70% van de kipvleeswaren in de supermarkt is plofkip
15-09-2018
•
leestijd 3 minuten
•
1398 keer bekeken
•
Je zou denken dat de plofkip inmiddels uit de supermarkt is verdwenen. Door campagnes van Stichting Wakker Dier is de plofkip in de afgelopen jaren verdwenen uit het vers vleesschap. Dan zou je verwachten dat dit voor alle kipvleesproducten in de supermarkt geldt, maar niets lijkt minder waar. Uit een steekproef van Wakker Dier onder de 12 grootste supermarkten blijkt dat maar liefst 70% van de kipvleeswaren voor op brood nog steeds bestaat uit plofkip.
In mei tot en met juli deed Wakker Dier een steekproef bij de 12 grote supermarktketens: Albert Heijn, Aldi, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emté, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus en Vomar. Omdat het kipassortiment van een supermarktketen per filiaal kan verschillen bezochten zij per keten 3 verschillende filialen met een middelgroot oppervlak. In het vleeswarenschap zijn alle kipvleesproducten voor op brood geteld, per product is nagegaan of er sprake is van een dierenwelzijnskeurmerk, zoals Beter Leven of biologisch. Sommige supermarkten hebben ook kipvleeswaren van een zelf geïntroduceerd trager groeiend kippen ras dat iets meer leefruimte heeft van de plofkip. Deze producten vallen in de categorie ‘tussenkip’.
Grote verschillen
In totaal is bijna 70% plofkip. Elf procent van de producten had één Beter Leven-ster, en zes procent van de producten had het biologische keurmerk, welke gelijk staat aan drie Beter Leven-sterren. Bij de steekproef zijn geen producten met twee Beter Leven-sterren gevonden. Er zijn grote verschillen te zien tussen de percentages plofkip per supermarktketen. Zo komt Albert Heijn het beste uit de steekproef, met 9% plofkip. De meeste kipvleeswaren van Albert Heijn zijn van de zogeheten tussenkip, en 12% is kip met een ander keurmerk. Lidl scoort het slechts, alle kipvleeswaren van deze supermarkt die bij de steekproef zijn geteld bleken van plofkip, een score van 100%. De een na laatste plaats is voor Aldi, met 95% plofkip. Aldi biedt 5% kip met een keurmerk.
Zie het onderstaande tabel voor volledige uitslag.
(bron: Wakker Dier)
Goed opletten
Als consument moet je dus goed opletten als je kipvleeswaren in de supermarkt koopt omdat de kans groot is dat het plofkip is. Je kunt letten op keurmerken, zoals biologisch of het Beter Leven keurmerk. Ook hebben de supermarkten die producten van een ‘tussenkip’ aanbieden daar een eigen logo voor dat op die verpakkingen te vinden is. Wakker Dier is blij met de vooruitgang die de afgelopen jaren geboekt is waarbij de plofkip uit het vers vleesschap is verbannen, maar voor het broodbeleg is er duidelijk nog een weg te gaan. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Als plofkip niet meer kan, dan kan het ook niet op de boterham”. Wakker Dier gaat Lidl en andere supermarkten die slecht uit de bus komen aanspreken dat ze echt aan de gang moeten met hun vleeswaren.
Reacties
Marc Jansen, directeur van CBL, de brancheorganisatie van supermarkten waar 10 supermarkten uit de steekproef lid van zijn, reageert in de studio. Volgens Jansen werkt de branche er naartoe om, net als bij de kip in het vers vlees schap, ook in het geval van de kipvleeswaren te verduurzamen.
Aldi en Lidl kwamen het slechtst uit de steekproef, met 95 en 100 procent plofkip vleeswaren in de bezochte filialen. Aldi laat Kassa weten zich de afgelopen jaren ingezet te hebben voor het stap voor stap verduurzamen van het assortiment. Het verse kipassortiment is wel omgezet naar vlees van een trager groeiend ras of Beter Leven keurmerk. De resultaten van de steekproef neemt Aldi mee als input voor verdere verduurzaming. De volledige reactie lees je
hier
.
Lidl laat aan Kassa weten: ”Lidl is al geruime tijd bezig om samen met leveranciers het kipvleeswaren assortiment te verduurzamen. We zijn verheugd mee te kunnen delen dat per 1 januari 2019 het kipvleeswaren assortiment bij Lidl 100% plofkipvrij is”.