Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Veel kritiek op fatshaming in Rode Kruis-campagne

  •  
08-02-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
751 keer bekeken
  •  
belly
Het Rode Kruis ligt onder vuur wegens een opmerkelijke inzamelingscampagne tegen de hongersnood in Afrika. In de campagne ‘BuikvoorBuik’ wordt een dikke blanke man tegenover een zwart kindje met een hongerbuikje geplaatst. Het beeld schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat, meldt DeMorgen.
“Terwijl wij onze buik rond eten, dreigt die van 41 miljoen mensen in Zuidelijk Afrika op te zwellen door een voedselcrisis. We moeten nú ingrijpen om een humanitaire ramp te vermijden”, is de boodschap van de campagne die het Rode Kruis Vlaanderen lanceerde.
Veel mensen reageren verbolgen op de campagne via social media. “Jullie campagne is schandalig. Hoe kunnen jullie mensen met overgewicht zo stigmatiseren?” en “Het Rode Kruis moet zichzelf dringend herdenken, en dat moet niet door te choqueren”.
Via Twitter gaf het Rode Kruis een verklaring: “We zijn er ons van bewust dat een heel aantal mensen zich geviseerd voelt door deze campagne en dat spijt ons ten zeerste. We kozen voor een campagne die de aandacht van mensen trekt, maar het is absoluut niet de bedoeling om mensen met overgewicht te stigmatiseren”. Dat overgewicht in het Westen niet de directe oorzaak is van de voedselschaarste in het zuiden van Afrika, erkent de noodhulporganisatie.
cc-foto: Screenshot Rode Kruis
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor