Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ABN AMRO verruimt compensatiebeleid rentes

11-01-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1261 keer bekeken
  •  
abn amro 1127

De bank ABN AMRO heeft bekendgemaakt dat het de compensatieregeling gaat verruimen om consumenten tegemoet te komen die jarenlang teveel rente hebben betaald. Eerder werden consumenten tot 2008 gecompenseerd, nu wordt dat 2001. Claimorganisaties zijn echter nog kritisch.

Verschillende banken, waaronder ABN AMRO, hebben jarenlang stelselmatig teveel rente berekend op rekeningen en leningen. De rente steeg mee met de marktrente, maar daalde vervolgens niet mee. Eerder oordeelde het Kifid al dat de banken moeten compenseren. Onder druk van de politiek, belangenorganisaties en de media ontstonden compensatieregelingen. Ook Kassa besteedde veel aandacht aan de kwestie in uitzendingen. 

Tekst gaat verder onder het fragment.

In september

In september kwam ABN AMRO met de Consumentenbond overeen dat klanten gecompenseerd zouden worden. Toen klonk kritiek vanuit claimclubs, omdat te weinig wordt gecompenseerd. Volgens de bank is het huidige besluit, om te compenseren vanaf 2001, niet beïnvloedt door de rol van claimclubs en de media. "We hebben dit gedaan omdat het kan en om een zo groot mogelijke groep klanten tevreden te stellen", stelt een woordvoerder. 

30 procent meer 

Door de verruiming zullen zo’n 30 procent meer klanten gecompenseerd worden. De eerste van hen hebben inmiddels het geld daarvan ontvangen, laat de bank weten. Mensen die nog geld moeten ontvangen, worden geïnformeerd. Als de bank geen gegevens meer heeft, kunnen mensen ook zelf gegevens aandragen vanaf 2001. De bank stelt 90 miljoen euro extra beschikbaar voor de compensatieregeling.

Qollect is kritisch

Claimclub Qollect is echter kritisch en meent dat de druk van media en belangenorganisaties weldegelijk een invloed hebben gehad. Qollect geeft aan dat het nog niet het volle vertrouwen heeft dat ABN AMRO bereid is haar gedupeerde klanten volledig schadeloos te stellen. 

Goed nieuws, met kanttekening

Max Darley, van Qollect, vult daarop aan: “Wij treden op namens bijna 35.000 gedupeerde consumenten. Na het lezen van de compensatievoorstellen waarin ABN AMRO alleen voor de periode vanaf 2008 wilde compenseren, niet bereid was rente op rente betalen en haar klanten een finale kwijting liet tekenen hebben wij getracht in gesprek te gaan met de bank. Helaas gaf de bank toen niet thuis. 

"Dat ze nu, onder druk van vragen vanuit de media lijken te bewegen is goed nieuws, met die aantekening dat ze op basis van de informatie die wij hebben hun hele verantwoordelijkheid nog altijd trachten te ontlopen.”

Collectieve actie

Qollect geeft aan dat zij, in samenwerking met advocatenkantoor Wijn & Stael, een collectieve actie voorbereidt tegen de bank in het geval dat de afspraken niet worden nagekomen. Verder roept Darley de gedupeerden op om terughoudend te zijn met het accepteren van compensatievoorstellen. Hij geeft het advies om je dan te melden bij Qollect. “Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe groter de kans dat de banken écht hun verantwoordelijkheid nemen en mensen de volledige compensatie geven waar ze recht op hebben.”

Stichting Geldbelangen

In een persbericht laat stichting Geldbelangen weten dat ook zij kritisch zijn. De organisatie vindt het vooral een pijnpunt dat de bank geen rente of rente vergoedt. Daarbij benoemt de stichting een rekenvoorbeeld uit Kassa's uitzending. Daaruit blijkt dat de huidige compensatieregeling tekort schiet, omdat klanten bij lange na niet volledig worden gecompenseerd voor de geleden schade, aldus Geldbelangen.

Op 1 november heeft Geldbelangen in zaak bij het Kifid uitgebreid betoogd wat volgens hen mis is met de juridische grondslag die ABN AMRO gebruikt om geen rente op rente te vergoeden. Daarnaast betoogt Geldbelangen dat ook de financiële invalshoek van de bank verwerpelijk is. Uiterlijk eind januari doet de geschillencommissie van het Kifid uitspraak over deze lopende zaak. 

Ook andere banken compenseren

Overigens is ABN AMRO niet de enige bank die moet compenseren voor de woekerrentes. Eerder liet Rabobank weten ook te gaan compenseren, inclusief rente-op-rente. Ook ING komt gedupeerden tegemoet. Beide banken compenseren te veel betaalde rente tot en met 2001. SNS en Regiobank gaan eveneens compenseren.

Bron: ABN AMRO, Qollect, Geldbelangen, De Telegraaf, ANP

Artikel is geüpdatet op 12-01-2022 met aanvullende informatie.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor