Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM: Helft warmteleveranciers stuurt onduidelijke facturen

08-07-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1455 keer bekeken
  •  
verwarming 930x520
De helft van de warmteleveranciers stuurt bewoners facturen die niet aan de regels voldoen. Sommige aanbieders bundelen de kosten of brengen een gemiddeld tarief in rekening zonder enige uitleg hoe de berekening tot stand is gekomen. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend.
Sommige leveranciers voor stadsverwaming of blokverwarming zetten alleen bedragen zonder btw op de rekening. Ook leggen ze niet goed uit met welke eenheden ze rekenen, waardoor het onduidelijk is of er een bedrag per dag moet worden betaald of per verbruikte gigajoule.

Onderzoek

In december startte de autoriteit een onderzoek nadat er veel vragen binnenkwamen over onbegrijpelijke warmtefacturen. Eén keer per jaar moeten warmteleveranciers een eindafrekening sturen naar hun klanten. Daarop moet duidelijk staan hoeveel warmte er is verbruikt en welke kosten de verbruiker moet betalen. Ook moet duidelijk worden gemaakt of het gaat om vaste of variabele kosten.
De ACM geeft de leveranciers drie weken om de facturen aan te passen. Als ze dat niet doen, volgen er mogelijk boetes. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor