Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

ACM: "SHEIN misleidt consumenten met nepkortingen en schaarsteclaims"

  •  
04-06-2025
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1409 keer bekeken
  •  
shein_1280px

De Chinese webshop SHEIN misleidt consumenten met nepkortingen, oordeelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ook worden consumenten met misleidende aftelklokken en schaarsteclaims onder druk gezet om snel iets te kopen, en worden er misleidende duurzaamheidsclaims gedaan. Van de ACM moet SHEIN de website aanpassen.

SHEIN begaat diverse overtredingen van het consumentenrecht in de landen waar de Chinese webshop actief is, zo stellen Europese consumententoezichthouders – waaronder de ACM – vast. Consumenten worden hierdoor misleid en kunnen geen goed geïnformeerde keuzes maken. Daarnaast is sprake van oneerlijke concurrentie, want bedrijven die zich wél aan de regels houden, worden hierdoor benadeeld.

SHEIN krijgt een maand de tijd om de website aan te passen

SHEIN krijgt nu een maand de tijd om aan te geven hoe het zijn website gaat aanpassen, zodat deze voldoet aan de regels van het consumentenrecht. Dit is het voorlopige resultaat van het onderzoek van de Europese consumententoezichthouders, onder leiding van Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Ierland.

Martijn Ridderbos, bestuurslid van de ACM: “SHEIN is in veel Europese landen actief. Omdat het in al die landen de rechten van consumenten schendt, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Samen moeten we ervoor zorgen dat de overtredingen worden gestopt. Dat is goed voor consumenten. En voor online aanbieders die zich wel aan de regels houden.”

Wat gaat er mis bij SHEIN en wat moet het bedrijf aanpassen?

De Europese toezichthouders hebben SHEIN gewezen op de volgende overtredingen die consumenten schaden:

  • Nepkortingen: de prijs als korting presenteren, terwijl het geen echte korting is;
  • Consumenten met misleidende aftelklokken en schaarsteclaims onder druk zetten tot het doen van een aankoop, terwijl die aanbiedingen vervolgens niet tijdelijk of schaars blijken te zijn;
  • Ontbreken van essentiële informatie over je wettelijke rechten als retourrecht en terugbetaling;
  • ‘Nep-verkoopvoordelen (‘fake selling points’): iets presenteren als een speciaal recht terwijl je dat recht altijd al hebt;
  • Misleidende duurzaamheidsclaims;
  • Contactgegevens worden verborgen, waardoor het de consument moeilijk wordt gemaakt om contact te leggen met de klantenservice.

SHEIN krijgt een maand de tijd om te reageren en aan te geven hoe zij haar handelspraktijk gaat aanpassen. Voldoet het bedrijf hier niet aan, dan kunnen de nationale toezichthouders een vervolgtraject starten en sancties opleggen, zoals een boete.

Bron: ACM

Delen:
BNNVARA LogoWij zijn voor