Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Tuinbouw lijkt op grote schaal illegale bestrijdingsmiddelen te gebruiken

  •  
29-01-2025
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
25756 keer bekeken
  •  
kassenwestland

Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft veel te hoge concentraties verboden bestrijdingsmiddelen aangetroffen in zes polders. Bij het onderzoek werden de illegale middelen fipronil, methiocarb en thiacloprid onder meer gevonden in het Westland en Pijnacker-Nootdorp, schrijft het vakblad Nieuwe Oogst.

Stichting Mobilisation for the Environment (MOB) trekt op Bluesky de onvermijdelijke conclusie: “Het lijkt erop dat in de tuinbouw op grote schaal illegale bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.” MOB wijst op de gevaren voor de volksgezondheid: want de giftige middelen belanden ook in ons eten.

“Dat is geen incident meer maar een trend”, oordeelt ook Hans Middendorp, fractievoorzitter van de AWP voor Water, Klimaat en Natuur in het hoogheemraadschap. De vervuilers worden nu vaak niet opgespoord. Middendorp pleit daarom voor meer (onaangekondigde) controles. “Nu wordt er alleen standaard één keer per maand op steeds dezelfde dag een watermonster genomen op steeds dezelfde plek.”

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (20)

Robvano
Robvano
31 jan. 2025 - 0:20

inkooporganisaties en grote supermarktketens verplichten te controleren.En op de producten voor de consument duidelijk aangeven met welke pesticiden deze zijn behandeld.

Ook voor de export.

Voor partijen wordt het belangrijk zo min mogelijk met pesticiden te gaan werken.

Effie2
Effie2
30 jan. 2025 - 15:33

Ook tuinbouw gaat voor de opbrengst. Gezond eten is van secondair belang. In de neoliberale wereld gaat het niet om de werknemer die blootgesteld wordt aan schadelijke gifstoffen. En evenmin om de belangen en de gezondheid van de burger/consument. Het bedrijfsleven is hier immers de baas. …Niks nieuws toch?

DaanOuwens
DaanOuwens
30 jan. 2025 - 15:32

Dit hele probleem is te herleiden tot de normen en waarden binnen een deel van de Nederlandse samenleving. Het meest duidelijke voorbeeld zijn inderdaad de tuinders rond Westland. Zoals: Het uitbuiten van arbeidsmigranten en het weigeren van huisvesting aan deze mensen, het weigeren van asielzoekers, het waterschap aansturen om het grondwaterpeil laag te houden waardoor natuurgebieden en fundering van woningen aangetast worden, de hand op te houden voor nationale en EU subsidies, de producten exporteren die zijn niet voor Nederland maar bloemen voor het VK of Rusland en dus ook de omgeving te vergiftigen. En zondags in ruime getalen naar de kerk.

En dan nog is er een groot taboe op het aanspreken van deze zogenaamde ondernemers.

4 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2025 - 7:36

Daan Ouwens

Ik had het niet beter kunnen zeggen, helemaal mee eens.

vdbemt
vdbemt2 feb. 2025 - 10:56

Zeker. De norm: kapitalisme. Gestimuleerd door liberalisme.

DaanOuwens
DaanOuwens3 feb. 2025 - 12:41

@ vdbemt

Jij schrijft: De norm: kapitalisme. Gestimuleerd door liberalisme.

Dat denk ik niet. Nationalisme. Gestimuleerd door sektarisch christendom.

vdbemt
vdbemt7 feb. 2025 - 14:50

@Daan. Nationalisme en kapitalisme kunnen hand in hand gaan. Dat zal hier ook zeker gebeuren.

Bernard-K
Bernard-K
30 jan. 2025 - 14:26

Noem mij een voorbeeld waar voldoende gehandhaafd wordt. Alle autoriteiten zijn in de loop der jaren gehalveerd door de neoliberalen. Minder ambtenaren betekent minder handhaving van wettelijke voorschriften. De IND, de VWA, COA, de Politie en de RIVM. En ga zo maar door. Verkeerde bezuinigingen betekent minder handen om te handhaven. Ten koste van de gezondheid van de belastingbetaler. De pakkans is nihil, dus de ondernemers komen overal mee weg.

sAt0Ri...
sAt0Ri...
30 jan. 2025 - 10:36

Tuurlijk.

Als iedereen BBB stemt en voor die achterlijke geradicaliseerde boeren zijn die worden getroffen met maatregelen om dat ze decennia na decennia de boel hebben kunnen belazeren met medeweten en medewerking van de rechtse politieke partijen, dan weet je dat dat nu ook gewoon doorgaat. De point of No return moet eerst zijn bereikt, dan pas worden ze wakker. De temperatuur moet eerst nog meer stijgen, er moeten nog meer rampen met modder, stormen, branden en water plaatsvinden, en er moet eerst nog meer hongersnood en humanitaire verhuizingen plaats gaan vinden eer ze eindelijk wakker worden.

Zonder goed klimaat geen vreten, geen drinken, geen zuurstof, ik snap niet hoe ze denken dat dat wel goed gaat komen? En ze klagen nu al over volksverhuizingen...

Frans W
Frans W
30 jan. 2025 - 10:35

Als mensen/bedrijven zich bewust niet aan de wet houden zijn het criminelen. Gewoon de tent sluiten en het verworven kapitaal in beslag nemen. Gelijke monniken gelijke kappen

Piet Verbree
Piet Verbree
30 jan. 2025 - 9:17

Lijkt mij niet nieuw Toen ik daar opgroeide was het zwemwater veel helderder dan nu. Niet omdat het schoner was , maar omdat er zoveel zooi in de slootjes terecht kwan dat daar niets wilde groeien.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 16:02

In "The Worst Journey in the Midlands : One Man, a Boat and the British Weather" vertelt de schrijver dat je om dezelfde reden in de Britse waterwegen van de weggeworpen fietsen op de bodem de spaken in de wielen kon tellen. Leuk boek trouwens.

Backtobasics
Backtobasics
30 jan. 2025 - 9:00

Geen wonder de meestte controles zijn wegbezuinigd door de VVD met zijn "ondernemers" obsessie.

Zelfs als je een criminele "ondernemer" bent is ook goed schijnbaar,...................... als je maar geen ambtenaar bent.

Inzicht
Inzicht
30 jan. 2025 - 7:40

Citaat van de BBB over bestrijdingsmiddelen:

-

Tot slot: Minder inzet van gewasbeschermingsmiddelen en biociden betekend 35% meer land nodig om eenzelfde voedselproductie te behouden, en dat hebben we niet! Minder product zal betekenen dat de voedselprijzen fors zullen stijgen. Wie gaat het dan doen? Wie gaat ons voedsel maken? Gaan we importeren en ons afhankelijk maken voor één van onze belangrijkste eerste levensbehoeften?

-

Het is typerend dat een dergelijke obstructie van de discussie over bestrijdingsmiddelen gepaard gaat met onkunde over de werkwoordvervoeging in onze taal.

Vanzelfsprekend worden bestrijdingsmiddelen niet voor niks gebruikt maar de BBB gaat volledig voorbij aan het feit dat heel veel landbouwgrond wordt gebruikt voor veehouderij en bloementeelt waarbij van beide heel veel wordt geëxporteerd.

Het bangige eigenbelang dat de BBB voortdurend uitzendt, past de agrarische sector niet. Het is wachten op mensen uit de sector die zich daar eens tegen verweer stellen.

Pagadder
Pagadder
30 jan. 2025 - 6:56

Het is wel heel raar dat daar elke x oude bestrijdingsmiddelen in het water gevonden worden met zeer hoge concentraties (100 x de norm).

Dit duid iig niet op normaal gebruik, eerder op dumping. Terwijl je oude bestrijdingsmiddelen zo bij de handel in kunt leveren.

4 Reacties
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 8:55

Als het keer op keer gebeurd is het juist helemaal niet zeker dat het om dumping gaat, maar kan het ook om verkeerd gebruik gaan.

LaBou
LaBou 30 jan. 2025 - 11:59

Het is dan ook heel goed voor te stellen dat er daar mensen zijn die zoveel van die rotzooi hebben dat ze keer op keer kunnen dumpen. Heeft pagadder nog een boerenlinkje om dat te onderbouwen?

Den brink
Den brink31 jan. 2025 - 6:57

laBBBou, wat is eigenlijk jouw standpunt over bestrijdingsmiddelen? Of wacht, ik lees het bbb programma wel even. Net zo makkelijk.

LaBou
LaBou 31 jan. 2025 - 17:29

Moet je vooral doen als je toch niets beters te doen weet. Heb je je overigens ouwe koe al gesleten aan de ECB? En nog wat: heb je al een nieuwe nick? Want binnenkort verdwijn je weer en dan kunnen we je ouwe koeien niet meer vinden. Misschien kun je eens uitleggen waarom dat is? Of geeft je vriendin kerrolain daar geen antwoord op.

Huub53
Huub53
29 jan. 2025 - 22:39

De gemiddelde Nederlander vergiftigt zich meer huidbeschermingsmiddelen, koffie en lippestift dan met gewasbeschermingsmiddelen!

9 Reacties
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 8:56

En?

Vuurrood
Vuurrood30 jan. 2025 - 10:04

Huub53: Jij bent boer en denkt voor ze de aandacht op gebruik van bestrijdingsmiddelen ook op mij richten gauw even de aandacht afleiden? Dus hup, op zijn boers, een paar niet onderbouwde kreten en voila?

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:10

Die Huub. Toch weer iets verzonnen. Zij vergiftigen ons ook. Dan mogen wij het ook doen. Zijn we het erover eens dat jullie het ook doen.

Huub53
Huub5330 jan. 2025 - 14:39

Ben geen boer alleen kotsmisselijk van de hetze hier tegen de boeren.

Huub53
Huub5330 jan. 2025 - 14:41

@vdbemt

Boeren vergiftigen niemand!!!

LaBou
LaBou 30 jan. 2025 - 17:38

"Die Huub. Toch weer iets verzonnen. "

.

Je hebt hem zelf uitgedaagd. En je weet dat die boeren van de bbb van alles uit hun (extreem)rechtse duim zuigen. Daarnaast klopt het blijkbaar, gezien het feit dat het hier om oude middelen gaat die allang niet meer gebruikt ogen worden, dat ze gek zijn oo ouwe koeien uit de sloot.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 18:44

@Huub "Boeren vergiftigen niemand!!!"

Hier ook nog maar even geplaatst: https://www.pan-netherlands.org/eetwijzer/

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 18:47

@Huub "Ben geen boer alleen kotsmisselijk van de hetze hier tegen de boeren."

Hetze?

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/innovaties-in-veehouderij-drijven-boeren-en-dieren-verder-in-het-nauw

vdbemt
vdbemt31 jan. 2025 - 10:04

@LaBou. Het is me niet duidelijk wat jij vindt dat er klopt. Wat Huub stelt? Of wat dit artikel brengt.

Als het gaat om oude middelen die allang niet meer gebruikt mogen worden en het Hoogheemraadschap van Delfland treft veel te hoge concentraties verboden bestrijdingsmiddelen aan in zes polders, dan kan dat toch alleen door onrechtmatig gebruik komen?? Als dit een OUDE koe is, dan zou dat al heel lang onder water zijn gehouden. Dat maakt het NOG erger.

Huub53
Huub53
29 jan. 2025 - 22:36

Er belanden geen vergiftigde middelen in ons eten.

Is Nederland vergeten hoe snel de blauwe bessen, TERECHT, uit de schappen zijn gehaald toen daar enkele mensen ziek van werden?

5 Reacties
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 8:57

U vergelijkt appels met peren.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:11

Die bessen kwamen uit Polen. Daar doen ze het OOK.

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:19

"Er belanden geen vergiftigde middelen in ons eten." Keep dreaming.

https://www.pan-netherlands.org/eetwijzer/

Jos10
Jos1030 jan. 2025 - 12:20

Klopt niet. Bovendien als het op tafel ligt ben je gewoon te laat. Er wordt veel te veel gif gebruikt, ook niet toegestaan gif!

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 13:20

Ook appels & peren zijn allesbehalve gifvrij. Met name de aardbei is een bekende gifbom.

Huub53
Huub53
29 jan. 2025 - 22:31

Is dit weer het zoveelste luide vals alarm dat weer met een stille sisser afloopt?

De simpele @vdbemt en @gajes van deze wereld hebben, met hun afkeer van boeren, hun conclusies alweer getrokken.

En de boeren kunnen weer aan de slag om de angst voor, notabene, de voedselproductie weg te nemen.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 11:14

Vervelend niet, Huub? Maar kom nou eens met de werkelijkheid en niet met valse verhalen of reacties die alleen maar afleiden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 jan. 2025 - 7:43

En waarom zouden ze nu toch zo'n afkeer hebben gekregen van bepaalde boeren en niet te vergeten ook bloembollen-telers.

Sandra Leemans
Sandra Leemans
29 jan. 2025 - 20:22

de trend is dat iedereen op elk moment de wetgeving en regelgeving overschrijdt in toeslagen in Groningen gas in uwv on asielzoekers zaken etc etc. De overheid die de burger xontroleert corrumpeert aan de lopende band en onderwerpt meest kwetsbaren aan een grenzeloos uitputtend beleid wat zal leiden tot ondergang democratie en maatschappij

Roffa Sam
Roffa Sam
29 jan. 2025 - 19:59

Thiacloprid is een middel wat de hormoonhuishouding ontregelt en kan mogelijk leiden naar schildklierkanker.

Die andere stoffen zijn trouwens ook geen snoepgoed, maar daar moet je behoorlijk wat van innemen om vooral je lever, nieren, rode bloedlichaampjes te beschadigen.

Eigenlijk eten we gewoon insectenspray die het meest giftig zijn als ze oraal worden ingenomen, wat dus gebeurt als je eet.

De BBB is uiteraard tegen meer metingen op verschillende plekken.

vdbemt
vdbemt
29 jan. 2025 - 19:14

En nou Huub.....

1 Reactie
Volrin
Volrin30 jan. 2025 - 9:26

Zoekt en gij zal vinden...

J.janssen2
J.janssen2
29 jan. 2025 - 19:04

Goh, raar hè dat kanker hier meer voorkomt dan in veel andere Europese landen...

En dan maar beknibbelen op de dure gezondheidszorg.

Trouwens ook op de controlerende overheidsinstanties is zodanig bezuinigd dat er op bedrijven nauwelijks efficient gecontroleerd wordt. Nee, de frauderende burger vindt onze overheid een groter probleem.

Joop1961
Joop1961
29 jan. 2025 - 17:59

Gevangen zetten zij die ons bewust vergiftigen .

En in de cel alleen eten geven met gif .

migrant
migrant
29 jan. 2025 - 17:02

Hoe je het ook wendt of keert, de Nederlandse bevolking wordt vergiftigd. Zowel door de boeren met hun mest, als de tuinbouw met verboden middelen. Leve de gezonde voeding. En wat gaat BBB daar aan doen?

4 Reacties
Vejetalyen
Vejetalyen29 jan. 2025 - 19:01

Die past de waarden naar boven aan

TheunT
TheunT29 jan. 2025 - 20:02

Zowel door elkaar met onze uitlaatgassen, open haarden en microvezels.

haarklover
haarklover30 jan. 2025 - 14:23

De mest vervuilt vooral de natuur. Mensen kunnen goed tegen de verzuring.

Voor mensen zijn bestrijdingsmiddelen en stoffen als PFAS erger: die hopen zich op onze lichamen, ook als de bron gesloten is.

(Het is zorgwekkend dat iets simpels als stikstofvervuiling al niet opgelost kan worden, terwijl er nog veel ergere stoffen in de omgeving zijn.)

vdbemt
vdbemt30 jan. 2025 - 15:08

@Theun. Ja. Dat ook. OOK!

Karingin
Karingin
29 jan. 2025 - 16:49

Goh, wat een verrassing...

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 jan. 2025 - 7:01

Karingin

Je haalt de woorden uit mijn mond.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jan. 2025 - 13:24

Een verrassing? Niet echt ! Jaarlijks worden er ook illegale middelen gevonden in de tests van populair "kinderfruit".

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor