De Autoriteit Consument en Markt (ACM) doet onderzoek naar online reisaanbieder Reizendeals. De ACM laat Kassa weten dat er sprake is van vele klachten van reizigers, zowel uit Nederland als België. Op de website van Reizendeals – waar een veilingprincipe lijkt te gelden – worden verschillende reizen aangeboden tegen een minimum bod.
Voordat je kunt bieden, moet je een account aanmaken bij Reizendeals. Als iemand het hoogste bod plaatst, dan is dat gelijk een boeking en moet er betaald worden. Dat is hoe deze site werkt.
Toch lijken veel consumenten dit niet – of niet voldoende – te beseffen. Reizendeals heeft gedreigd met een kort geding tegen Kassa als het programma aandacht besteedt aan klachten over hun site. Zij vinden dat alles helder op de website te vinden is. Reizendeals heeft Kassa een schriftelijke reactie gestuurd; de volledige, integrale reactie lees je hieronder.
Dit artikel gaat verder na onderstaande reactie van Reizendeals.
Als Reizendeals voor 250 euro een reis aanbiedt ter bieding, dan staat er tegenwoordig op de website "Prijzen zijn op basis van minimaal 2 personen". Op het moment dat je een vertrekdatum kiest, wordt er een totaalbedrag getoond voor 2 personen, in dit geval 500 euro. Als je dan naar het biedingsvenster gaat, dan staat daar staat de tekst: "Vul hier jouw bod in: Minimum bod 250 euro".
De consument die bijvoorbeeld een bod doet van 300 euro – en voor dat bedrag dus een deal met een waarde van 500 euro denkt binnen te halen – komt echter bedrogen uit. Want, en dat staat onderaan de website van Reizendeals: "De geboden prijs is per persoon, op basis van twee reizigers en indien van toepassing exclusief toeristenbelasting."
De bieder betaalt vervolgens minimaal 600 euro; oftewel twee keer het bod van 300 euro. Voordat je een bod uitbrengt, moet je als bieder namelijk een vakje aanvinken waarin staat: "Indien ik het hoogste bod heb geplaatst, ga ik ermee akkoord dat dit een definitieve boeking is met betalingsverplichting..."
Het Europees Consumenten Centrum (ECC) trok meerdere keren bij Reizendeals aan de bel over alle klachten. Dat betreft zowel de Nederlandse als de Belgische tak van het ECC. Maar Reizendeals stelt keer op keer dat ze de consument volledig informeren en dat de teksten op hun site zijn afgestemd met de Autoriteit Consument en Markt. Daarmee wijzen ze klachten af.
Maar dat afstemmen is niet juist. Een woordvoerder van de ACM laat het volgende aan Kassa weten: "Het is niet juist dat de ACM ‘goedkeuring’ gegeven heeft voor alle teksten op de website van dit bedrijf. Dit is ook niet hoe het systeem werkt: de ACM is toezichthouder en kan optreden als een bedrijf zich niet aan de regels houdt."
Op de site van Reizendeals, waar per aanbieding een grote aftelklok meeloopt, staan vrijwel alleen maar 'verrassingsreizen'. Voor dit soort reizen geldt vaak dat mensen vooraf onvoldoende worden geïnformeerd over essentiële informatie.
Zo weten mensen die bieden van tevoren vaak niet waar ze verblijven. Soms weten ze zelfs niet eens in welk land, in welke stad, in welke accommodatie én vanaf welke luchthaven ze vertrekken.
Bij veel aanbiedingen kan de luchthaven van vertrek Amsterdam, Eindhoven, Düsseldorf of Brussel zijn. Wil je echter bepaalde luchthavens uitsluiten als mogelijk vertrekpunt, bijvoorbeeld omdat het logistiek onhaalbaar of zelfs onmogelijk is? Dan rekent de site kosten per persoon én per luchthaven die wordt uitgesloten.
Stel dat je drie luchthavens uitsluit, en men rekent 75 euro per luchthaven per persoon die je uitsluit, dan ben je per persoon dus 225 euro méér kwijt. De totaalkosten voordat je aan de reis vastzit zijn onduidelijk, aldus juridische experts.
De ACM verwacht voor het einde van dit jaar haar onderzoek naar Reizendeals te hebben afgerond.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!