Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Zwitserland prijst open grenzen: migranten werken harder dan eigen bevolking

  •  
29-06-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3118 keer bekeken
  •  
42854511905_f75915478e_k

© cc-foto: Kecko https://flic.kr/p/28hUzmV

Zwitserland profiteert enorm van de open grenzen die het land heeft met de Europese Unie en met de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA), waar naast Zwitserland ook Liechtenstein, Noorwegen en IJsland deel van uit maken. Dat blijkt uit een rapport van het Zwitserse ministerie van Economische Zaken (SECO).
Volgens het rapport is de migratie vanuit de EU sterk gericht op de behoeften van de Zwitserse economie. Dat bewijst onder meer de hoge arbeidsparticipatie van EU-migranten. Maar liefst 87,7 procent van hen heeft werk, dat is meer dan de Zwitserse staatsburgers van wie slechts 84,6 procent een baan heeft. De Zwitsers hebben over het algemeen wel de betere banen terwijl de migranten vooral werk doen met lagere opleidingsniveaus, schrijft expat-site The Local.
Uit het rapport blijkt ook dat Europese arbeidsmigranten meer uren maken. Van de vrouwen werken veel meer van hen full time in vergelijking met de Zwitsers. Qua salaris stijgen de Zwitsers echter ver boven de migranten uit. De hardwerkende migranten hebben vaker tijdelijke contracten en werken meer in de avonduren. Wel is het percentage werklozen onder migranten hoger maar volgens het ministerie komt dat omdat de migranten vooral werken in sectoren die meer werkloosheid kennen.
Uit de cijfers blijkt ook dat van de EU/EVA-migranten die in 2009 in het land arriveerden in de acht jaar daarop slechts 3,4 procent een beroep heeft gedaan op sociale voorzieningen. Er leven bijna anderhalf miljoen EU/EVA-migranten in Zwitserland, op een bevolking van 8,6 miljoen. Daarnaast wonen er nog 700.000 migranten uit andere landen. Ze vormen bij elkaar bijna een kwart van de bevolking, het hoogste percentage in Europa.
cc-foto: Kecko
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (7)

RechtdoorZee93
RechtdoorZee93
30 jun. 2020 - 17:57
Beetje aparte manier hoe dit artikel gebracht wordt. Zwitserland heeft natuurlijk geen open grenzen voor de hele wereld en het is ook geen migratie-mirakel. De situatie is eigenlijk bijna hetzelfde als in Nederland. Ook in Nederland hebben EU migranten goede scores in de statistiek op bijv. arbeidsparticipatie en een laag beroep op de sociale voorzieningen. Zwitserland heeft precies dezelfde problemen als Nederland als je kijkt naar andere migratie herkomsten.
Lood om oud IJzer
Lood om oud IJzer
30 jun. 2020 - 8:16
Zwitserland is een kei- en keihard land, bepaald geen heilstaat voor arbeidsmigranten.
7 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 jun. 2020 - 9:42
Toen ik daar was viel me ontzettend op dat rotwerk werd gedaan door 'buitenlanders' .
Middenman
Middenman30 jun. 2020 - 10:37
@Lood om oud IJzer: Vertel. Ik ken Zwitserland bijna net zo goed als Nederland. Ik spreek er ook regelmatig arbeidsmigranten en ik verzeker je dat die daar liever werken dan in Nederland. Seizoensarbeiders in de landbouw komen maar wat graag elk jaar terug. De gezondheidszorg in Zwitserland zou zonder arbeidsmigranten volledig instorten. De salarissen liggen hoger dan in welk ander Europees land. Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van je opmerking.
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 jun. 2020 - 12:47
@middenman kopje koffie kost daar 7,50 dus die salarissen moeten wel hoog liggen anders kun je daar niet rondkomen. Ik was straatarm in dat land met mijn euro's
Lood om oud IJzer
Lood om oud IJzer30 jun. 2020 - 13:46
Mooie demagogische opening van je betoog @Middenman, maar ik beweer toch geenszins dat het in NL beter is? Enkel meen ik in de toon van het artikel wat verheerlijking van de Zwitserse aanpak waar te nemen, terwijl deze aanpak toch vooral op zo veel mogelijk geld verdienen voor Zwitserland gericht is en bovendien is er sprake van quota en Zwitsers die voorrang moeten krijgen, immigranten die regelmatig onder de Zwitserse armoedegrens (2300 chf) leven en/of slechte/veel te dure huisvesting hebben.
Middenman
Middenman30 jun. 2020 - 13:51
@Griezel in post-gezellig Nederland - plekken waar een kopje koffie meer dan € 7 kost ken ik in NL ook. Dat soort uitspraken zegt me niet zo veel. Daarmee zeg ik niet dat Zwitserland ten opzichte van de Eurozone niet relatief duur is, dat klopt zeker. Maar de lonen liggen daar een stuk hoger dan hier, daarom is de koopkracht is vergelijkbaar. De inkomensverschillen zijn in Nederland en Zwitserland bijna gelijk. Ik heb familie in Griekenland; daar is de koffie goedkoper dan in Zwitserland, maar reken maar dat ze daar veel en veel minder te besteden hebben.
Lood om oud IJzer
Lood om oud IJzer30 jun. 2020 - 14:12
@Middenman 30 juni 2020 at 15:51 De koopkracht in Nederland en Zwitserland is vergelijkbaar.... hahahaha
johnvangulik
johnvangulik30 jun. 2020 - 18:09
Ik ken er weinig tot niets van maar blijkbaar ligt de koopkracht in Zwitserland hoger: https://www.indexmundi.com/map/?v=67&l=nl
Joop den Uil
Joop den Uil
30 jun. 2020 - 7:52
citaat: 3,4 procent een beroep heeft gedaan op sociale voorzieningen. dit geeft het artikel wel een andere wending ipv dat men de situatie met west europa tracht te vergelijken. waarom vraag ik me dan weer af
Sustainaboy
Sustainaboy
30 jun. 2020 - 6:52
Haha, Zwitserland en open grenzen. Die grenzen gaan alleen open als je een arbeidscontract hebt. Zonder baan kom je Zwitserland niet in.
1 Reactie
Middenman
Middenman30 jun. 2020 - 10:38
Noem mij eens een land dat dat wel heeft?
nikita72
nikita72
30 jun. 2020 - 6:05
Het is opvallend dat immigranten in Zwitserland zo zelden werkloos zijn, terwijl ze meestal tijdelijke contracten hebben. Moeten immigranten uit Zwitserland vertrekken als ze lang werkloos zijn?
5 Reacties
Robert Follon
Robert Follon30 jun. 2020 - 6:57
Ja. En niet eens lang, binnen een maand na afloop van hun contract dienen ze vertrokken te zijn. Iets dat ook de 90% mede verklaart.
JoostV52
JoostV5230 jun. 2020 - 7:34
Ja, dat is al jaren het beleid.
frankie48
frankie4830 jun. 2020 - 8:31
Beste Robert, Dus deze beknopte versie van wat er in het rapport wordt weergegeven is onvolledig en niet met de situatie hier te vergelijken als het om de arbeidsmigratie in de EU gaat?
Robert Follon
Robert Follon30 jun. 2020 - 10:01
[en niet met de situatie hier te vergelijken als het om de arbeidsmigratie in de EU gaat] Nee, totaal niet. Dat circa alle 'arbeidsmigranten' een baan hebben is omdat ze zonder werk, of bewijs van inkomen, het land al niet eens inkomen. Is het werk ihkv een project (bijv een bouwproject) of seizoensarbeid, dan moet je gelijk je biezen pakken zodra het voorbij is. Zo niet: dan word je met kop en kont het land uitgezet. Zwitserland is geen Schengen-land, dus er is geen vrije vestiging, ook niet vanuit de EU.
Middenman
Middenman30 jun. 2020 - 10:44
Zwitserland heeft zo goed als geen werkloosheid. Seizoenswerk is daar heel normaal, ook voor Zwitserse burgers. In de horeca, als skileraar, berggids, etc. Je kunt je er zonder arbeidscontract vestigen, maar je moet wel binnen drie - zes maanden werk vinden om een verblijfsvergunning te krijgen. Verblijfsvergunningen zijn er in verschillende soorten, maar inderdaad gekoppeld aan werk, of een zwitserse partner.
EricDonkaew
EricDonkaew
30 jun. 2020 - 1:50
(...) migranten werken harder dan eigen bevolking. ------------------------------------ Is 'zo hard mogelijk werken' het enige criterium? Is de tijd definitief voorbij dat je fluitend naar je werk kon gaan en na afloop van je werkdag nog energie had om überhaupt nog iets voor jezelf te doen? Is dit niet een beetje bevolkingsgroepen tegen elkaar uitspelen? Wat zijn overigens de rechten van die migranten? Zit daar misschien een reden in dat ze harder (moeten) werken dan de eigen bevolking? Werkgevers zijn er maar wat blij mee, deze ontwikkeling. Ik heb het met eigen (lede) ogen gezien, in magazijnen, maar in de kassen geldt hetzelfde: jonge Polen en Roemenen die zich de longen uit hun lijf werkten om hun targets ruimschoots te halen. Oudere Nederlandse werknemers, die het zeer hoge tempo niet aankonden, konden vertrekken. Is dit niet gewoon neoliberalisme in de ergste vorm? Inclusief globalisering en arbeidsverdringing? Voor de 'Oostblokkers' is het even leuk, maar op termijn is het een draaikolk naar beneden voor iedereen. En nee, met xenofobie heeft dit helemaal niets te maken. De mensen die hier komen werken, zijn in de regel aardige lui, die de kansen pakken die iedereen in dezelfde situatie zou pakken. Maar met sociaaldemocratie of socialisme heeft het allemaal niets meer te maken. Maar ik zal wel weer het nodige over mij heen krijgen. Van mensen die zich links noemen, maar dat in werkelijkheid helemaal niet zijn.
1 Reactie
AGM-65E
AGM-65E30 jun. 2020 - 9:51
Het is een 'argument' voor mensen zoals Leo Lucassen.
JasDon
JasDon
29 jun. 2020 - 20:10
Zwitserland prijst goedkope EU-arbeiders zou ook een kopje voor dit artikel kunnen zijn. Nederland profiteert ook van de EU, maar of de gemiddelde Joop'er dit gelijk zou stellen aan open grenzen vraag ik me af.
1 Reactie
ton14024
ton1402430 jun. 2020 - 14:02
Waar haal je dat ´prijst´ vandaan, en wat is de gemiddelde Joop´er?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor