Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Welkom in het Museum van de Toekomst

  •  
19-07-2025
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
1038 keer bekeken
  •  
ANP-462001174

Er komt een tijd waarin onze dagelijkse vanzelfsprekendheden zullen worden tentoongesteld als curiosa van collectieve blindheid. In een toekomst die verder kijkt dan ons heden toelaat, zullen mensen zich verzamelen in zalen vol stil verdriet, niet om ons te herdenken, maar om ons te doorgronden. Wat was deze beschaving, zullen ze zich afvragen, die zoveel wist, zoveel kon, en toch zo weinig werkelijk begreep?

De zaal van Vervreemding
In de eerste zaal ligt een smartphone onder glas, vergezeld van een uitgeprinte gebruiksgrafiek. Ernaast, met pijnlijke eenvoud: een bordje dat uitlegt dat het gemiddelde individu in 2025 acht uur per dag naar dit apparaat staarde, vaak zonder te weten waarom. Niet uit honger naar kennis, maar uit een onstilbare behoefte om zichzelf te vergeten. Een jong meisje leest hardop: "Ze gebruikten technologie om contact te maken, maar verloren hun vermogen tot verbinding." De groep blijft staan bij een geprojecteerd beeld van een gezin aan tafel, ieder verdiept in zijn eigen scherm. De begeleider zegt: "Ze hadden toegang tot de som van alle menselijke kennis, maar ze kenden zichzelf nauwelijks nog. Ze leerden alles, behalve wat ertoe deed."

De zaal van Gesimuleerde Keuzes
Vanuit de technologische vervreemding leidt een gang naar de volgende ruimte, gewijd aan wat men destijds 'democratie' noemde. In het midden staat een stemhokje, symbolisch verlicht, maar leeg. Aan de muur hangt een verzameling krantenkoppen en social media-fragmenten: een president die beleid voert per tweet, parlementaire debatten gereduceerd tot clicks, en influencers die het politieke debat domineren op basis van volgersaantallen in plaats van visie.

De gids spreekt met terughoudende ernst: "Ze dachten dat keuzevrijheid gelijkstond aan vrijheid. Maar hun keuzes werden vormgegeven door algoritmes die ontworpen waren om hen te verdelen, niet te bevrijden. Hun stem werd pas gehoord als die paste binnen een commerciële mal. Zij die nuance brachten, verdwenen tussen de kreten."

Een jongen stelt een vraag: "Wisten ze dat dit gebeurde?" De gids knikt. "Ze wisten het. Maar weten alleen was niet genoeg. Ze hadden kennis zonder richting, informatie zonder transformatie. Het probleem was niet gebrek aan data. Het was gebrek aan moed."

De zaal van Valse Voorbereiding
De democratische illusie van keuze vindt haar verlengstuk in de derde zaal, gewijd aan het onderwijs van die tijd. Aan de muren hangen toetsen vol meerkeuzevragen, losgeknipt van context of ervaring. In het midden staat een replica van een klaslokaal uit 2025: kinderen in rijen, oog in oog met digitale leerplatforms die vooral controleerden of zij binnen de norm bleven. Op de achtergrond klinkt een opname van een directeur die trots spreekt over "onderwijs op maat", terwijl zijn leerlingen leren voor toetsen die zij binnen seconden hadden kunnen googelen.

De gids wijst naar een tekst op de muur: "Ze noemden het voorbereiding op de toekomst, maar bereidden kinderen voor op een verleden dat al niet meer bestond." Wat zij leerden was vooral: aanpassen, presteren, concurreren. Niet voelen. Niet verbinden. Niet begrijpen wie zij werkelijk waren in een wereld die constant veranderde.

De zaal van Doelloze Productiviteit
In een aangrenzende ruimte komt de paradox van de economie aan bod. Er is een installatie die laat zien hoe mensen dagelijks hun tijd verkochten voor functies die hen leeg trokken, om goederen te kopen die hen even deden geloven dat ze bestonden. Burn-out werd niet gezien als systeemfout, maar als individueel falen. De monitor toont grafieken van stijgende welvaart naast cijfers over depressie, eenzaamheid en existentiële vermoeidheid.

De begeleider zegt: "Ze werkten harder dan ooit, maar vergaten waarvoor. Productiviteit werd een doel op zich. Zingeving werd gereduceerd tot een maandelijkse coaching-sessie of een yoga-abonnement." Het beeld dat beklijft is dat van een samenleving die alles had behalve richting. Succes werd gemeten in bezit, terwijl betekenis afwezig bleef in het algoritme.

De zaal van Symptoombestrijding
Een volgende kamer confronteert de bezoeker met het zorgsysteem. De meest geavanceerde technologieën werden ingezet om symptomen te onderdrukken die voortkwamen uit een manier van leven die mensen ziek maakte. De vitrine toont antidepressiva, bloedsuikerverlagers, ADHD-medicatie, zorgvuldig gerangschikt naast foto's van ongezonde leefomgevingen, structurele stress en sociale isolatie.

"Ze konden het DNA van embryo's herschrijven," staat er, "maar ze wisten niet hoe ze moesten rusten, hoe ze moesten ademen, hoe ze hun kinderen moesten leren spelen zonder schermen." Wat gepresenteerd wordt als vooruitgang, voelt ineens als een collectieve vergissing: een beschaving die ziekte organiseerde en genezing medicaliseerde.

De zaal van Gefilterde Liefde
De sfeer verandert bij binnenkomst van de zaal over relaties. Bezoekers lopen door een ruimte vol fragmenten van chats, dating-profielen en emoji-reacties. In het midden staat een glazen kubus waarin twee stoelen elkaar aanstaren, beiden leeg. Op een wand staat een treffende zin: "Ze hadden meer communicatiemiddelen dan ooit, maar zeiden steeds minder dat ertoe deed."

Liefde werd gecatalogiseerd, intimiteit gefilterd, nabijheid vervangen door permanente beschikbaarheid. Wat verloren ging was niet contact, maar aandacht. Mensen leefden onder één dak, maar in parallelle werkelijkheden. Sociale netwerken groeiden, terwijl de ziel verhongerde. De begeleider voegt toe: "Ze hadden duizend vrienden online, maar kenden de naam niet van hun buurman."

De zaal van Verloren Heiligheid
De voorlaatste zaal is misschien wel de meest abstracte, maar ook de meest indringende. Hier draait het niet om tastbare objecten, maar om een afwezigheid. De ruimte is donker, slechts verlicht door een zwevende tekst die langzaam ronddraait: "Ze vergaten het heilige." Het is de zaal van spirituele vervreemding. Niet in religieuze zin, maar in existentiële. De mens van toen was losgezongen van oorsprong, van stilte, van verbondenheid met iets dat niet meetbaar was maar des te voelbaarder.

Spiritualiteit werd vervangen door routines, rituelen door efficiëntie, innerlijke wijsheid door Wikipedia. Wellness groeide uit tot industrie, terwijl de ziel werd benaderd als een storing die met methodes en mindfulnessapps opgelost moest worden. Het verlangen naar betekenis werd steeds dieper, maar werd beantwoord met oppervlakkige cursussen en algoritmisch geluk. De gids zegt: "Ze waren hongerig naar waarheid, maar durfden de leegte niet binnen te gaan waarin die zich schuilhield."

De Spiegel
In het midden van het museum wacht de laatste installatie: een spiegel. Geen object uit het verleden, maar een confrontatie met het heden. Eromheen staan geen teksten, alleen één zin: "Dit is geen oordeel over hen, maar een uitnodiging aan jou." Want het museum bestaat niet alleen om terug te kijken. Het is een waarschuwing voor wie nu leeft, in het besef dat ook deze tijd ooit geschiedenis zal zijn. En de vraag is dan niet: hoe konden zij zo leven? Maar: wat laten wij achter? Welke normaliteiten van nu zullen later onvoorstelbaar zijn? Welke systemen verdedigen wij vandaag, die morgen als wreed zullen gelden?

De laatste alinea is voor de bezoeker zelf. Want het museum eindigt niet in steen. Het leeft voort in keuzes die dagelijks worden gemaakt, in prioriteiten die worden gesteld, in stemmen die worden gehoord of genegeerd. Misschien is het echte museum niet gebouwd uit glas en beton, maar gevormd door het leven zelf. Misschien zijn onze steden, onze agenda's, onze gewoontes de echte expositie. En de vraag is: schrijven wij een nalatenschap van ontwaken, of van uitstel?

Geschiedenis wordt niet gemaakt door mensen die zich aanpassen aan wat vanzelfsprekend is, maar door hen die durven leven tegen de stroom van hun tijd in. Niet omdat ze gelijk willen krijgen, maar omdat ze weten dat stilte, waarheid en integriteit zich nooit aan de meerderheid spiegelen.

De vitrine is nog open. Het verhaal is nog niet afgesloten. En de pen, die ligt nu in onze hand.

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor