Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Stoppen met vleesreclame is het minste dat we kunnen doen

  •  
09-02-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
633 keer bekeken
  •  
12708482084_e634eded54_o

© cc-foto: Kelly Garbato

Wie enorme watergerelateerde vluchtelingenstromen wil voorkomen, zou minder vlees moeten eten volgens professor watermanagement Kees van Leeuwen
‘Voordelig vlees voor iedereen’ is een Facebookpagina met een bijna idealistische insteek: “Kinderen staan soms te huilen dat ze eindelijk een stukje vlees kunnen eten, door ons.” pleit de ondernemer voor z’n eigen zaak. Dat dezelfde kinderen een dag later huilen van de buikpijn is overigens best mogelijk, want uit een steekproef van het AD blijkt dat een deel van het vlees verrot is.
Ziek worden door vlees (verrot of niet) is geen unicum. Volgens het RIVM krijgen jaarlijks ongeveer 107.000 mensen in Nederland buikgriep van rund- of lamsvlees, 61.000 mensen van kip en 45.000 van varkensvlees. Ook verhoogt vlees volgens onder andere de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type II en de meest voorkomende vormen van kanker (darm-, long- en borstkanker).
Best relevant als je je bedenkt dat de zorg inmiddels de grootste kostenpost voor de belastingbetaler is: 80,4 miljard euro. Zo bezien is goedkoop vlees toch niet zo voordelig.
Serieuze milieuproblemen
Bovenop deze negatieve impact op de volksgezondheid, drukt onze vleesproductie- en consumptie zwaar op het milieu: ons klimaat wordt verder opgewarmd en de mondiale waterschaarste wordt steeds ernstiger. Wie enorme watergerelateerde vluchtelingenstromen wil voorkomen, zou minder vlees moeten eten volgens professor watermanagement Kees van Leeuwen.
Je zou denken dat de overheid deze zaken serieus neemt en haar burgers stimuleert stappen te zetten richting meer plantaardig en minder dierlijk. Een efficient middel zou de vleestax kunnen zijn. Maar rechts én links zijn tegen een vleestax. Rechts ziet het stimuleren van gezondere/duurzamere keuzes als ‘betutteling’ en links is bezorgd dat mensen met een lager inkomen straks geen speklappen meer op tafel kunnen zetten.
Dit los je niet op met een food truck
Wat doet de overheid dan wel? Bijvoorbeeld dit: het Voedingscentrum toert het land door in een -je leest het goed: één- ‘Vaker Vega’ food truck. De grootmachten in het beïnvloeden van ons gedrag -supermarktketens, A-merken en fastfoodketens- gaan ondertussen onverminderd door met het pompen van miljoenen euro’s in reclames voor vlees.
De invloed van deze reclames is enorm. Uit onderzoek blijkt dat reclame een grotere rol speelt bij de voedselkeuzes van een kind, dan het advies van de ouders (bron: Journal of Pediatrics ). En als er een kiloknaller op de voorpagina van een supermarktfolder staat, dan wordt er 40-50% meer vlees verkocht dan normaal (bron: Wakker Dier ). Maar we moeten voor onze gezondheid en het milieu juist 40-50% mínder vlees eten, blijkt uit aanbevelingen van diverse instanties en wetenschappers.
Stop vleesreclame
Daarom pleit ik voor een stop op vleesreclame. De consument merkt hier niks van: vlees blijft voor dezelfde prijs beschikbaar waardoor rijk én arm zich hier alsnog ziek aan kunnen eten. Maar door reclame voor vlees te verbieden worden mensen niet langer onbewust gepusht om dit ook daadwerkelijk te doen.
Als de reclamebudgetten dan ook nog eens verschuiven van dierlijk naar plantaardig, dan zet dat meer zoden aan de dijk voor volksgezondheid en milieu dan die ene food truck. Reclame is immers een krachtig middel om gedrag te beïnvloeden. Waarom zouden we het niet op slimmere wijze inzetten? Dat is pas ‘voordelig voor iedereen’.
De petitie voor stop op vleesreclame is te ondertekenen op onsjeminder.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor