Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Lidl doet plofkip op dieet

  •  
13-01-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
114 keer bekeken
  •  
plofkip
Supermarktketen Lidl kondigde begin september ambitieuze plannen aan met een meer diervriendelijk karakter voor wat betreft de verkoop van kippenvlees. De Duitsers beloofden bijvoorbeeld volledig over te zullen stappen op Beter Leven-vlees. In de Lidl-fillialen zouden geen snel vetgemeste plofkippen meer te koop worden aangeboden.
Van die ambitie is niets uitgekomen, stelt dierenrechtenorganisatie Wakker Dier nu. De kippen groeien weliswaar minder hard – 50 gram per dag tegenover 60 gram per dag eerder -, maar het betreft nog steeds de verkoop van het plofkipras.
De gebruikte Ross708 is een pure plofkip met alle bijkomende ongemakken: van kreupelheid, gewrichtspijn, voetzweren tot kortademigheid. De kippen van de Lidl hebben daar nu nog een probleem bij: honger. Want met het besluit van Lidl om de kippen minder hard te laten groeien, lijden de kippen nu ook nog eens honger.
Lidl zegt in een reactie verrast te zijn door de informatie van Wakker Dier, omdat de supermarktketen dacht zich aan alle afgesproken standaarden te houden. Wageningen Universiteit gaat in opdracht van Lidl onderzoek doen naar de Ross708. Tot dan is de afgeslankte plofkip gewoon nog te koop.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor