170 treinen reden vorig jaar door rood
23-06-2014
• leestijd 1 minuten
Iets minder treinen reden vorig jaar door rood. Maar het waren er nog altijd 170, drie minder dan in 2012. Menselijk gedrag speelt een belangrijke rol bij de fouten, zo blijkt uit een analyse van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Ernstig risico
Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer geschreven. Niet elke trein die een rood sein passeerde, leverde direct gevaar op. In 21 gevallen was wel sprake van een potentieel ernstig risico. In 2012 waren dat er 32.
Boosdoener
Vaak is de machinist de boosdoener als een trein door rood rijdt. De machinist of conducteur volgt de procedures aan boord onvoldoende of onjuist op, de machinist verwacht geen rood sein, wordt afgeleid of kan het sein niet goed zien, aldus de ILT. Ook kunnen technische problemen een rol spelen, bijvoorbeeld door een glad spoor.
Meer actie
Volgens Mansveld is er meer actie nodig om de situatie te verbeteren. De Nederlandse Spoorwegen hebben inmiddels besloten om een systeem in treinen in te bouwen dat machinisten waarschuwt als ze te snel een rood sein naderen, waardoor ze op tijd zijn om alsnog voldoende of harder te remmen. De eerste 50 treinen worden in het eerste kwartaal van volgend jaar van zo'n systeem voorzien. Eind 2015 moeten alle treinen ermee zijn uitgerust.
Spoorbeheerder ProRail gaat daarnaast de komende tijd op meer plaatsen het moderne spoorbeveiligingssysteem ATB-vv aanleggen.
ANP