Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Nederlands-Marokkaans gezin ontvlucht Urk na gewelddadige intimidatie

  •  
29-12-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
9647 keer bekeken
  •  
urk

Een Nederlands-Marokkaans gezin is weggevlucht uit Urk na intimidaties. Onbekenden gooiden twee keer een steen door hun raam, twee keer ontplofte er zwaar vuurwerk in hun tuin. Ook werd er middenin de nacht bij hen aangebeld en op de ramen geroffeld, meldt De Stentor.

De vader en moeder, hun drie minderjarige kinderen en de 82-jarige oma zijn niet meer samen. Ze wonen op verschillende adressen in het land, zegt de advocaat. ,,De mevrouw van 82 slaapt op een bank. En ze heeft al veel lichamelijke mankementen. De kinderen krijgen les vanuit huis. Een soort corona 2.0.’’

“De vader hoorde dat er een prijs op het hoofd van zijn minderjarige zoon staat. Ze wilden hem een lesje leren”, verklaart de advocaat van het gezin tegen de krant. De zoon werd er in oktober kort van verdacht verschillende Israëlische vlaggen in de fik te hebben gestoken. Inmiddels is hij geen verdachte meer.

De advocaat wijst erop dat de zaak tegen de zoon direct is geseponeerd. “Waarom zou zo’n jonge jongen middenin de nacht op pad zijn? Volgens zijn ouders lag hij gewoon te slapen.” De politie heeft dat, tot ergernis van de advocaat, pas veel later bekendgemaakt. Ondertussen werd het gezin het doelwit van gewelddadige intimidatie.

De politie op Urk zegt “de impact die de gebeurtenissen op het gezin hebben” te “betreuren”. Ook de meeste fractieleiders noemen het “dieptreurig dat zoiets op Urk kan gebeuren”. De Urker PVV-fractieleider Hendrik Wakker reageerde niet op vragen van Omroep Flevoland over de zaak. 

Bij de verkiezingen van 22 november werd de PVV op Urk de tweede partij met 26 procent van de stemmen. PVV-leider Geert Wilders liet zijn aanhangers in 2014 “minder, minder” Marokkanen scanderen, en beloofde dat vervolgens te “gaan regelen”.

Meer over:

actueel, urk, racisme, gaza
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (21)

JoostJK
JoostJK
31 dec. 2023 - 13:46
Zoals ze in Israël zeggen als soldaten van het IDF weer eens zijn losgegaan: We gaan het onderzoeken.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
30 dec. 2023 - 22:55
Omroep Flevoland meldt: De fractievoorzitters vinden het triest dat het zo ver is gekomen. "Ik vind het dieptreurig dat zoiets op Urk kan gebeuren. Daar moeten wij ons voor schamen", zegt fractievoorzitter Hendrik Hakvoort van Gemeentebelangen. Ook Jacob de Borst van de SGP veroordeelt de incidenten: "Mensen mogen niet voor eigen rechter spelen. Nergens niet en dus ook op Urk niet." Daar sluit Meindert Bakker van de ChristenUnie zich bij aan. "We betreuren het voor eigen rechter spelen en de akelige gevolgen daarvan voor het gezin. Dit kan en mag niet."
2 Reacties
MG1968-2
MG1968-231 dec. 2023 - 16:12
Gewoon doorlopen beste mensen. Het is nou niet zo alsof de jeugd in naziuniformen door de straten loopt in Urk….
Zandb
Zandb1 jan. 2024 - 10:22
MG U vindt dat er niets aan de hand is? Of vinden andere mensen dat? En als het laatste het geval is, leidt u dat dan af uit wat hierboven geciteerd is?
GMatth52
GMatth52
30 dec. 2023 - 14:35
Beseffen de christenen op Urk dat Jezus met zijn ouders moest vluchten naar Egypte voor de kindermoord door Herodes in Bethlehem? Dat christelijke Urker straattuig speelt hier de rol van Herodes. Vergeet niet dat hun 'profeet' Wilders moslims wil deporteren, en zijn aanhang in de Haagse Bürgerbräukeller in 2014 "Minder! Minder!" heeft laten roepen, op zijn vraag: "Willen jullie minder of meer Marokkanen?" Hier blijft het niet bij.
6 Reacties
Zandb
Zandb31 dec. 2023 - 9:50
Natth Ik vind het jammer dat u er vanuit gaat dat "de christenen op Urk" achter deze aanslag zouden staan. Daar is mij echter niets over bekend. U wel?
Molly Veenstra
Molly Veenstra31 dec. 2023 - 11:47
@Zandb - Het is toch opmerkelijk dat de Satan zo gemakkelijk zijn gang kan gaan op het grotendeels streng geroformeerde Urk. De aanslagplegers zijn lafbekken. Dit soort lafbekken durven alleen te opereren als ze de zekerheid hebben zonder gevaar hun gang te kunnen gaan. Urk heeft een hechte gemeenschap. De kans dat er iets uitlekt of dat buren of passanten toevallig een van de aanslagplegers zou herkennen is niet te verwaarlozen. Als de gelovige bevolking van Urk ernstige bezwaren zou hebben tegen het systematisch treiteren van dit Marokkaanse gezin, was er niets gebeurt. GMatth heeft gelijk. De bijbel biedt voldoende aanknopingspunten om iets te doen tegen dit soort heidense terreurpraktijken. Er is werk aan de winkel voor de dominees van Urk.
Frans Akkermans3
Frans Akkermans331 dec. 2023 - 15:06
@Veenstra Natuurlijk was dat een laffe aanslag. Net als het verbranden van vlaggen maar dat verband legt u niet.
Molly Veenstra
Molly Veenstra31 dec. 2023 - 17:04
@Akkermans - Welk verband? Volgens de politie van Urk heeft dit gezin niets te maken met het verbranden van vlaggen.
MG1968-2
MG1968-231 dec. 2023 - 17:34
@frans Geen verdachte meer. Zie stuk hierboven. Dat jij alsnog dat verband legt maakt jou verwerpelijker als die jeugd die voorbeelden als jou achterna loopt en tracht te pleasen. Wat ook lukt.
Zandb
Zandb1 jan. 2024 - 10:23
Molly U zou zo maar gelijk kunnen hebben. Maar dat zou ook niet het geval kunnen zijn. Daar wilde ik het maar bij laten.
Nicolay2
Nicolay2
30 dec. 2023 - 12:47
Zandb 30 dec. 2023 - 12:50 “Natuurlijk is Urk geen doorsnee gemeenschap maar niets menselijks is hen en 'ons' vreemd.” Dit zijn enge christelijke gemeenschappen waar er in Nederland meer van zijn, en natuurlijk zal jij daar een andere mening over hebben en dat kan gelukkig nog “steeds”.
JohnVKR
JohnVKR
30 dec. 2023 - 10:58
De Telegraaf zal blij zijn met dit 'succes'.
Joop  den Uil
Joop den Uil
30 dec. 2023 - 10:53
Er bestaan diverse film/foto's van beveiligingscamera's dat de vlaggen van muren werden gerukt en in brand gestoken. Lijkt me niet moeilijk dan om de daders te identificeren en op te pakken.
4 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:29
Joop En wat voor onwil zou er kunnen bestaan, om de daders dan niet op te pakken?
Vuurrood
Vuurrood30 dec. 2023 - 11:56
Uil: Ook nog een mening over de daden van de lieden vermeld in het bericht?
JoepJos
JoepJos30 dec. 2023 - 13:40
@Zandb: wellicht had men op andere daders gehoopt?
MG1968-2
MG1968-230 dec. 2023 - 19:01
@joepjos Nou weet ik wel dat ook de politie van Urk de afgelopen jaren meermaals racistisch in het nieuws is gekomen, maar ik vind je suggestie wel heel vergaand. Denk je echt dat daar de politie autochtone Urkers niet oppakt als ze dader zijn? Hmm.. laat ook maar, helemaal ongelooflijk zou dat inderdaad niet zijn.
pahan
pahan
30 dec. 2023 - 10:36
Toch ook nog even inhoudelijk. Ik woonde vroeger in een nóg kleinere gemeenschap, waar dit soort volksgerichten aan de orde van de dag waren. De ramen van mijn nieuw betrokken huurwoning werden beklad en toen ik een dader vond bleek dat dat tegen de vorige, weggepeste, bewoner gericht was. Wat die verkeerd gedaan zou hebben is me nooit duidelijk geworden. De jongen thuis aanhouden voor het verbranden van Israëlische vlaggen was geen wonder van recherchewerk, en toonde al helemaal geen begrip voor de ellende die zo'n samenleving aan kan richten. Alles wat daarna kwam is daar het gevolg van.
6 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:41
pahan Ten eerste is er geen enkele aanwijzing dat hier sprake is van een volksgericht, of u moet meer weten dan wat er nu bekend is. Ten tweede is wat u overkomen is ook geen voorbeeld van een volksgericht. Van een volksgericht kan pas sprake zijn wanneer 'het volk' voor rechter speelt. Dat de politie onderzoekt wie de dader(s) zijn, dat houdt noodzakelijk in dat 'aanwijzingen' (meldingen) nagetrokken worden en dus dat mensen be/ondervraagd of bij een redelijke verdenking zelfs gearresteerd worden. Daar kan iedereen het zijne van vinden maar als er geen sprake is van een duidelijk aanwijsbare kwaadwil van de politie, dan valt de politie weinig te verwijten. Dat de politie bekend maakt dat iemand ten onrechte verdacht is geweest o.i.d., ik heb geen idee of dat vaak gebeurt en of daar noodzaak toe bestaat. Ik weet ook niet of een gemeenschap die u er voor wordt aanziet nogal gemakkelijk tot een volksgericht te bewegen is, daar erg gevoelig voor zal zijn. Dus vind zoiets aanvoeren in deze situatie zeker, een heel tegenstrijdig argument.
pahan
pahan30 dec. 2023 - 18:24
zandb, Je liet me googelen of ik het woord verkeerd gebruikte, maar nee. Dat de politie aanwijzingen opvolgt is hun werk. Maar rekening houden met de temperatuur in de gemeenschap ook. Lees de artikelen er maar op na, ze hebben verzuimd ook even mee te geven dat de jongen geen verdachte meer was.
Zandb
Zandb31 dec. 2023 - 10:06
pahan U lult want u hebt gegoocheld? Maar ik ben natuurlijk wel reuze benieuwd wat ú dan hebt gevonden. Want u gebruikt het woord "volksgericht" wel degelijk verkeerd. Het lijkt me zonneklaar, dat wat u beschrijft niet aan gangbare definities voldoet. Volksgericht: - Strafmaatregel voor vergrijpen tegen de moraal die door het volk wordt opgelegd - Lynchpartij - Schervengericht - Het eigenmachtig berechten van iemand of een groep van personen door het volk, door de plaatselijke bevolking; het nemen van strafmaatregelen tegen iemand of een groep van personen door een deel van een - meestal kleine - gemeenschap zonder daarbij gebruik te maken van de geëigende juridische procedures; eigenmachtige berechtiging door ... - Optreden door een kleine gemeenschap tegen leden die zich niet gedragen zoals het hoort. Verder 'vindt' u dat de politie verzuimd heeft om iets te melden. Dat is uw goed recht. Alleen heb ik daar de vraagtekens bij geplaatst die ik plaatste. U kunt herhalen dat u vindt dat ik dat ten onrechte doe. En dat is dan nog steeds uw goed recht. Mijn goede recht is, om te verwijzen naar wat ik daar al van gezegd heb.
pahan
pahan31 dec. 2023 - 10:33
zandb, Die definitie had ik ook gevonden, en is precies wat ik bedoelde te zeggen. De rest staat gewoon in de krant, geen idee waar de weerstand vandaan komt?
Zandb
Zandb1 jan. 2024 - 10:41
pahan Bijzonder dat u toegeeft de definitie te kennen maar dat u het verdomt om toe te lichten waarom u meent dat u die goed toepast. U heeft één dader gevonden terwijl u een 'volk' had moeten vinden. In Urk weten we niet eens wie de dader(s) zijn, laat staan dat we kunnen bewijzen namens welk 'volk' ze de beul zijn. En die weerstand? Ach, als u dat zo wilt noemen, dan probeer ik aan te tonen dat mensen naar mijn mening fouten maken als het om de be- of veroordeling van mensen gaat. U hebt echt de kans om uw kant van de zaak toe te lichten. Maar als u zich liever bedient van een drogreden als een 'op de persoon spelen' dan is dat uw keuze.
pahan
pahan4 jan. 2024 - 7:31
zandb, Het gaat niet om één persoon. Er is altijd iemand die dan de ruit in kinkelt of vuurwerk door de brievenbus gooit, maar daar achter staat een gemeenschap die dat steunt omdat er een oordeel is gegeven over vermeend gedrag. Actueel voorbeeld: De man die thuis overleed na mishandeld te zijn toen hij jongeren aansprak. De verdachte is vrijgelaten, en X is het daar niet mee eens. Dat voldoet toch aan de definitie van een volksgericht?
onyxcumulus
onyxcumulus
30 dec. 2023 - 9:59
Tja Urk?! Het komt wel vaker negatief in beeld. Het drugsgebruik is daar 2x boven het landelijk gemiddelde. De viskotters spelen een grote rol met smokkel aan de Deense kust. Joop had er al eens een opinie over van Jole.... https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/wie-redt-de-jeugd-van-urk Tja, Urk?!
1 Reactie
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:44
onyxcumulus Wat u noemt, dat zou dan te maken moeten hebben met deze kwestie. Anders is he gewoon een kwestie van een 'tegelijkertijd plaatsvinden' en niet van oorzaak en gevolg. Ik denk niet u dat kunt aantonen, dat de punten die u noemt hiermee van doen hebben. In de volksmond zou het heten dat u roddelt.
PVDB2
PVDB2
30 dec. 2023 - 9:20
Ach extreem rechts. Zo'n vredelievend clubje. Maar het zijn bezorgde burgers. Die niet tegen verandering kunnen. Of als "anderen" voor hun recht opkomen en zich uitspreken. Internationale instanties mogen zich nergens meer bemoeien als de kritiek op bepaalde "tradities" heeft aan het eind van het jaar. En dan is er altijd wel een zondebok te vinden onder deze anderen. Zoals ook men in Friesland niet kon verkroppen dat een Nederlandse boer Marianne Vaatstra vermoord had. Ga met de tijd mee, jongens. Deal with it. Get on with your lives. Er gaat veel veranderen. Technisch, maatschappelijk, demografisch, natuur en milieu, gezondheid/zorgkosten en benodigdheden. Daar zal je zelf of je kinderen mee te maken krijgen. Dat gaat Geert niet oplossen. Al krijgt hij 76 zetels. Nederland is er te klein voor. Heeft de EU nodig. Is afhankelijk van grondstoffen van buiten het land. En later steeds meer ook mensen. Hoe meer xenofobie, hoe minder de neiging mensen te leren kennen, of achtergronden van huidige gebeurtenissen te onderzoeken, hoe meer segregatie en polarisatie. Met hulp van de politie blijkt nu ook weer wel.
1 Reactie
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:47
PVBD Ik heb geen idee wie de dader/s is/zijn dus kan ik ook niet beoordelen in welke context we deze daad moeten plaatsen. U weet blijkbaar wel een idee wie de dader/s is/zijn en wie ze vertegenwoordigen dan wel in wiens/wier opdracht hij/zij/zij deze daad pleegden: Laat horen!
Nicolay2
Nicolay2
30 dec. 2023 - 9:13
Ik denk dat er Urkers zijn die geen andere mening durven hebben dan de meerderheid, want dan worden ze het zelfde behandeld als deze van afkomst Marokkaanse mensen en de journalisten 2 jaar geleden.
1 Reactie
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:50
Nicolay U denkt. laten we het daarbij maar laten. Natuurlijk is Urk geen doorsnee gemeenschap maar niets menselijks is hen en 'ons' vreemd. En als we het dan over meerderheden hebben, hoe weet u zo zeker dat de meerderheid in Urk achter deze daad staat?
JoostdeF
JoostdeF
30 dec. 2023 - 8:14
Met de overwinning van de PVV is de Nederlandse fascistische steenpuist opengebarsten. En de rechtse elite blijft nog steeds wegkijken. Als die PVV-ers boos zijn omdat 'links' niet naar ze luistert, is dat omdat je met fascisten niet kan praten.
2 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:51
Joost Ook u trekt veel te voorbarige conclusies. Echt, daar moet u veel meer feitelijk kloppende kennis voor hebben, om zoiets te vermoeden. Waarin zou u zich anders van die fascisten onderscheiden?
JoostdeF
JoostdeF30 dec. 2023 - 14:15
Hoeveel bewijs hebben we nog nodig voordat we mogen concluderen dat fascisme weer terug is? "Waarin zou u zich anders van die fascisten onderscheiden?" Zou het iets te maken kunnen hebben met opkomen voor de zwakkere en niet dreigen met geweld?
Albert309
Albert309
30 dec. 2023 - 8:00
Etnische zuivering
2 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 11:56
albert Doe niet zo onnozel. Als er sprake zou zijn van een etnische zuivering dan zou het hier om een etnische zuivering van zegge en schrijven één Marokkaans gezin kunnen gaan, die een of meerdere daders op hun geweten zouden hebben; een of meerdere daders van wie u niets weet, nota bene.
MG1968-2
MG1968-231 dec. 2023 - 12:06
@zandb Ik ga met je mee dat het geen genocide is maar wel ethnische zuivering. En de aantallen maakt niet zo veel uit als het het enige Marokkaanse gezin binnen Urk is en/of andere Marokkaanse gezinnen direct of indirect een zelfde behandeling overkomt/kwam. Of heb jij echt het idee dat dit hier geen component ‘houd Urk voor het eigen volk’ heeft?
watcher3
watcher3
30 dec. 2023 - 5:00
Allemaal de schuld van links.
JoostJK
JoostJK
29 dec. 2023 - 22:26
Je moet ook begrijpen waaróm. https://www.youtube.com/watch?v=7j9WgCsoazQ
Volrin
Volrin
29 dec. 2023 - 22:09
Vast mensen die op Wilders hebben gestemd vanwege bestaanszekerheid. /s
bv-user-77919
bv-user-77919
29 dec. 2023 - 21:28
Op Urk snákt het rechtsom gemende volk ernaar om nationaalpopulisme op gristelijk-gereformeerde wijze gestalte te geven. Als Leitmotiv voor collectieve eigenrichting stipuleert hun Bijbel in Romeinen 12:19 `Mij komt de wrake toe; alsmede de vergelding, zo gebiedt de Heere der Heirscharen.'
2 Reacties
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 12:00
Hannes Dat zou dus een goede reden kunnen zijn om dat soort mensen mensen (alsof het om intrinsieke kenmerken zou gaan!) een behandeling te geven die de joden nogal eens te beurt valt? Nederland is een 'raar' land: Zo gauw niet werkelijk bewezen is dat je een of andere wet overtreedt, moet je behandeld worden alsof je onschuldig bent.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen30 dec. 2023 - 13:46
Hannes Achterhout, "Als Leitmotiv voor collectieve eigenrichting stipuleert hun Bijbel in Romeinen 12:19 `Mij komt de wrake toe; alsmede de vergelding, zo gebiedt de Heere der Heirscharen.'" Misleidend dit Hannes, je laat (expres?) een stuk weg. Als je dat hele bijbelvers leest zie je dat het juist een oproep is om géén eigenrichting toe te passen maar dat over te laten aan God: "Wreekt uzelven niet, beminden, maar geeft den toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere."
MG1968-2
MG1968-2
29 dec. 2023 - 21:17
@jozias Dit dus. “ De Urker PVV-fractieleider Hendrik Wakker reageerde niet op vragen van Omroep Flevoland over de zaak. ” In relatie tot dat geweld gebruik. Maar houd vooral de oogkleppen op.
r v b
r v b
29 dec. 2023 - 21:10
Urk is geen eiland meer, het is IN Urk. De tijd van "op Urk" is voorbij.
1 Reactie
LaBou
LaBou 29 dec. 2023 - 21:35
Voor Urkers is het nog altijd "op Urk". En gezien hun mentaliteit klopt dat ook: het is nog altijd een (denkbeeldig) eiland.
Mathijsco
Mathijsco
29 dec. 2023 - 20:56
Typische trekjes van gesloten, religieuze gemeenschappen. 'Op Urk' geldt Israël en het Joodse volk vanuit Bijbelse overtuiging als uitverkoren volk en land. Dit soort 'volksgericht' is onacceptabel, en tegelijkertijd al zo oud als de weg naar Rome: je ziet het ook in bepaalde randstedelijke wijken, waar homostellen door de Islamitische tenschap worden weggepest. De incidenten met vlaggen bij het Joodse Amsterdamse restaurant 'Hacarmel' waar maandelijks de ruiten werden ingegooid en waar brand werd gesticht: zelfde verhaal.
6 Reacties
Khalid Bakr
Khalid Bakr29 dec. 2023 - 21:21
Qua 'media-commotie' etc zeer zeker niet zelfde verhaal.
JoostJK
JoostJK29 dec. 2023 - 21:43
Dit soort laf gedrag is altíjd onnacteptabel, totdat 'het volk" besluit dat het acceptabel is.
watcher3
watcher329 dec. 2023 - 21:48
"je ziet het ook in bepaalde randstedelijke wijken, waar homostellen door de Islamitische tenschap worden weggepest. " Je kunt dit vast aantonen.
johnnydoe
johnnydoe30 dec. 2023 - 7:35
Dat vinden we hier dan helaas niet terug.
DaanOuwens
DaanOuwens30 dec. 2023 - 8:08
@ Mathijsco Jij schrijft: je ziet het ook in bepaalde randstedelijke wijken, waar homostellen door de Islamitische tenschap worden weggepest. Er is wel enig verschil. Die homo stellen kunnen rekenen op enige solidariteit van buren en kunnen een beroep doen op bescherming van de politie. Er is namelijk nog nergens in nederland een wijk die zo homogeen van streng islamitische samenstelling is als als de christelijke PVV gemeenschap in urk. Maar je hebt je punt gemaakt homo-s moeten in de randstad verhuizen en moslims moeten niet in urk gaan wonen.
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 8:21
Mathijsco Doe niet zo raar. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat hier sprake is van een volksgericht, ook al zet u dat tussen aanhalingstekens.
DaanOuwens
DaanOuwens
29 dec. 2023 - 20:07
Vervelend voor dit gezin. Maar volgens mij moet je ook niet in Urk willen wonen. Er zijn sowieso leukere steden in Nederland. Dat een gezin dat bekend staat als moslims het in een dorp als Urk het moeilijk zal krijgen is gezien de heersende godsdienstige overtuiging daar voorspelbaar. De situatie in Gaza zet de verhoudingen nog verder op scherp. En uiteraard staat de Urkse gemeenschap vrijwel geheel als 1 man achter de moorden van het israelische leger in gaza en op de westbank. Het hangt er vermoedelijk vol met israëlische vlaggen om duidelijk te maken dat palestijnse moslims gedood mogen worden. Kortom dit gezin moet toch een meer prettige woonomgeving in nederland kunnen vinden. Misschien kunnen ze voor vertrek hun huis nog schilderen in de kleuren van de palestijnse vlag. Ik denk dat pogingen om te doen alsof nederland nog een open samenleving is waarin mensen hun verschillen weten te accepteren zinloos zijn. Dus naar die realiteit zou iedereen ook moeten handelen. Daar naïef over doen levert dit soort ongelukken op.
12 Reacties
Khalid Bakr
Khalid Bakr29 dec. 2023 - 21:08
Palestijnse christenen krijgen dezelfde behandeling van isra(h)el, maar de islamhaat is zo groot dat men hier blind voor is. Trouwens, ook als niet-Palestijnse christen ben je niet welkom bij een groot deel van de zionistische bruinhemden, genoeg voorbeelden waarbij ze bespuugd, uitgescholden, etc worden. Maar goed, islamhaat maakt ook dit alles 'oke'....
bv-user-66257
bv-user-6625729 dec. 2023 - 21:43
Belachelijk dat je vindt dat de slachtoffers maar weg moeten wezen. Zeg je dat ook tegen homostellen die om soortgelijke intimidatie bepaalde wijken in de randstad ontvluchten?
watcher3
watcher329 dec. 2023 - 21:49
"Ik denk dat pogingen om te doen alsof nederland nog een open samenleving is waarin mensen hun verschillen weten te accepteren zinloos zijn" Doomsdaydenker?
watcher3
watcher330 dec. 2023 - 5:08
Dus we moeten fascisme bestrijden!
pahan
pahan30 dec. 2023 - 7:30
'Daar naïef over doen levert dit soort ongelukken op. ' Mee eens.
Zandb
Zandb30 dec. 2023 - 8:30
Daan Ik ben bang dat u onderschat hoe genuanceerd de Urker bevolking, ondanks dat de meeste mensen er zo'n uitgesproken mening op na houden, nog denken en handelen. Niet voor niets maken in dit geval de meeste fractieleiders duidelijk dat ze deze actie(s) af keuren. Dat er in deze toch wel gesloten gemeenschap niet valt te leven voor mensen die zich bijvoorbeeld niet storen aan de zondagsrust, dat is een feit. Dergelijke mensen kunnen dan misschien maar beter niet op Urk gaan wonen. Maar zoiets lijkt er hier niet aan de hand.
Panthera
Panthera30 dec. 2023 - 8:59
Beste Daan, "Leukere steden", ... Je hebt de Prettige steden en dorpen gids van ons land geraadpleegd! En daarin scoort Urk in de categorie leuker tegenover andere steden, zeker heel erg laag? Hoe scoorde Urk in die gids in de categorieën, veiligheid en werkgelegenheid?
DaanOuwens
DaanOuwens30 dec. 2023 - 11:42
@ VeganHarrie Jij schrijft: Zeg je dat ook tegen homostellen die om soortgelijke intimidatie bepaalde wijken in de randstad ontvluchten? Die homostellen kunnen nog rekenen op de zorg van een grotendeels racistisch politiekorps. Hoewel homo-s daar ook niet populair zijn. Maar inderdaad weet waar je gaat wonen en wie je buren zijn.
DaanOuwens
DaanOuwens30 dec. 2023 - 11:45
@ watcher3 Jij schrijft: Dus we moeten fascisme bestrijden! Dat is uiteraard, echter 1 op de 3 nederlanders zou PVV stemmen. En een ruime meerderheid ziet geen problemen in samenwerking met die club. Dus terwijl jij aan het strijden bent is het verstandig dat mensen toch zo realistisch zijn hun problemen niet groter te maken. En dus zeker niet in urk gaan wonen.
DaanOuwens
DaanOuwens30 dec. 2023 - 11:47
@ Panthera Jij schrijft: Hoe scoorde Urk in die gids in de categorieën, veiligheid en werkgelegenheid? De veiligheid laat te wensen over, de werkgelegenheid staat onder druk omdat urk heeft bijgedragen aan de over bevissing. Dus ook met die criteria in het achterhoofd kan je beter niet in urk gaan wonen. Maar er zijn zat mensen die zich prima voelen in een dergelijke gemeenschap. Dikke kans dat jij je goed thuis voelt.
DaanOuwens
DaanOuwens30 dec. 2023 - 11:52
@ Zandb Jij schrijft: Niet voor niets maken in dit geval de meeste fractieleiders duidelijk dat ze deze actie(s) af keuren. Het gaat hier niet om zondagsrust. Het gaat om de lokale normen en waarden en hoe burgers daarmee omspringen. Als fractieleiders zich uitspreken is dat omdat zij niet anders kunnen. Maar bepalend is hoe de gemeenschap handelt. Als die dit niet zou willen stonden er nu honderden urkers met palestijnse vlaggen bij die mensen voor de deur. Maar ik denk niet dat die er ooit zullen staan. Een handjevol mensen zal zich schamen voor hun gemeenschap maar meer ook niet. Wij hebben eerder over dit soort zaken discussie gehad. Ik probeer altijd naar de bevolking zelf te kijken. Wat denken mensen? Wat wil men. En over urk is inmiddels wel heel veel bekend. Die fractievoorzitters verwoorden niet wat men in dat dorp echt denkt.
JoostJK
JoostJK30 dec. 2023 - 19:44
@Daan (...)Er zijn sowieso leukere steden in Nederland(..) Bedoel je steden waar er een "ontvangstcomité" klaarstaat met brandende fakkels ( die uiteraard zijn bedoeld om wat "licht in de duisternis " te bieden) ?
JoostJK
JoostJK
29 dec. 2023 - 19:50
OP URK volgevreten met vette vis ,elkaar bespiedend boeren ze woorden naar elkaar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor