Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Slijmballen of mensenrechten

  •  
11-12-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
69 keer bekeken
  •  
50425733068_c4aae10d03_k

© cc-foto: NAVO

Regionale machtspolitiek en wapenwedloop zijn nu aan de orde van de dag. Niks mensenrechten of waardengemeenschappen. 
Donderdag 10 december 2020 was het de Dag van de Mensenrechten .  Herinnert u zich nog de criteria van Kopenhagen? Dat waren de voorwaarden waaraan EU-landen moeten voldoen om lid te mogen worden. Naast economische voorwaarden van  neo-liberale  snit is er de mensenrechtenvoorwaarde . Dat is e en zinvol criterium over sociale, politieke en  individuele rechten van burgers . Lang geleden dat u van die criteria hebt gehoord? Klopt! De mensenrechtenvoorwaarde speelt bijna helemaal geen rol meer. 
Het vieren van de  Mensenrechtendag   kwam zwaar in de verdrukking door  verschillende gebeurtenissen die  be wijzen hoe beroerd het  gesteld is met de mensenrechten. Ik geef twee  voorbeelden.
Turkije mocht  ooit  kandidaat-lid  van de EU  worden . Even leek de dwingende rol van het mensenrechtencriterium goed werk te doen, maar na de Koerdische militaire overwinning  op het islamitische kalifaat  in  de  stad  Kobani  in Syrië ging het mis.  De Koerden werden te machtig. N a de staatsgreep van juli 2016  ging het helemaal fout   met Turkije .  Eerst  een genadeloze repressie tegen de oppositie in eigen land en  de Koerden in het bijzonder; toen  drie invasies op  Syrisch grondgebied; ook  voortdurende militaire operaties in Noord-Irak;  vervolgens  dreigementen tegen Griekenland en militair optreden in Libië  afgelopen voorjaar  en Azerbeidzjan in november. Op M ensenrechtendag   vierde  Erdogan  zijn  n eo-ottomaans beleid in Bakoe . 
Op de zelfde dag dat  beelden van oorlogsmisdaden uit  de recente oorlog om Nagorno-Karabach  bekend werden, hield  Azerbeidzjan  een  militaire parade .   D e m ilitaire overwinning op Armenië  werd gevierd me t  marsmuziek en paradepas .  Turkije liet   ook een regiment elitesoldaten meemarcheren en de Turkse president  Erdogan  stond  pal  naast president  Aliyev  van Azerbeidzjan.  Erdogan  riep het Armeense volk  op  haar eigen regering af te zetten.  Armeniërs krijgen al meer dan 100 jaar de zenuwen van triomfantelijke Turkse leiders. Deze parade is het voorlopige dieptepunt in het buitenlandbeleid van  Erdogan . 
Wat doet zo’n land bij de EU? N iks natuurlijk, maar wat doet dat  land bij d e NAVO, dat ook zegt een  gemeenschap  van waarden en mensenrechten  te zijn? Ook niks nat uurlijk. Het was dan ook niet heel  vreemd dat de Franse president  Macron  de NAVO vorig jaar hersendood noemde. De aanleiding voor die analyse was de ongehinderde  agressieve  Turks e  politiek. 
Macron  begon  daarom zelf  politieagent te spelen in de conflicten in en om de Middellandse Zee. Hij inspecteerde Turkse vrachtschepen  die wapens naar Libië brachten. H ij liet een Frans oorlogsschip aan Griekse zijde meevaren in de spanningen om de  Turkse  olieboringen in  de wateren van Cyprus. Hij begon ook landen te bewapenen, met wapen s  uit Franse fabrieken natuurlijk.  Eén van die landen,  Egypte. 
Het Egypte van  couppleger,  generaal,   Sisi . Een regime dat  oppositionele burgers in de gevangenis zet, de pers muilkorft, journalisten opsluit, politieke partijen verbiedt. Het  Egypte dat met militaire interventie dreigde  in de oorlog in Libië. Die zelfde  generaal  Sisi  mocht op M ensenrechtendag  ov er de rode loper zo  het  Elysé e  inlopen om  Franse  wapencontracten te tekenen. 
Regionale machtspolitiek en wapenwedloop zijn nu aan de orde van de dag.   Niks mensenrechten of waardengemeenschappen.  D e handschoenen zijn uit ,  niet alleen in en om de Middellandse Zee, ook in en om de NAVO.  Wat hebben volkeren te verwachten van  slijmballen  met de mond vol over mensenrechten en democratie die  ondertussen  iedere andere sterke man  aan de borst drukken?   Niets. A lleen  naleving van alle mensenrechten is  brood nodig.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

henk-alexander
henk-alexander
12 dec. 2020 - 12:51
'(...) Niks mensenrechten of waardengemeenschappen. De handschoenen zijn uit, niet alleen in en om de Middellandse Zee, ook in en om de NAVO. Wat hebben volkeren te verwachten van slijmballen met de mond vol over mensenrechten en democratie die ondertussen iedere andere sterke man aan de borst drukken? (...)' Is het ooit anders geweest? De NAVO heeft het toenmalige dictatoriale Portugal vanaf de oprichting van het bondgenootschap getolereerd en zelfs militair gesteund bij zijn koloniale repressie. In NAVO-kringen duldde men het Griekse kolonelsbewind (1967 -'74) en de talloze coups en junta's in Turkije. Ook konden Turkije en Israël straffeloos gebieden bezetten (respectievelijk op Cyprus en de West-Bank), daarmee inbreuk plegend op de de territoriale integriteit en zelfbeschikkingsrecht van volkeren. Kortom Erdogan kan hooguit een symbolische sanctie verwachten van de NAVO/EU waarmee hij ongetwijfeld zijn reet zal afvegen.
Paulus3
Paulus3
11 dec. 2020 - 23:49
Prima samenvattende anecdote.
Spelchecker2
Spelchecker2
11 dec. 2020 - 21:23
Helemaal eens: Sadet for president! Mag ik, als gebruikelijk, ook Israël en Netanyahu in dit verband opvoeren?! Ook een stevige rechtse kerel die, net als de rest van de opgevoerde proleten, met mensenrechten zijn kont afveegt. Een rupsje nooit genoeg dat na bijna 75 jaar nog steeds volop in de weer is met het ontrechten en knechten van de inheemse Palestijnse bevolking, met het roven van hun land en hun water. Feitelijk is Israël al bijna 75 jaar bezig met het uitvoeren van een langzame maar zekere genocide op de inheemse bevolking van Palestina. Overigens een verhaal dat veel weg heeft van de wordingsgeschiedenis van de Verenigde Staten. Daar is de inheemse Indiaanse bevolking de facto ook vrijwel volledig uitgeroeid. Alleen was dat bijna 200 jaar geleden. Israëlische misdaden tegen de menselijkheid vinden nog steeds plaats, in ónze tijd, in het hier en nu! En niemand verblikt of verbloost, het blijft gewoon business as usual met dat land! Hoe kunnen wij dan China aanspreken op de mishandeling van de Oeigoeren, Erdogan op zijn geweldadige onderdrukking van de Koerden, Bolsanaro op de manier waarop hij met de rechten van de inheemse indiaanse bevolking omgaat, Polen op de manier waarop ze omgaan met de LHBTI-gemeenschappen, etc, etc! Hoog tijd dat moraliteit weer een duidelijke prioriteit krijgt in ons buitenlands beleid. Wij claimen altijd dat de naleving van de mensenrechten een hoeksteun is van het Nederlandse buitenlandbeleid. Laten we dat dan ook eens zelf in de praktijk brengen. In de eerste plaats door actief en demonstratief onze steun aan Israël op te zeggen, andere landen in de wereld op te roepen hetzelfde te doen, de EU op te roepen het associatieverdrag met Israël op te zeggen. Anderzijds door actief de ontrechte Palestijnen te steunen in hun pogingen hun rechten en land terug te krijgen, ze te steunen in hun pogingen in internationale gremia een volwaardig plaats te verwerven en in de EU te pogen een associatieverdrag met de Palestijnen aan te gaan.
Andreas4
Andreas4
11 dec. 2020 - 18:09
Inderdaad, hier past alleen bitter cynisme. Politiek en nationalistisch eigenbelang met een afbladderend vernisje dat mensenrechten moet voorstellen.
Karingin
Karingin
11 dec. 2020 - 15:47
Ach, Nederland heeft de mensenrechten zelf al lang geleden vaarwel gezegd, dus daar hoef je nix van te verwachten. Ook hier zijn veel lui niet eens op de hoogte van de basics
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland
11 dec. 2020 - 14:51
Het schadelijk is natuurlijk dat 'het westen' zo overduidelijk schijt heeft aan mensenrechten dat ze voor lul staan als ze een ander land de les willen lezen. Maar goed de SP is tegenwoordig vóor de NAVO dus van die partij hoef je niks te verwachten . De NAVO had samen met het Warschaupact opgeheven moeten worden. Het bleef voortbestaan als machtsmiddel voor de VS om haar wil aan de wereld op te leggen en wij doen daar aan mee, hoeveel misdaden en onrecht er ook gepleegd wordt. Maar ja de SP , die wil laten zien aan de rest dat je met hen ook in het kabinet kunt. Dus kijken ze daar vrolijk van weg .
The Apple
The Apple
11 dec. 2020 - 14:49
Sadet Karabulut, ik hoop dat we nog veel stukjes van jouw hand tegemoet mogen zien, want ze zijn buitengewoon helder en to the point. Je verdient ons aller voorkeursstem.
2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 dec. 2020 - 11:55
Die van mij had ze al heel lang! Ze is goed en sterk in debatten mede dankzij veel kennis! Zij laat zich niet omverlopen!
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland12 dec. 2020 - 12:17
Mag ik jullie er op wijzen dat ze hier beweert dat de NAVO (waar de SP dus nu voor is) een mensenrechtenorganisatie is?
Sailor2
Sailor2
11 dec. 2020 - 13:59
Geo-politiek voor mensenrechten. Marokkaans handjeklap met Netanyahu over de westelijke Sahara ten koste van de Palestijnen komt al niet eens meer in het nieuws. Nagorno Karabach is natuurlijk wel gewoon Azerbeidzjan. De Armeniërs zijn door de Russen in de rug gestoken. Zichzelf als slachtoffer presenteren is in deze kwestie niet terecht, kwestie van je vrienden beter kiezen.
1 Reactie
Paulus3
Paulus312 dec. 2020 - 0:06
Komt wel in het nieuws. Moet je gewoon je kanalen keus uitbreiden. En Nagorno Karabach is helemaal niet 'gewoon' Azerbeidzjan. De vraag is nog altijd in hoeverre gebied waar Armenen al sinds forever wonen, de Armenen ook nog steeds zelf beschikking hebben, of in plaats daar van, de gebieden wingewest zijn of worden van een Turkse stam, of een staat die ze domineren, en ont-armeniseerd aan het zijn is. Dat verhaal is al eeuwen gaande. Dat de mensen en dorpen die nu ethisch gezuiverd worden uit hun voorvadelijke landen niet mogen klagen van jou is nogal totalitair zwart wit.
Aart van de aap
Aart van de aap
11 dec. 2020 - 12:52
'Rechten' ? Niemand heeft rechten. Het is naief om te denken dat er zoiets is als 'mensenrechten'. Wat heb je aan 'rechten', als niemand zich eraan houd ? Your spooked.
7 Reacties
The Apple
The Apple11 dec. 2020 - 21:55
Nobody can give you freedom. Nobody can give you equality or justice or anything. If you're a man, you take it. Het zijn geen rechten die je woorden verleend, het zijn rechten die je al hebt. En als die niet worden gerespecteerd, dan is dat een reden om in opstand te komen. Doe je dat niet, dan ben je een watje
The Apple
The Apple11 dec. 2020 - 21:55
Malcolm X
Paulus3
Paulus312 dec. 2020 - 0:13
Wetten, rechten, verdragen, standaarden en gebruiken bestaan, en mensen houden zich er heel vaak aan. Dat ze niet altijd en overal alles zijn en niet iederaan zich altijd aan alles houdt wil niet zeggen dat ze niet bestaan of dat men er niks aan heeft. Je lijkt te vinden dat een recht een allemachtige godheid moet zijn om te bestaan. Dat is niet zo. Alsof de enige keuzen perfecte utopia of totale burgeroorlog van allen tegen iedereen zou zijn. Feit is, dat er betere en minder betere gemeenschappen zijn, gekenmerkt ook door verdere organisatie via wetten, rechten, standaarden en verdragen.
Aart van de aap
Aart van de aap12 dec. 2020 - 9:29
If you’re a man, you take it. Zouden ze dat in deze tijd niet macho noemen etc ? hahaha If you're a person, you take it, zouden ze nu zeggen. Terwijl Malcom X toch een woke kopstuk is
Aart van de aap
Aart van de aap12 dec. 2020 - 9:32
Je snapt het niet Paulus en ik heb geen zin om het uit te leggen.
Paul Spijkers
Paul Spijkers13 dec. 2020 - 0:32
Ik snap wat bestaat. Rechten, contracten, verdragen, wetten en gebruiken die zich ontwikkellen in verscheidenen jurisdicties en voor en tussen mensen en groepen. Jij zegt wat bestaat bestaat niet want niemand houd zich er aan. Twee keer fout.
Aart van de aap
Aart van de aap13 dec. 2020 - 15:41
De wereld gaat over geld en macht niet over recht.
Libertain
Libertain
11 dec. 2020 - 12:21
Goed artikel: ("Alleen naleving van alle mensenrechten is broodnodig.') Daarom is het erg belangrijk dat de nieuwe kandidaten voor de EU: Noord-Macedonië en Albanië eerst degelijke bewijzen moeten gaan leveren dat ze de mensenrechten volledig zijn gaan respecteren voordien officiële documenten worden getekend.
1 Reactie
MaxMax2
MaxMax211 dec. 2020 - 14:47
Helemaal mee eens, ben van mening dat dit allemaal veel te makkelijk en snel gaat omdat ze bang zijn dat Poetin met die landen aan de haal gaat.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland
11 dec. 2020 - 12:08
[maar wat doet dat land bij de NAVO, dat ook zegt een gemeenschap van waarden en mensenrechten te zijn? ] U weet net zo goed als ik dat de NAVO een imperialistisch leger is dat bedoeld is om de macht van de VS in de wereld te vergroten. Mensenrechten? Lachwekkend !
4 Reacties
Aart van de aap
Aart van de aap11 dec. 2020 - 14:31
Precies, wat Griezel zegt Als je alleen in de SP zit, mag je de waarheid ineens niet meer spreken. Dat zou immers stemmen verliezen hahaha
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland11 dec. 2020 - 18:34
Boeiende longread over de oorlog. https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/12/11/de-planeet-kan-niet-genezen-zolang-we-de-westerse-oorlogsmachine-niet-ontmaskeren/
Aart van de aap
Aart van de aap12 dec. 2020 - 9:32
Dankje Dat soort stukken zijn voor het Joop publiek alleen wel een beetje te heftig denk ik. Oorlog is er altijd om vrede te stichten, volgens Sadet en Joop hahahahaha
Minoes&tuin
Minoes&tuin12 dec. 2020 - 12:00
Aart van de Aap Waar zegt Sadet dat?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor