Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

70.000 fraudepogingen gemeld in 3 jaar tijd

20-02-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
geld_fraude_12.jpg
De Fraudehelpdesk heeft in 3 jaar tijd 70.000 meldingen gekregen van oplichting of pogingen daartoe. 3000 melders raakten daadwerkelijk geld kwijt: samen zo'n 30 miljoen euro, meldde de vraagbaak donderdag.
Voorschotfraude
Zwendelaars verdienden het meeste aan zogeheten voorschotfraude, ruim 16 miljoen euro. Meestal maakt een slachtoffer dan geld over naar een andere rekening zonder daar ooit nog iets van terug te zien. Dat kan erfenis- en loterijfraude zijn, maar ook 'datingfraude' waarbij een potentiële relatiepartner een voorschot niet terugbetaalt. ,,Uitschieter was een man uit Noord-Brabant die 1,5 miljoen euro verspeelde met een combinatie van dating- en erfenisfraude'', weet een woordvoerder van de organisatie. Beleggingsfraude, goed voor 6,2 miljoen euro gemelde schade in 3 jaar, staat bij de helpdesk op de tweede plaats.
Aangifte
De Fraudehelpdesk beantwoordt vragen en adviseert slachtoffers over het nut van aangifte doen. Dat heeft volgens de instantie vaak weinig zin, omdat daders lastig te achterhalen zijn en zich vaak in het buitenland bevinden. Particulieren die zelf naar de politie stappen, krijgen volgens de zegsman ,,in 95 van de 100 gevallen nul op rekest.''
Phishing
Het leeuwendeel van de meldingen (67.000) kwam niet van slachtoffers, maar van mensen die bijvoorbeeld een verdachte e-mail hadden ontvangen. Meestal betrof dat zogeheten phishingmails, waarmee criminelen probeerden bankgegevens te ontfutselen. De helpdesk kreeg daar alleen vorig jaar al 28.000 meldingen over. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor