Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wie zit er in Rusland aan welke knoppen?

  •  
23-07-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
3770 keer bekeken
  •  
ANP-452056502

Voor het westen zou het gunstig zijn als Poetin hier inderdaad achter zat.

Zaterdagochtend leken twee Russische kruisraketten van het type Kalibr een eind te maken aan de graanovereenkomst die nog geen vierentwintig uur daarvoor tussen Oekraïne en Rusland gesloten was. Ze sloegen in op de kades van Odessa waar meteen branden uitbraken. Twee andere Kalibrs waren ook op weg maar werden tijdig door een Oekraïens antieraketsysteem uit de lucht geschoten. De Kalibr is een beproefd wapen dat door Rusland ook aan andere landen wordt verkocht. India betaalde er $6,5 miljoen per stuk voor.

Tot zover de betrouwbaarheid van Rusland. Tot zover de misdadige natuur van Poetin. Hij heeft gewoon een wreed spel gespeeld met de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Antonio Guterres en de Turkse leider Recep Erdogan. Zij hebben zich de afgelopen tijd het vuur uit de sloffen gelopen om de graanexport uit de Zwarte Zee opnieuw op gang te brengen. Alleen zo kan hongersnood in Afrika nog op het nippertje worden voorkomen. 

Kunnen we het daarbij laten? Is het tot zover duidelijk? Was dat maar waar want eigenlijk weten we maar twee dingen: 1. dat er een overeenkomst is gesloten om de export van graan ondanks de oorlog op gang te brengen en 2. dat er vier kruisraketten afgeschoten zijn in de richting van Odessa. Cruciaal is wie de opdracht daartoe gaf en hoe de commandostructuur aan de Russische kant functioneert van het Kremlin tot aan de frontlijn.

Aan de graanovereenkomst ging lang overleg vooraf. Secretaris-generaal Guterres speelde daarin een belangrijke rol. Hij voerde onder andere overleg met de twee Vladimirs, Poetin en Zelensky.

De uiteindelijke overeenkomst is afgelopen vrijdag in Istanboel getekend. Namens de Russische Federatie gebeurde dat door de minister van Defensie Sergei Shoigu. Shoigu zit al sinds 2012 op zijn post. Hij behoort tot het kleine groepje vertrouwelingen rond Poetin. 

De hamvraag wordt nu nog klemmender: wie heeft die vier kruisraketten af laten schieten? Is dat de zoveelste blunder van rotzooiachtig opererende strijdkrachten zoals de aanslag op de MH17? Rusland heeft een eeuwenlange traditie van zeer grote maar slecht geleide en georganiseerde strijdkrachten. Nevermind dat je daarmee met veel geluk en wijsheid een oorlog kunt winnen zoals Stalin bewees tussen 1941 en 1945. Eerst had hij het Rode Leger onthoofd door zowat alle ervaren opperofficieren weg te zuiveren en te liquideren. Daarna overwon hij de Duitsers toch door ze zich verloren te laten lopen in het eindeloze Rusland. Bij zijn tegenoffensieven deden de aantallen eigen verliezen er niet toe. Stalin had het nooit vol kunnen houden zonder massale Amerikaanse hulp op het gebied van vliegtuigen, vrachtwagens en ander materiaal. 

Is dit een blunder? Was het Poetin die zijn minister van Defensie schoffeerde? Was het de bewindsman zelve? Zit er ergens tussen het Kremlin en de legertop een groepje radicale putschisten dat deze overeenkomst wilde saboteren voordat ze zich kon ontwikkelen tot een fundament voor bredere overeenkomsten om de oorlog te stuiten? En als het allemaal toch een opzetje was van Poetin en Shoigu, wat willen ze er dan in hemelsnaam mee bereiken? Deze actie wekt wereldwijd immers alleen maar meer woede en agressie. De strategische winst op korte termijn wordt - zo aanwezig - ruimschoots teniet gedaan door de voor Rusland ongunstige effecten op de langere duur.

Was dit plan of was dit chaos en waar begint die chaos dan?

Zaterdagmiddag rond een uur of twee stond op de site van het officieuze Russische persbureau Tass nog een feitelijk bericht over het tekenen van de overeenkomst. Een ander bericht citeerde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Blinken, die prijzende woorden sprak.

Voor het westen zou het gunstig zijn als Poetin hier inderdaad achter zat. Dat is minder gevaarlijk dan een Rusland waarvan je niet weet wie aan welke knoppen zit.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. 

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (17)

dirk den boer
dirk den boer
24 jul. 2022 - 22:32
Hoeveel boeren zouden dit voorjaar gedacht hebben, we zaaien geen oliezaden, soja of aardappels, maar zomergraan in vanwege de gunstige prijs (2x normaal)? Dat betekent enorme overproduktie wereldwijd (dus dalende prijzen) vanaf Augustus, dus nog even doorbijten, dan hebben we dat risicovolle transport in de Zwarte Zee helemaal niet meer nodig, wie durft daar zijn schepen nog wel heen te sturen?
4 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 jul. 2022 - 8:41
Voor een land als Egypte waar de bevolking groeit maar de voedselproductie niet, lag Ukraine natuurlijk prettig dichtbij. Zonder betaalbaar/gesubsidieerd brood gaat het in Eggypte mis.
DanielleDefoe
DanielleDefoe25 jul. 2022 - 11:16
Rusland breidt zijn invloed in Afrika uit. Daarbij kan graanexport een rol hebben. Afrika zou beter het verbouwen van de eigen oude vergeten graansoorten weer ter hand kunnen nemen.
dirk den boer
dirk den boer25 jul. 2022 - 11:17
Niet alleen Egypte, Danielle, heel wat andere West en Oost Afrikaanse landen zijn voor meer dan 50 (tot 80%) afhankelijk van graan uit Ukraine en Rusland, de Zwarte Zee dus. Vandaag schreef Louise Fresco daar iets interessants over in haar nrc column: we moeten Poetin eigenlijk dankbaar zijn, dat hij indirect heeft gezorgd dat we wat serieuzer na zijn gaan denken over voedselzekerheid en afhankelijkheid van fossiel en gas. In dezelfde krant stuk over een Senegalese bakker (land voor 60% afhankelijk van Oekraiensa tarwe), tarwemeel daar ook gesubsideerd door de regering, en prijzen bepaald ook nog eens, die bakker is bezig nu baguettes te bakken van locale mais en giersten (de oude Afrikaanse granen die ze hebben verwaarloosd vanwege goedkope importen). Die kant moet het op natuurlijk, dankzij, alweer die stoute Poetin.....al betekent dat natuurlijk niet dat we hem nu schouderklopjes moeten gan geven...
dirk den boer
dirk den boer25 jul. 2022 - 16:15
Ik vind het dus soms wel eens griezelig worden, Danielle, het is trouwens niet de eerste keer (met ontbossing en andere zaken ook al eens), dus we zaten op precies dezelfde tijd (13.15 hr), precies hetzelfde te schrijven naar aanleiding van dit artikel. Ik heb dat met niemand anders hier (anderen negeren me, of vallen me falikant aan). Een prettige dag verder hoor.......
DaanOuwens
DaanOuwens
24 jul. 2022 - 15:21
Een land wordt niet bestuurd door een man of vrouw. Of door een kleine elite. Zelfs een dictatuur heeft een grote groep uitvoerders en beleidsmakers nodig om te functioneren. Poetin stuurt niet 140 miljoen Russen aan, maar een groot deel van de Russen steunt het beleid van Poetin. Als de huidige situatie in Rusland vergeleken moet worden met het verleden dan beter naar nazi Duitsland gekeken worden. En er zijn overal groepen met vergelijkbare opvattingen. In de VS onder de Trump achterban. Maar ook bij extreem rechts in Nederland en onder een deel van de boeren. Ik vind de tekst van Van der Horst dus niet realistisch. Hij versimpelt het probleem door 1 schuldige aan te wijzen. Maar er zijn miljoenen Russische schuldigen en elders leeft het gedachtegoed ook.
3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 jul. 2022 - 17:20
Ook als het een groot deel van de Russen niet wezenlijk interesseert wat het Kremlin uitvoert in het buitenland kan het zijn gang gaan. Het voetvolk wordt gerecruteerd in de arme delen van het platteland waar weinig werk is. Laat staan goed betaald werk. Dat is ook geen uniek verschijnsel.
Wie o Wie
Wie o Wie24 jul. 2022 - 18:35
Laat het aanwijzen van schuldigen maar aan Daan over. De boerenjongen op de trekker had volgens Daan gewoon alcohol gedronken.
Mohawk2
Mohawk225 jul. 2022 - 14:56
Waarschijnlijk is mijn eerdere reactie hier verdwenen in het niets nadat ik hem ingediend had. Dus ik probeer het nog een keertje. In het verlengde van Daans reactie plaatste ik hier een link naar een filmpje van een (oorspronkelijk Russische) politiek filosoof met de titel: "Why All Russians Are Complicit In Putin’s Evil", met een sterke opening waarin hij Thomas Mann aan het woord laat over Duitsland in 1945.
oxtan
oxtan
24 jul. 2022 - 15:07
Andersom ook niet, zonder het rode leger was de oorlog niet gewonnen. Dat vergeten we wel een hier in het Westen. De raketten die in Odessa zijn gevallen hebben kennelijk militaire doelen geraakt. De graanexport akkoord zegt niks over de oorloog die er gaande is.
Henk vd Loo
Henk vd Loo
24 jul. 2022 - 12:52
"Alleen zo kan hongersnood in Afrika nog op het nippertje worden voorkomen. " Feitelijk onjuist Han. Er is geen tekort aan graan op dit moment. Er is een dusdanig overschot dat de vier grootste handelsorganisaties geen graan uit Oekraïne halen.
3 Reacties
Frans Akkermans3
Frans Akkermans324 jul. 2022 - 13:14
Heeft u uw laatste zin zelf wel gelezen? Als ik u goed begrijp hebben ze zich bij de VN c.s. voor niks druk gemaakt.
Henk vd Loo
Henk vd Loo24 jul. 2022 - 15:12
Er is in Amerika en Canada een top oogst vanwege het gunstige weer. Die extra opbrengsten compenseren de gemiste oogst in Oekraïne. Deze deal gaat over veel meer dan graan of honger.
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 jul. 2022 - 17:17
In bepaalde delen van de wereld kan Putin er wel goede sier meemaken naar ik begreep.
henk-alexander
henk-alexander
24 jul. 2022 - 11:24
Deze reactie is verwijderd
develhunt
develhunt
24 jul. 2022 - 10:40
Poetin zit aan de knoppen, het is een alleenheerser, de nieuwe tsaar, hij speelt heel behendig een kat en muis spel, eerst met de Oekraïne, toen met Europa en nu ook met Erdogan. Dankzij de onderhandelingen van die laatste, wat je ook van die man mag vinden, is een hongersnood met name in Afrika voorkomen, Europa in deze speelt geen enkele rol van belang, er in niet één grote Europese leider met enig gezag waar Poetin enigszins een gelijkwaardige gesprekspartner in ziet, Europa, op het wereldtoneel speelt het geen enkele rol van betekenis, alleen de meeste Europeanen realiseren zich dat niet, Poetin kan door zijn kat en muis spel, wel gas geen gas, Europa behoorlijk ontwrichten en nog meer verzwakken.
Martin van der Linde
Martin van der Linde
24 jul. 2022 - 10:36
Hou toch eens op het het bedenken van excuses voor het Russische geweld. Natuurlijk is het Poetin. Zijn greep op het land is zo groot dat niemand anders, zeker in Kremlin niet, enige kans heeft om iets te doen wat Poetin niet zint. Oké fouten komen voor, Rusland is tenslotte een derde wereldland met een grote ongeletterde en primitieve bevolking. Zeker onder de troepen uit Siberië, waar beschaving het niveau heeft van de Geverfde Vogel van Kosinski. Kijk naar de verschrikkingen onder de burgerbevolking in Oekraïne, executies, verkrachtingen en het opbloeien van de kinderhandel, iets waar Rusland altijd al de spil in was. Indiscipline slaat de klok. Maar MH17 was opzet, net als de aanvallen op Odessa en andere steden waar graan ligt opgeslagen. Al weken schieten Russische troepen bewust hectares aan Oekraïense graanvelden in brand. Dat zijn geen ongelukken, dat is Poetins verdorvenheid die we daar aan het werk zien. Dus verzin geen excuses om die waarheid te bedekken. Waarom zou je, tenzij je daar een politieke of ideologische reden voor hebt.
