Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ACM tikt Thuisbezorgd.nl en Just Eat op vingers

14-01-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
930x520_pizzadoos
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de grootste maaltijdbezorgers en aanbieders van vliegtickets aangesproken op de te hoge kosten voor het gebruik van betaalmiddelen als iDeal of creditcard bij internetaankopen. Het ging in sommige gevallen om meer dan 10% van het bedrag van de bestelling.
Kosten verlaagd
Nadat ACM de bedrijven heeft aangesproken, hebben aanbieders als Thuisbezorgd.nl en Just Eat de kosten die zij rekenen voor de betaling verlaagd. Als gevolg van haar optreden ziet ACM dat ook andere aanbieders de tarieven hebben verlaagd of helemaal geen transactiekosten meer rekenen.
Regels
Geldende regels bepalen dat ondernemers alleen de werkelijke kosten voor de betaling mogen doorberekenen. Dit zijn de variabele kosten per transactie plus de eventuele vaste kosten voor het betaalsysteem. Andere kosten, zoals personeelskosten, op deze wijze doorberekenen mag niet. Anita Vegter, bestuurslid ACM: "De consument moet erop kunnen vertrouwen dat de ondernemer alleen de werkelijke kosten als transactiekosten in rekening brengt. De ondernemer mag deze kosten niet inzetten als verkapte betaling voor zijn diensten."
Vliegticketaanbieders ook aangesproken
ACM heeft ook diverse aanbieders van vliegtickets, waaronder grote luchtvaartmaatschappijen, aangesproken. Zij hebben aangegeven dat zij voortaan de werkelijke kosten per transactie in rekening zullen brengen. In de meeste gevallen zal de consument hierdoor minder betalen dan tot nu toe gebruikelijk was.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor