Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Belastingdienst blunderde bij vervanging blauwe envelop'

04-04-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_belastingdienstaangifte
De Belastingdienst heeft volgens de Nationale Ombudsman geblunderd bij de vervanging van de blauwe envelop door digitaal verkeer. De termijn waarop dit gebeurde was te kort, waardoor het publiek zich overvallen voelde. Dat bericht Trouw maandag.
'Zwakkeren tussen wal en schip'
Volgens ombudsman Reinier van Zutphen mag de overheid burgers nooit dwingen tot contact via de computer. Juist de zwakkeren in de samenleving zouden daardoor tussen wal en schip raken. De fiscus zou de digitale postbus alleen moeten aanbieden als 'extra service'.
Kloof
Van Zutphen kreeg duizenden klachten over het verdwijnen van de blauwe envelop. Zo'n 50.000 huishoudens in Nederland hebben geen internetverbinding. Ook zijn twee miljoen mensen laaggeletterd. De digitalisering van de overheid maakt de kloof met deze kwetsbare burgers alleen maar groter, waarschuwt de ombudsman. ANP
Nieuws over de blauwe envelop uit Kassa:
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor