Ouderen zijn vaak niet op de hoogte dat online zoekresultaten die bovenaan verschijnen meestal advertenties zijn. Hierdoor komt het vaak voor dat consumenten bij onbetrouwbare partijen uitkomen die betaald hebben voor de hoge plek in de lijst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint daarom een campagne om de oudere consument hier beter bewust van te maken.
Uit een peiling van ANBO blijkt dat het om een derde van de 65-plussers gaat, die niet weten dat zoekresultaten worden gesponsord. In principe hoeft dit ook geen probleem te zijn, maar het kan ook leiden naar een onbetrouwbare partij. In de campagne waarschuwt het ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is.
Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet. Informatie en tips zijn op de campagnepagina te vinden.
"Zeker als je snel iets nodig hebt, is het belangrijk om goed te kijken, te vergelijken en dan zorgvuldig te kiezen", aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. "Daarmee kun je voorkomen dat je terechtkomt bij een onbetrouwbare partij en achteraf een onverwacht hoge rekening krijgt."
Ouderenbond ANBO is blij met deze campagne, in de vorm van video’s op sociale media. "Het is belangrijk dat ouderen op een veilige manier online kunnen zijn. Deze campagne helpt hen daarbij", reageert directeur Anneke Sipkens.
Bron: ANP/ACM
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!