Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Laat je niet voor de gek houden, zo kun je veel goedkoper boodschappen doen

  •  
03-02-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
99823 keer bekeken
  •  
ANP-487047214

Nu de prijzen van onze dagelijkse boodschappen in Nederland de pan uitrijzen met de zekerheid dat de boodschappen dit jaar nog duurder zullen worden, hebben steeds grotere groepen consumenten moeite om die boodschappen nog te kunnen betalen.

Supermarkten zijn kampioenen in het manipuleren van hun klanten om hun portemonnee te trekken voor hun dagelijkse boodschappen. Eenmaal binnen ontkomt de klant niet aan verleidelijke aanbiedingen, unieke verkoopacties en vooral het slim inspelen op de behoefte van iedere klant op gemak bij het gereedmaken en koken van zijn voedsel.

Daar gebruiken supermarkten slimme marketingtrucs voor. Dure producten moeten goed zichtbaar en gemakkelijk te pakken zijn. De goedkopere varianten en budgetmerken liggen of bovenin het schap, of helemaal onderin. Voor die producten moet de consument echt moeite doen om ze te vinden en te pakken.

Producenten van dure A-merken proberen door kostbare reclame en promotie-uitingen de consument te overtuigen dat er niets boven de kwaliteit gaat van hun A-merk. Waarbij ze bewust verhullen dat in diezelfde supermarkt vaak huismerken worden verkocht, als goedkopere private labels, die door diezelfde producenten worden gemaakt. Met dezelfde of nagenoeg dezelfde samenstelling en kwaliteit als het A-merk. Maar dan met een andere verpakking en zonder franje.

Voor de consument kan het kopen van het aanzienlijk goedkopere huismerk veel schelen in de portemonnee. Daarom spreken supermarkten en A-merk producenten af dat het publiek de herkomst van het huismerk niet gemakkelijk zal mogen herkennen. Want geen consument gaat voor dezelfde kwaliteit het dure A-merk kopen in plaats van het goedkopere huismerk.

Toch is de herkomst van een huismerkproduct voor een consument via de productiecode te achterhalen. Welke code op ieder product staat vermeld. Dichtbij de houdbaarheidsdatum. De productiecode geeft informatie in welke productielocatie het product is gemaakt. Het A-merk en het huismerk hoeven dus alleen maar vergeleken te worden met de productiecodes op beide producten. Komen die overeen dan komen ze uit dezelfde fabriek.

Hoogste tijd dat consumenten zich weerbaarder opstellen tegenover alle slimme marketingtrucs van producenten  en supermarkten om vooral dure A merken te blijven kopen. In de veronderstelling dat die duurder zijn vanwege de topkwaliteit welke niet door goedkopere huismerken en private labels geëvenaard kunnen worden.

Een foutieve redenering als uit veel productiecodes blijkt dat die producten uit dezelfde fabriek komen.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief van de Joop redactie die binnenkort van start gaat. Wekelijks ontvang je de beste artikelen, opinies en aanraders in je inbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor