Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

ACM kritisch op winkeliers: "Zij denken dat recht op garantie na twee jaar verloopt”

11-07-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
8954 keer bekeken
  •  
koffiemachine 1280 elektronicawinkel

Verkopers van consumentenelektronica en witgoed (koelkasten, wasmachines etc.) moeten de garantieregels beter naleven, zegt de Autoriteit Consument & Markt.

De consumentenwaakhond ACM ontvangt ieder jaar duizenden klachten van consumenten over de slechte afhandeling van garantie. Klanten krijgen niet waar ze recht op hebben en worden van het kastje naar de muur gestuurd.

“Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar”, verklaart Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “Daardoor lopen consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aan. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer.”

Wat doen verkopers fout?

De ACM meldt onder andere de volgende problemen waarmee online en fysieke winkels klanten opzadelen. Dik gedrukt staat wat winkeliers fout doen. In het schuingedrukte staat beknopt wat wél je rechten zijn.

-De verkoper geeft aan dat de garantietermijn standaard stopt na twee jaar. Hoe lang een product mee moet gaan hangt af van wat het is: de verwachte levensduur. Een wasmachine heeft bijvoorbeeld een langere levensduur dan een paar kinderschoenen.

-De verkoper verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant. De verkoper is verantwoordelijk voor de afhandeling van garantiekwesties. Als klant moet je daar altijd als eerste aankloppen.

-De verkoper rekent voorrijkosten of administratiekosten. Als een reparatie nog binnen de wettelijke garantie valt, dan mag hij deze kosten niet rekenen.

-De verkoper geeft aan dat reparatie niet mogelijk is. Daarbij houdt het niet op voor de verkoper: hij moet een passend alternatief bieden aan de klant.

Geen verbetering? Dan wil ACM boetes opleggen

De ACM geeft ondernemers die de garantieregels slecht toepassen de kans hun werkwijze aan te passen. Na drie maanden gaat de waakhond controleren of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de ACM handhaven door bijvoorbeeld boetes op te leggen.

Wil je stap voor stap weten hoe het zit met je rechten en garantie? Kijk op Consuwijzer van de ACM: Garantie.

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor