Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Strenge bazen en een harde werksfeer leiden nooit tot de beste resultaten

  •  
04-09-2023
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
3265 keer bekeken
  •  
matthijs

Over de les die Matthijs van Nieuwkerk ondanks zijn uitgebreide spijtbetuigingen misschien nog niet geleerd heeft

Wie door de goegemeente het bos is ingestuurd, kan alleen maar terugkeren na een uitgebreide openbare biecht. Nederland is tenslotte een calvinistische natie. Van een vertrouwelijk een op een gesprek met een priester in een hokje, kan geen sprake zijn. Je moet op zondag naar de kerk om daar coram populo je misdrijven te belijden. Zo is het gekomen dat de gevallen engel Matthijs van Nieuwkerk voor de NRC uitgebreid terugblikte op zijn periode bij De Wereld Draait Door. Hij erkende op grote schaal zijn fouten. Boven het artikel stond de kop: “Waarom was ik op momenten zo’n lul?

Minstens zo interessant als de soms pijnlijke zelfkritiek is wat er tussen de zeer vele regels door staat over hoe je een goede actuele talkshow maakt. Daarbij helpt een “harde” sfeer op de redactie. “Strengheid” is een must om de medewerkers op de toppen van hun kunnen te laten functioneren. Dit wordt in het hele artikel als een vaststaand feit gepresenteerd.

Het woord “streng” loopt zelfs als een rode draad of liever gezegd als een reeks rode stippen door het hele interview. Iedereen moest denken: “Het is niet gauw goed”. Matthijs van Nieuwkerk zelf bemoeide zich kennelijk alleen met zijn redacteuren als er iets aan te merken viel. Na afloop van het programma vertrok hij meteen. De nazit van de staf woonde hij nooit bij. De werkdag werd nooit begonnen met een gezamenlijke terugblik op de dag daarvoor. Tweemaal per jaar vierde de staf van DWDD groot feest. Matthijs van Nieuwkerk schitterde altijd door afwezigheid. Successen kwam hij nooit meevieren.

De laatste jaren van DWDD kon ik soms de drang niet onderdrukken om te tweeten: “Ze kunnen #DWDD beter “Altijd dezelfden” noemen.” Het was op den duur bijna te voorspellen wie naast Matthijs zou aanschuiven. De redactie beschikte kennelijk over een rolodex met vaste gasten.

Nu wordt duidelijk hoe dat kwam: vanwege de “hardheid” en de “strengheid”. De redactie bestond voornamelijk uit twintigers met contracten voor acht maanden. Een vaste aanstelling zat er niet in. Bij DWDD werken was een kans. Die moest je grijpen. Dan moet je proberen uit te blinken. Alleen: daar was de sfeer niet naar. Iedereen vreesde de scherpe tong van Matthijs. Zulke scherpe tongen aan de top kom je bij te veel bedrijven en overheidsdiensten tegen. Ze hebben een noodlottige invloed op de kwaliteit van het product. Iedereen is de hele dag bezig de baas niet te mishagen. Je vreest constant voor het oog van je collega’s uitgekafferd te worden en voor paal gezet. Het antwoord op menig idee luidt nu: “Nee, dan wordt Matthijs boos”. Of anders ga je het zelf wel denken: dat is een te groot risico. Dat houd ik liever voor me. De redacteuren maken stuk voor stuk een psychisch profiel van hun baas. Daarna passen ze zelfcensuur toe op hun eigen creativiteit. “Laat ik daar maar mee komen. Daar kan ik mij hopelijk geen buil aan vallen. Met die en die is een goed gesprek gevoerd. Dat zal nu ook niet mis gaan.” De grote vloed aan dezelfde gasten in de laatste jaren van DWDD heeft vast met dit gegeven te maken. Ze waren het gevolg van risicomijding. Omdat Matthijs van Nieuwkerk alleen in het eindproduct geïnteresseerd was en niet in de mensen die voor hem zwoegden, heeft hij dat nooit gemerkt. Daarmee schaadde hij de kwaliteit van zijn product in aanzienlijke mate. Achteraf vraagt Matthijs van Nieuwkerk zich af of hij niet wat vaker genoegen had moeten nemen met een zesje in plaats van altijd een negen. Dat is een verkeerde denkrichting: effectieve bazen terroriseren niet. Die inspireren. Ze laten zich niet met shit afschepen. Ze nemen afscheid van wie disfunctioneert. Ze jagen hun ondergeschikten niet in de zenuwen. Evenmin zijn ze control freak. Zo gaan ze altijd voor een negen. De zesjes bij DWDD zijn voornamelijk veroorzaakt door het streven de baas te behagen in plaats van te gaan voor het unieke, het originele, het bijzondere, het experiment, het risico. Alsof menselijkheid tot kwaliteitsverlies zou leiden!

Is dat allemaal de schuld van tirannieke bazen? Preciezer gezegd: wat maakte Matthijs van Nieuwkerk tot zo’n lul? Het is natuurlijk deels een kwestie van karakter maar ook de ideologie van de hardheid speelt daarbij een rol. De redacteuren zijn daar stuk voor stuk trots op. Zij zijn geen watjes. Zij gaan er tegenaan. Zij geven hun collega’s geen kwartier. Genade is voor sukkels. Over achterblijvers stap je heen op je weg naar de top. Zo ontstaat een klimaat waarin de grote baas uit zijn vel kan springen. En van zichzelf gaat denken dat dit vertoon van groot leiderschap is.

Dit blijkt uit een veelzeggend detail in het interview. Matthijs van Nieuwkerk heeft berouw over het feit dat hij in de namiddag altijd een dutje deed. In zijn kleedkamer had hij daartoe een echt bed laten neerzetten.

Een tuk vlak voor inspannende uren vol deadlines, culminerend in een rechtstreekse uitzending die met jouw optreden, staat of valt, zo’n tuk is altijd een goed idee. Een power nap noemen ze dat. Effe siesta voordat je gaat vlammen. Van Nieuwkerk dacht zeker: strenge bazen moeten altijd wakker blijven. Mijn oog volgt hen allemaal.

Wij moeten nu afwachten wat er gebeurt. God laat de gevallen engel Lucifer tot op heden niet meer in het hemelrijk toe. Misschien is het grote publiek wel genadiger. Aan de andere kant: tot nog toe lijdt die gevallen engel een frustrerend maar wel boeiend leven: als Satan en hij liet zich nooit het bos in sturen.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: Oekraïne en vrede.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

Robvano
Robvano
31 jan. 2025 - 0:20

inkooporganisaties en grote supermarktketens verplichten te controleren.En op de producten voor de consument duidelijk aangeven met welke pesticiden deze zijn behandeld.

Ook voor de export.

Voor partijen wordt het belangrijk zo min mogelijk met pesticiden te gaan werken.

Effie2
Effie2
30 jan. 2025 - 15:33

Ook tuinbouw gaat voor de opbrengst. Gezond eten is van secondair belang. In de neoliberale wereld gaat het niet om de werknemer die blootgesteld wordt aan schadelijke gifstoffen. En evenmin om de belangen en de gezondheid van de burger/consument. Het bedrijfsleven is hier immers de baas. …Niks nieuws toch?

DaanOuwens
DaanOuwens
30 jan. 2025 - 15:32

Dit hele probleem is te herleiden tot de normen en waarden binnen een deel van de Nederlandse samenleving. Het meest duidelijke voorbeeld zijn inderdaad de tuinders rond Westland. Zoals: Het uitbuiten van arbeidsmigranten en het weigeren van huisvesting aan deze mensen, het weigeren van asielzoekers, het waterschap aansturen om het grondwaterpeil laag te houden waardoor natuurgebieden en fundering van woningen aangetast worden, de hand op te houden voor nationale en EU subsidies, de producten exporteren die zijn niet voor Nederland maar bloemen voor het VK of Rusland en dus ook de omgeving te vergiftigen. En zondags in ruime getalen naar de kerk.

En dan nog is er een groot taboe op het aanspreken van deze zogenaamde ondernemers.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2025 - 7:36

Daan Ouwens

Ik had het niet beter kunnen zeggen, helemaal mee eens.

vdbemt
vdbemt2 feb. 2025 - 10:56

Zeker. De norm: kapitalisme. Gestimuleerd door liberalisme.

DaanOuwens
DaanOuwens3 feb. 2025 - 12:41

@ vdbemt

Jij schrijft: De norm: kapitalisme. Gestimuleerd door liberalisme.

Dat denk ik niet. Nationalisme. Gestimuleerd door sektarisch christendom.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2025 - 14:50

@Daan. Nationalisme en kapitalisme kunnen hand in hand gaan. Dat zal hier ook zeker gebeuren.

Bernard-K
Bernard-K
30 jan. 2025 - 14:26

Noem mij een voorbeeld waar voldoende gehandhaafd wordt. Alle autoriteiten zijn in de loop der jaren gehalveerd door de neoliberalen. Minder ambtenaren betekent minder handhaving van wettelijke voorschriften. De IND, de VWA, COA, de Politie en de RIVM. En ga zo maar door. Verkeerde bezuinigingen betekent minder handen om te handhaven. Ten koste van de gezondheid van de belastingbetaler. De pakkans is nihil, dus de ondernemers komen overal mee weg.

sAt0Ri...
sAt0Ri...
30 jan. 2025 - 10:36

Tuurlijk.

Als iedereen BBB stemt en voor die achterlijke geradicaliseerde boeren zijn die worden getroffen met maatregelen om dat ze decennia na decennia de boel hebben kunnen belazeren met medeweten en medewerking van de rechtse politieke partijen, dan weet je dat dat nu ook gewoon doorgaat. De point of No return moet eerst zijn bereikt, dan pas worden ze wakker. De temperatuur moet eerst nog meer stijgen, er moeten nog meer rampen met modder, stormen, branden en water plaatsvinden, en er moet eerst nog meer hongersnood en humanitaire verhuizingen plaats gaan vinden eer ze eindelijk wakker worden.

Zonder goed klimaat geen vreten, geen drinken, geen zuurstof, ik snap niet hoe ze denken dat dat wel goed gaat komen? En ze klagen nu al over volksverhuizingen...

Frans W
Frans W
30 jan. 2025 - 10:35

Als mensen/bedrijven zich bewust niet aan de wet houden zijn het criminelen. Gewoon de tent sluiten en het verworven kapitaal in beslag nemen. Gelijke monniken gelijke kappen

Piet Verbree
Piet Verbree
30 jan. 2025 - 9:17

Lijkt mij niet nieuw Toen ik daar opgroeide was het zwemwater veel helderder dan nu. Niet omdat het schoner was , maar omdat er zoveel zooi in de slootjes terecht kwan dat daar niets wilde groeien.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 16:02

In "The Worst Journey in the Midlands : One Man, a Boat and the British Weather" vertelt de schrijver dat je om dezelfde reden in de Britse waterwegen van de weggeworpen fietsen op de bodem de spaken in de wielen kon tellen. Leuk boek trouwens.

Backtobasics
Backtobasics
30 jan. 2025 - 9:00

Geen wonder de meestte controles zijn wegbezuinigd door de VVD met zijn "ondernemers" obsessie.

Zelfs als je een criminele "ondernemer" bent is ook goed schijnbaar,...................... als je maar geen ambtenaar bent.

Inzicht
Inzicht
30 jan. 2025 - 7:40

Citaat van de BBB over bestrijdingsmiddelen:

-

Tot slot: Minder inzet van gewasbeschermingsmiddelen en biociden betekend 35% meer land nodig om eenzelfde voedselproductie te behouden, en dat hebben we niet! Minder product zal betekenen dat de voedselprijzen fors zullen stijgen. Wie gaat het dan doen? Wie gaat ons voedsel maken? Gaan we importeren en ons afhankelijk maken voor één van onze belangrijkste eerste levensbehoeften?

-

Het is typerend dat een dergelijke obstructie van de discussie over bestrijdingsmiddelen gepaard gaat met onkunde over de werkwoordvervoeging in onze taal.

Vanzelfsprekend worden bestrijdingsmiddelen niet voor niks gebruikt maar de BBB gaat volledig voorbij aan het feit dat heel veel landbouwgrond wordt gebruikt voor veehouderij en bloementeelt waarbij van beide heel veel wordt geëxporteerd.

Het bangige eigenbelang dat de BBB voortdurend uitzendt, past de agrarische sector niet. Het is wachten op mensen uit de sector die zich daar eens tegen verweer stellen.

Pagadder
Pagadder
30 jan. 2025 - 6:56

Het is wel heel raar dat daar elke x oude bestrijdingsmiddelen in het water gevonden worden met zeer hoge concentraties (100 x de norm).

Dit duid iig niet op normaal gebruik, eerder op dumping. Terwijl je oude bestrijdingsmiddelen zo bij de handel in kunt leveren.

4 Reacties
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 8:55

Als het keer op keer gebeurd is het juist helemaal niet zeker dat het om dumping gaat, maar kan het ook om verkeerd gebruik gaan.

LaBou
LaBou 30 jan. 2025 - 11:59

Het is dan ook heel goed voor te stellen dat er daar mensen zijn die zoveel van die rotzooi hebben dat ze keer op keer kunnen dumpen. Heeft pagadder nog een boerenlinkje om dat te onderbouwen?

Den brink
Den brink31 jan. 2025 - 6:57

laBBBou, wat is eigenlijk jouw standpunt over bestrijdingsmiddelen? Of wacht, ik lees het bbb programma wel even. Net zo makkelijk.

LaBou
LaBou 31 jan. 2025 - 17:29

Moet je vooral doen als je toch niets beters te doen weet. Heb je je overigens ouwe koe al gesleten aan de ECB? En nog wat: heb je al een nieuwe nick? Want binnenkort verdwijn je weer en dan kunnen we je ouwe koeien niet meer vinden. Misschien kun je eens uitleggen waarom dat is? Of geeft je vriendin kerrolain daar geen antwoord op.

Huub53
Huub53
29 jan. 2025 - 22:39

De gemiddelde Nederlander vergiftigt zich meer huidbeschermingsmiddelen, koffie en lippestift dan met gewasbeschermingsmiddelen!

9 Reacties
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 8:56

En?

Vuurrood
Vuurrood30 jan. 2025 - 10:04

Huub53: Jij bent boer en denkt voor ze de aandacht op gebruik van bestrijdingsmiddelen ook op mij richten gauw even de aandacht afleiden? Dus hup, op zijn boers, een paar niet onderbouwde kreten en voila?

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:10

Die Huub. Toch weer iets verzonnen. Zij vergiftigen ons ook. Dan mogen wij het ook doen. Zijn we het erover eens dat jullie het ook doen.

Huub53
Huub5330 jan. 2025 - 14:39

Ben geen boer alleen kotsmisselijk van de hetze hier tegen de boeren.

Huub53
Huub5330 jan. 2025 - 14:41

@vdbemt

Boeren vergiftigen niemand!!!

LaBou
LaBou 30 jan. 2025 - 17:38

"Die Huub. Toch weer iets verzonnen. "

.

Je hebt hem zelf uitgedaagd. En je weet dat die boeren van de bbb van alles uit hun (extreem)rechtse duim zuigen. Daarnaast klopt het blijkbaar, gezien het feit dat het hier om oude middelen gaat die allang niet meer gebruikt ogen worden, dat ze gek zijn oo ouwe koeien uit de sloot.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 18:44

@Huub "Boeren vergiftigen niemand!!!"

Hier ook nog maar even geplaatst: https://www.pan-netherlands.org/eetwijzer/

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 18:47

@Huub "Ben geen boer alleen kotsmisselijk van de hetze hier tegen de boeren."

Hetze?

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/innovaties-in-veehouderij-drijven-boeren-en-dieren-verder-in-het-nauw

vdbemt
vdbemt31 jan. 2025 - 10:04

@LaBou. Het is me niet duidelijk wat jij vindt dat er klopt. Wat Huub stelt? Of wat dit artikel brengt.

Als het gaat om oude middelen die allang niet meer gebruikt mogen worden en het Hoogheemraadschap van Delfland treft veel te hoge concentraties verboden bestrijdingsmiddelen aan in zes polders, dan kan dat toch alleen door onrechtmatig gebruik komen?? Als dit een OUDE koe is, dan zou dat al heel lang onder water zijn gehouden. Dat maakt het NOG erger.

Huub53
Huub53
29 jan. 2025 - 22:36

Er belanden geen vergiftigde middelen in ons eten.

Is Nederland vergeten hoe snel de blauwe bessen, TERECHT, uit de schappen zijn gehaald toen daar enkele mensen ziek van werden?

5 Reacties
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 8:57

U vergelijkt appels met peren.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:11

Die bessen kwamen uit Polen. Daar doen ze het OOK.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:19

"Er belanden geen vergiftigde middelen in ons eten." Keep dreaming.

https://www.pan-netherlands.org/eetwijzer/

Jos10
Jos1030 jan. 2025 - 12:20

Klopt niet. Bovendien als het op tafel ligt ben je gewoon te laat. Er wordt veel te veel gif gebruikt, ook niet toegestaan gif!

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 13:20

Ook appels & peren zijn allesbehalve gifvrij. Met name de aardbei is een bekende gifbom.

Huub53
Huub53
29 jan. 2025 - 22:31

Is dit weer het zoveelste luide vals alarm dat weer met een stille sisser afloopt?

De simpele @vdbemt en @gajes van deze wereld hebben, met hun afkeer van boeren, hun conclusies alweer getrokken.

En de boeren kunnen weer aan de slag om de angst voor, notabene, de voedselproductie weg te nemen.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:14

Vervelend niet, Huub? Maar kom nou eens met de werkelijkheid en niet met valse verhalen of reacties die alleen maar afleiden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2025 - 7:43

En waarom zouden ze nu toch zo'n afkeer hebben gekregen van bepaalde boeren en niet te vergeten ook bloembollen-telers.

Sandra Leemans
Sandra Leemans
29 jan. 2025 - 20:22

de trend is dat iedereen op elk moment de wetgeving en regelgeving overschrijdt in toeslagen in Groningen gas in uwv on asielzoekers zaken etc etc. De overheid die de burger xontroleert corrumpeert aan de lopende band en onderwerpt meest kwetsbaren aan een grenzeloos uitputtend beleid wat zal leiden tot ondergang democratie en maatschappij

Roffa Sam
Roffa Sam
29 jan. 2025 - 19:59

Thiacloprid is een middel wat de hormoonhuishouding ontregelt en kan mogelijk leiden naar schildklierkanker.

Die andere stoffen zijn trouwens ook geen snoepgoed, maar daar moet je behoorlijk wat van innemen om vooral je lever, nieren, rode bloedlichaampjes te beschadigen.

Eigenlijk eten we gewoon insectenspray die het meest giftig zijn als ze oraal worden ingenomen, wat dus gebeurt als je eet.

De BBB is uiteraard tegen meer metingen op verschillende plekken.

vdbemt
vdbemt
29 jan. 2025 - 19:14

En nou Huub.....

1 Reactie
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 9:26

Zoekt en gij zal vinden...

J.janssen2
J.janssen2
29 jan. 2025 - 19:04

Goh, raar hè dat kanker hier meer voorkomt dan in veel andere Europese landen...

En dan maar beknibbelen op de dure gezondheidszorg.

Trouwens ook op de controlerende overheidsinstanties is zodanig bezuinigd dat er op bedrijven nauwelijks efficient gecontroleerd wordt. Nee, de frauderende burger vindt onze overheid een groter probleem.

Joop1961
Joop1961
29 jan. 2025 - 17:59

Gevangen zetten zij die ons bewust vergiftigen .

En in de cel alleen eten geven met gif .

migrant
migrant
29 jan. 2025 - 17:02

Hoe je het ook wendt of keert, de Nederlandse bevolking wordt vergiftigd. Zowel door de boeren met hun mest, als de tuinbouw met verboden middelen. Leve de gezonde voeding. En wat gaat BBB daar aan doen?

4 Reacties
Vejetalyen
Vejetalyen29 jan. 2025 - 19:01

Die past de waarden naar boven aan

TheunT
TheunT29 jan. 2025 - 20:02

Zowel door elkaar met onze uitlaatgassen, open haarden en microvezels.

haarklover
haarklover30 jan. 2025 - 14:23

De mest vervuilt vooral de natuur. Mensen kunnen goed tegen de verzuring.

Voor mensen zijn bestrijdingsmiddelen en stoffen als PFAS erger: die hopen zich op onze lichamen, ook als de bron gesloten is.

(Het is zorgwekkend dat iets simpels als stikstofvervuiling al niet opgelost kan worden, terwijl er nog veel ergere stoffen in de omgeving zijn.)

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 15:08

@Theun. Ja. Dat ook. OOK!

Karingin
Karingin
29 jan. 2025 - 16:49

Goh, wat een verrassing...

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 jan. 2025 - 7:01

Karingin

Je haalt de woorden uit mijn mond.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 13:24

Een verrassing? Niet echt ! Jaarlijks worden er ook illegale middelen gevonden in de tests van populair "kinderfruit".

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor