Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Krijgen we nu echt een polderayatollah van de SGP die christelijke sharia nastreeft als premier?

  •  
27-05-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
17308 keer bekeken
  •  
ANP-499284830

Het onvoorstelbare wordt steeds meer genormaliseerd in politiek Den Haag. Nu loopt  het sterke gerucht dat Geert Wilders van plan is ex-informateur Elbert Dijkgraaf aan te wijzen als kandidaat premier. Als de rechtse meerderheid van de Kamer er mee instemt, krijgen we dus een ayatollah in het Torentje.

Prof. dr. Elbert Dijkgraaf is lid van de Gereformeerde Gemeente en de Staatkundig Gereformeerde Partij, die hij lang als Kamerlid diende. Dit betekent dat hij andere seksuele relaties dan tussen man en vrouw binnen het huwelijk afwijst. Hij beschouwt iedereen die te maken heeft met lhbtq+ als zondig, in ieder geval als zij daar iets seksueels mee doen.

Het beginselprogramma van de SGP, dat deze partij overigens niet echt aan de allergrootste klok hangt, zegt;

"De overheid is van God geroepen het kwaad te straffen opdat het geschonden recht wordt hersteld. Dit geschonden recht vereist rechtvaardige, maar ook rechtmatige straffen; daartoe behoort de doodstraf."

Dat is punt één

Dijkgraaf is voorstander van een soort christelijke sharia in Nederland. Anders heeft hij bij de SGP niets te zoeken. Opnieuw het beginselprogramma:

"De rechtspraak behoort te geschieden naar beginselen, gegrond op het in de Heilige Schrift geopenbaarde recht des Heeren. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs. Zij is van God geroepen tot bescherming van de mens in persoon en bezittingen en van de Goddelijke ordening van huwelijk en gezin."

En dan:

"De overheid heeft de taak om alle wetenschapsbeoefening, technologische ontwikkelingen en hun invloed op mens en maatschappij te toetsen aan Gods Woord en de daarin genoemde cultuuropdracht. Indien onderzoek en ontwikkeling door de overheid wordt gefinancierd of gestimuleerd, dient zij vooraf principiële, financiële en algemene voorwaarden te stellen."

Tenslotte:

"De overheid is als dienaresse Gods in haar ambt onvoorwaardelijk onderworpen aan Gods Woord en Wet, waarnaar zij geoordeeld zal worden. Bij de uitoefening van haar ambt dient zij zorg te dragen voor de inrichting van de samenleving overeenkomstig de in Gods Woord geopenbaarde normen en voor de naleving van die normen. Regerende bij de gratie Gods en gebonden aan Zijn wetten is de overheid geroepen de eed te eisen. Wetgeving en bestuur mogen de prediking van het Evangelie niet hinderen, maar moeten deze bevorderen. De Kerk van Christus dient wel onderscheiden te worden van elke vereniging en moet naar eigen rechten beschermd worden. Dientengevolge behoren ongeloofspropaganda, valse religies en anti-christelijke ideologieën door de overheid uit het openbare leven te worden geweerd."

Dit is maar een kleine bloemlezing uit de zegeningen die de SGP over Nederland wil uitstorten. Ergens in het programma staat ook nog dat de partij er niet naar streeft de meerderheid in Nederland te halen omdat dit toch niet lukt. Daarom probeert ze door gelegenheidscoalities te vormen zoveel mogelijk invloed uit te oefenen. Bij de Trotskisten noemen ze dat infiltratiepolitiek.

Elbert Dijkgraaf hangt beginselen aan die rechtstreeks in strijd zijn met de Nederlandse Grondwet en dan niet alleen artikel 1.

IHij drijft de spot met alles wat in Nederland lijkt op een scheiding van kerk en staat. Hij wil de handelingsvrijheid van de overheid laten beperken door wat fundamentalisten denken dat de bijbel voorschrijft. Dijkgraaf is dan ook een tegenstander van de democratie.

Iemand met zijn achtergrond hoort in het Torentje niet thuis.

Download hier het beginselprogramma van de SGP.

Update: Het Journaal van dinsdagmiddag 13 uur deelt mee dat Geert Wilders Dick Schoof, de voormalige chef terrorismebestrijding, voordraagt als premier.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin. Verder noem ik de PVV een extreemrechtse partij.

Beluister Het Geheugenpaleis , de wkelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: de  voortdurende verwarring in Den Haag

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (55)

Break on through
Break on through
28 mei 2024 - 8:16
Word het “ Gott mit uns” Of toch“ Meine Ehre heißt Treue”?
Constatijn
Constatijn
28 mei 2024 - 6:33
Ja een waarheid als een koe , maar het goed om dat in bijdrages zoals deze weer naar voren te brengen. Om aan te geven wat onze vrijheden betekenen en waar wij voor staan. En daarom is het goed dat godsdienst achter de voordeur is verdwenen, met name dankzij progressieve linkse partijen. In het licht van deze bijdrage snap ik het geflirt van links met islamisme niet (goed lezen: ik schrijf hier niet moslims of islam..), want die hebben niets met onze vrijheden en westerse waarden en normen. Deze voorvechters van progressieve waarden pleiten 'in eens' voor onvrijheden zoals hoofddoek bij de politie... allemaal in het belang van de islamisten die ook helemaal niets hebben met lhbtq+ rechten. Vanwaar deze blinde vlek?
3 Reacties
Zandb
Zandb28 mei 2024 - 8:02
Constatijn Wanneer u, ik hoop onnadenkend, zo met woorden goochelt, dan is het geen wonder dat u "niet begrijpt". Het islamisme, ten eerste, is iets totaal anders dan 'de islam'. (Zie verderop.) Ten tweede is links niet tegen religie. Het vindt zelfs niet eens dat religie achter de voordeur hoort: Juist in Nederland is mede dankzij links religie NIET achter de voordeur verdwenen! Maar links is wel heel uitgesproken tegen een vermenging van kerk en staat. Daarom zal links radicaal tegen de SGP en het islamisme zijn. (Zeker als het om hun opvattingen over al die letters gaat.) Ten derde is links is niet voor een verbod op hoofddoekjes, juist omdat links de mensen de vrijheid gunt om een hoofddoekje te dragen of om op andere manieren uiting te geven aan de religieuze dan wel andere opvatting. De blinde vlek is er dus alleen bij u. (Overigens is dit niet de eerste keer dat u inhoudelijk de oren gewassen worden. Dus dat 'niet begrijpen' moeten we hopelijk maar met een pak zout nemen. Dat zou anders te pijnlijk zijn.)
Morbidangel
Morbidangel28 mei 2024 - 8:10
"In het licht van deze bijdrage snap ik het geflirt van links met islamisme niet" Je laat met deze opmerking je ware aard weer zien. Het idee dat links flirt met islamisme is het idee van een rechts populistische waanzinnige. Het slaat werkelijk helemaal nergens op. De SGP heeft ook niets met onze vrijheden en westerse normen en waarden. Voor links is een religieuze idioot een religieuze idioot. Populistisch rechts verdedigt de christelijke fanatici en willen dezelfde soort opvattingen, maar dan van moslims verbieden.
adriek
adriek20 jun. 2024 - 12:31
"...godsdienst achter de voordeur is verdwenen..." Was dat maar waar.
Erik Odekerke
Erik Odekerke
28 mei 2024 - 6:07
Niet meteen in paniek raken, mensen. De heer Dijkgraaf heeft vorige week gezegd dat hij geen premier zal worden. Hij wil het niet en hij doet het niet, zei hij.
1 Reactie
Zandb
Zandb28 mei 2024 - 8:09
Erik Mooi. Hij wil het niet en hij doet het niet. Blijft de wat vreemde opvatting van de PVV, dat een streven om normen vanuit een een islamtische opvatting niet, maar normen van een gereformeerde opvatting wel aan de samenleving opgelegd mogen worden. Dat is een discriminatie die de grondwet onmogelijk maakt maar volgens de PVV wel mogelijk moet worden. Wat vindt u daar van?
pahan
pahan
28 mei 2024 - 5:23
De macht van een MP wordt weer schromelijk overschat. Een van de speerpunten van Wilders en Omtzigt was om de MP weer terug het hok in te trappen en de Rutte doctrine af te schieten. Ik hoorde dat Joost Klein benaderd was, omdat hij iets over Eurovisie had geroepen!
Pater
Pater
28 mei 2024 - 2:05
Ik denk niet dat de VVD, maar ook NSC, akkoord zouden gaan met zo'n premier.
Olav Meijer
Olav Meijer
28 mei 2024 - 1:15
Inderdaad zou zo'n steile SGP-er als premier rampzalig zijn. Niet alleen vanwege de religieuze ruis die daardoor wordt opgeroepen, maar ook voor het internationale aanzien van Nederland. Dan zijn we definitief diep gezonken ofwel in drijfzand terecht gekomen.
Rick de Man
Rick de Man
28 mei 2024 - 0:01
Nederlanders wordt wakker want “the handmaids tale”is aan de horizon.
Molly Veenstra
Molly Veenstra
27 mei 2024 - 22:09
@Han - 'Nu loopt het sterke gerucht dat(...)' Hoe heb je van dat sterke gerucht vernomen?
1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst27 mei 2024 - 23:24
Goedemorgen Nederland begon er mee.
Kalkoenlover
Kalkoenlover
27 mei 2024 - 20:44
Deze reactie is verwijderd
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
27 mei 2024 - 20:17
Mijn antwoord op de vraagstelling in de kop is simpel: nee, daar is geen sprake van. Net zo min als we hier een islamitische sharia moeten vrezen. Allemaal flauwe kul en bangmakerij.
1 Reactie
Morbidangel
Morbidangel28 mei 2024 - 8:13
Daar is geen sprake van? Het is al begonnen. Zie de paragraaf over lentekriebels.
JohnVKR
JohnVKR
27 mei 2024 - 19:59
Naast Wilders zal ook Dijkgraaf zijn ongrondwettelijke en discriminatoire plannen dus in de ijskast zetten. Dat wordt dus een ijskastkabinet. Om heel eerlijk te zijn begin ik steeds meer te hopen dat Wilders zelf alsnog premier wordt. De kans dat het kabinet dan in recordtempo valt acht ik dan immers het grootst. Hoe sneller we ervan af zijn hoe beter. En bij nieuwe verkiezingen dan geen Timmermans meer als lijsttrekker. Dat Timmermans zo hard wordt aangepakt is weliswaar grotendeels onterecht, maar veranderen gaat dat niet meer. Misschien moeten ze voor Habtamu de Hoop gaan. Ik realiseer me dat hij eigenlijk nog veel te jong is, maar hij overtuigt wel altijd in de debatten. En anders moeten ze misschien proberen Stephan van Baarle tot een transfer te bewegen. Of Jimmy Dijk. Want er is gewoon nieuwe energie nodig bij GL/PvdA.
Inzicht
Inzicht
27 mei 2024 - 17:29
Het zou mij ook niks verbazen, flutkabinet Dijkgraaf I. Wilders zoekt iemand met een vergelijkbare hooggedragen persoonlijkheidstoornis als hijzelf. De authentiek Nederlandse geloofswaanzin van de SGP past uitstekend tussen de tribale instincten die door Wilders worden geëxploiteerd.
Soesie
Soesie
27 mei 2024 - 16:57
God sta ons bij!!! Het lijkt wel de Speld. Wat een sh*tshow
PGS
PGS
27 mei 2024 - 16:53
Het klinkt leuk maar ik heb een SGP-er horen roepen dat het geoorloofd is om iemand vanwege zijn overtuigingen te doden. Vraag Salman Rushdie hier maar op na. En volgens mij hebben al die mensen die Plasterk hebben afgeserveerd, nu toch spijt. Achteraf gezien zou Plasterk geen slechte keuze zijn geweest.
2 Reacties
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin27 mei 2024 - 21:42
Ze zijn voor de doodstraf.
PGS
PGS28 mei 2024 - 20:48
Ach, er zijn partijen die er voor gezorgd hebben dat er legaal gedood mag worden. Alleen heeft het wat eufemistische omschrijvingen. Resultaat is hetzelfde.
vandewega
vandewega
27 mei 2024 - 14:16
Meneer Dijkgraaf heeft een paar terug bedankt als kamerlid voor de SGP. Zijn huwelijk was in crisis en is een nieuwe relatie aangegaan. Wel heel apart is dat er meer vrouwen dan mannen hun stem op de SGP uitbrengen.
1 Reactie
PVDB2
PVDB227 mei 2024 - 19:12
En dat terwijl er pas in 2013, door de rechter afgedwongen, vrouwen toegelaten werden bij de partij.
DanielSchie
DanielSchie
27 mei 2024 - 13:56
Beetje kortzichtig artikel. Dhr Dijkgraaf heeft een enorme staat van dienst. Is kundig en ervaren in de politiek. Als je als kamerlid een partij vertegenwoordigd draag je ook de standpunten van deze partij uit. De standpunten van SGP zijn al tientallen jaren bekent. Volgens mij heeft nooit iemand daar heel veel last van ondervonden. Die zogenaamde christelijke sharia is enigszins lichtelijk overdreven. De SGP staat tenminste ergens voor en volhardden daarin. Ik kan ze niet betrappen op gedram of andere de wil op leggen. en mbt het gezin en het huwelijk daar kan niemand op tegen zijn. Als je tegenwoordig kijk naar de ellende die het oplevert irt gescheiden gezinnen, gezinnen die overhoop liggen, etc dan is een beetje vastigheid en richting niet eens zo gek
4 Reacties
Gentleman
Gentleman27 mei 2024 - 14:18
Helemaal geen kortzichtig artikel, u onderschat de SGP schromelijk. Staan regelmatig voor abortusklinieken om vrouwen te intimideren die een abortus willen ondergaan.
Morbidangel
Morbidangel27 mei 2024 - 14:45
Wat families en gezinnen (en vooral kinderen) pas echt ontwricht zijn de opvattingen en levenswijze van de SGP. En die zogenaamde christelijke sharia is alles behalve overdreven. Alleen het gebruik van geweld onderscheidt de SGP van de Taliban. En als die SGP'ers zouden denken dat gebruik geweld ze zou helpen god's koninkrijk dichterbij te brengen zouden ze dat zeker niet laten.
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 15:26
Daniel U maakt een grote denkfout. Dat niemand zich druk maakt om de SGP, dat is een. Maar dat mensen die zich om de SGP niet druk maken, zich wel druk maken over een godsdienst die in Nederland zelfs geen politieke vertegenwoordiging kent, dat is van een schijnheiligheid die z'n weerga niet kent. Er zijn, net als bij het christendom, verschillende soorten islam. Er is een heel foute tak, die net als de SGP hun godsdienst dwingend op willen leggen. De SGP wil dat democratisch doen. Dat vinden mensen blijkbaar geen probleem. Maar..... dan moet de islam ook de kans hebben om dat democratisch na te streven. Anders discrimineer je. En kijk naar de PVV, de grootste van Nederland, die gewoon het recht wil hebben om te discrimineren: Islamisering is - zelfs als dat dus democratisch gaat - niet gewenst. (De SGP wordt niets in de weg gelegd!) Daarom mogen de moslims niet hun gebouwen en hun onderwijs. De SPG-ers mogen dat wel! Uw opmerking dat wij geen last mogen ondervinden van de SGP, dat zou dezelfde moeten zijn, als dat we geen last mogen hebben van een islam die hetzelfde wil/doet. Het feit dat de SGP zo klein is, dat ze er niet toe zouden doen, mag daarin geen rol spelen. Conclusie: Als de PVV geen invloed van de islam wil dan ook geen invloed van de christenen of joden, laat staan een politieke beweging gegrondvest op een specifiek geloof, zoals de SGP is. (Kerk en staat dienen immers gescheiden te blijven.)
R.A Post
R.A Post27 mei 2024 - 15:59
Ik hoop niet dat u behoort bij degenen die hun licht “onder de korenmaat willen zetten” . Dan is het aardig om “Nieuwe Kruisvaarders “ van Sander Rietveld te lezen. Wie weet zet dat het “gedram” van links wat in een ander “licht”.
Oki Doki
Oki Doki
27 mei 2024 - 13:47
Geert Wilders en zijn volgers vinden de islam een sterk en onoverwinnelijk volk en daarom willen ze een maatschappij opbouwen dat geïnspireerd is op de islam zoals de islam ooit geïnspireerd is op het christendom.
2 Reacties
PGS
PGS27 mei 2024 - 16:50
De PVV is van mening dat de islam niet thuis hoort in Europa omdat hun waarden en normen niet overeenkomen met wat sinds de Verlichting hier de norm is.
Mohawk2
Mohawk227 mei 2024 - 21:07
PGS, Als de Verlichting een criterium is voor wie hier thuishoren of niet dan dient de PVV met zijn onverlichte standpunten zich vandaag nog stante pede op te heffen...
Jan Man
Jan Man
27 mei 2024 - 13:29
De radicale imams zullen hun ogen niet kunnen geloven. Wilders gaat veel van hun wensen vervullen als deze man het wordt.
1 Reactie
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 15:29
Jan Dat zou zo zijn, als Wilders en de zijnen zich niet bereid hadden getoond om de grondwet aan de kant te schuiven om te kunnen discrimineren.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen
27 mei 2024 - 12:34
Er gaan een hoop namen rond op het moment. Dijkgraaf zelf heeft een aantal dagen geleden toch duidelijk gezegd dat hij het niet zag zitten.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 15:18
Wordt het dan toch Wilders als de namen op zijn?
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen27 mei 2024 - 15:30
Danielle Dat zou gezichtsverlies betekenen voor Omtzigt en Yesilgöz, die zijn volgens mij aangeschoven op voorwaarde dat Wilders geen premier wordt. De afspraak is dat de vier leiders in de kamer gaan zitten. Maar goed, op afspraken kan je terugkomen natuurlijk.
jos2
jos2
27 mei 2024 - 12:28
Leuk als 4 mei op een zondag valt...........
1 Reactie
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 15:30
Jos Zou het kunnen dat mensen niet door zullen hebben hoe uw nuchtere opmerking het probleem zo duidelijk kan schetsen?
R.A Post
R.A Post
27 mei 2024 - 12:27
De SGP en PVV (BBB) passen prima bij elkaar. Net als Trump en de “zware” christenjongens in de VS. Door deze mogelijke zet van Wilders blijft straks als Trump mogelijk is gekozen de relatie met de VS goed. Nog een mogelijk voordeel misschien is Dijkgraaf wel een “ rentmeester” alhoewel die meestal niet bij de SGP zitten. Een probleempje voor Wilders Dijkgraaf is niet zijn “dienaar” hij dient al een andere “Heer “ . Maar als Wilders het een beetje handig speelt kunnen hij en Dijkgraaf heel wat binnenhalen van afschaffing van seksuele voorlichting op scholen tot het stoppen van vaccineren . Ook voor de de conservatieve mannen breken er gouden tijden aan de vrouw thuis en hij meer loon. Geweldig de jaren vijftig toe geluk nog gewoon was ,de asielzoeker nog “uitgevonden “ moest worden, de abortuswet nog niet bestond, echtscheiding lastig was ( Wel een dingetje Dijkgraaf) en de hele beurt gezellig samen rond de ene TV zat helaas zonder bitterballen .
1 Reactie
Kwartje59
Kwartje5927 mei 2024 - 16:14
Nee, nee, nee, bij de sgp geen tv, dat kan niet.
Dorman10
Dorman10
27 mei 2024 - 12:21
Dijkgraaf is toch getrouwd met de VVD politicus Tamara van Ark? Zullen de scherpste kantjes er nu wel af zijn.
2 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist27 mei 2024 - 15:00
Sinds wanneer hebben vrouwen van SGP-ers wat te vertellen dan?
Spiegeltje_1
Spiegeltje_127 mei 2024 - 16:06
@Anna: dat is bij alle religies zo (behalve het pastafarianisme).
chwiedijk
chwiedijk
27 mei 2024 - 11:56
De PVV heeft maar één lid.
3 Reacties
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 13:09
Ik las in de gauwigheid 'lul' ipv 'lid'. Maar dat klopt dan weer niet :D
Morbidangel
Morbidangel27 mei 2024 - 14:47
Bij de SGP heeft ook maar één iemand het voor het zeggen, en dat is ook nog eens een denkbeeldig figuur. Dat maakt ze nog enger en gevaarlijker dan de PVV.
Karingin
Karingin27 mei 2024 - 17:25
Ik moest gelijk aan die enorme stijve denken waarmee Wilders ongetwijfeld rondloopt. En al het bloed dat dus niet naar zijn hersenen gaat
Eric Minnens
Eric Minnens
27 mei 2024 - 11:55
Met dank aan Kim Putters.
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 15:18
Putters had er nooit aan moeten beginnen.
guy yacobi
guy yacobi
27 mei 2024 - 11:52
even voor de duidelijkheid alle religies zijn tweede rangs religies stellen vrouwen op de 2-de plaats of 2-de rang dus al die profeten en etc die dus uit die volgens religieuzen, 2-de rangs vrouwen komen, zijn dus 2-de of zelfs 3-de rangs mannen en die derde rangs mannen verzinnen een religie die vrouwen waar die mannen uit geboren zijn tot 2-de rangs maken religies zijn misschien zelfs daarom wel 4-de rangs en wij laten ons toch niet besturen door 3-de en 4-de rangs mannen??!!
7 Reacties
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 12:54
Precies! Die mannen zijn geboren uit voortreffelijke vrouwen. Maagden tot hun vader kwam.
Bert vd Neut
Bert vd Neut27 mei 2024 - 13:24
De burgemeesters van Arnhem en Rotterdam zijn 3-de en 4-de rangs mannen?
guy yacobi
guy yacobi27 mei 2024 - 14:08
@van der neut yep en dat zijn ze door de religie die ze aanhangen en die van aalsmeer alblasserwaard ook kwestie van die religie; ze verzinnen het allemaal zelf en hangen het zelf aan maar misschien hebben ze ondanks alles hun religie weten te overstijgen
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 15:37
guy Niet alle religies stellen vrouwen op de tweede plaats. Of ik heb een andere opvatting van wat religie is. (Bij de vergiet-gelovigen bijvoorbeeld heb ik nog nooit gehoord van een verschil in waardering voor man en vrouw.) Verder nog een kleinigheidje: Je kunt geloven wat je wil maar de wet bepaalt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 16:23
Zandb De vergiet past man en vrouw in gelijke mate.
TheunT
TheunT27 mei 2024 - 16:48
De vergiet is satire.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 18:05
[De vergiet is satire.] Ja & Nee
guy yacobi
guy yacobi
27 mei 2024 - 11:41
geschonden recht??? ik wilde een grap maken over een kromme fallus en slecht zaad, dat wat een mens als evenbeeld van ene god allemaal kan overkomen, als schepsel van die ene zgn god en toch hup, begint dit typetje van Van Kooten en De Bie, over rechtspraak rechttrekken en het zwaard dat zwaard uit een kromme scheden zoals velen van die oosterse mannen zo'n klein krom zwaardje in een kromme schede hebben zitten
luispels
luispels
27 mei 2024 - 11:39
Zijn we nu ineens tegen een religie die de sharia wil hanteren?
2 Reacties
Morbidangel
Morbidangel27 mei 2024 - 13:05
we zijn alleen maar tegen een religie die de sharia wil hanteren als de aanhangers van die religie niet-blank zijn.
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 15:45
luispels Ieder zinnig mens zou tegen welke vorm van vermenging van kerk en staat moeten zijn. Het probleem is echter dat de PVV het geen probleem vindt om het een wel en het ander niet toe te laten. Ze vindt het geen probleem dus om te discrimineren. Daarom zou ook ieder zinnig mens tegen de PVV moeten zijn. Want als je tegen de mogelijkheid bent dat moslims democratisch hun vorm van een sharia kunnen instellen, dan zou je tegen iedere mogelijkheid, voor wie dan dan ook - dus in dit geval tegen de SGP - moeten zijn.
guy yacobi
guy yacobi
27 mei 2024 - 11:35
die tronie alleen al een typetje van Van Kooten en De Bie
Y bardd i chwilio am y gwir bennill
Y bardd i chwilio am y gwir bennill
27 mei 2024 - 11:01
Het lijkt mij een prima situatie, een MP die dagelijks contact heeft met de here jesus en godmagwetenwienogmeer als eerste politieke daad het weigeren van vreemdelingen in volle herbergen en alle beslommeringen rondom drie wijzen uit het oosten strafbaar maakt. Hij zal zich ook sterk maken om de vaatwasmachines te verbieden om daarmee 'de vrouw' (dat is een soort fantasiedier) te dwingen weer achter het aanrecht te situeren. Dit alles zal natuurlijk worden aangestuurd door de vele partijcongressen van de PVV waarbij de leden een beslissende stem hebben.
Jozias2
Jozias2
27 mei 2024 - 10:56
Hij zal natuurlijk geen premier zijn namens de sgp. En hij mag er natuurlijk persoonlijke opvattingen op na houden zolang hij dat maar niet laat doorklinken in zijn functioneren. Ten slotte noemt Aboutaleb zichzelf ook een salafist/ fundamentalist en merk je dat niet in de praktijk. https://www.nporadio1.nl/nieuws/achtergrond/fc58ec59-899d-4526-bfc9-ae15fc97cde2/aboutaleb-bij-didd
2 Reacties
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 15:47
Jozias U stelt, volkomen ten onrechte: "En hij mag er natuurlijk persoonlijke opvattingen op na houden zolang hij dat maar niet laat doorklinken in zijn functioneren." Dat laatste is namelijk onmogelijk: Dan zou hij z'n geloofsbelijdenis geweld aan doen. Nou, reken daar maar niet op.
Jozias2
Jozias227 mei 2024 - 22:10
@zandb Onzin, er werken duizenden mensen bij de overheid die handelen op basis van hun professionaliteit en niet op basis van individuele opvattingen. Heeft u bij Aboutaleb gemerkt dat hij zichzelf als salafist ziet in zijn functioneren als burgemeester?
Backtobasics
Backtobasics
27 mei 2024 - 10:51
Past wel In het huidige tijdsbeeld waarbij sociale media een steeds grotere geestelijke invloed krijgt op veel mensen en met name jongeren. Veel geesten zijn al subtiel rijp gemaakt voor gods verering doordat de van oorsprong Amerikaanse sociale media doordrengt is van religie. Preutsheid,conservatisme en het "hip" maken van religie is al jarenlang aan de gang op de sociale media. Een SGP er is voor velen waarschijnlijk daarom ook al onbewust salonfahig gemaakt, want alles is beter als "links".
Rob Matthijssen
Rob Matthijssen
27 mei 2024 - 10:42
Stropop. Eerst zelf beweren (sterk gerucht? alleen hier op Joop) dat Dijkgraaf premier wordt en dan de nieuwe coalitie daarop aanvallen en de ondergang van Nederland voorspellen. Gewoon even wachten tot de premier bekend wordt gemaakt.
1 Reactie
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 12:20
Rob Gelijk hebt u. Maar het is natuurlijk wel heel raar, toch, dat de PVV een geloof erkent, dat nota bene vertegenwoordigd door een politieke partij - hoezo scheiding van kerk en staat? - een soort van sharia wil invoeren. En dan tegelijkertijd de islam afwijst omdat de PVV haar als een ondeelbaar geloof wil zien dat de sharia (en dan niet alleen in religieuze zin) wil opleggen. En elke moslim daartoe 'veroordeelt', behalve wanneer die expliciet afstand neemt van die islam. (Je moet dus bewijzen dat je 'onschuldig' bent!) Ik weet niet, Rob of dat voor u genoeg kloppende feiten zijn, die uw "Gewoon even afwachten" een beetje heel erg naïef maken. Nogmaals, de stropop vat vlam, zeker, maar er zit met me toch een kern van waarheid in de hypocrisie dir Han bij de PVV veronderstelt.
itsme3
itsme3
27 mei 2024 - 10:13
Tja, was het NRC nu maar niet een hetze van verdachtmakingen begonnen tegen Plasterk.
14 Reacties
Volrin
Volrin27 mei 2024 - 10:31
In tegenstelling tot uw hetze vol verdachtmakingen richting het NRC, bedoelt u?
Karingin
Karingin27 mei 2024 - 11:06
Ja stel je voor dat ze journalistiek bedrijven
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 11:14
Hetze? De NRC is een voorbeeld van goede onderzoeksjournalsitiek. Zie ook hun mest-fraude dossier.
Backtobasics
Backtobasics27 mei 2024 - 11:17
De woorden "hetze" en "verdachtmakingen" zeggen al genoeg.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 11:26
Was Plasterk maar integer. Dat zou ook zomaar een insteek kunnen zijn immer Maar mss een en beetje ver van je bed.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 mei 2024 - 11:30
Tja, had die kakelende kip van de VVD de PVV nu maar niet salonfähig gemaakt, had Van der Plas haar schaapachtige geblaat maar beperkt tot haar stamkroeg te Deventer en had Omtzigt zich maar gehouden aan zijn principes.
itsme3
itsme327 mei 2024 - 11:56
@Karingin "Ja stel je voor dat ze journalistiek bedrijven" D66 krant NRC was hier even op de Telegraaf tour. Wat de NRC hier deed was zoveel mogelijk rook creëren rondom Plasterk zo dat hij niets anders kon dan zich terug trekken. Zelfs de universiteit vond dat er hier niets laakbaars aan de hand was totdat linkse activisten de universiteit dwongen om hun verklaring te veranderen en een onderzoek te doen. Gevolg, zelfs in het waarschijnlijke geval dat er niets aan de hand is, betekent dit dat Plasterk is uitgeschakeld. Missie geslaagd.
Zandb
Zandb27 mei 2024 - 12:24
itsme U bedoelt dat u Plasterk een betere kandidaat zou vinden dan deze gereformeerde rakker, die als hij de kans krijgt de normen van zijn god aan iedereen oplegt. En was dat niet waar de PVV, als het dan om de islam gaat, zo benauwd voor is?
EricDonkaew
EricDonkaew27 mei 2024 - 15:27
Dat zei ik vanaf het begin al. Plasterk werd weggehoond door het 'wij zijn overal tegen'-publiek. Maar ik vond (en vind) die Plasterk nog niet zo'n slecht idee. Echt integer is niemand, zelfs moeder Theresa was dat niet. Stop dan liever met zoeken.
itsme3
itsme327 mei 2024 - 17:33
@zandb "U bedoelt dat u Plasterk een betere kandidaat zou vinden dan deze gereformeerde rakker, die als hij de kans krijgt de normen van zijn god aan iedereen oplegt. En was dat niet waar de PVV, als het dan om de islam gaat, zo benauwd voor is" Mijn slogan is "geloof maakt meer kapot dan je lief is", elk geloof, maar ik zal gelovigen altijd beoordelen op hun eigen daden. Dat betekent dus dat je geloof niet kunt gebruiken om je daden te legitimeren, maar dat je ook niet veroordeeld kunt worden omdat het instituut geloof iets zegt. Of dat de "gereformeerde rakker" een goede kandidaat is zou ik niet weten. Ik kende de hele man niet. Of dat Plasterk een goede kandidaat is zou ik ook niet weten, dat zou de praktijk uit moeten wijzen. Hi is in ieder geval een betere kandidaat dan Timmermans. En waar wilders benauwd voor is dat moet u aan hem vragen, maar voor de functie van premier denk ik dat er betere kandidaten zijn dan hij.
Karingin
Karingin27 mei 2024 - 17:46
Naar nu blijkt zou dat patent wel eens ongeldig verklaard kunnen worden omdat Zeiksterk alleen zijn eigen naam vermeld heeft - dat is fraude en kan hem enorm in de problemen brengen. Jammer alleen dat die miljoenen niet terugvloeien naar de Nederlandse samenleving
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 18:08
Anjezë Gonxha Bojaxhiu aka Moeder Teresa was een oplichter.
Mohawk2
Mohawk227 mei 2024 - 21:16
@redactie, Ik raakte bij Itsme per ongeluk de rapporterenknop aan op m'n foon. Dat was niet mijn bedoeling.
Morbidangel
Morbidangel28 mei 2024 - 11:15
@EricDonkaew "Dat zei ik vanaf het begin al. Plasterk werd weggehoond door het 'wij zijn overal tegen'-publiek" Overal tegen? Tegen de PVV en racisme zijn 'overal tegen' zijn noemen is behoorlijk triest, dom en gevaarlijk.
android1984
android1984
27 mei 2024 - 10:08
andere populaire citaten: "Daarom is er een diepe verbondenheid met het volk Israël, waaruit de Christus is voortgekomen" "de Joden zijn de “beminden om der vaderen wil”, die door de HEERE hun land toebedeeld kregen, zoals beschreven is in het Oude Testament. "
Morbidangel
Morbidangel
27 mei 2024 - 10:05
Het enige voordeel van een SGP MP is dat we één dag in de week niets van hem zullen horen. Wilders is een racist, een SGP'er is een racist en een fundamentalist.
1 Reactie
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 18:59
Dat geeft inderdaad een nieuwe dimensie aan zondagsrust.
inktvis75
inktvis75
27 mei 2024 - 10:02
De geschiedenis herhaald zich. Velen uit de achterban van de SGP in de tweede wereldoorlog, werkten mee met de facisten en nazis. Denk ook maar eens aan de hele geschiedenis rond Ds. Kerstens. En laten we eerlijk zijn, het was met de boeren in die tijd niet veel beter gesteld.
15 Reacties
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 10:41
Boeren hebben juist veel onderduikers geholpen.
Jax Teller
Jax Teller27 mei 2024 - 11:15
Dit klopt alleen niet. Het verzet bestond voor een overgroot deel uit communisten en orthodoxe protestanten. En hup, alle boeren ook maar even als NSB-ers weggezet. "Herhaald" in je zin moet trouwens met een 't', maar dat terzijde.
Pagadder
Pagadder27 mei 2024 - 11:22
En laten we eerlijk zijn, het was met de boeren in die tijd niet veel beter gesteld. Idd nu nog steeds aan de onderkant van de samenleving. Het resultaat van een oligopsonie.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 mei 2024 - 11:43
Eens, tót u uw laatste zin plempte. Op het platteland was het verzet tegen de Duitsers aanzienlijk. Lees bijvoorbeeld het verhaal over dominee Overduin uit Enschede maar eens, het verhaal van het dorp Nieuwlande en de verhalen over het verzet hier in Friesland. Dat neemt niet weg dat er ook op het platteland verraad en collaboratie was, maar de verhalen over boeren die gigantisch profiteerden van de hongerende stedelingen zijn mij iets te simpel. In de omgeving Ommen gaven de boeren wat ze konden missen en soms méér dan dat. De achterban van Kerstens verschilde nogal van de achterban van Schilder, daar kwam dan ook een kerksplitsing uit voort. Dochter Aleid Schilder schreef daar ooit een boek over.
EenMening6
EenMening627 mei 2024 - 11:57
"Boeren hebben juist veel onderduikers geholpen." Dat klopt. De meeste van de 300.000 a 350.000 onderduikers zaten op het platteland en vaak op boerderijen. Dat is ook logisch, op het platteland was het veel eenvoudiger om mensen te verbergen dan in de stad. Boerderijen lagen bovendien vaak achteraf en het viel minder op als er wat meer mensen rondliepen. Het gereformeerde (!) Aalten in de Achterhoek had het hoogste aantal onderduikers per inwoner. Na de oorlog hebben de communisten zich een glansrol toege-eigend, terwijl de bescheiden Gereformeerden weer over gingen tot de orde van de dag.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 12:58
Toevoeging: Boeren raakten zonen kwijt aan de Arbeitseinsatz en konden dus veel extra handen gebruiken. Ook moesten onderduikers in de stad voorzien worden van valse persoonsbewijzen, anders kreeg men geen voedselbonnen en kon er dus niets worden gekocht.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 mei 2024 - 13:13
EenMening6 "Na de oorlog hebben de communisten zich een glansrol toege-eigend, terwijl de bescheiden Gereformeerden weer over gingen tot de orde van de dag" Na de oorlog zaten de communisten direct in het verdomhoekje en zat de rest van Nederland tijdens de oorlog in het verzet.
PGS
PGS27 mei 2024 - 16:59
Knap dat je vergeet dat het juist de boeren waren die heel veel onderduikers hielpen en tijdens de hongerwinter mensen hielpen te overleven.
inktvis75
inktvis7527 mei 2024 - 17:55
@Adrienne van Diepen: natuurlijk waren er ook goede boeren, en er waren vast ook wel een paar zwaar gereformeerden die aan de goede kant stonden. Maar er is ook veel weggepoetst. Vandaar dat Ommen wellicht niet je allersterkste voorbeeld is: Er komt steeds meer naar buiten over Kamp Erica, en het beeld wat je daarbij van de boeren krijgt is bepaald niet best. Na de oorlog werd er gezwegen, want ze waren te belangrijk voor de voedselvoorziening. Daarmee zeg ik niet dat alle boeren rond Ommen zo waren, maar teveel wel. Wat betreft *orthodoxe* protestanten: Het is heel complex, zie oa het boek van Jan Bank hierover, maar er is erg veel verzwegen en goedgepraat. En btw tot op de dag vandaag is dit het geval met Ds. Kersten.
inktvis75
inktvis7527 mei 2024 - 18:02
@EenMening6: Ja er zijn heel veel boeren die het goede gedaan hebben in de tweede wereldoorlog, geen twijfel over mogelijk. Met name ook in de Achterhoek. Maar het was op heel veel plaatsen niet zo mooi. En dat begon al voor de oorlog, toen de organisatie Landbouw en Maatschappij openlijk koos voor het nationaal socialisme. Nog wat later was het in Rolde bij bijeenkomsten van boeren een en al "Blut und Boden".
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 mei 2024 - 20:34
@inktvis, Het was dan ook Schilder die zich afscheidde om exact hetgeen wat de SGP in hun partijprogramma heeft staan. Daar staat niets meer of minder dan dat men zich maar te voegen had naar de Duitse overheid omdat die overheid per definitie door God boven het volk gesteld was. Schilder dacht daar nèt even anders over. Overigens heb ik niet zoveel met mensen die zelf zo weinig in huis hebben dat ze hun geweten uit moeten besteden aan een God en hun notie van goed en kwaad moeten ontlenen aan de Bijbel, de Koran of om het even welk boek dat ontleend is aan het gemompel van mannen die, als je ze nu op de markt tegen zou komen, gezien zouden worden als "verward".
EenMening6
EenMening627 mei 2024 - 20:55
@inktvis75 Wat Ds. Kersten betreft, die was inderdaad veel te meegaand met de Duitse bezetter. Het proefschrift van Dr. Fieret over de eerste 30 jaar van de SGP, is hier duidelijk over. Ds. Kersten mocht na 1945 dan ook niet meer in de Kamer terugkeren. Maar binnen de Gereformeerde Gemeenten was er ook Ds. Kok uit Veenendaal, die in het verzet zat. https://www.rd.nl/artikel/795006-ds-r-kok-verstopte-japie-in-de-oorlog-onder-de-preekstoel
EenMening6
EenMening627 mei 2024 - 20:59
@Adrienne De communisten hadden een dubbele agenda. Ze wilden na de oorlog een communistische dictatuur naar Stalinistische snit invoeren. Het was dan ook zeer terecht dat ze (door de BVD) goed in de gaten gehouden werden.
Olav Meijer
Olav Meijer28 mei 2024 - 1:01
@ EenMening: [Na de oorlog hebben de communisten zich een glansrol toege-eigend,.....] Onzin. Alom wordt erkend dat ook de communisten een voorname rol hebben gespeeld in het verzet.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen28 mei 2024 - 13:15
EenMening6, Dat ze door de BVD in de gaten werden gehouden laat hun rol in het verzet onverkort. Dat de communisten er mogelijk een dubbele agenda op nahielden laat die rol eveneens onverkort. Daarin onderscheidden ze zich dan overigens niet van de NSBers vóór en Bernhard en Wilhelmina zowel tijdens als ná de oorlog, die beiden i.t.t. de communisten in het verzet geen enkele jood het leven hebben gered. En zal ik u eens iets vertellen? Die joden hadden schijt aan die zogenaamde dubbele agenda. Het communistische verzet had i.t.t. Bernhard en Wilhelmina geen schijn van kans om zich na de oorlog een glansrol toe te eigenen en hebben de credits waar ze voor hun rol in het verzet recht op hadden bij lange na niet gekregen. Logisch ook, want na de oorlog zat heel Nederland in het verzet, het was dus dringen.
JoostdeF
JoostdeF
27 mei 2024 - 9:49
Natuurlijk komt wilders bij zijn kruistocht uit bij de fundamentele christenen. In zijn obsessie om zijn witte potvis te doden is de blonde walvisvaarder bereidt om het hele land naar de bodem van de zee te jagen.
Joop  den Uil
Joop den Uil
27 mei 2024 - 9:44
Wilders blijft net zo lang dreigen en schaken met fake kandidaten dat men opgelucht is als hijzelf dan maar in alle goedertierendheid toch de stoel van MP inneemt, in slands belang uiteraard
1 Reactie
guy yacobi
guy yacobi27 mei 2024 - 11:45
heeft ie moskou geleerd, toen ie daar op bezoek was jaren terug kreeg hij koffers vol geld uit amerika van een joodse organisatie en die bibi doc (als in papa doc en baby doc haiti) draait net zo als die vladolf putler zelfde wijze zoals die twee oorlogsmisdaden plegen en het al ruim 20 jaar op een kleiner volk hebben gemunt maar goed, een zijspoor hier
Anna R. Chist
Anna R. Chist
27 mei 2024 - 9:44
Wilders wil zijn sharia invoeren. Dus zo'n pief past precies bij dat idee. Het zal mij benieuwen wie de premier uiteindelijk gaat worden. Het lachertje van Nederland in ieder geval.
Joop  den Uil
Joop den Uil
27 mei 2024 - 9:44
Wilders blijft net zo lang dreigen en schaken met fake kandidaten dat men opgelucht is als hijzelf dan maar in alle goedertierendheid toch de stoel van MP inneemt, in slands belang uiteraard
Wieberta
Wieberta
27 mei 2024 - 9:42
A Handmaid’s Tale….
Greendutch
Greendutch
27 mei 2024 - 9:42
"De overheid is van God geroepen het kwaad te straffen opdat het geschonden recht wordt hersteld. Dit geschonden recht vereist rechtvaardige, maar ook rechtmatige straffen; daartoe behoort de doodstraf.” Mijn grootste bezwaar tegen dit soort lieden, die denken dat “god?” iets besloten heeft [kon god 2 eeuwen geleden schrijven of typen?] is, dat men verhaaltjes rondstrooit, aanpraat, anderen overtuigt i.p.v. zelf na laat denken en dan vervolgens zichzelf boven het allerhoogste plaatst door dat goddelijke wezen te vermoorden?!? onbegrijpelijk! onwenselijk! onmenselijk! Mijn levenservaring leert dat meeste mannen die dit soort regels opstellen bang zijn voor hun eigen homoseksuele gevoelens; de beste afleidingsmanoeuvre is wijzen naar een ander. Sluw!
15 Reacties
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 10:00
Pak er ook eens artikel 7 en artikel 10 bij. En mocht je dat niet afdoende laten schrikken, vervang het woord 'vrouw' dan eens voor het woord Jood, of moslim. Dan schrik je alsnog. Dit antidemocratische clubje kan al decennia als niet te onderschatten factor opereren met een volslagen onterecht imago van fatsoen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:08
??? De schrijfkunst is duizenden jaren oud.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:12
Dat deze mannen eigenlijk zelf stiekum "homo" zijn is onzin.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:13
Pak het beginselprogramma erbij en je weet genoeg. Het kan in zijn geheel in de ijskast.
Juppé🎗
Juppé🎗27 mei 2024 - 10:32
« Het kan in zijn geheel in de ijskast. « ……hoe groot is die ijskast, misschien is de maat nu vol….
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 10:36
Die homotheorie heb ik eerlijk gezegd ook altijd nogal kort door de bocht gevonden. Bang voor driften in het algemeen, bang voor verlies van aangeboren macht, dat zie ik wel. Maar waarom specifiek die angst voor homoseksuele gevoelens als rode draad?
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:53
Mirzas Het is binnen de klinische psychologie/psychiatrie wel eens als verklaring geopperd voor homofobie/-haat. In een omgeving waar homoseksualiteit streng verboden is zal ook de angst voor alles wat ermee in verband kan worden gebracht heersen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 11:19
De SGP wil dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking, te weten de vrouwen, zich niet bemoeit met de politiek. Hoe de maatschappij moet worden ingericht is hun zaak niet.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 11:28
Ja dat weet ik Daniëlle, maar in het geval van SGP is repressie een onderdeel van de wortels en niet beperkt tot homoseksuele gevoelens.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 12:06
Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. De man moet voor zijn harde werken beloond worden. Daarvoor kreeg hij van god de vrouw, die hem moest dienen. Hij kreeg een recht op wat zijn vrouw baarde. En dat betekent, dat men ervoor zorgt dat de vrouw seks niet zelf ontdekt, dat zij jou zou kunnen bedriegen. De man, die de wereld in moet om te handeldrijven of moet gaan veroveren of verdedigen enz. Die mannen moeten zekerheden krijgen. Homoseksualiteit bedreigt die samenleving. Er kan door hen immers niet worden gebaard? Zo zouden mannen wel eens kunnen kiezen om voor een ongehuwd ongebonden leven te kiezen…. Wie zorgt voor wie? Kinderen zorgen voor hun ouders, toch? Politieke partijen, die voor oplopende kinderbijslag zorgen en vrouwen nog steeds lagere salarissen laten verdienen hebben altijd meegeregeerd. En dat nekt ook ons onderwijs. Privileges voor de school op religieuze grondslag…..
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 12:11
Daniëlle, Inderdaad! Kleitabletten van Mesopotamië. En daar werden de teksten gevonden, waar de propaganda voor het joodse volk en hun god op is gebaseerd. De kleitabletten waren vooral in dienst van de handel. Het ging ook toen vooral om economische motieven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 12:34
Mirzas correct.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 13:01
Het is ook vreemd, dat vrouwelijke homoseksualiteit met rust werd gelaten. Denk aan de dames Wolf en Deken, Samenwonend boekenschrijvend stel.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 15:33
Het is verre van zeker dat Wolff en Deken een lesbisch stel waren. Wolff liep in haar jonge jaren weg met een man en trouwde later een dominee. Pas na diens dood ging zij samenwonen met Deken.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 16:19
Dank Daniëlle, In ieder geval woonden ze samen. Ik kende meer ongetrouwde juffrouwen, die samenleefden. Er werd wel gefluisterd, maar niet veroordeeld.
Deugkeizer
Deugkeizer
27 mei 2024 - 9:30
Ach ik zeg altijd geruststellend tegen mezelf het grootste voordeel van vrijheid is dat je overal kan komen.
WillemdeGroot
WillemdeGroot
27 mei 2024 - 9:29
t Is afwachten, natuurlijk, maar deze persoon met zijn politiek-religieuze achtergrond zou perfect passen binnen de oerconservatieve maatschappelijke lijnen waarbinnen PVV, NSC en BBB zich zichtbaar bevinden. Wanneer breekt de hel, mocht dit zo zijn, eens los binnen de VVD, waarvan sommigen nog altijd menen dat deze liberaal is?
a.doorgeest
a.doorgeest
27 mei 2024 - 9:27
Goed en mooi dat Van der Horst hier een gedeelte van de Bijbelse bronnen en inslag van de SGP volop in de openbaarheid brengt. Waarschuwende Openbaringen van Van der Horst, vers 1 zullen we maar zeggen. Wat ik persoonlijk wèl mis in diens betoog is de uiterst stuitende visie op man-vrouw verhoudingen van de SGP en haar wens de helft van de wereldbevolking van politieke processen/participatie uit te sluiten. De SGP is een uiterst en onuitstaanbaar discriminerende organisatie, die feitelijk verboden zou moeten worden. Een zwaar sektarisch nest van de allerergste soort. Tot slot één taalkundige kwestie: Van der Horst omschrijft de PVV thans als een extreemrechtse partij. Het woord 'Beweging' zou ik beter vinden. De PVV is qua organisatie en ledenstructuur in NIETS een partij, maar wel een waardige of onwaardige opvolger van de NSB. Dat mag je best benoemen, vind ik.
10 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:04
[Wat ik persoonlijk wèl mis in diens betoog is de uiterst stuitende visie op man-vrouw verhoudingen .. ] Nou ik ook. Typisch dat vdH daar niet op aanslaat.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 10:38
Geheel conform vd H volgens mij. Als het om (vrouwelijke) preutsheid gaat zal er wel een levendiger geluid uitkomen.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 10:53
“Zij is van God geroepen tot bescherming van de mens in persoon en bezittingen en van de Goddelijke ordening van huwelijk en gezin.” Dit staat wel degelijk in het stuk van Han vd Horst. En dat houdt gewoon in, dat god de man de baas heeft gemaakt. En je gezin beschermen? Dat doe je door elke omgang met de niet-gelovige te voorkomen. Ik werd genadeloos gepest in mijn geboortedorp. In meerderheid gereformeerd.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 11:03
[Geheel conform vd H ..] Ook mijn indruk.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 12:17
Danielle, Mijn discussies met katholieke mensen leerde mij, dat ze niet echt inhoudelijk zijn onderwezen in de bijbel. De taal in de kerk was Latijn. Bij de gereformeerden werden de bijbelverhalen erin gestampt. Samen met hel en verdoemenis en de mens die met zonde beladen ter wereld kwam. Tja, de angst voor de hel en daar te belanden. En dan moet je elke zondaar mijden. Of verwijderen. Denk ook aan de tragedie van Rika, de gereformeerde moeder van Sonny Boy, zij raakte haar kinderen kwijt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 12:42
Maar naast vroomheid en volgzaamheid is preutsheid ook geen "deugd" waarvoor ik zelf veel waardering kan opbrengen.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 13:02
@Danielle, Ook mee eens, alleen is preutsheid vaak ook geboren uit een gevoel van noodzaak. Maar dat is weer een geheel andere discussie.
Gerygrr
Gerygrr27 mei 2024 - 13:08
Danielle, Ik denk dat het de misvatting is van de man die dent, dat een grijs muisje volledig bedekt, niet aantrekkelijk is voor andere mannen. Preuts of bedekt is gelijk aan onderdanig bezit. Een vrouw, die seksualiteit uitstraalt is een bedreiging. Stel je voor, dat je biedprestaties tegenvallen! Het gaat ook ok het mannelijk ego.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 14:45
Overigens wordt het begrip preutsheid verbaal ook vaak ingezet om vrouwen ertoe te bewegen om eigen grenzen te verschuiven. Ik heb eigenlijk een bloedhekel aan het begrip preutsheid.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 15:47
Mirzas Correct. Het verwijt van "preutsheid" werd tijdens de seksuele revolutie naar verluidt nog wel eens gebruikt om het moeilijker te maken om nee te zeggen tegen ongewenste attenties.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
27 mei 2024 - 9:21
Ik zie ook liever niet iemand met een religieuze achtergrond als premier, maar geen enkele premier zal voor iedereen acceptabel zijn en over elke kandidaat kunnen meerdere stukken geschreven worden. Als de 4 partijen denken dat deze meneer de boel bij elkaar kan houden (want dat zal z'n taak zijn) dan moeten we het er maar mee doen.
2 Reacties
LaBou
LaBou 27 mei 2024 - 10:01
En toen ging het licht uit.
Anna R. Chist
Anna R. Chist27 mei 2024 - 10:09
Zijn taak is Wilders orders op te volgen.
Minoes&tuin
Minoes&tuin
27 mei 2024 - 9:14
Ze zijn niet voor niets zeer gecharmeerd van Geert Wilders. Eigenlijk wisten we dit toch al. Laat a.u.b. het geloof niet de politiek infiltreren zoals dat in Amerika ook al het geval is. Stoffer niet gehoord bij WNL geloof ik over de PVV? Stoffige en zeer gevaarlijke partij.
7 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:05
Stoffer wel eens horen praten. Huiveringwekkend.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 14:47
Een huwelijk tussen extreem rechts en christenfundamentalisten is echt een nachtmerrie.
Minoes&tuin
Minoes&tuin27 mei 2024 - 16:18
Danielle en Mirzas Ik maak me enorm veel zorgen. Ik herken Nederland, Nederlanders niet meer en voel me steeds meer vervreemd van deze samenleving.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 17:12
Dat ervaar ik ook Minoes. Ik heb net mijn neus bovenop de ontwikkelingen gezeten en vraag me nu desondanks af hoe het in vredesnaam zover heeft kunnen komen. En of ik hier nog wel wil wonen.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 18:14
Om diverse redenen niet tijdig vertrokken. Ik voelde me hier nooit erg thuis.
Olav Meijer
Olav Meijer28 mei 2024 - 0:48
De SGP had al lang met Stoffer en blik opgeruimd moeten zijn.
DanielleDefoe
DanielleDefoe28 mei 2024 - 16:46
Olav Meijer Daar ben ik het volledig mee eens.
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai
27 mei 2024 - 9:10
Haha prima keuze, dat wordt lang zoeken voor het NRC. Je kan niet zeggen dat deze regering niets doet aan christelijke waarden. Maar zie het zo een twee drie niet gebeuren..
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 12:43
Beginselprogramma van de SGP is gemakkelijk te vinden.
Baloemparoempaloempa
Baloemparoempaloempa
27 mei 2024 - 9:05
Dit betekent dat hij andere seksuele relaties dan tussen man en vrouw binnen het huwelijk afwijst. Hij beschouwt iedereen die te maken heeft met lhbtq+ als zondig, in ieder geval als zij daar iets seksueels mee doen. Hahaha. Dus niet zo'n woke premier zou dat zijn. SGP is inderdaad een soort van christelijke versie van islamic state. Het zou wel bij het intens achterlijke Nederland passen, om zo'n premier te hebben
Mathijsco
Mathijsco
27 mei 2024 - 8:53
Hij drijft de spot met alles wat in Nederland lijkt op een scheiding van kerk en staat. Hij wil de handelingsvrijheid van de overheid laten beperken door wat fundamentalisten denken dat de bijbel voorschrijft." Als Dijkgraaf Premier wordt, zal hij zijn eigen politieke opvattingen deels in de ijskast zetten. Dat is namelijk normaal. Rutte opereerde 13 jaar lang buiten zijn takenpakket. Een soort totalitarisme binnen een democratie. Het is wellicht even wennen, maar dat is niet normaal, en dat kan ook nooit normaal worden. Nederland moet afkicken van 13 jaar psychopatische terreur.
1 Reactie
Anna R. Chist
Anna R. Chist27 mei 2024 - 10:36
Nederland moet gewoon democratie invoeren. Daarbij is ook een vrije en onafhankelijke pers noodzakelijk. Er dient dan ook een strikte scheiding te komen tussen staat en bedrijfsleven. Deze laatste mogen zowel de pers als de politiek op geen enkele manier beïnvloeden. Mensen kunnen namelijk geen verstandig besluit maken op basis van leugens en propaganda.
PVDB2
PVDB2
27 mei 2024 - 8:50
Als een club als de SGP de bijbel en tien geboden boven de grondwet plaatst, dan nag je zeggen dat we probleem hebben met de democratie. Terug naar de jaren 50. Wat de PVV-stemmer zal toejuichen. Anti grondwettelijk en een niet gekozen premier. Iets waar extreemrechts het vaak over heeft bij politiek organen. LBTH- community weer de kast in. Met alle gevolgen van dien voor de personen in kwestie. In therapie als je kinderen zich niet christelijk genoeg gedragen. Misschien moeten we ook de punten uit het hoofdstuk Leviticus overnemen. Geen activiteiten op de rustdag. Want anders de doodstraf. Geen eten of aanraken van varkensvlees want onrein. Je dochter voor 30 gram zilver verkopen. Je gaat naar de kapper: doodstraf als je te veel laat knippen. Herenliefde: Doodstraf. Godlastering hoort bestraft te worden met steniging. Start de groepsapp maar op.
Frits Jansen
Frits Jansen
27 mei 2024 - 8:47
Dijkgraaf is de vriend van VVD politica Tamara van Ark, en jij lijkt me wel een vrolijke man, iemand die tegen een stootje kan, en dat is in zijn beoogde rol wel nodig. De Sharia heeft overigens - net als de islam in het algemeen - een onnodig slechte naam. Er is wel voorgestelde om elementen uit de Sharia over te nemen voor "alternatieve geschillenbeslechting", zeg maar de "Rijdende Rechter" methode. Sharia strafrecht schijnt alleen heel erg streng te zijn. de ironie wil dat notoire islamhaters zoals Joost Eerdmans vaak tegelijk voor streng, Sharia-achtig strafrecht zijn. de Leidse arabist berger heeft wel eens een lans gebroken voor de Sharia, wat zijn collega Afshin Ellian aanleiding gaf hem voor gek te verklaren. In Elsevier nota bene. Wil de ware wetenschapper opstaan?
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 12:51
Het zal bij elementen moeten blijven. Met name het familierecht uit de gecodificeerde sharia(s) is niet compatibel met het onze.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 12:56
Dat weet Berger ook wel. Voor informatie over de strijd tegen huwelijksgevangenschap moet je bij Shirin Musa & FFF zijn.
MichielV2
MichielV2
27 mei 2024 - 8:44
Ik kan mij niet indenken dat de enige liberale partij in dit kabinet hiermee instemt....oh wacht deze liberale partij heet VVD, die doen alles voor macht.
DanielleDefoe
DanielleDefoe
27 mei 2024 - 8:38
Net terwijl je begin te denken dat het niet erger kon ..
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 8:39
begon
Mirzas
Mirzas
27 mei 2024 - 8:29
Oh my. Laat Wilders het in godsnaam zelf doen. Dit is nog veel erger.
8 Reacties
Juppé🎗
Juppé🎗27 mei 2024 - 8:42
Voorlopig is het nog hoe erger, hoe beter. Het gezonde verstand is nog bij velen niet doorgedrongen. Trouwens Han gefeliciteerd met het woord van het jaar 2024….polderayatollah…prachtig.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 10:59
Juppé🎗 Wellicht komt polderayatollah ook nog in vanDale terecht. Ik probeer me ook voor te stellen hoe Yeşilgöz met zo'n man zou gaan samenwerken.
omaoeverloos
omaoeverloos27 mei 2024 - 11:17
"Ik probeer me ook voor te stellen hoe Yeşilgöz met zo'n man zou gaan samenwerken. " Ze mag de koffie inschenken en na de vergadering de kopjes afwassen.
Mirzas
Mirzas27 mei 2024 - 13:15
Wel de deur zachtjes achter zich sluiten als de mannen voorzien van koffie en versgebakken appeltaart gaan vergaderen.
Juppé🎗
Juppé🎗27 mei 2024 - 13:55
« Ik probeer me ook voor te stellen hoe Yeşilgöz met zo'n man zou gaan samenwerken. « ……ik heb geen idee, ik vind haar van de 4 met afstand de modernste, maar dat zegt niet veel.
Minoes&tuin
Minoes&tuin27 mei 2024 - 16:29
Yeşilgöz? Die knijpt de katjes in het donker....en aanbidt intussen Manon.
DanielleDefoe
DanielleDefoe27 mei 2024 - 16:31
Juppé🎗 Wellicht heeft Y. nog niet in de gaten dat ze de koffie en de versnaperingen mag komen rondbrengen zoals Oma en Mirzas suggereren.
Juppé🎗
Juppé🎗27 mei 2024 - 18:58
« Wellicht heeft Y. nog niet in de gaten dat ze de koffie en de versnaperingen mag komen rondbrengen zoals Oma en Mirzas suggereren.« ….zou kunnen Danielle, maar ze heeft in tegenstelling tot de andere 3 wel een brede partij achter zich die meedenkt. Maak me net als U erg ongerust over de politieke situatie in NL. En die in Frankrijk ook.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor