Geestelijke zorgverleners maken zich zorgen over de toenemende populariteit van AI als alternatief voor therapeuten. Sara Quinn, voorzitter van de Australische beroepsvereniging van psychologen, zegt dat het praten met een chatbot een handig hulpmiddel kan zijn maar dat kwetsbare personen met ernstige problemen risico lopen. De chatbots schieten tekort in vaardigheden en kennis. Zo kunnen ze emoties niet herkennen en zijn ze onbekend met culturele aspecten.
Ze waarschuwt dat zorgvragers wel het gevoel kunnen hebben dat ze een connectie hebben met een chatbot maar dat die in werkelijkheid ontbreekt. "Therapie gaat om woorden, om gevoelens, om betekenis."
Een ander probleem is dat chatbots zo zijn geprogrammeerd dat ze je vertellen wat je wilt horen. Daardoor kunnen zorgvragers er afhankelijk van worden. De hulpverleners maken zich in dat opzicht vooral zorgen om jongeren die vertrouwd raken met deze manier van communiceren met zichzelf. Bij chatbots is daarnaast de privacy niet gegarandeerd en ze kennen geen beroepsgeheim.
Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.