Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wilders probeert multicultureel volksfeest na Nederland-Turkije te verpesten

  •  
07-07-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
232877 keer bekeken
  •  
nederlandfeest

Nadat Oranje voor het eerst in twintig jaar weer de halve finale op een Europees Kampioenschap bereikte, gingen in heel Nederland mensen de straat op om te feesten. De Volkskrant, die aanwezig was in de Haagse wijk Transvaal, spreekt van een “multicultureel volksfeestje”. Ook de Turkse gemeenschap deed mee.

Veel Nederlanders met Turkse wortels hoopten dat Turkije zou winnen, maar scharen zich na de wedstrijd van zaterdagavond achter Oranje. Tegenover Omroep West verklaarden Nederlanders met een Turkse achtergrond: “We zijn heel erg blij dat Nederland door is.” En: “Ik ben hier geboren en getogen, dus ik gun het Nederland van harte.”

“We hebben eigenlijk altijd twee teams, Turkije en Nederland. Het is jammer dat we elkaar nu al treffen en één team straks naar huis moet. We hadden het liever als finale gehad”, aldus Yavuz Çiftcibasi van het Turks Cultureel Centrum tegenover RTV Utrecht. De regionale omroep meldt dat fans van beide elftallen na de wedstrijd samen een feestje vieren.

“Toch getoeter en vuurwerk in Amsterdam-West. Ook Turkse Nederlanders zijn trots”, meldde de Amsterdamse Telegraaf-verslaggever Marijn Schrijver op X. “Mijn moederland heeft verloren, maar mijn vaderland heeft gewonnen! Nu maar hopen dat het Nederlands elftal de finale haalt, en wint”, aldus de Amsterdammer Sadi Koçak tegenover Het Parool. Het verliep op de meeste plaatsen zoals de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch zaterdagochtend al op Joop.nl voorspelde: “Wie ook wint vanavond, gefeest wordt er”.

Maar niet iedereen deelde in de feestvreugde. PVV-leider Geert Wilders had toch weer een paar boze jongeren met Turkse vlaggen ontdekt, en besloot op X vol op het haatorgel te gaan. “Hierom is de PVV de grootste partij van Nederland”, schreef hij bij de beelden. Zelfs als Nederland wint, vindt de zure Wilders nog een reden om boos te zijn.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (37)

RaymondenJoop
RaymondenJoop
27 aug. 2024 - 16:44
Als het allemaal vredelievend blijft en geen gevaar oplevert gaat iedereen z'n gang maar. Enige tolerantie is dan op z'n plaats. Bij vernielingen is het een ander verhaal. En berichtgeving hoort daar ook bij.
Ramon147
Ramon147
8 jul. 2024 - 19:52
dhr wilders , Je had beloofd Islamitische scholen dicht doen . Eigen risico geheel afschaffen . Extra kosten voor tandarts afschaffen . Minder belastbare inkomen zodat men meer over kan houden . Algeheel asielstop . Geen steun pakket oekraïne . Stoppen met 100 mijlionen euro's naar een nutteloze oorlog wegpompen terwijl nederlandse burger zelf afhankelijk van voedselbanken is . Beter zorg voor oudere . Uit EU stappen . Koning verplichten belasting betalen . Je hebt geen enkel van je belooftes waargemaakt . PVV is niet grootste geworden vanwege een paar turkse rellenschoppers . Die heb jij met Ajax en feyenoord hooligans ook . Het is voetball . PVV is grootste geworden omdat grotendeels van nederlandse volk een volk met zeer lage IQ-gehaalte is . Een dom en naïef vlok die zomaar in je broodje aap verhalen trappen en weigeren hun gezond verstand gebruiken .
3 Reacties
TuQuoque
TuQuoque3 sep. 2024 - 9:53
Deze reactie is verwijderd
Frits Jansen
Frits Jansen8 sep. 2024 - 10:56
De PVV is óók de grootste geworden omdat Wilders een briljant demagoog is die heel goed knollen voor citroenen kan verkopen. Maar hij levert niet. Nu ben ik benieuwd of hij zich daar ook weer uit weet te kletsen, maar voor mij wordt erg duidelijk dat de PVV geen mensen heeft met bestuurlijke kwaliteiten.
Frits Jansen
Frits Jansen15 sep. 2024 - 17:16
Herinnert u zich nog dat Wilders de menigte in een café vroeg: "wilt u meer of minder Marokkanen?" Toen het (geïnstrueerde) publiek MINDER riep zei Wilders "dan gaan we dat regelen". Maar hij regelde NIETS. Want hij wist dat hij in de Kamer zou worden uitgelachen, zelfs als hij maar een motie had ingediend, en dat wil de lafaard niet. Maar hij procedeerde wel 19 jaar om een "schuldigverklaring zonder strafoplegging" in een vrijspraak om te zetten. Om een echt Wilders argument te gebruiken: terwijl vele Nederlanders naar de voedselbank moeten procedeert meneer voor tonnen, eigenlijk voor niets.
Moos001
Moos001
8 jul. 2024 - 18:09
De verdeel en heers praktijken dat zijn hele gevaarlijke gewoontes en hoewel dit heel overduidelijk is laten veel hersenloze figuren helaas zich altijd hierin meeslepen jammer genoeg.
Moos001
Moos001
8 jul. 2024 - 17:34
Satan's blijven haten hoe goed je ook bent of doet ze blijven de mensen daar is niks aan te veranderen.
Boglehead
Boglehead
8 jul. 2024 - 16:36
Het VERDIENMODEL van Wilders is polariseren en van muggen olifanten maken.
1 Reactie
Frits Jansen
Frits Jansen15 sep. 2024 - 17:19
De zorgpremie wordt verdubbeld want het afschaffen van het eigen risico moet tenslotte ergens van betaald worden.
LdH
LdH
8 jul. 2024 - 16:20
Je moet wat, om de identiteit van je partij te blijven profileren. Maar het is natuurlijk intreedt om zoiets op dat moment te doen. Zou hij het geleerd hebben van een minister?
Wilweetje
Wilweetje
8 jul. 2024 - 14:21
Wilders is volledig gefrustreerd door zijn afkomst. Het is gewoon een Indo, met voorouders uit Indonesië. In zijn jeugd vaak gepest en uitgescholden voor pinda, blauwe, poepchinees, loempia en meestal met de toevoeging 'rot op naar je eiland'. Hij zou beter moeten weten wat het gevoel is gediscrimineerd te worden op grond van uiterlijk en/of culturele achtergrond. Nee wat Geertje doet is zijn jeugdtrauma's projecteren op andere minderheidsgroepen moslims, Marokkanen. Geertje wil zoveel als mogelijk op een 'echte' Nederlander lijken dus laat hij zijn haartjes bleken. Het is gewoon te zielig voor woorden. Haat zit echt in zijn DNA helaas helpt daar geen bleekmiddel tegen. Ben zelf een Indo, maar zal sowieso nooit een ander haten om kleur, afkomst, religie, cultuur, ondanks dat ik zeer veel ervaring heb met de scheldpartijen die ik ook heb moeten aanhoren. Zal mijn haren ook niet bleken, omdat ik ben wie ik ben en weet dat de echte Nederlander niet bestaat na overheersing door Spanjaarden, Duitsers, Fransen, immigranten uit onze koloniën. Echter in Edam-Volendam schijnen nog echte Nederlanders voor te komen, maar door 'omvolking' zal deze uitzondering binnenkort ook niet meer bestaan.
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen21 jul. 2024 - 14:36
Deze reactie is verwijderd
jantje
jantje7 aug. 2024 - 14:04
@Wilweetje, goed van je dat je dit schrijft, ik ben een Nederlandse en woon in het Noorden. Op mijn achtste jaar kwamen er kinderen uit Ambon en Indonesië bij ons in de klas. Terwijl ik van een andere woonplaats ook pas in die klas zat, moest ik van de leraar alleen voor de klas gaan vertellen hoe het op de andere school was en er werd gevraagd om een liedje te zingen. Ik zweette peentjes. Wat ik raar vond, dat het niet aan de kinderen uit Indonesië en Ambon werd gevraagd om iets te vertellen over hun achtergrond / belevenissen. Ik had wel hun liedjes willen horen. De Shadows en The Blue Diamonds kende ik wel al. (heerlijke muziek de Indo rock) Ik ga niet alle mensen opnoemen hoor die belangrijk zijn geweest bij het meer accepteren van andere culturen. Ik noem het nog één keer, in Warffum heb je een dans en muziek festival Op Roakeldais.. Daar komen culturen vanuit de hele wereld bij elkaar. De mensen uit b.v. Mexico of Nieuw Zeeland staan gewoon in de keuken bij hun gastgezinnen de maaltijden klaar te maken. Daar is niks mis mee. Ik heb geleerd dat we allemaal gelijk zijn, iedereen heeft zijn gewoontes en zijn nukken. Anneke Grönloh, Wieteke van Dort, Willem Nijholt, Eduard Douwes Dekker ( Multatuli)
Albert Wisselink
Albert Wisselink
8 jul. 2024 - 10:44
Ben geen Wilders fan maar hierin heb ik toch wel enigszins begrip. Blijf het apart vinden dat 2e, 3e en zelfs 4e generatie Turken zich hier zoveel Turk blijven voelen dat ze zelfs hier achter Turkije blijven staan met vlaggen en kreten als mijn vaderland. Blijven dan ook altijd meer voor Turkije als Nederland terwijl men toch hier hun bestaan opbouwt. Eergisteren alsnog ook weer luid toeterend door de straten. Snap het echt niet, mijn oom en tante zijn lang geleden geëmigreerd naar Canada. Mijn neven en nichten zijn vol Canadees, zijn ook trots op Canada. Hebben ook niet meer met Nederland, en zo hoort het eigenlijk ook. Waar gaat het hier mis?.
8 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus8 jul. 2024 - 11:45
Grappig dat je dat zo opschrijft. Het is dan ook niet toevallig dat ge-emigreerde Nederlanders ook sterk vast houden aan hun indentiteit en tradities. Waar jij het over hebt is dus gewoon normaal. Zonder te assimileren kan je als Turk of Duitser dus gewoon die tradities aanhouden. Als Duitser heb ik het ook niet moeilijk als we [let op het woordje we] tegen Nederland spelen. Dan ben ik gewoon voor Duitsland. Daarna aan de hand van de uitlag kan ik gewoon weer erg blij zijn als Nederland van een andere tegenstander wint. Zolang het maar niet Duitsland is waar ze van winnen. Het toeterend rondrijden met vlaggetjes om uiting te geven aan je blijdschap is een vorm van Turkse cultuur. Niets mis mee. Houdt vanzelf wel weer op. Verder waren er geen significante rellen volgens de politierapporten. Trouwens na de overwinning van Nederland op Duitsland in de halve finale van 1988 waren de Duitsers ook niet zo blij met de raddraaiende Nederlanders in Hamburg. Dus eigenlijk had je na het : Ik ben geen wildersfan, na het maar gewoon moeten stoppen. Ik lees in jouw bijdrage haat, haat, haat...abject
Martin van der Linde
Martin van der Linde8 jul. 2024 - 13:42
Er worden jaarlijks containers vol drop naar Canada geëxporteerd. Heimwee en nostalgie in de Nederlandse gemeenschappen in het buitenland.
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 14:02
Albert Dat is wel een heel foute want suggestieve vraag: "Waar gaat het mis". Hoezo gaat het mis, als iemand voor het ene of voor het andere land is. We leven in een vrij land en je mag zijn voor welk je maar wil, zelfs al zou je daar naar de mening van Jan, Piet of Klaas geen enkele goede reden hebben. Het gaat pas mis, als je op de dusdanige manier voor een of ander land - al is het je eigen land - bent, als je de wet overtreedt. Dus, in dit geval gaat het met wat Wilders doet mis, omdat hij niet accepteert dat de wet andere mensen dezelfde vrijheden verleent die de wet aan Wilders verleent.
Wilweetje
Wilweetje8 jul. 2024 - 14:44
@Albert Wisselink Wat hier mis gaat is dat bij de komst van gastarbeiders, arbeidsmigranten en door vestiging van mensen uit onze voormalige koloniën we (de politiek) er niet voor gezorgd hebben dat voor deze mensen alleen huisvesting aanwezig was in bepaalde wijken in grote steden. De keuze voor woonruimte voor deze groepen beperkte zich tot de goedkope woonruimte. Hierdoor ontstonden er wijken met voornamelijk gastarbeiders en zelfs stadsdelen zoals de Bijlmermeer. Bij aankomst van gastarbeiders werd geen enkele aandacht besteed aan integratie en taalles. Wederzijds integreren gebeurde niet omdat het helemaal niet nodig was om Nederlands te leren want in de wijken werd de eigen taal gesproken. Pas bij de 2de en 3de generatie werd de Nederlandse taal op school gedoceerd. Thuis werd de moedertaal gesproken. Tuurlijk blijven ze meer Turks dan Nederlands. Vaak weggezet worden door blanke Nederlanders, moeilijker een baan krijgen door je achternaam etc, etc. Situatie is volledig anders dan met Canadezen. Sowieso andere sociale omstandigheden. Bovendien mijnheer Albert Wisselink hoieveel Turkse cxontacten heeft u aangelegd in uw leven? Toeteren in de straat kan voor u zeer ernstig zijn, waar ik mij aan stoor is het roiepen van Hamas.. Hamas alle Joden aan het gas.... Niet gescandeerd door Turken of Marokkanen maar door blanke Nederlanders die vervolgens stenen gooien naar de ME. Geweldig dan liever toeteren BTW: heb veel contacten waaronder Pakistani, Indo's
Jozias2
Jozias28 jul. 2024 - 17:28
@albert Grappig, maar blijft een bijzonder fenomeen bij de zoveelste generatie. Maar bij studio fussbal laten ze een dorpje in Indonesië zien waar ze nog steeds massaal in het oranje Nederland aanmoedigen. Nul ophef.
Frits Jansen
Frits Jansen21 jul. 2024 - 14:51
Thaise Chinezen houden zo vast aan hun tradities dat ze feesten vieren die in China volslagen onbekend zijn. Grote vraag is of het er iets toe doet.
Frits Jansen
Frits Jansen21 jul. 2024 - 15:05
Je moet trots zijn dat je een mens bent. In treinen in het Verre Oosten ontmoet ik lieden uit geheel andere culturen, maar dan krijg ik soms een blik van verstandhouding dat ik denk: ook een mens (nee geen handelaren)
Frits Jansen
Frits Jansen8 sep. 2024 - 11:07
Wat er mis gaat is dat u zich volkomen onnodig ergert. Veel mensen zijn trots op hun historische achtergrond - zonder dat ze zich minder Nederlander voelen. Misschien neem ik nog de nationaliteit aan van het land waar ik woon (dat is niet Nederland) want overal zijn er zeurpieten die "eigen vol eerst" willen, dus dan zit je beter als je tot de eigen volk toetreedt. Duitser worden kost €255 en boven een bepaalde leeftijd hoef je geen km inburgeringstest af te leggen.
Denzjev
Denzjev
8 jul. 2024 - 10:41
Meneertje Wilders, slappe hap! Het was een minimale groep die escaleerde, die ook opgepakt zijn. Verreweg de overgrote meerderheid (meerderheid!) feest heerlijk mee.
sjaakhartman
sjaakhartman
8 jul. 2024 - 10:23
Ik las in de krant dat gemeentes zijn zoals Arnhem waar bekeuringen zijn uitgedeeld aan toeterende fans toen Nederland heeft gewonen . Ik heb nergens gelezen dat er boetes uifdeeld zijn toen Turkye won Dus wie zijn er nu zuur ?????
Johnkijkt
Johnkijkt
8 jul. 2024 - 9:59
Wilders is n gefrustreerde rabiate xenofobe zuurpruim. En hypocriet tot op t bot.
1 Reactie
Joop1961
Joop196121 jul. 2024 - 11:33
Niet alleen Wilders, Rene v d Gijp verondersteld dat in dit geval hoe toevallig n aantal niet blanke spelers van het NL elftal maar met n enkele hersencel zijn uitgerust ! Hoe dan ? Hij is zeker vergeten hoe die zelf als clownesk figuur met regelmaat op het veld stond en nog redelijk recent met n pruik n minderheid belachelijk maakt en zo mensen eigenlijk op zet tot minder tolerantie .. vreselijke vent !!
Leovana
Leovana
8 jul. 2024 - 9:45
Volgende keer ook verafschuwd twitteren als "Nederlandse" voetbal"fans" een spoor van vernieling achter laten. Is gewoon de wet over gelijke behandeling.
Robby Rougoor
Robby Rougoor
8 jul. 2024 - 7:30
Die Wilders is gewoon een zak van een vent
PauI_Spijkers
PauI_Spijkers
8 jul. 2024 - 5:55
Niet iedereen deelde in die feestvreugde nee. Sommige relden wat. Voetbal brengt leuke feestjes en in Europa vaak ook hooligans. Dat heeft meer te maken met voetbal en Europa dan met integratie. Er zijn niet massas meer Hooligans die fans van Turkije zijn dan van Fijenoord of zo.
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.8 jul. 2024 - 9:15
Voor de volledigheid: Ook buiten Europa heb je soms rellen rondom voetbalwedstrijden.
Bruce Stone
Bruce Stone
7 jul. 2024 - 20:16
Viva La France!!
Dendus
Dendus
7 jul. 2024 - 19:45
Tuurlijk ging het goed. Maar het ging ook vaak mis. Dat was ook te zien op het 20u journaal. Net als op andere media. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/07/confrontaties-nederlandse-en-turkse-supporters-na-ek-match/
Jozias2
Jozias2
7 jul. 2024 - 19:26
Beide is natuurlijk waar. Op veel plaatsen was het een feest en verbroederde de sport. Tegelijkertijd waren er ook rellen, werd er met stenen vuurwerkbommen gegooid naar de politie e. Marechaussee en moest de me ingrijpen. Ook waren er beelden van mannen die het hadden over ‘kk Nederlanders’ en ‘kk joden’. Beide is dus waar en Wilders is fout door alleen te wijzen op de excessen maar het verzwijgen van de excessen en doen alsof ze er niet waren is netcxo fout.
12 Reacties
Oki Doki
Oki Doki7 jul. 2024 - 21:42
De excessen worden niet bewust verzwegen en er waren excessen, maar niet in zo'n mate dat het als relevant werd geacht voor het grote publiek.
Olav Meijer
Olav Meijer8 jul. 2024 - 0:59
"Net zo fout"? Wat een onzin! Het feit dat Wilders suggereert dat Turkse Nederlanders (in het algemeen!) rellen hebben geschopt en daarom in Turkije zouden thuis horen, is ernstige haatzaaierij. Dat hier en daar iets uit de hand is gelopen, heeft vergelijkenderwijs nauwelijks enige importantie, en is vergelijkbaar met de gebruikelijke voetbalrelletjes die niet aan enige nationaliteit zijn gebonden. Jouw pseudo-genuanceerdheid is verraderlijk.
Bruce Stone
Bruce Stone8 jul. 2024 - 4:10
Bij Hooliganisme - https://nl.wikipedia.org/wiki/Hooliganisme - wordt letterlijk één keer (1) verwezen naar Turkije over een ernstig intern incident tegenover 99 (?) keer voornamelijk Teutoons geweld in geheel (westelijk) Europa. Nog liever een idioot als Wilders dan een Judas in het kwadraat als Jozias2.
vdbemt
vdbemt8 jul. 2024 - 8:10
@Olav. Goed gezien en goed verwoord.
Zandb
Zandb8 jul. 2024 - 14:07
Jozias Het gaat er om aan wie je de excessen toeschrijft en welke consequentie je daar aan verbindt. En wanneer Wilders dan met "ze" begint, dan weet je genoeg. Het was overigens beslist niet Wilders' bedoeling om een eventueel eenzijdig nieuws te kapittelen. Dan zou u toch beter moeten lezen.
Jozias2
Jozias28 jul. 2024 - 17:33
@oki doki Diverse landelijke media hebben er over bericht. Dus dan net doen alsof het er niet was is volgens mij gewoon wegkijken.
Jozias2
Jozias28 jul. 2024 - 18:17
@olav Er wordt nergens gezegd dat alle Turken zich hier schuldig aan maken en ik zeg dat ook niet. Het gaat hier om het eenzijdig en daarmee suggestief berichten om je (politieke) boodschap te laten steunen. Dat is fout wanneer Wilders dat doet en het is net zo fout als een ander dat doet.
Jozias2
Jozias28 jul. 2024 - 18:22
@bruce stone Er is geen of nauwelijks geweld rondom het Turkse voetbal? Serieus? Zou een iets beter zoekmachine gebruiken. Dit jaar is de competitie nog stil gelegd en zijn er meerdere zeer gewelddadige incidenten geweest.
Bruce Stone
Bruce Stone8 jul. 2024 - 23:51
@Jozias2 20:22 Dus Wilders had moeten zeggen: "Kijk eens wat er in Turkije gebeurt." Nou, dat is prima. U kunt dat advies vandaag nog mailen naar Wilders.
Jozias2
Jozias29 jul. 2024 - 7:37
@bruce Wat heeft dat er mee te maken? Wilders twittert over ernstige wanordelijkheden en geweld tegen hulpverleners die in Nederland hebben plaatsgevonden. Daar kun je van alles van vinden of dat het hele verhaal is. U suggereert volstrekt ten onrechte dat hooliganisme in Turkije nauwelijks voorkomt. Ik wijs er op dat u dan liegt en dan zou Wilders over Turkije moeten twitteren?
Bruce Stone
Bruce Stone9 jul. 2024 - 9:43
Jozias2 9:37 Amusant. Ik heb slechts verwezen naar het wiki-artikel Hooliganisme om op het grote verschil te wijzen tussen de excessen van "Teutoons" geweld en Turks geweld in het BUITENLAND (west Europa) waarvan ik de verhouding schets om 99:1. Verdere kronkels van u bekijk ik niet eens meer.
Oki Doki
Oki Doki27 jul. 2024 - 10:23
99% van de immigranten houdt zich altijd prima aan de wet. Daar mag weleens wat meer aandacht voor zijn in plaats van het alleen maar over die 1% te hebben die zich niet aan de wet houdt.
Sarahdbr
Sarahdbr
7 jul. 2024 - 19:23
Ik begrijp ook niet waarom zo veel mensen de mildere Wilders onarmden, alsof hij echt was. Maar dat zal wel het heilige geloof in illusies zijn geweest. Hij is gewoon een wolf die als het hem uit komt schaapskleren aantrekt.
1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew8 jul. 2024 - 1:25
Het is mij ook al opgevallen dat Wilders nu gewoon weer de oude Wilders is. Als hij zo doorgaat, gaat hem dat opbreken. Gewoon niet handig wat hij doet. Hij zakt al in de peilingen.
Ronald Schutten
Ronald Schutten
7 jul. 2024 - 19:14
Ik vond het vooral heel zielig dat de Turken zo'n fluitconcert hielden als Nederland aan de bal was. Heel kleinzielig en onsportief.
2 Reacties
vdbemt
vdbemt7 jul. 2024 - 20:00
Zeker nooit in een stadion geweest bij een voetbalwedstrijd.
Peterrr.
Peterrr.8 jul. 2024 - 9:20
@vdbemt, grappig dat je in een reactie hierboven Olav Meijer helemaal gelijk geeft met zijn kritiek op Jozias, dat hij zijn pseudo-genuanceerdheid verraderlijk vindt en nu doe jij hetzelfde door te nuanceren... Dus als het je uitkomt mag je wel nuanceren, maar als het je niet uitkomt, dan is het verraderlijk. Interessant!
Ewout Pool
Ewout Pool
7 jul. 2024 - 17:46
Als inwoner van Den Haag weet je dat het altijd geëikel is op de Valliantlaan/Hobbemastraar. Niet omdat de mensen die daar wonen eikels zijn, de overgrote meerderheid zijn namelijk fatsoenlijke mensen die in best moeilijke omstandigheden het beste ervan proberen te mskem. Eén paar van mijn collega’s wonen daar. Echter, er is een significante groep straatjongeren (niet alleen daar van daa overigens) zoals je die in de meeste grote steden vindt die elke gelegenheid aangrijpt om te rellen. Of het nu de avondklok is, Marokko/Nederland/Turkije wint, er Turkse verkiezingen zijn, Oud en nieuw of iets anders. Waarom ze dat doen is niet eenduidig uit te leggen, maar een gevoel van uitsluiting zal zeker mee spelen.
Linkerkant
Linkerkant
7 jul. 2024 - 17:19
2 uitersten hier, Wilders die olie op het vuur gooit en de VK die de ogen sluit voor de rellen. Die Wilders nemen we natuurlijk niet serieus, maar van de VK moeten we toch kunnen verwachten dat ze nieuws 'fair en balanced' brengen? Want dit soort VK berichten is alleen maar koren op de molen van ultrarechts. Het is namelijk niet alleen maar koek en ei, als je wat verder kijkt.
2 Reacties
Martin van der Linde
Martin van der Linde7 jul. 2024 - 18:37
Who cares wat de tere zieltjes van ultra rechts er van vindt. Weg met racisme. De afgelopen dagen in de kamer waren fantastisch, eindelijk liet normaal Nederland zijn tanden zien.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen8 jul. 2024 - 7:00
Rechts is in de afgelopen jaren méér dan uitstekend bediend door de media, zo werd extreem rechts salonfähig gemaakt door het "radicaal rechts" te gaan noemen, werd nareis op nareis op nareis leugenares Yeşulgöz niet adequaat bevraagd, ging de media volkomen mee in de "asielzoekerstsunami", werden de verkiezingsdebatten op die fabel gebaseerd en kregen de werkelijke problemen en de oorzaken van die problemen amper aandacht. Als de media, inclusief de door u verguisde Volkskrant haar werk gedaan had, zaten we nu niet met dit kabinet opgescheept en evenmin met de pseudo intellectuele voorzitter Bosma die nog immer onweersproken en onbevraagd socialisme met nationaal socialisme vereenzelvigd.
Coolplayer
Coolplayer
7 jul. 2024 - 17:16
Voetbal verbroedert is voor Wilders een nachtmerrie, ook dat Turken nu als 1 man achter Oranje gaan staan, de man zit zo vast in zijn haatbubbel.
1 Reactie
Peterrr.
Peterrr.8 jul. 2024 - 9:21
Ik hoop dat je gelijk hebt dat de Turken in NL als één man achter Oranje gaan staan. Eerst zien, dan geloven.
Willie-Wortel
Willie-Wortel
7 jul. 2024 - 16:06
Dhr. Wilders zijn kwaliteiten onrust brengen, schofferen en afbraak politiek voeren. Hij heeft nu de mogelijkheid om zijn ideeën (niet mijn ideeën) om te laten zetten in daden, maar ik heb nog niets zinnigs in die richting horen zeggen. De man kan dus alleen maar afbreken en niets opbouwen.
Backtobasics
Backtobasics
7 jul. 2024 - 14:41
Het hele opgeblazen vooral door commercie gestuurde en ook nog eens nationalisme aanwakkerende voetbalfeestje vind ik toch eigenlijk vooral erg kinderachtig........in de context van de huidige tijd. Die NOS verslaggevers die naar plaastelijke cafes gaan om de "stemming" te peilen, terwijl de rest van de wereld in brand staat. Tjonge tjonge.....
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen7 jul. 2024 - 15:50
Het EK dient om de reclamebusiness op peil te houden in de komkommertijd. Het EK is business, en amusement, maar geen sport. Hoeft ook niet. Als het maar geen nationalisme aanwakkert.
Peterrr.
Peterrr.8 jul. 2024 - 9:24
@Backtobasics, stemming peilen in café is journalistiek onwaardig. Maar de opmerking 'terwijl de rest van de wereld in brand staat', kan ik niet zo goed plaatsen. Vind je dan ook dat we niet meer naar een museum mogen gaan, terwijl de rest van de wereld in brand staat. Of een goed boek mogen lezen, terwijl de rest van de wereld in brand staat. Of naar een voorstelling mogen gaan, terwijl de rest van de wereld in brand staat? Volgens mij staat de wereld altijd in brand...
Frans Akkermans3
Frans Akkermans3
7 jul. 2024 - 14:23
Kan iemand achterhalen wat Wilders of zijn kompanen twitterden toen Feyenoordsupporters tekeer gingen in Rome?
9 Reacties
Jozias2
Jozias27 jul. 2024 - 15:55
@frans Die fontein die voor miljoenen beschadigd zou zijn maar de volgende dag na een schoonmaakbeurtje weer helemaal in orde bleek?
LaBou
LaBou 7 jul. 2024 - 16:39
Waarom probeer je anderen daarvoor op te laten draaien. Doe gewoon zelf je best, dat doe je ook als het je goed uitkomt.
Jozias2
Jozias27 jul. 2024 - 19:39
@labou Wie probeert wie voor wat op te laten draaien?
vdbemt
vdbemt7 jul. 2024 - 20:04
Terechte en goede vraag. We weten allemaal dat daar niets, door Wilders, over te vinden is. Nou ja, bijna allemaal. Jozias probeert het nog te verdedigen. Wat iets zegt over Jozias. En Labou heeft jouw vraag ook niet helemaal door.
Jozias2
Jozias27 jul. 2024 - 21:11
@van de bemt Ik verdedig niets. Ik zeg alleen dat het verhaal van die fontein waar voor miljoenen schade is aangericht een broodje aap is. Frans brengt een onzin verhaal. Dat staat los van waar Wilders wel of niet over twittert.
Jozias2
Jozias27 jul. 2024 - 21:16
En alvast voor van de bemt: “Maar welke fontein was er precies gesloopt en in welke mate? Hadden de hooligans soms met hamers en beitels op het broze steen ingehakt? Was er wellicht een dikke Feyenoorder aan de boeg van Pietro Bernini’s stenen schip gaan hangen? Al snel verschenen er persfoto’s van de fontein (het bleek bij nader inzien toch om de Barcacciafontein te gaan) waar ‘experts de schade opnamen’. Maar daadwerkelijke schade was op de foto’s en beelden niet echt waarneembaar. Wel: veel rommel. Bierflesjes, rood-witte ballonnen, sigarettenpeuken.” “De Romeinse cultuurwethouder Giovanna Marinelli maakte de verwarring nog wat groter - en de schade juist kleiner. De reparaties aan de fontein hadden ‘minder dan 10.000 euro’ gekost, aldus Marinelli op navraag van NRC. Vooral een zwarte rookplek was vervelend, maar een dag na de wedstrijd was de boel gelukkig weer netjes en schoon“ https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/niet-een-maar-drie-fonteinen-in-rome-zijn-gerestaureerd-dankzij-de-feyenoordrellen~b658e261/ https://1908.nl/artikelen/de-mythe-van-de-fontein-combinatie-tussen-een-klassiek-broodje-aap-en-een-moderne-mediahype
Robert Frank Wienneke
Robert Frank Wienneke7 jul. 2024 - 23:56
'Fijennoord' supporters zijn Rotterdammers. Ik rij soms door Rotterdam maar zie er slechts een paar.. Dus wie waren dat dan??? Nou is niemand heilig, maar zie de situatie wel in de juiste context ajb.
vdbemt
vdbemt8 jul. 2024 - 8:12
@Jozias ...................
Peterrr.
Peterrr.8 jul. 2024 - 9:26
@vdbemt, in dit geval heeft Jozias gewoon gelijk. Er is toen helemaal niets ernstigs gebeurd in Rome. Er is toen iets door iemand geroepen wat niet klopte en daarna stond er ten onrechte een enorme hype. Frans Akkermans en jij hebben wel het eerste meegekregen, maar niet de waarheid.
Jasperrrrrrrrr
Jasperrrrrrrrr
7 jul. 2024 - 14:05
Hadden we dan wat "m"ilders verwacht?
1 Reactie
Robert Frank Wienneke
Robert Frank Wienneke7 jul. 2024 - 23:59
Ja! Geduld, hij overwint het vieze politieke spelletje en dan komt ie uit de verf
vdbemt
vdbemt
7 jul. 2024 - 14:03
Een ziek, ziek mannetje.
4 Reacties
TheBigLebowski
TheBigLebowski7 jul. 2024 - 16:29
Dat krijg je na jaren van isolatie. Die man is knettergek.
vdbemt
vdbemt7 jul. 2024 - 20:07
@Lebowski. Ja. Dat is ie. Maar nu niet zijn isolatie de schuld geven. Hij was al gek voordat hij ook nog eens geIsoleerd moest leven. Dat was er ook al een gevolg van.
EricDonkaew
EricDonkaew8 jul. 2024 - 1:33
Gek is hij zeker niet. Maar wel gebiologeerd door afkeer van bepaalde groepen mensen. Zoiets verandert niet, ook niet nadat je een aantal maanden hebt geveinsd dat er geen afkeer is.
vdbemt
vdbemt8 jul. 2024 - 8:14
@Eric. Hij is niet gek in de zin van 'dom'. M.i. is hij weldegelijk gek in de zin van 'gek'.
MarcusLucas
MarcusLucas
7 jul. 2024 - 13:38
Alles moet kapot. De PVV haat Nederland.
1 Reactie
Martin van der Linde
Martin van der Linde7 jul. 2024 - 18:39
Maar gelukkig begint Nederland terug te haten. Wilders zakt weer 4 zetels in de polls.
R.A Post
R.A Post
7 jul. 2024 - 13:23
Een keer trek je de conclusie Geert Milders is een illusie een dun laagje schijnbaar chroom zonder enige inclusie. Geert Gilders is een feit ,een man die graag zijn stokpaardjes berijd. Een man die graag anderen de maat neemt. Maar bij een aanval op hem de benen neemt. Hij zegt dan mijn naam is haas ik weet van niks. Maar al snel is hij er weer en zegt hij ik ben het die het fikst. Inderdaad staat de boel nu in fik . En nu staat de boel in de fik dankzij Wilders zijn dikke ik .
Ruud 135
Ruud 135
7 jul. 2024 - 12:59
Het Nederlands elftal is nagenoeg een afspiegeling van onze samenleving, kan je van de regering niet zeggen. Vandaar de aansluiting van Wilders bij de patriotten van Europa (alleen al die naam ). En de VVD en NSC ..........? Slappe hap.
2 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen7 jul. 2024 - 16:02
Wilders heeft ook zwart haar, zoals veel andere nieuwe Nederlanders. En een niet-Nederlandse vrouw. Een buitenlander die Nederland wil teruggeven aan de Nederlanders zou ik (ook daarom) niet vertrouwen.
EricDonkaew
EricDonkaew8 jul. 2024 - 1:34
@Frits Jansen -------------------------- Maar jij maak er weer helemaal een potje van.
Peterrr.
Peterrr.
7 jul. 2024 - 12:37
Voetbal maakt meer goed dan Wilders kapot probeert te maken!!!
Gerygrr
Gerygrr
7 jul. 2024 - 11:23
Precies! Wie de mensen uit dezelfde buurten echt kent, wist dit. Samen feesten, samen naar de volgende wedstrijd. Filosofisch kwintet heeft ook wijze woorden over de autocraat in het algemeen. Geen charisma. De maatschappij spiegelen.
Anna R. Chist
Anna R. Chist
7 jul. 2024 - 11:19
Wildersje is eigenlijk vooral boos dat Turkije verloren heeft. Hij had de tweets al klaar als reactie op feestende Turken in Nederland.
weereenmening
weereenmening
7 jul. 2024 - 11:19
Ik heb niets in de media gelezen over rellen. Hebben die echt plaatsgevonden of verzint Wilders dit gewoon?
10 Reacties
Anna R. Chist
Anna R. Chist7 jul. 2024 - 11:53
Er stond toch ook niks over rellen. Boze jongeren met Turkse vlaggen.
Willem D2
Willem D27 jul. 2024 - 12:00
Den Haag Amsterdam Eindhoven
Markzelluf
Markzelluf7 jul. 2024 - 12:01
Er zijn toch echt aardig wat berichten over rellen. Kijk anders eventjes dit filmpje. https://www.vkmag.com/magazine/sfeer-in-woensel-sloeg-behoorlijk-om-na-wedstrijd-nederland-turkije
Bert vd Neut
Bert vd Neut7 jul. 2024 - 12:39
Ja die hebben echt plaatsgevonden met gewonde agenten nog en toe.
Gerygrr
Gerygrr7 jul. 2024 - 12:56
Even gezocht naar de beelden van het optred3n van de ME tegen Turkse relzoekers. Ik zie geen oranje supporters.
vdbemt
vdbemt7 jul. 2024 - 14:05
@Willem2. Daarbij doel je op de voetbalhooligans van ADO, Ajax en PSV? Allemaal Nederlanders met buitenlandse afkomst?????
Willem D2
Willem D27 jul. 2024 - 15:53
@vdbemt Bij Steve Jobs sprak men van cognitieve dissonantie. Ik zie een overeenkomst.
vdbemt
vdbemt7 jul. 2024 - 20:09
@Willem. Nou. Leg uit.
DanielleDefoe
DanielleDefoe7 jul. 2024 - 20:51
Wat doet Steve Jobs hier?
Robert Frank Wienneke
Robert Frank Wienneke8 jul. 2024 - 0:08
Je bent erg slecht van vertouwen in de man die toch maar een kabinet gevormd heb om onze ijskasten weer te kunnen vullen!!
Noam Salomon II
Noam Salomon II
7 jul. 2024 - 11:17
Zoals in Transvaal zou het overal moeten zijn, maar dat is het (nog) niet getuige de rellen in de Schilderswijk en in het Laakkwartier en wijken in Eindhoven en Den Bosch. Het ultranationalisme uit Turkije leeft ook hier in Nederland en dat verdwijnt alleen maar als Nederlanders van Turkse afkomst wat meer afstand nemen van het land van afkomst. De huidige nazaten van Nederlanders die na de Tweede Wereldoorlog naar Canada migreerden, beschouwen zich als 100% Canadees, en dat mag je op den duur ook van Nederlanders van Turkse afkomst verwachten. De tweet van Wilders is olie op het vuur, maar laten we niet doen alsof er niks aan de hand is, dat werkt averechts.
16 Reacties
weereenmening
weereenmening7 jul. 2024 - 11:48
Ik lees niets in de media hierover. Heb je een bron behalve Wilders?
Armoedegrens
Armoedegrens7 jul. 2024 - 12:03
All eyes on Gaza
Gerygrr
Gerygrr7 jul. 2024 - 12:09
Nee, het voorbeeld gaat niet op. Canada was al bevolkt door ui5 Europa gemigreerde mensen. Er woonden Indianen en ze werd3n gekoloniseerd. Nieuwe migranten volgen hun voorgangers uit eigen kringen, zelfde cultuur, zelfde geloof.
Vuurrood
Vuurrood7 jul. 2024 - 12:24
Noam Salomon: Zoals gewoonlijk houd jij je weer dommer dan je in werkelijkheid bent. Volgens mij ben jij gewoon geslepen, en dan in de negatieve betekenis. Enig idee van welke ultranationalistische fractie de PVV in het euro parlement deel gaat uitmaken? Inderdaad, ultranationalisme leeft in Nederland maar dan bij de PVV. Dermate ultranationalistisch dat we kunnen spreken van racistisch/fascistisch en nazistisch nationalisme. Nederlanders die emigreerden vormden in het nieuwe land als de bliksem Nederlandse clubs. Er kwamen Nederlandse bejaardentehuizen. Ze bleven in hun ziel gewoon Nederlands inclusief klompen en molentjes in de tuin.
Noam Salomon II
Noam Salomon II7 jul. 2024 - 13:18
@weereenmening, Ik lees de tweets van Wilders niet. https://www.nu.nl/binnenland/6319827/arrestaties-in-den-haag-en-eindhoven-bij-rellen-rond-ek-wedstrijd-oranje.html https://www.ad.nl/video/productie/politie-bekogeld-met-vuurwerk-in-haagse-schilderswijk-494001 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/07/confrontaties-nederlandse-en-turkse-supporters-na-ek-match/
Bruce Stone
Bruce Stone7 jul. 2024 - 13:21
Wat is de bedoeling? Dat er gereageerd wordt met opmerkingen over Israëlische vlaggen? Dan bent u net zo'n intrigant als Wilders.
Noam Salomon II
Noam Salomon II7 jul. 2024 - 13:41
@Vuurrood, Ja, ik ben me bewust van de extremistische denkbeelden van de PVV, en vind deelname van die partij aan het kabinet zeer onwenselijk. Maar hoopoplopende emoties bij sommige Nederlanders van Turkse afkomst hebben daar niks mee van doen. De lange arm van Ankara bestaat wel degelijk. Assimilatie van Turken in Europa is uit den boze, benadrukt Erdogan. Conflicten in Turkije (b.v. met de Koerden en Syrië) worden óók in Nederland uitgevochten. Als Nederlanders van Turkse afkomst hierdoor herhaaldelijk negatief in het nieuws komen, is dat koren op de molen voor de PVV.
Khalid3
Khalid37 jul. 2024 - 14:03
Noam Salomon@@ “”Het ultranationalisme uit Turkije leeft ook hier in Nederland en dat verdwijnt alleen maar als Nederlanders van Turkse afkomst wat meer afstand nemen van het land van afkomst.”” Meerdere joodse Nederlanders die hier geboren zijn hebben ooit vrijwillig in IDF gediend en voor IDF dienen is ook een vorm van ultranationalisme. Zij kunnen ook afstand doen van het land van afkomst maar doen ze niet omdat zij zichzelf 100% Israëliër beschouwen. Kijk eerst naar jezelf voordat je gaat wijzen. Wat versta jij onder 100% Canadees? Witte huidskleur en blond haar? Of Inuit? Of trots zijn dat je onderdeel mag zijn van multiculturalisme? De Canadese bevolking is etnisch heterogeen en bestaat uit verschillende culturen en afkomsten. Het multiculturalisme is verankerd in de Canadese grondwet. In Canada heb je Nederlandstalige radiozenders en kranten, er zijn Nederlandse bejaardentehuizen, Nederlandse verenigingen en in sommige scholen wordt er ook Nederlandse taal gegeven. Maar in Nederland wordt er gauw brand geroepen als er een getoeterd wordt voor een andere vlag.
Vuurrood
Vuurrood7 jul. 2024 - 14:06
Noam Salomon: De lange arm van Likoed bestaat ook in Nederland. Een van die Likoedleden zit in ons parlement. Inclusief strafblad. Conflicten in bezet Gaza worden ook in Nederland uitgevochten. Ook aanhangers van Israël gingen rellen. Daar hoor ik Wilders dan weer niet over. Jouw trouwens ook niet. Ik herinner mij nog voetbalwedstrijden met bepaald geen vredelievend gedrag van supporters. Hoor ik Wilders ook niet over. Zo gauw het Nederlanders met een andere achtergrond als de boerenpolka betreft hoor je Wilders luidkeels.
Frits Jansen
Frits Jansen7 jul. 2024 - 16:06
FOUT! Je hoeft je niet Canadees Turk of Hollander te voelen, maar MENS. Bent u niet bang om onmens gevonden te worden? Zoek dan maar een dictatuur uit.
Frits Jansen
Frits Jansen7 jul. 2024 - 16:10
@Vuurrood: ik denk dat de PVV Europarlementariërs vooral de Brusselse en Straatsburgse horeca gaan verblijden. Vergaderen is saai.
Olav Meijer
Olav Meijer8 jul. 2024 - 0:40
@ Noam Salomon II: Jouw opmerking over Canada slaat de plank volledig mis, zoals anderen al hebben opgemerkt. Daar behouden de immigranten in het algemeen juist sterk hun eigen culturele achtergronden. Ik ben daar geweest en heb deze ervaring ook met eigen geëmigreerde familie opgedaan.
EricDonkaew
EricDonkaew8 jul. 2024 - 1:42
@Vuurrood: Een van die Likoedleden zit in ons parlement. ------------------------- Wie dan? En is hij echt Likoed-lid?
EricDonkaew
EricDonkaew8 jul. 2024 - 1:49
@Vuurrood: Nederlanders die emigreerden vormden in het nieuwe land als de bliksem Nederlandse clubs. Er kwamen Nederlandse bejaardentehuizen. Ze bleven in hun ziel gewoon Nederlands inclusief klompen en molentjes in de tuin. --------------------------- Klopt, maar dat ging om de eerste generatie. Het klopt ook dat, zoals hierboven iemand beschreef, de tweede generatie nagenoeg 100% Canadees (etc.) is.
Vuurrood
Vuurrood8 jul. 2024 - 8:22
Erik: De man die door Wilders eerst naar voren werd geschoven en later, na ophef, werd vervangen door Agema is een van de oprichters van Likoed Nederland.
EricDonkaew
EricDonkaew9 jul. 2024 - 2:42
@Vuurrood ---------------------- Oh. Maar jij suggereerde duidelijk Likoed-Israël.
Vuurrood
Vuurrood
7 jul. 2024 - 11:16
Wilders is de rat die uit is op chaos. Hij zal geen gelegenheid voorbij laten gaan om dit te etaleren. Eigenlijk dient hij met kop en kont beetgepakt te worden en uitzetten naar de heimat van zijn vriend Orban. Kan hij daar de grote held uithangen.
Eric Minnens
Eric Minnens
7 jul. 2024 - 11:09
Wilders KAN niet anders, het is zijn handelsmerk. Hou nou toch eens op met de mogelijkheid dat Wilders milders zou zijn geworden. Zelfs zijn zaad zaait haat.
1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus7 jul. 2024 - 12:35
Wilders heeft niet zoveel op met kinderen. Gelukkig maar, stel je voor dat er na hem nog een aartje naar zijn vaartje zou zijn. Los van dat, arme, arme kinderen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor