Een Haarlemse school ziet zich genoodzaakt een complete groep 7 op te heffen. Ondanks verwoede pogingen een leraar te vinden, is dat niet gelukt. Dat meldt de Volkskrant. De leerlingen worden nu over andere vrije scholen in de omgeving verspreid.
Op de Rudolf Steinerschool wordt vrijdag afscheid genomen van de klas. Vanaf maandag zitten de kinderen elders op school. De boosdoener: het lerarentekort. De directie laat weten ‘in het hele land gezocht’ te hebben en met creatieve constructies geprobeerd te hebben gepoogd duo-leraren uit verschillende delen van het land te combineren. Niets lukte.
Het opheffen van de klas is de zoveelste noodgreep die een basisschool moet maken. Het afgelopen jaar stapten meerdere scholen in Noord-Holland, Limburg, Friesland en Groningen over op een vierdaagse schoolweek. Ook gebeurt het vaak dat directeuren, onderwijsassistenten of zelfs ouders voor de klas worden gezet. De groep 7 van de Rudolf Steinerschool heeft het afgelopen jaar dertien verschillende gezichten voor de klas gehad. Twee weken geleden werd op de Joppenszschool in Leiden een groep 8 opgeven. Ook daar lukte het de school door het lerarentekort niet een docent te vinden.
Het is natuurlijk sneu voor de kinderen, maar kijken we objectief naar het type onderwijs dat er op Vrije Scholen wordt gegeven en de racistische ideologie van het antroposofisme van Rudolf Steiner (ze hebben een vak Rassenkunde!), dan is dit best een goed begin. In dat licht bezien is het natuurlijk jammer dat die kinderen onderdak bij andere Vrije Scholen hebben gevonden in plaats van binnen het normale onderwijs.
Erg raar dat hier wordt verwezen naar het lerarentekort terwijl hier toch duidelijk wordt genoemd dat dit de Rudolf Steinerschool betreft. Dat had de schrijver van het artikel zich ook moeten realiseren denk ik. Natuurlijk zijn er te weinig docenten. Maar dat deze antroposofische school geen docent kan vinden die past in hun religie is niet heel bijzonder. Het lijkt mij voor deze kinderen best goed om een paar jaartjes gewoon onderwijs te krijgen. En ik hoop dat de nieuwe school de opgelopen leerachterstanden een beetje kan inlopen. Dat is toch bij een heel groot deel van kinderen die deze vorm van onderwijs krijgen namelijk het probleem.
Dat Steiner niet deugde impliceert niet dat zijn onderwijsconcept dat ook niet doet, maar Vrije scholen stonden onder onderwijskundigen inderdaad bekend om de onderwijsachterstand bij de leerlingen. De scholen verwijzen dan steevast naar hun brede onderwijsdoelstelling die niet primair gericht is op cognitieve vaardigheden. Steenbergen schreef er een proefschrift over maar dat is inmiddels al vele jaren geleden.
Vroeger behoorde je als onderwijzer tot de notabelen, zeker in een dorp. Tegenwoordig wordt je gezien als een veredelde kinderoppas.
Het salaris is nog niet eens zo heel laag, maar mensen die het nog kunnen, gaan toch vaak iets anders doen. De overheid de schuld geven is gemakkelijk maar echt te eenvoudig
Ouders zouden wat meer respect moeten hebben voor dit vak.
Deze meneer Dekker was " slechts " staatssecretaris gedurende 1 periode en die zou in zijn eentje "hoofdverantwoordelijk zijn voor deze toestand " ?
U geeft hem wel echt veel eer , of het ontbreekt u aan enige kennis inzake deze materie.
@ Johann: Ik denk dat wij de afgelopen decennia meerdere staatssecretarissen en minster van Onderwijs gehad hebben. Waarom zou dan juist deze ene staatssecretaris verantwoordelijk ,moeten zijn voor de vermeende " toestand "?
Een beetje een ' een dimensionale benadering " van het probleem , voorzover een probleem is, nietwaar ?
@ Japie : ik geloof u op uw woord , maar u betrekt dit " probleem" uitsluitend op de heer Dekker , terwijl er toch ongetwijfeld in uw langdurige periode in het onderwijs meerdere staatsecretarissen en ministers heeft meegemaakt..
Dus waarom mag Dhr Dekker zich als enige in uw belangstelling verheugen in deze ?
@ HM vanderMeulen : Beste van der meulen : ik geloof niet dat ik ontken dat stas Dekker verantwoordelijkheid draagt voor hetgeen in zijn ambtsperiode allemaal gebeurd is.
Ik leg de vinger op de plek dat het wat bizonder is , dat ,daar waar er een reeks van staatssecretarissen en Ministers van Onderwijs in de afgelopen decennia, deze staatssecretaris nu opeens " HOOFDVERANTWOORDELIJK IS VOOR DEZE TOESTAND " volgens Japie ( en Johann ) .
Daar ook u dit verschil niet weet te begrijpen ,maakt dat ik me ook ernstig zorgen moet maken over de kwalitiet van het onderwijs wat u genoten heeft.
Maar daar zal ongetwijfeld ook staatssecretaris Dekker hoofdverantwoordelijk voor zijn , volgens u allen.
M - Dekker is niet alleen verantwoordelijkheid voor hetgeen in zijn ambtsperiode allemaal gebeurd is, maar -als vertegenwoordiger van de staat- ook voor hetgeen onder zijn voorgangers -als vertegenwoordigers van de staat- is gebeurd.
Stel dat iemand een overeenkomst (contract) is aangegaan met de overheid en de minister/staatssecretaris laat weten dat dat onder zijn voorganger was en dat hij zich daar dus niet aan gebonden voelt. Zou een mooie boel worden.
De zorgen zijn wederzijds, alleen
ben ik nog uit de tijd dat onwetendheid geen reden was voor arrogantie.
@ HM vanderMeulen : maar Dekker is nu geen staatssecretaris Onderwijs meer , dus uw verhaal gaat niet meer op.
Dan zou Minister Slob / Minister van Engelshoven nu verantwoordelijk moeten zijn , in uw gedachtengang
Ach, zo slecht doen we het niet:
Rankings based on maths and science, at age 15 . ( Onderzoek door OECD )
1. Singapore
2. Hong Kong
3. South Korea
4. Japan
4. Taiwan
6. Finland
7. Estonia
8. Switzerland
9. Netherlands
10. Canada
11. Poland
12. Vietnam
Maar zo'n antroposofische school is natuurlijk ook wel een echte uitdaging en of je daar kwaliteit mee wint....
En hoe waren ze dan gered? Het probleem is een steeds groter lerarentekort. Daar kunnen de fascistische vriendjes, wie zijn dat trouwens, van de FvD weinig aan doen.
M wil weten waarom hij het begrip ” voorloper van het nazisme ” zou moeten onderbouwen.
Dat is de normale gang van zaken als je een -twijfelachtige- bewering doet, maar uit zijn reactie blijkt dat M onvoldoende onderwijs heeft genoten om daarvan op de hoogte te zijn en/of dat te begrijpen.
@ Johann: Blijkbaar is mijn eerdere reaktie, waarop jij reageert , verwijderd. Uw opmerking aan mij staat derhalve een beetje " los ".
Mijn opmerking was dat een deel van de ideeen van Rudolf Steiner , mn zijn rassentheorieen , een " voorloper van het nazisme " zou zijn. En dat een deel van het gedachtengoed van FvD eveneens flirt met het gedachtengoed van Steiner en dat uit die hoek te verwachten zou zijn dat FvD juist de Vrije Scholen/ Rudolf Steiner zou ondersteunen.
Leek me goed om opnieuw even de context te schetsen waarop u reageerde.
Logischerwijs zou FvD juist gecharmeerd moeten zijn van de antroposofie. Scholen zijn niet te "redden" als er geen docenten zijn te krijgen. Overigens was het lang geleden niet ongebruikelijk om op dorpsscholen 1 docent te hebben voor twee klassen, maar de moderne manier van lesgeven is daar niet geschikt voor. De klassen waren in die tijd ook nog wel eens groter dan men nu wenselijk acht. De gemiddelde klas in het basisonderwijs in Nederland telt momenteel 23 leerlingen.
Een lerarentekort is problematisch, maar een school die gebaseerd is op de ideeën van een kwakzalver mag wat mij betreft zsm stoppen met bestaan. Wellicht is dat ook een onderdeel van het probleem, dat er geen docent te vinden was die op een antroposofische school wilde werken.
Jas,
Waren al de stichters van de klassieke 'Vernieuwingsscholen geen "kwakzalvers"?
Van het Dalton-onderwijs, van het Jenaplan en het Montessori-onderwijs.
.