3 Reacties
oxtan
oxtan24 jul. 2022 - 15:27
Rusland is zo onontwikkeld dat we hen nodig hebben voor het ISS. Ja, en onze bondgenoten van de NAVO hebben altijd alle regels van het oorlog voeren na geleefd: zoals in Grdelica, zoals in Varvarin, zoals het bombardement op de radio en tv van Serbië, zoals in de weg naar Dakovica. Dit was allemaal toevallig tijdens onze eigen NAVO speciale militaire operatie. Een land binnengevallen zonder enige aanleiding. Maar dat waren wij, de goeien. Dus dat is goed. Buiten Europa zijn er nog meer voorbeelden, uiteraard: Irak, Afghanistan, Panama. Guantanamo is ook een voorbeeld van het bewaken van mensenrechten.
Martin van der Linde
Martin van der Linde24 jul. 2022 - 19:40
Oxtan, we hebben het over Poetin en zijn Rusland. Niet over Nebukadnezar of Alexander de grote.
oxtan
oxtan24 jul. 2022 - 22:35
Noch Alexander de Grote noch Nebukadnezar konden iets aan de International Space Station doen, Poetin wel inderdaad. De rest van mijn opmerking heeft u ook niet begrepen.
Ivan61
Ivan61
24 jul. 2022 - 10:15
Rusland heeft schuld bekend en wat nu? Opnieuw sancties en door vechten tot de laatste Oekrainer. En hier in het Westen bewolking leegtrekken omdat het kan. Bang zijn voor kernwapen en toekijken hoe Poetin zich misdraagt. Voor de rest sluit ik me bij Abdu aan. Hij verwoordt dat prima.
Wie o Wie
Wie o Wie
24 jul. 2022 - 8:03
“ Rusland heeft een eeuwenlange traditie van zeer grote maar slecht geleide en georganiseerde strijdkrachten. Nevermind dat je daarmee met veel geluk en wijsheid een oorlog kunt winnen ” Dat Rusland geen oorlog kan winnen wist iedereen van de voren al. De auteur riep echter vooraf dat de Russen kiev wel snel zouden veroveren. De vergelijking met Berlijn moest gemaakt worden.
3 Reacties
oxtan
oxtan25 jul. 2022 - 10:07
@Wie o Wie, "Dat Rusland geen oorlog kan winnen wist iedereen van de voren al." Een andere kijk op de oorloog wordt hier gegeven: https://www.19fortyfive.com/author/daniel-l-davis/ ; het is altijd aan te raden om alle hoeken van een probleem te bestuderen, voordat men alle propaganda van alle partijen gaat klakkeloos slikken. Vooralsnog is het duidelijk dat Oekraïne wordt ingemaakt. Haar leger wordt op een stelselmatige, doeltreffende manier vernietigd. Drones inspecteren het terrein, de artillerie bombardeert alles aan gort. Als het rook weg is, gaan de drones nog een keer kijken, de artillerie begint opnieuw. Als de posities verzwakt zijn, dan gaan de chechenen en de rest het afmaken. En nog en keer. En nog een keer, en nog een keer. Dag na dag, week na week. Niet sexy voor een film uit Hollywood, wél effectief. De beste soldaten zijn al gedood of gevangen, de huidige soldaten zijn niet professioneel maar burgers met een helm op, en dat heeft ook consequenties. Uiteraard zijn er ook doden gevallen aan de kan van het Russisch leger, maar veel minder, wat opmerkelijk is als aanvallende partij. Het feit is en blijft: Rusland blijft vooruitgaan in de Donbas. Babysteps, geen haast. Kijk u even in het plattegrond van Oekraïense supporters zelf, er is een kalender waar men per dag de vooruitgang kan stapsgewijs zien gebeuren: https://deepstatemap.live/en#10/ . Het doel is om het leger van Oekraïne te vernietigen.
stokkickhuysen
stokkickhuysen25 jul. 2022 - 16:36
@oxtan Die caravaan die naar Kyev op weg was, hoe past die in jouw beschrijving?
oxtan
oxtan25 jul. 2022 - 19:44
@stokkickhuysen, heb je iets zinnigs over de huidige verloop van de oorloog? Of ga je met jezelf de strijd in in je gedachten?
Kipzonderkop1
Kipzonderkop1
24 jul. 2022 - 7:25
''Voor het westen zou het gunstig zijn als Poetin hier inderdaad achter zat. Dat is minder gevaarlijk dan een Rusland waarvan je niet weet wie aan welke knoppen zit.'' Lekker speculeren wie er in Rusland aan welke knoppen zit in reactie op de agressieve expansie van het Westen richting Oosten. Maar kunnen we ons niet beter afvragen wat de motieven zijn van de lieden waarvan wij denken dat die in het Westen achter de knoppen zitten? De Bidens, de Zelenskys, de Macrons, de Ruttes etc. Of zijn dat ook maar de trekpoppen van de rijken die hun verkiezing hebben gefinancierd? Voor het overige ben ik van mening dat er een einde moet komen aan bijzonder onderwijs. Ook al is dat tegen het zere been van racisten die hun kinderen willen segregeren van die ander op basis van afkomst, kleur, religie etc.
1 Reactie
oxtan
oxtan24 jul. 2022 - 15:55
@JasDon, de tegenstanders voor de VS waren niet even goed voorbereid als Oekraïne. Andere types oorlog. Als je de oorloog zelf naar de stad brengt (en dat doet Oekraïne), dan krijg je dit type artillerie oorloog. Het leger van Oosterrijk heeft een aantal interessante youtube videos waar het wordt uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=dEbLuAPobao
Abdu
Abdu
23 jul. 2022 - 23:46
Zure bijdrage van Hvd Horst. Eerlijk is eerlijk, rusland boykot geen land. Ook in oorlog is alles geoorloofd. Doet het westen het anders? In afghanistan, Irak en Libie zijn vooral economische infrastructuur door het westen gebombardeerd en vernitigd. Rusland doet precies hoe het westen het gedaan heeft. Ook nu is het westen die zichzelf en haar vazaalstaten sancties oplegt. Wie betaalt (met roebl of ander middel) krijgt keurig zijn bestelling uit rusland thuis. Kan iemand tegenovergestelde beweren? Putin lijkt nog steeds nuchter dan de man die de leider van het westen is en in eigen broek schijt en de geesten begroet! Verder zijn ze identiek: in dienst van imperialisme.
12 Reacties
JasDon
JasDon24 jul. 2022 - 11:41
Over zuur gesproken Abdu, het westen heeft de afgelopen 30 jaar zelden/nauwelijks de economische infrastructuur gebombardeerd en vernietigd van landen. Ondanks alle stompzinnige doelen en redenen hiervoor werd in Irak, Afghanistan, Syrië en Libië vooral het leger of het legerapparaat van de tegenstander gebombardeerd. En in die vele jaren zijn er gigantisch veel fouten gemaakt, mede vanwege de grootte en de duur van deze conflicten. Maar het doel was toch het omverwerpen van een dictator of een eng regime (Taliban). Dus je kan die zaken wel proberen te vergelijken, maar de vergelijking is zo krom als het maar kan. Aan de ene kant heb je een kille, moordzuchtige tiran die landjepik wil doen hoeveel mensenlevens het ook kost en aan de andere kant naïeve idealistische Westerse regeringen, die met hun acties de nodige schade hebben aangericht.
Martin van der Linde
Martin van der Linde24 jul. 2022 - 11:52
Rusland boycot misschien niet, maar ze ondermijnt het gezag en de democratie in westerse landen. Vroeger deed ze dat door haar steun aan linkse partijen en aan (linkse) terroristische groeperingen zoals de Bader Meinhofgroep, de RAF, de Ira, de Basken, dd Brigade Rosso etc. te geven. Niet, zoals door links lang werd gedacht en gekoesterd, vanuit ideologische gronden maar vanwege het ontwrichtende effect op de samenleving. Om diezelfde reden steunt Poetin nu alles wat extreem rechts is. Zelfs ISIS is een product uit Russische koker, opgezet met oud commandanten van Saddam Hoessein om de rebellie tegen Sadat te onderdrukken. Dat is veel erger dan een boycot want dat gebeurt in alle openheid. Rusland kent maar een doel en dat is het terroriseren van het westen.
Abdu
Abdu24 jul. 2022 - 16:02
“JasDon Het westen heeft in de laatste 30 jaar in deze drie landen (afghanistan, irak en Libie) duizenden miljarden uitgegeven , niet om deze landen ontwikkelen maar letterlijk tot de rand van vernitiging en honger brengen. In afghanistan hebben ze (trump en biden) de enorm ontwrichte land aan taliban gegeven om er zeker van te zijn dat ook zonder het westen afghanistan niks kan bereiken. In irak van na 2003 die ketterlijk geen infrasttuctuur overeind was gebleven, heeft het westen honderden miljarden wederopbouw overeenkomsten opgelegd op irak, zodat ze nog tientallen jaren geen kant kunnen. Libie is praktisch tot de rand van slavernij teruggebracht. je hebt gelijk , mijn “vergelijking is zo krom als het maar kan”, rusland lijkt een starter te zijn in vergelijking met het westen!
Abdu
Abdu24 jul. 2022 - 16:07
@Martin “Zelfs ISIS is een product uit Russische koker” Je mag ook gerust beweren dat faschisme van hitler uit de “russische koker” komt. Deze bewering van je geeft aan hoever men moet je meningen serious nemen!
oxtan
oxtan24 jul. 2022 - 18:47
@JasDon, 'Aan de ene kant heb je een kille, moordzuchtige tiran die landjepik wil doen hoeveel mensenlevens het ook kost en aan de andere kant naïeve idealistische Westerse regeringen, die met hun acties de nodige schade hebben aangericht.' Lybië, Irak, Panama, Afghanistan, Mali. Waarom niet Saoedi Arabië? Of Qatar? Of Noord Korea? Of Israel? Het heeft niks met naïviteit te maken, maar met macht. Als de VS iets kunnen doen, dan doen ze dat. Frankijk en de VK in Lybië? Mooi boel achter gelaten, de bevolking heeft het veel beter nu. Naïf is om te denken dat onze regeringen idealistisch zijn.
oxtan
oxtan24 jul. 2022 - 18:50
@Martin van der Linde, Eens. Voor een ander voorbeeld raad ik altijd aan om de 'The Jakarta method' te lezen. De samenvatting op wikipedia is op zich al leerzaam: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Jakarta_Method.
Ivan61
Ivan6125 jul. 2022 - 6:36
JasDon, Een agressie is een agressie. Irak en Afghanistan binnen vallen waren net zo erg als wat nu in Oekraine gebeurt. Nog een ding : Dat met Taliban is goed gelukt zeg. 20 jaar later namen zij land wandelend over. Martin van der Linde, In Oekraine vallen elke dag doden dankzij Poetin en jij schrijft zoiets: Rusland kent maar een doel en dat is het terroriseren van het westen. Te triest voor woorden eigenlijk.
Martin van der Linde
Martin van der Linde25 jul. 2022 - 11:48
Adbu, of je mij serieus neemt of niet kan me eerlijk gezegd niet zo veel schelen. Dat je de feiten negeert wel. Om het verzet in Syrië de kop in te drukken werden IS strijders, voor het overgrote deel door Rusland getrainde Tsjetsjenen, als bufferzones tussen de rebellenlegers en de troepen van Assad gedropt. Als je de verschillende overzichtkaarten met daarop de betrokken stellingen bekijkt is dat het meest opvallende. Welk leger plaatst zich nu tussen twee andere vijandige legers in? Dat doe je alleen als je weet dat je rugdekking hebt. Van de Syriërs en Russen dus. De westerse alliantie incl. Turkije wist dit maar kon er weinig tegen doen. Trump trok uiteindelijk de conclusie om alle Amerikanen er weg te halen. Hij wilde niet oog in oog met de Russen komen.
Martin van der Linde
Martin van der Linde25 jul. 2022 - 12:36
Sarajlija, ik weet niet helemaal of ik je begrijp maar inderdaad door wat hij in Oekraïne doet wil hij ons angst aanjagen. Hoe meer doden daar vallen, hoe meer hij ons met de neus op de feiten drukt dat wij hem groot hebben gemaakt. Onze welvaart is te danken aan de doden die daar nu vallen. Zoals ik eerder schreef, Oekraïne is een middel geen doel.
Ivan61
Ivan6125 jul. 2022 - 15:55
Martin, Mensen gaan dood en jij bent slachtoffer. Hoe heb jij Poetin groot gemaakt? Hij is behoorlijk klein van stuk als je dat niet wist. Jij moet behoorlijk grote bord voor je kop hebben om zulke onzin te plaatsen.
Martin van der Linde
Martin van der Linde26 jul. 2022 - 10:47
Sarajlija: hoe kom je erbij dat ik mezelf als slachtoffer van Poetin zie? Ik denk dat je niet begrijpt wat ik schrijf. Het westen heeft Poetin alle ruimte gegeven, we kopen grootschalig zijn gas en olie in, de miljarden die hij vergaarde kreeg hij van ons. En nu laat hij ons zien hoe dankbaar hij daarvoor is door Oekraïners recht voor onze ogen te executeren en weet dat wij niets kunnen doen behalve toekijken. Dat is zijn dank voor de macht die wij hem gaven.
Ivan61
Ivan6126 jul. 2022 - 12:40
Martin, Ik begrijp heel goed wat jij schrijft. Waarom zou iemand dankbaar zijn voor een zakelijke tranactie? Dan moeten wij dankbaar zijn dat hij zaken met ons nog steeds wil doen. Zaken zijn zaken toch? Wie zegt dat wij niks anders kunnen doen? Dat is gebrek aan durf en hij weet dat. Sinds 2014 is hij bezig in Oekraine en nu wordt iedereen pas wakker, Beetje te laat vind je niet? Nu is dat zo ver dat hij behoorlijk veel macht heeft en laat dat ons zien en voelen. Dat het Westen te laf is ligt niet aan hem.
Thomas de Kat
Thomas de Kat
23 jul. 2022 - 21:22
"De hamvraag wordt nu nog klemmender: wie heeft die vier kruisraketten af laten schieten?" "Wie zit er in Rusland aan welke knoppen?" Dit kun je niet serieus menen, en al helemaal niet als historicus die, net als andere professionals en zelfs meer dan gemiddeld geïnformeerden, die van totalitair gestructureerde staten en hun politici en ambtenaren weten dat vrijwel niets er gebeurt zonder dat het regime ervan weet en er meestal direct opdracht toe heeft gegeven, en helemaal als dat gaat om een bewust gericht bombarderen van een belangrijk doel buiten de grenzen als in dit geval de haven van Odessa. Poetin doet wat hij steeds al doet en dat is spelletjes spelen. Het enige is dat hij meer stukken verloren heeft dan hem lief is, dat de tegenstand veel taaier blijkt dan hij had verwacht, en dat hij zichzelf heeft overschat in zijn doel meerdere tegenstanders tegen elkaar op te zetten waar deze juist meer eensgezind zijn geraakt.
4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst24 jul. 2022 - 9:12
Thomas, dat zie je helemaal verkeerd. Sommige dictatoren zijn inderdaad control freaks maar die lopen dan op den duur vast. Iemand als Hitler bijvoorbeeld gaf vooral richtlijnen. Hij zorgde er wel voor dat die terecht kwamen bij getrouwen die in zijn richting dachten en vervolgens die richtlijnen concretiseerden. Den Führer entgegenwirken heette dat. Het mooiste voorbeeld dat ik ken, komt van Salazar, die Portugal vier decennia in een ijzeren greep hield. Op een dag zei hij op een vergadering over zijn populaire tegenstander Humberto Delgado. ¨Die Delgado toch!. Ik geloof niet dat we hem nog langer de hand boven het hoofd kunnen houden¨. Verder zei hij er niks over maar een paar weken later was Delgado dood.
Thomas de Kat
Thomas de Kat24 jul. 2022 - 12:04
Nou Han. Het is voor mij toch anders te zien en dat is niet zomaar "verkeerd". In landen waar dit soort zwaar opgetuigde regimes onder totalitaire figuren als Poetin de dienst uitmaken zal zoiets groots binnen het machtsapparaat niet zonder diens aansturing gebeuren. En in geval van Poetin is dat een understatement. Dat is een control freak waar geen vergelijk op is.
Hanvander Horst
Hanvander Horst24 jul. 2022 - 13:17
Poetin is volgens mij een nogal vakbekwaam dictator. Waarom denk je dat hij zo´n control freak is? En dat hij niet zoals alle vakbekwame dictators er voor zorgt dat het vuile werk niet naar hem te herleiden valt?
Thomas de Kat
Thomas de Kat24 jul. 2022 - 16:50
Je weet niets van Poetinisme. Alles waartoe Russische instanties toe besluiten is te herleiden naar regime-leider Poetin en al helemaal waar het het steeds machtiger militair-industriële complex samen met de veiligheidsdiensten een rol spelen. https://www.newyorker.com/news/q-and-a/the-purges-in-putins-shrinking-inner-circle
Greendutch
Greendutch
23 jul. 2022 - 18:13
het ligt voor de hand om te denken dat het Poetins plan is om chaos te creëren, de zucht naar geld >> vervolg is zucht naar macht is de oorzaak en ik geloof altijd dat het belangrijk is om problemen bij de oorzaak aan te pakken. echter hoe ouder men wordt des te moeilijker het wordt om te veranderen. aangezien Poetin ouder is en bezeten van zijn eigen waarheid en zucht naar macht komt er alleen verandering als er een andere persoon op zijn stoel plaatsneemt die dan meteen de hele top aanpakt. ben het eens met je standpunten Groningen en toeslagen.
Juppé🎗
Juppé🎗
23 jul. 2022 - 17:32
Het is interessant om precies te weten hoe dit gaat, maar het blijven Russische raketten. Sommige types worden afgevuurd van af grote afstand van Ukraine. Dus heeft Ukraine zelf middel en lange afstandsraketten nodig om die bases te bereiken. Als die Russische raketten af en toe kleuterscholen en ziekenhuizen mogen raken dan mogen die van Ukraine ook een psychiatrische inrichting raken bijvoorbeeld het Kremlin. Het is nu duidelijk dat met Rusland onafhankelijk wie aan welke knop zit niet meer vanuit menswaardige uitgangs punten is te praten. Of we dit ten uitvoer brengen is vers 2, laten we wel alles op zijn plaats zetten dat we het kunnen. Dat is de enige taal die ze verstaan, laat daar geen woord frans bij zijn.
2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 jul. 2022 - 20:32
Geen korrel het land uit voordat Odessa ook door de Russen bezet is?
Juppé🎗
Juppé🎗24 jul. 2022 - 8:49
Het graan uit de bezette gebieden wordt door de Russen verkocht, Danielle. De electriciteit uit de bezette kerncentrale ook. Zelfs Ukraine mag het van de russen gebruiken maar moet voor zijn eigen energie betalen. Het is een schaamteloosheid die nog nooit is vertoond. Door de graanafspraken wordt Odessa inderdaad minder goed te beschermen. Het accoord biedt daarvoor garanties maar kunnen de VN en Turkije die jegens Ukraine waarmaken? Het Rusland van Poetin is bij alles volledig onbetrouwbaar gebleken. Alles heeft geen dubbele bodem maar zit vol met valse intenties. Ik ben geen havik, verre van dat, maar het enige is nu om Ukraine de modernste wapens te geven, ook als dat betekent dat de oorlog zich uitbreidt tot Rusland. Nu bepaalt Poetin nog steeds waar er zaken plat gegooid worden. Het is gevaarlijk, maar dit toe blijven staan is nog gevaarlijker.
chwiedijk
chwiedijk
23 jul. 2022 - 17:32
Poetin is volgens mij de schuldige.
Panthera
Panthera
23 jul. 2022 - 17:32
Beste Han, Een wapen die een conventionele- of nucleaire explosieve lading met zich mee kan dragen. Bij dit mysterie moeten wij dan blijven hopen dat alleen 'de bewindsman zelve' kan besluiten om er één met een nucleaire explosieve lading te gaan lopen afvuren!
Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin
23 jul. 2022 - 14:06
De rol die Erdogan zichzelf toedicht in deze oorlog gaat me steeds meer irriteren, hij doet hetzelfde met Koerden als Poetin met de Oekraïne, bezet gebieden in Iraq en Syrië, paar dagen geleden een terreur raketaanval op Koerdisch gebied in Irak, houdt Zweden en Finland aan het lijntje voor het lidmaatschap, dit alles om één ding, Koerden, die ééndimensionale ziekelijke obsessie moet toch de ogen doen open gaan dat we hier met een fascistische onderdrukker te maken hebben die je verder geen blik gunt, laat staan het wereldtoneel.
1 Reactie
oxtan
oxtan24 jul. 2022 - 22:38
Onmacht. We kunnen er niks aan doen, we hebben hem nodig.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor