Minnens
11 jan. 2020 - 4:30
"Kabinet gaat flink uitbreiden met vuurwerkverbod" Ik moet het nog zien. Dit kabinet is niet van het verbieden. Meer van de vrijheid en de blijheid van de horken onder ons. Er zullen wel allerlei haken en ogen worden aangevoerd om van dat verbod een slappe hap te maken. Zo'n drones-show is trouwens een mooi alternatief. Die drones opereren als een soort zwerm van insecten of vogels, die elkaar wel volgen maar nooit aanraken. Twee jaar geleden was er ook zo'n show in Amsterdam. https://www.dutchnews.nl/news/2018/08/video-300-drones-to-light-up-the-ij-in-amsterdam-in-franchise-freedom/
Gerard von Berlichingen
Gerard von Berlichingen
11 jan. 2020 - 0:22
Zelf vind ik vuurwerk prachtig, maar het weegt niet op tegen het leed bij huisdieren. Nu wordt er weer gesproken over een (totaal)verbod op vuurwerk, ik denk niet dat zoiets te handhaven is, en waar legt men de grens dan. Een Chinese lampion is strikt genomen geen vuurwerk, maar zelfs daarmee kunnen de meest vreselijke ongelukken gebeuren zo getuige het voorval in Duitsland waar 30 apen levend zijn verbrand.
1 Reactie
Marinus C.
Marinus C.11 jan. 2020 - 18:09
Die chinese ballonnen vallen, denk ik, gewoon onder de wetten voor brandstichting. Of daar zouden ze onder moeten vallen.
Frans4
Frans4
10 jan. 2020 - 23:38
Dit gaat dus helemaal niet over vuurwerk an sich, dit gaat over een losgeslagen multi-vorme maatschappij, over langs elkaar heen levende groepen, over schoppen tegen de staat, overal maling aan hebben. 'brandstichting, vernieling en openlijke geweldpleging tegen hulpverleners' Daar gaat het over, dus hou eens op over dat vuurwerk, dat wordt alleen misbruikt om maar niet over de werkelijke problemen te hoeven praten.
Hoefje2
Hoefje2
10 jan. 2020 - 23:25
Tja, welk besluit dit kabinet ook neemt en welke regels of verboden hier ook uit voort komen, het is allemaal mosterd na de maaltijd. In de "mooie gave land" bedient Rutte zich iedere keer weer van inhoudsloze "bitterballen-kletskoek" en is hij niet de "grote leider" die hij zo graag wil zijn. Blaaskakerij, chauvinisme, leugens en waarzeggerij, dat is zijn handelsmerk en we hoeven niets maar dan ook niets te verwachten van dit kabinet. Volgend jaar weer dezelfde problemen of helaas nog erger.
Katootje2
Katootje2
10 jan. 2020 - 23:09
Leve de repressie: de "deplorables" zullen een ander middel moeten vinden om hun onvrede te uiten. Nee, ik ben niet tegen het verbod, ik ben juist erg tevreden dat ze andere middelen zullen moeten bedenken.
1 Reactie
Katootje2
Katootje210 jan. 2020 - 23:17
Ik zie op het journaal dat Rutte erg boos is dat ze niet naar hem geluisterd hebben. Blijkbaar had hij zijn eigen invloed toch overschat en de mogelijkheid dat zijn naïviteit zou worden misbruikt zwaar onderschat. Waarom dacht hij anders dat dom-rechts op hem zou stemmen? Uit sympathie voor het bedrijfsleven?
Jozias2
Jozias2
10 jan. 2020 - 23:02
En wat is het volgende verbod? Misschien fietsen zonder helm. Is ook in sommige andere landen verboden en voorkomt nog veel meer slachtoffers.
3 Reacties
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 19:01
Is niet zo'n gekke suggestie. Nu met de e-bike neemt het aantal slachtoffers flink toe. De verplichting van de brommerhelm was ook een heel verstandige zet. Zo zie je maar: verboden cq verplichtingen, kunnen een hoop leed verminderen. Doen dus, als dat het resultaat is.
Jozias2
Jozias212 jan. 2020 - 20:24
En hoeveel leed is nog wel acceptabel? Gaan we overal op de stoep rubberen tegels plaatsen in plaats van betonnen tegels. Gaan we sporten verbieden? (52 doden per jaar) en wordt het daar leuker op?
vdbemt
vdbemt13 jan. 2020 - 11:18
@Jozias. Je komt steeds met voorbeelden die we inderdaad doen om veelvuldige ongevallen te voorkomen. De rubberen tegel is op speelplaatsen jarenlang de oplossing geweest onder klauter-, klim- en duikeltoestellen. Dus: ja. (Let wel: het criterium is 'veelvuldig' ) En wordt het er met die oplossingen leuker op? Ja. Want je mist niet een oog of een hand bij het afsteken van vuurwerk, je krijgt geen schedelbreuk bij een (e-)fietsongeluk en je breekt niet je pols als je van een duikeltoestel valt.
Purper Floyd
Purper Floyd
10 jan. 2020 - 21:04
Het handhaven van illegaal vuurwerk en het afsteken op niet toegestane tijd is al onmogelijk gebleken. Het uitbreiden van de ongewenste categorieën vuurwerk gaat daar dus geen verandering in brengen. Ik ben niet voor of tegen een verbod, men moet gewoon eens een duidelijke keuze maken, en in dit geval lijkt me de handhaving van een volledig verbod iets realistischer.
msj_meijerink
msj_meijerink
10 jan. 2020 - 21:03
Eindelijk komt de politiek in beweging om dit fenomeen aan te pakken, het werd tijd!
Minoes&tuin
Minoes&tuin
10 jan. 2020 - 20:29
Tjonge, jonge!
1 Reactie
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 19:04
Tjonge jonge, dat ze dat gaan doen? Tjonge jonge dat ze te weinig gaan doen? Tjonge jonge, dat ze dit nu wel zeggen, maar er waarschijnlijk weinig van terecht zal gaan komen? Tjonge, jonge......wat?
Audio
Audio
10 jan. 2020 - 19:54
Van mij mag zwaar vuurwerk per direct verboden worden. Sta alleen nog babyrotjes en sterretjes toe. Ik denk alleen niet dat het echt veel helpt. Bepaalde groepen jongelui met name jongens zullen altijd de Vandaal uithangen. Dat was 50 jaar geleden zo, dat zal over 50 jaar nog zo zijn. Maar oom agent kan zich beter richten op met messen bewapende jongelui (tot 60 cm) een vuurwapens die daarmee berovingen uitvoeren: https://www.nieuwskoerier.nl/news/268577-pubers-opgepakt-voor-hondsbrutale-overvallen-met-vuurwapen-en-messen Ik zie het toch meer als een afleidingsmanoeuvre van bepaalde politici.
1 Reactie
JanB2
JanB210 jan. 2020 - 23:59
Zwaar vuurwerk is nu al verboden. Maar het aantal wetsovertredingen dat mij in dat verband ter ore is gekomen (letterlijk) was ook dit jaar niet meer bij te houden. Met België om de hoek en nul handhaving ook niet zo verwonderlijk. Volgend jaar zal het waarschijnlijk niet anders zijn, met of zonder uitgebreid vuurwerkverbod.
Stuurman aan wal
Stuurman aan wal
10 jan. 2020 - 19:05
Naar goed Nederlands gebruik wordt vuurwerk verboden, maar ondertussen gedoogd. Handhaven is immers zó niet Nederland. Als we, net als in de afgelopen decennia, maar consequent blijven wegkijken, negeren, bagatalliseren en relativeren hébben we toch helemaal geen problemen met vuurwerk? Sterker nog, volgens mij bestaat vuurwerk niet eens!
Vlaggenroof
Vlaggenroof
10 jan. 2020 - 19:05
Dit zal de inkomsten van Baarle-Nassau en gebieden alleen maar vergroten.
JanKlaasen
JanKlaasen
10 jan. 2020 - 18:58
Jammer, we mogen steeds minder. Men zal raar staan te kijken als blijkt dat vuurwerk niet essentieel is voor brandstichting, vernieling en openlijke geweldpleging tegen hulpverleners.
5 Reacties
Fred Lepelaar
Fred Lepelaar10 jan. 2020 - 19:54
Helemaal mee eens, betutteling wordt steeds meer de norm.
vdbemt
vdbemt10 jan. 2020 - 20:07
Misschien niet essentieel. Maar het helpt wel. Het is een aanleiding. WEL essentieel is het voor de ernstige, levenslange, lichamelijk schade, die de slachtoffers oplopen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin10 jan. 2020 - 20:30
Ik vind dat ook jammer, maar helaas Nederland bestaat blijkbaar voor het overgrote deel uit pubers!
Max6
Max610 jan. 2020 - 22:05
Ik vind het ook heel jammer. Hier in het dorp was het super gezellig met iedereen die naar buiten kwam om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen, samen te proosten en naar het vuurwerk te kijken. Als die mensen gaan echt niet van huis naar een centrale vuurwerkshow. Volgens mij zijn er geen incidenten geweest, hoewel al die luide knallen de dagen rond nieuwjaar wel erg irritant waren... die zal ik niet gaan missen
JanB2
JanB210 jan. 2020 - 23:56
@ JanKlaasen Mijn idee.
KeesVanZundert
KeesVanZundert
10 jan. 2020 - 18:47
Eerdere reactie kwam niet door, maar we hebben reeds een vuurwerkverbod van 1 januari 2:00 tot 31 december 18:00 uur. Ik snap dat het uit de hand loopt maar blijft wel zuur dat een kleine groep het weer verpest voor de rest.
Oki Doki
Oki Doki
10 jan. 2020 - 18:12
Die show met drones in China is echt mooi. Dat zal ook wel een heel stuk goedkoper zijn of uiteindelijk heel veel goedkoper worden dan een vuurwerkshow omdat je die drones ieder jaar weer opnieuw kunt gebruiken natuurlijk, je steekt ze niet in de fik of laat ze exploderen immers.
1 Reactie
Oki Doki
Oki Doki10 jan. 2020 - 18:16
Als je de drones een beetje hoog laat vliegen dan kan iedereen de lichtshow bezichtigen vanuit zijn of haar eigen woonwijk, wat zal Oud en Nieuw dan anders worden. Misschien dat het dan wel echt een leuk feest wordt.
Uilenspiegel
Uilenspiegel
10 jan. 2020 - 18:04
En hoe zit het met de stikstof, fijnstof, CO2 .....?
Max_Konijn
Max_Konijn
10 jan. 2020 - 18:02
Tuurlijk, we kunnen niet handhaven dus dan verbieden we het maar.. zwaktebod.. en volgend jaar bekeuren we sukkels met klein vuurwerk.. want dat is kennelijk veel makkelijker dan het aanpakken van het tuig dat de vernielingen pleegt en buurten terroriseert. Weer een nederlaag voor onze samenleving..
JanB2
JanB2
10 jan. 2020 - 17:49
Het vuurwerk is niet het probleem. Het is de drank. Een hele avond zuipen en dan om middernacht allemaal naar buiten is vragen om problemen. De alternatieven voor rotzooi trappen met vuurwerk zijn bovendien zo gevonden: kerstboominferno, bushokje aan gort slaan, huisraad naar hulpverleners gooien, auto in de fik als de kerstbomen op zijn, wedstrijd wildplassen, nieuwjaarsgevecht. Kortom, mogelijkheden te over om de nieuwjaarsnacht die gedenkwaardige status te laten behouden. Proost!
Gi Raf
Gi Raf
10 jan. 2020 - 17:36
Dat wordt dus weer zo een halfbakken oplossing die er echt niet voor gaat zorgen dat de ellende met vuurwerk verminderd. Wanneer houdt de politieke rechtse en ''progressieve'' politieke elite nu eindelijk eens op om alleen voor de buhne te roepen dat ze verantwoordelijkheid nemen. Het wordt weer wachten op advies. Deze keer van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Terwijl de uitkomst al vast staat. Populisten gaan echt geen algeheel verbod voor vuurwerk afkondigen. Het hoogst haalbare is dat ''progressieve'' populisten in de oppositie voor een algeheel vuurwerkverbod stemmen als ze er van overtuigd zijn dat rechtse en ''progressieve'' populisten in het kabinet dat algehele vuurwerkverbod blokkeren. Het resultaat is dan een halfzacht verbod dat niet te handhaven is. Met dank aan populisten die doodsbang zijn dat het nemen van een impopulaire maatregel bij hun populistische kiezers stemmen gaat kosten.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland
10 jan. 2020 - 17:05
maar dat zijn allemaal zaken die al verboden zijn
Joop den Uil
Joop den Uil
10 jan. 2020 - 16:47
wat een ongelofelijk walgelijke hypocriete flut overheid hebben we toch ... na jaren ogendicht wordt er geluisterd naar ''het volluk''.... en eindelijk wordt eea van ontploffingen aangepakt .....maar ondertussen de hele godgeklaagde drugshandel en bijbehorende criminaliteit met rust laten vanwege ''andere prioriteiten ''' mag ik ff een zevenklapper wensen naar Justitie ? en mag ik met een kromme vinger wijzen naar de D66 die ik zie als bron van kapotmaken ? dat moest er even uit... danku
rvb2
rvb2
10 jan. 2020 - 16:43
de vuurpijlen en ander siervuurwerk zal ik niet missen, het knalvuurwerk wel. Ik ga vast bedenken hoe ik zonder vuurwerk toch fijne grote knallen kan maken. perslucht en oude autobanden bijvoorbeeld.
1 Reactie
Folkert2
Folkert210 jan. 2020 - 22:44
carbid ;-)
Marin Cielo
Marin Cielo
10 jan. 2020 - 16:41
Boem is ho dus. Verder succes met handhaven.
vdbemt
vdbemt
10 jan. 2020 - 16:22
Dat zijn de woorden. Nu nog de daden. Die vallen nogal eens tegen. Eerst zien, dan geloven.
2 Reacties
Stheno
Stheno10 jan. 2020 - 18:13
Inderdaad, vdbemt: zoals de tweet van Petra in de tekst al aangeeft met vuurwerk op 10 jan...dat is al verboden. En laat de grote klappers (de cobra's en zo) hoe dan ook al verboden zijn. Met een legaal stuk vuurwerk, gekocht in NL of Duitsland kun je geen bushokje, prullenbak en/of parkeerautomaat opblazen. En vuurwerk naar personen gooien (hulpverlener of andere burger) is altijd al verboden geweest. Wellicht is het tijd om eens te benoemen welke specifieke groepen zich bezighouden met dit illegale gedrag (en ook met illegale middelen). En misschien nog belangrijker: waarom; want het is eigenlijk een sociaalcultureel probleem. Tenzij je wil beweren dat met hetzelfde (of 'zwaardere' vuurwerk) in de ons omringende landen het een evengroot onderwerp van discussie is.
vdbemt
vdbemt10 jan. 2020 - 20:14
@Stheno. Als ik het heb over "het zijn woorden, nu de daden", heb ik het over wat de afgelopen jaren gangbaar is: het kabinet belooft veel, maar maakt het bijna net zo vaak niet waar. Klimaatmaatregelen? De PAS. Blijkt niets te doen. De Hoge Raad corrigeert dat. Komt er een klimaatwet. Die in feite niets anders is dan dat PAS: geen klimaatmaatregelen, wel bouwen. Vooruitgang in de portemonnaie voor iedere burger? Is door ieder kabinet Rutte beloofd. Blijkt ook NU weer niets van terecht te komen. Enz. Enz. Vuurwerkverbod? Het zal wel een minimale aanpassing zijn. Een VVD-aanhanger moet immers lol kunnen hebben.
KeesVanZundert
KeesVanZundert
10 jan. 2020 - 16:02
we hebben al een vuurwerkverbod van 1 januari 2:00 tot 31 december 18:00 uur ! Wordt ook weinig aan gehandhaafd. Ben benieuwd of dat straks wel lukt....
ton14024
ton14024
10 jan. 2020 - 16:00
“Het geweld, het letsel, het oneigenlijk gebruik van vuurwerk, brandstichting, vernielingen. Het kabinet vindt dat dit echt niet meer kan.” Dan is de kogel door de kerk, het pleit beslecht, de teerling geworpen, het lot beslist, het besluit genomen en men kan niet meer terug. Afwachten dus ????
Gefaald
Gefaald
10 jan. 2020 - 15:57
Nog nooit eerder gedaan, maar volgende jaarwisseling ga ik vuurwerk afsteken.
3 Reacties
vdbemt
vdbemt10 jan. 2020 - 20:15
Weet je wat: laat het je kind doen, of je kleinkind. Dat is toch zo leuk.
Loebkesman
Loebkesman11 jan. 2020 - 9:52
vdbemt Mijn kind (oudste dochter) heeft voor het eerst vuurwerk afgestoken. Vuurwerkbril op, aansteeklontje en een uitgebreide instructie. (Waar moet je staan, let op de omgeving, niet in de buurt van mensen of dieren, houdt afstand, kijk om je heen of niemand anders afsteekt bij je in de buurt) Weigeraars laten staan. Niet in de buurt komen. Geen jas aantrekken met cappuchon, wollen dassen/sjaal. Kijken, kijken en blijven opletten. Oude foto's van Sire-campagnes laten zien. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Maak kinderen bewust. Twee straten verder op hebben we ook papa's met Cobra's en ander Italiaans zwaar geschut. En dat is het probleem. De mentaliteit.
vdbemt
vdbemt12 jan. 2020 - 19:08
Loebkesman. Kinderen bewustmaken. Heel goed. Vertel je ze ook dat een vuurwerkbril niet ALTIJD afdoende is? En dat siervuurwerk óók in je handen kan ontploffen en je dan je ogen kunt verliezen? Het blijkt nog steeds belangrijker ouders (zoals jij) bewust te maken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor