Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Pak asociale automobilisten hun rijbewijs af

  •  
29-08-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1882 keer bekeken
  •  
ANP-333583060

Hoever kunnen ze gaan, vraag ik me af.

Vooral sinds corona fiets ik vaker. Op de fiets stappen heeft behoorlijk wat voordelen: het is goed voor je mentale en lichamelijke gezondheid, gebruikt geen brandstof, je kan er best ver mee komen, je ziet een heleboel van dit prachtige land, je bent en blijft in beweging, het houdt je jong.

Van fietsen krijg ik positieve energie, inspiratie. Maar het is jammer genoeg wel erg oppassen voor de automobilist. Het is me al herhaaldelijk gebeurd dat ik op het nippertje ontsnapte aan een ernstige aanrijding. Sommige chauffeurs maakten hun excuus, maar anderen reden simpelweg door zonder op of om te kijken. Dan ben je mijns inziens echt asociaal en gevaarlijk voor alle andere weggebruikers.

Ja, ik heb ook een auto en ja, ik heb ook weleens fietsers boos gemaakt zonder dat dat mijn bedoeling was. Als het mogelijk was, bood ik op dat moment mijn excuses aan. Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar als automobilist moet je er alles aan doen om het te voorkomen. Het is zaak zeer alert te rijden en vooral te letten op fietsers en voetgangers, want die zijn zo kwetsbaar in het verkeer.

Daarom vormen de asociale automobilisten, zij die lak hebben aan de formele en informele verkeersregels, een groot gevaar op de weg. Hoever kunnen ze gaan, vraag ik me af. Pak hen hard aan, want ze veroorzaken soms verschrikkelijke ongelukken, puur door hun asociale gedrag. Een van de ernstigste misdragingen vind ik het rijden onder invloed van alcohol, drugs.

Nu is de regelgeving zo, dat als je binnen vijf jaar twee keer wordt veroordeeld voor rijden met te veel alcohol op, en bij de tweede veroordeling zit er meer dan 1,3 promille alcohol in jouw bloed, dan raak je jouw rijbewijs direct kwijt voor vijf jaar. En om een nieuw rijbewijs te krijgen moet je opnieuw rijexamen doen.

Ik wil dat het 15 jaar wordt wanneer ze een ongeluk veroorzaken door asociaal gedrag en bij een dodelijk ongeluk moeten ze voor altijd hun rijbewijs inleveren. Wie niet luisteren wil moet voelen. Wat mij betreft pak je asociale automobilisten hun rijbewijs af. Een mensenleven is veel waardevoller dan hun rijbewijs.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

PGS
PGS
31 aug. 2023 - 18:15
Het voorstel om het rijbewijs af te nemen zet geen zoden aan de dijk. In de ruim 20 jaar dat ik rij, ben ik nog nooit aangehouden en gecontroleerd of ik een rijbewijs heb. Dus als ik geen zin had om mijn rijbewijs te halen, had ik al 20 jaar zonder rijbewijs gereden. Dit soort aso automobilisten harder aanpakken zet misschien meer zoden aan de dijk.
omaoeverloos
omaoeverloos
30 aug. 2023 - 11:34
Er zijn asociale mensen en die maken gebruik van diverse soorten vervoersmiddelen. Maar zelfs als ze dat niet doen blijven het asociale mensen.
3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 aug. 2023 - 12:03
met een auto is het wel makkelijker om schade aan te richten
omaoeverloos
omaoeverloos30 aug. 2023 - 12:16
Niets houdt asociale mensen tegen om zonder rijbewijs van een auto gebruik te maken, geloof me. Ze stappen immers net zo makkelijk met een bult drank op achter het stuur en vegen hun reet af met de wegenverkeerswet.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 aug. 2023 - 14:34
Helaas!
Ewout Pool
Ewout Pool
30 aug. 2023 - 8:28
Wel mooi: In de reacties hieronder geven de automobilisten de fietsers en voetgangers de schuld, de fietsers de automobilisten en voetgangers en de voetgangers de fietsers en automobilisten. Oftewel: de ander doet het verkeerd. Zullen we gewoon afspreken dat eenieder (voetganger, fietser of automobilist) zich normaal en nadenkend door het verkeer beweegt? En zullen we ook afspreken dat als iemand dat niet doet we niet meteen met het vingertje gaan wijzen? Dit zeg ik als automobilist, voetganger en fietser. Overigens ben ik wel van mening dat automobilisten een speciale verantwoordelijkheid hebben, hun voertuig is nu eenmaal groter, zwaarder en sneller. Maar daarentegen kom je wel droog aan op je werk ;-)
bv-user-58837
bv-user-58837
30 aug. 2023 - 5:41
Goed stuk. Ik vind het soms erg gevaarlijk om met mijn kinderen door de stad te fietsen. En eerlijk gezegd zijn de bestuurders het een bepaald type autos die zich vaker schuldig maken. Een type is de suv. Die zouden in de stad verboden mogen worden.
Ch0k3r
Ch0k3r
30 aug. 2023 - 5:32
"Het is me al herhaaldelijk gebeurd dat ik op het nippertje ontsnapte aan een ernstige aanrijding. " Dat is mij eigenlijk nog nooit overkomen. Waar fiets jij precies?
Frits Jansen
Frits Jansen
30 aug. 2023 - 5:13
Helaas kun je asociale fietsers niet hun rijbewijs afpakken. Vooral flitsbezorgers terroriseren fietspaden.
Berend22
Berend22
29 aug. 2023 - 19:31
En natuurlijk weer de kinderachtige reacties die vertellen dat er ook asociale fietsers zijn alsof we dat niet wisten. Het verschil beste reaguurders tussen een fiets en een auto is dat de snelheid en met name de massa de auto tot een dodelijk voertuig maken. Bij een fiets is dit veel veel minder het geval. Dus auto rijden brengt meer verantwoordelijkheid met zich mee. Niet zo moeilijk te begrijpen toch? Verder volkomen een met de stelling van het artikel. Verkeershufters (en dan met name automobilisten ja) moeten snoei hard aangepakt worden.
JasDon
JasDon
29 aug. 2023 - 19:23
Zet als politie gewoon nu en dan wat camera's klaar en zet een baan dicht op de snelweg en artikel 5 de idioten die door het rode kruis rijden. Voor je het weet heb je weer een hele populatie te pakken die niet achter het stuur horen.
bv-user-45340
bv-user-45340
29 aug. 2023 - 17:09
Mij valt op als wegenbelaste braafburger dat de meest asociale automobilisten rijden in SUV's. Ik bedoel verreweg. Meestal bezeten door ouden van dagen die de knieën niet meer kunnen buigen en hun rechtervoet ook niet meer gemakkelijk tillen. Hoeven helemaal niet meer bij het pad zijn overdag, maar 's avonds rijden zal wel niet meer gaan. Op korte afstand op nummer 2 staan de elektrische auto's. Bestuurd door een type knakker voor wie ik Kaag gelijk moet geven: "wie zijn die mensen?" In slaap gedommeld bij het lezen van de gebruiksaanwijzing bij het hoofdstukje inhalen. Dan komt een tijdje niks en dan heb je de bedrijfsauto's. Vooral die van energiebedrijven en installatiebureaus. Steevast met een lulijzer aan hun flappies en veel te lang veel te hoge toeren in een veel te lage versnelling. Hebben lak aan alles en iedereen want het is toch andermans auto. Daarna heb je de moeders. Doldwaas! Laten nooit een situatie voorbijgaan om het noodlot zo hard mogelijk te tarten in penibele straatjes en met luchtacrobatiek over niet te missen, straal gemiste drempels in woonerven. Kan ik me ook nog wel wat bij voorstellen. Het kan nooit comfortabel rijden zijn met dat eeuwige kotergejank vanaf de achterbank.
Jeromba2
Jeromba2
29 aug. 2023 - 12:00
Oprecht stuk met verfrissend veel eigen verantwoordelijkheid. De kwetsbaarheid van voetgangers en fietsers maakt ze slachtoffer. Eens. Maar daarmee zijn ze niet minder asociaal dan automobilisten. Verantwoordelijkheid is ook ver te zoeken soms. Ik werd laatst nog van de stoep af gereden door zo'n bakfietsmuts. En dan nog "uitkijken!" roepen naar mij. Want fietsen dat doen we op de stoep (en wandelen op het fietspad). En zelf zit ik wel eens op een racefiets gekleed in lycra. Geen populaire groep verkeersdeelnemers. Maar als ik keurig stil sta voor het rode licht dan word ik links en rechts voorbij gereden door ogenschijnlijk kleurenblinde "gewone" fietsers.
2 Reacties
Andreas4
Andreas429 aug. 2023 - 17:33
"Maar als ik keurig stil sta voor het rode licht dan word ik links en rechts voorbij gereden door ogenschijnlijk kleurenblinde "gewone" fietsers." De vraag hier is: doen die fietsers dat ook als jij er niet staat? Je weet wel, hard gefietst, gezweet, niet zo lekker ruikend... dan maar liever even snel er voorbij, ondanks de risico's?
bv-user-58837
bv-user-5883730 aug. 2023 - 5:43
Oh zou je dat wel doen kritiek leveren op vrouwen?
Pindaklaas
Pindaklaas
29 aug. 2023 - 11:07
"Hoever kunnen ze gaan, vraag ik me af." Heel ver. Ik woon, samen met nog wat mensen aan een straat die een doorgang vormt naar 'het' dorp. Deze straat wordt door erg veel mensen gebruikt als racebaan. Wij, de bewoners van de straat, hebben meermaals via diverse wegen geprobeerd om de gemeente er toe aan te zetten om maatregelen te nemen die de snelheid uit het verkeer halen. Voor de veiligheid goed, maar ook voor de gezondheid want het maakt ook veel lawaai, en er is veel (fijn)stof. De gemeente verschuilt zich achter allerlei smoesjes, waarvan een belangrijk de fruitboeren. Deze kunnen dan niet meer met hun tractoren door de straat rijden en zullen een omweg moeten maken. Via de dorpsraad was ook een onbegonnen klus daar er fruit(boeren) in zitten die alles tegenhouden. Lang leve de buraudratie die boven veiligheid en gezondheid van mensen staat.
2 Reacties
badgast
badgast29 aug. 2023 - 13:06
Hoee kom je aan je dorpsraad? Zijn daar verkiezingen voor? Kan je daarin geen campagne voeren over de verkeersveiligheid? Inrichting van de locale verkeersinfrastructuur lijkt me nou typisch iets voor een dorpsraad. Kan je de fruitboeren democratisch verslaan. En dan maar hopen dat ze niet in protest met hun tractoren over de fietspaden gaan rijden.
Daslief
Daslief29 aug. 2023 - 14:58
Als het ook gevaarlijke situaties oplevert voor fietsers, wil de Fietsersbond nog wel eens meehelpen: 'Ik wil een klacht doorgeven over fietspaden en/of fietsvoorzieningen Kom je op de fiets een gevaarlijke situatie of een oncomfortabel fietspad tegen? Meld deze dan bij de gemeente. Soms heeft de gemeente een eigen meldpunt, maar ook via mail of sociale media kun je vaak zaken melden. Pakt de gemeente het onvoldoende op, zoek dan contact met een van onze lokale afdelingen.' https://www.fietsersbond.nl/contact-en-ledenservice/
jantje
jantje
29 aug. 2023 - 11:04
Er is wel een verschil of je in de steden bent of op het platteland. Een fietspad naast een drukke weg waar een afslag richting de N33 is. Een rare bocht waar je als fietser niet ver achteruit kunt zien. Je ziet en hoort géén verkeer en wil de weg oversteken. Je bent al op die weg en opeens duikt daar vanuit het niets een auto vlak voor je voorwiel.. Die automobilist kon jou wel zien door de voorruit. Op dezelfde plek is al een keer een schoolkind doodgereden. En aan de overkant een moeder van een paar kinderen. Ook zij zaten op de fiets en konden geen auto's aan zien komen. Hoezo asociaal gedrag van fietsers? Op het stukje vanuit mijn woonplaats naar andere plaatsen moeten wij de eerste kilometer al vier keer afstappen om auto's en vrachtwagens voorrang te geven. Het zijn voor fietsers allemaal gevaarlijke plekken mede doordat afslaande auto's naast de rechte fietspad ook voorrang hebben. En die nemen ze dan ook graag zonder rekening met fietsers/ scholieren te houden.
3 Reacties
Daslief
Daslief29 aug. 2023 - 15:04
Dat klinkt als een gevaarlijke situatie. Aankaarten bij gemeente of Fietsersbond? 'Kom je op de fiets een gevaarlijke situatie of een oncomfortabel fietspad tegen? Meld deze dan bij de gemeente. Soms heeft de gemeente een eigen meldpunt, maar ook via mail of sociale media kun je vaak zaken melden. Pakt de gemeente het onvoldoende op, zoek dan contact met een van onze lokale afdelingen.' https://www.fietsersbond.nl/contact-en-ledenservice/
jantje
jantje30 aug. 2023 - 10:10
@Daslief, de dorpsraadcommissie weet ervan. En het is al een paar keer doorgegeven aan de gemeente zelf. De bal ligt nog steeds op het gemeentehuis.
Daslief
Daslief31 aug. 2023 - 18:24
Vervelend (om niet te zeggen idioot) dat de gemeente ook na vragen niet in actie wil komen bij zo'n gevaarlijke situatie. Misschien anders toch de Fietsersbond vragen of zij tips hebben? Of een petitie starten bij buurtgenoten/ouders/wijkbewoners? Je bent waarschijnlijk niet de enige die wil dat het veiliger wordt! https://petities.nl/petitions/new?locale=nl (tips voor een effectieve petitie: https://decorrespondent.nl/12701/klacht-verzoek-of-plan-meneer-petities-is-je-man/)
onyxcumulus
onyxcumulus
29 aug. 2023 - 9:51
Tja, bij automobilisten ik dat een optie. Bij brommers en motoren ook. Maar hoe doe je dat nu met a-sociale voetgangers en vooral de a-sociale fietsers/fatbike maniakken, e-bike sukkels? Wat leg je die voor sancties op?
3 Reacties
Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:46
onyxcumulus Als zulke mensen een rijbewijs hebben, kun je de regels zo maken, dat je dat ook kan afpakken. Als ze geen rijbewijs hebben kan je de regels zo maken, dat ze geen rijbewijs kunnen krijgen. Helpt dat niet, of hebben dergelijke maatregelen niet de voorkeur, dan kunnen de regels zo worden aangepast, dat je ze in het gevang kan smijten. We zouden zelfs kunnen heroverwegen om de doodstraf weer in te voeren. Maar misschien kun je ook accepteren dat we met mensen te maken hebben en dus met een samenleving en met redelijke regels, die de balans tussen vrij- en gebondenheid waarborgen zodat er voor iedereen een leefbare samenleving ontstaat. proberen om een niet ideale situatie 'leefbaar' te houden.
haarklover
haarklover29 aug. 2023 - 14:31
Verbieden een voertuig te besturen dat zwaarder dan 50 kg is? Voor mij weegt mee dat een automobilist, meer dan een fietser, een gevaar voor anderen is. En ik vind jammer dat we kinderen moeten leren altijd op te passen, rechts te rijden, niet naast elkaar te rijden, links en rechts te kijken bij het oversteken, en allerlei verkeersregels. Die tijd zou ik liever besteden aan lezen, rekenen of ander onderwijs.
onyxcumulus
onyxcumulus30 aug. 2023 - 8:13
@Zandb 29 aug. 2023 - 12:46 onyxcumulus ###Als zulke mensen een rijbewijs hebben, kun je de regels zo maken, dat je dat ook kan afpakken. Als ze geen rijbewijs hebben kan je de regels zo maken, dat ze geen rijbewijs kunnen krijgen. ### Lieverd, dus jij stelt voor om voetgangers/fietsers een rijbewijs?! of loopbewijs te laten halen en dan als zij zich a-sociaal gedragen af te nemen?
bv-user-70353
bv-user-70353
29 aug. 2023 - 9:48
Daarom vormen de asociale fietsers, zij die lak hebben aan de formele en informele verkeersregels, een groot gevaar op de weg. Hoever kunnen ze gaan, vraag ik me af. Pak hen hard aan, want ze veroorzaken soms verschrikkelijke ongelukken, puur door hun asociale gedrag. Een van de ernstigste misdragingen vind ik het fietsen op de stoep, tegen het verkeer in rijden of met ebikes op veel te smalle fietspaden scheuren.
2 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk29 aug. 2023 - 11:39
Inderdaad, als wandelaar heb ik meer last van fietsers die, met oortjes op en telefoon in de hand, geen rekening houden met overige verkeersdeelnemers. En laten we die vrije tijdswielrenners die denken een einddémarrage in de tour-de-france denken te beoefenen, nog maar eens niet benoemen.
Frits Jansen
Frits Jansen30 aug. 2023 - 5:20
Hier in Berlijn valt het me op dat hier massaal rechts wordt ingehaald - zodat je altijd moet opletten of er niet iemand rechts naast je zit als je rechtsaf slaat. Terwijl links inhalen toch een kleine moeite is. In voormalig Oost-Berlijn wordt veel op de stoep gefietst omdat het nauwelijks doenlijk is op "Kopfpflaster (kinderhoofdjes) te fietsen. Ik ben op zoek naar een app die me fietsroutes over asfalt geeft.
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine
29 aug. 2023 - 8:52
Ik ben ook wel voor strenger straffen voor heel veel andere overtredingen, maar zo werkt dat niet in Nederland.
3 Reacties
Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:48
zonneschijn "Zo werkt dat niet in Nederland." En daar is een goede reden voor. Kijk maar in landen waar strenger gestraft wordt. Dus eigenlijk had u moeten zeggen: "Maar zo werkt dat niet in landen waar ze heel streng straffen".
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine29 aug. 2023 - 11:53
@Zandb, "kijk maar in landen waar strenger gestraft wordt. " Zo makkelijk is dat niet, in Singapore bijvoorbeeld is er heel weinig criminaliteit.
onyxcumulus
onyxcumulus30 aug. 2023 - 8:16
@A little bit of sunshine 29 aug. 2023 - 13:53 ##@Zandb, "kijk maar in landen waar strenger gestraft wordt. " Zo makkelijk is dat niet, in Singapore bijvoorbeeld is er heel weinig criminaliteit.## Waarom werkt het daar wel en in de VS niet? Zou dat te maken hebben met het feit dat in Singapore een dictatoriaal systeem is.
Bert van der Neut
Bert van der Neut
29 aug. 2023 - 8:52
Meneer Altuntas, in de wat grotere steden is het steevast de fietser die zich asociaal gedraagt. Een kleine wandeling door Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, leert u dat. Natuurlijk gedragen automobilisten zich soms asociaal. Een aanrijding met een auto loopt vaak slecht af. Het door iedereen respecteren van de verkeersregels zou al een wereld van verschil maken.
1 Reactie
Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:52
Bert Als iedereen zich gedroeg zoals ik me zou moeten gedragen, dat ook zou een wereld van verschil maken.
bv-user-62631
bv-user-62631
29 aug. 2023 - 8:51
Een rijbewijs afpakken helpt niet echt. Degene die z'n rijbewijs verliest rijdt dan wel zonder door. Er is nauwelijks handhaving door politie op straat. Dus mensen nemen het risico wel.
2 Reacties
Zandb
Zandb29 aug. 2023 - 10:57
E w T Feitelijk is dus volgens u dat weinige handhaven de reden dat weggebruikers zich asociaal gedragen. Uiteraard helpen sancties, die net zo min gehandhaafd worden, daar niet tegen.
bv-user-62631
bv-user-6263129 aug. 2023 - 19:37
Zandb. Ik weet niet zo of dat feitelijk volgens mij is. Wat me wel opvalt na 40 jaar internationaal chauffeuren is dat er weinig landen in Europa zijn waar zo asociaal ,respectloos, en onbeschoft met de verkeersregels en overige verkeers deelnemers omgegaan wordt als hier in Nederland. En dat is niet omdat men niet beter kan ,maar omdat men schijt aan de wet heeft die niet of nauwelijks gehandhaaft wordt. Door rood fietsen, tegen het verkeer in fietsen.Auto's die rechts inhalen , Ook op de vluchtstrook. Motors 3 breed op de dijk Dat zie je in het buitenland veel minder; want polite zichtbaar in de steden en op de wegen. En hoezo worden sancties niet gehandhaaft? Zogauw er een bon uitgeschreven wordt en je betaalt niet heeft justitie je zo gevonden.
Kwartje59
Kwartje59
29 aug. 2023 - 8:51
Helaas zullen de echte aso's ook zonder rijbewijs gewoon doorrijden, dan maar zonder rijbewijs.
1 Reactie
Nejras
Nejras29 aug. 2023 - 14:23
Mijn eerste proefles voor het motorrijden, had ik samen met een leeftijdsgenoot. Op de vraag waarom we graag motor wilden leren rijden antwoorden die jongen doodleuk dat hij jaren motor reed. Zonder rijbewijs dus. Hij wilde er toch maar een keer z’n best voor doen. Aangezien z’n broer voor de zoveelste keer was gepakt zonder rijbewijs. En dat was ook wel heel duur. Hij gaf ook eerlijk toe dat veel vrienden dit gedrag ook vertoonden. Sindsdien pas ik onwijs op als ik een bepaald type op een dure motor (met t shirt) of in dure auto voorbij zie knallen. Bovenstaande is meer dan 10 jaar geleden. En zou imho op te lossen zijn dmv handhaving van bestaande regels. En dat geldt voor wel meer misdragingen in het verkeer. Notoire hardrijders weten prima waar er geflitst word. Handhaving handhaving handhaving
guy yacobi
guy yacobi
29 aug. 2023 - 8:30
elke automobilist die door zijn schuld een ongeluk veroorzaakt met fysiek of materieel letsel (kapotte fiets/motor/auto) moet om te beginnen 3 maanden rij-ontzegging krijgen 3 maanden heb je bijv. als fietser, aangereden of belaagd door automobilist, nodig om van de eerste schrik te bekomen en je weer enigszins op je gemak te voelen in het verkeer (acute ptss) en als iemand blijvend invalide is of gestorven door dit ongeluk dan ook levenslange intrekking rijbewijs
1 Reactie
Ewout Pool
Ewout Pool29 aug. 2023 - 13:52
Beste Guy, Vind ik persoonlijk wat heftig. Schuld betekent immers ook dat je gewoon een (menselijke) fout maakt. Even niet goed gekeken, en er gebeurt een ongeluk. Daarnaast is het juist in mijn opinie een heel slecht idee om mensen 3 maanden rij-ontzegging te geven. Je moet juist zo snel mogelijk weer de weg op. Anders wordt je té voorzichtig, en daarmee verdwijnt je besluitvaardigheid. Dat kan juist gevaarlijke situaties opleveren. Bovendien moet je bedenken dat veel mensen erg afhankelijk zijn van hun auto, zeker buiten de grote steden. Grove schuld zoals onder invloed rijden of te hard rijden is een ander verhaal.
Hann63
Hann63
29 aug. 2023 - 8:17
Als wandelaar zou ik heel graag willen dat fietsers gebruik maken van het fietspad als ik loop op de stoep. Deze asociale figuren denken dat het een fietspad is en dat moet stoppen.
3 Reacties
Jan Wijn
Jan Wijn29 aug. 2023 - 8:59
Als fietser zou ik heel graag willen dat wandelaars gebruik maken van de stoep als ik fiets op het fietspad. Deze asociale figuren denken dat het een stoep is en dat moet stoppen.
r v b
r v b29 aug. 2023 - 9:04
mee eens. Anderzijds moet dit ook gelden voor de voetgangers (met name joggers) op het fietspad, in straten waar ook een prima voetpad ligt.
Hann63
Hann6329 aug. 2023 - 10:02
RVB Mee eens.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor